Μουσική

Ακολουθώντας την ΚΟΘ (Φεβρουάριος-Ιούνιος)

Τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για την περίοδο Φεβρουαρίου – Ιουνίου 2015 παρουσίασε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Γεώργιος Βράνος και ο Πρόεδρος του Ε.Τ.Ο.Σ. της Κ.Ο.Θ. Κωνσταντίνος Γκαρέλας. Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της τρέχουσας περιόδου περιλαμβάνονται οι τακτικές συναυλίες της Κ.Ο.Θ., η διοργάνωση συναυλιών μουσικής δωματίου «Κυριακάτικα Πρωινά» και η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος της […]

Parallaxi
ακολουθώντας-την-κοθ-φεβρουάριος-ιού-35840
Parallaxi
tsso_g.vranos.jpg

Τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για την περίοδο Φεβρουαρίου – Ιουνίου 2015 παρουσίασε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Γεώργιος Βράνος και ο Πρόεδρος του Ε.Τ.Ο.Σ. της Κ.Ο.Θ. Κωνσταντίνος Γκαρέλας.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της τρέχουσας περιόδου περιλαμβάνονται οι τακτικές συναυλίες της Κ.Ο.Θ., η διοργάνωση συναυλιών μουσικής δωματίου «Κυριακάτικα Πρωινά» και η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος της Κ.Ο.Θ. σε σχολεία, ιδρύματα και νοσοκομεία της Βόρειας Ελλάδας, που θα πραγματοποιηθεί με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

«Στις τακτικές συναυλίες της ορχήστρας έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με κορυφαίους μαέστρους και επίσης αξιοποιούμε στο έπακρο το καλλιτεχνικό δυναμικό της Κ.Ο.Θ.», σημείωσε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κ.Ο.Θ. Γεώργιος Βράνος κατά την παρουσίαση του προγράμματος. Ο κ. Βράνος αναφέρθηκε στους συνεργαζόμενους φορείς με την Κ.Ο.Θ. για την τρέχουσα περίοδο (Α.Π.Θ., Δήμος Θεσσαλονίκης, Μονή Λαζαριστών, Ο.Μ.Μ.Θ., ΝΟΗΣΙΣ, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού), όπου αξίζει να σημειωθεί η πρώτη συνεργασία της Κ.Ο.Θ. με το Γενικό Προξενείο της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη για τη διοργάνωση της συναυλίας 15/3/1943: Θεσσαλονίκη – Άουσβιτς Ημέρα Μνήμης, με την οποία τιμάται η μνήμη των Θεσσαλονικέων Εβραίων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και πραγματοποιείται με αφορμή την αναχώρηση του πρώτου συρμού από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς στις 15 Μαρτίου του 1943. Η Κ.Ο.Θ. θα συνεργαστεί επίσης με τον Ο.Μ.Μ.Θ. για τη συμπαραγωγή του Ρέκβιεμ του Τζουζέπε Βέρντι (8/4/2015), ενώ προηγήθηκε η συνεργασία της ορχήστρας με την Πρεσβεία της Πολωνικής Δημοκρατίας για την παραγωγή του Πολωνικού Κοντσέρτου (23/1/2015). Ανάμεσα στους μαέστρους που θα διευθύνουν την Κ.Ο.Θ. την τρέχουσα περίοδο συμπεριλαμβάνονται οι Petri Sakari, Yoav Talmi, Paul Chiang, Μίλτος Λογιάδης, Μύρων Μιχαηλίδης και Στέφανος Τσιαλής.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κ.ΟΘ. ανακοίνωσε επίσης την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος της ψηφιακής σύγκλισης με τίτλο «Δημιουργία Διαδραστικής Πολιτιστικής Πύλης Κ.Ο.Θ.», ύψους 348.000€, το οποίο περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση του αρχείου της Κ.Ο.Θ., τη δημιουργία διαδραστικής ηλεκτρονικής πύλης (portal) και την υπηρεσία έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Το έργο χρηματοδοτείται εξολοκλήρου από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση Μακεδονίας Θράκης 2007 – 2013».

Ο νέος Πρόεδρος του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών της Κ.Ο.Θ., επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Γκαρέλας, σημείωσε ότι θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις στην στήριξη της Κ.Ο.Θ. και στην ανάπτυξη της εξωστρέφεια της. «Παρακολουθώ την ορχήστρα για περισσότερα από 25 χρόνια και θεωρώ ότι στις συνθήκες που ζούμε, η Κ.Ο.Θ. πραγματοποιεί έναν πολιτιστικό πρωταθλητισμό. Είμαι πεπεισμένος ότι μαζί με όλα τα μέλη του Ε.Τ.Ο.Σ. θα κάνουμε ό,τι καλύτερο για την ορχήστρα και θα επιδιώξουμε να προσεγγίσουμε και ιδιώτες χορηγούς για την περαιτέρω οικονομική της ενίσχυση», είπε ο κ. Γκαρέλας.

Ιδιαίτερα αφιερώματα

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015 Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 «Γένους θηλυκού»

Πρόγραμμα: Λίνα Τόνια (1985), Squall για πιάνο και ορχήστρα Ralph Vaughan Williams (1872-1958), Σουίτα για βιόλα και ορχήστρα Georges Bizet (1838-1875), L’ Arlésienne, σουίτες αρ. 1 και αρ. 2

Μίλτος Λογιάδης Διεύθυνση ορχήστρας Βιόλα: Ρόζα Τερζιάν

Την πολυπραγμοσύνη, την πολυπλοκότητα, τα έντονα συναισθήματα, την ευαισθησία, τη φυσική ικανότητα να αποτελεί σημείο αναφοράς και πολλά ακόμη που χαρακτηρίζουν μία γυναίκα πραγματεύεται το σημερινό πολύχρωμο και ρυθμικό πρόγραμμα, που κινείται από τη μελαγχολία μίας ‘δεσποσύνης’ ως το δυναμισμό μιας σουφραζέτας. Το καταιγιστικό Squall της πολυβραβευμένης συνθέτριας Λίνας Τόνια θα προκαλέσει εκρήξεις, με το πιάνο να κατευθύνει τις εξελίξεις, θυμίζοντας την ανεξάντλητη ενέργεια μιας γυναίκας που παρασέρνει τα πάντα γύρω της. Η Σουίτα για βιόλα του Βων Ουίλιαμς είναι ένα απαιτητικό έργο με οχτώ κινήσεις, που μεταδίδουν αλλεπάλληλα συναισθήματα με αντικρουόμενες διαθέσεις. Σας θυμίζει κάτι; Το πρόγραμμα κλείνει με δύο υπέροχες σουίτες του Μπιζέ που διηγούνται, με τις γεμάτες ζωντάνια λαϊκές γαλλικές μελωδίες τους, τις περιπέτειες ενός Κοριτσιού από το Αρλ που ζει και ερωτεύεται δραματικά, όπως κάθε γυναίκα σε κάθε εποχή.

«Οι γυναίκες είναι ικανές από το μηδέν να κάμουν το παν » Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι

Κυριακή 15 Μαρτίου 2015 Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 «15/3/1943: Θεσσαλονίκη-Άουσβιτς Ημέρα Μνήμης»

Πρόγραμμα: Gustav Mahler (1860-1911), Adagietto (4ο μέρος) από τη Συμφωνία αρ. 5 σε ντο ελάσσονα  Εrnest Bloch (1880-1959), ‘Schelomo’ Εβραϊκή Ραψωδία για βιολοντσέλο και ορχήστρα  Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847), Συμφωνία αρ. 1 σε ντο ελάσσονα, έργο 11  

Διεύθυνση ορχήστρας: Ερρίκος Φρεζής Βιολοντσέλο: Βασίλης Σαΐτης

Συνεργασία Κ.Ο.Θ. – Γενικό Προξενείο της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη

Ήταν 15 Μαρτίου 1943 όταν ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη το πρώτο από τα συνολικά 19 τρένα, που μετέφεραν 46.091 Εβραίους συμπολίτες μας στο Άουσβιτς. Μισός αιώνας σεφαρδίτικης κληρονομιάς μίας ακμάζουσας κοινότητας της πόλης, κυριολεκτικά αφανίστηκε μέσα σε λίγα χρόνια. Η Κ.Ο.Θ. τιμά τη μνήμη όσων δεν επέστρεψαν ποτέ με εκλεκτή μουσική, τη παρηγορητική σύντροφο των μόλις 1.950 επιζώντων που γύρισαν από την κόλαση, τραγουδώντας στη διαδρομή «Περίμενέ με Θεσσαλονίκη». Το πένθιμο εμβατήριο στην αρχή του Δ’ μέρους της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ αποτελεί ίσως τον κολοφώνα της δραματικής γραφής του μεγάλου συνθέτη και σίγουρα την ιδανική εισαγωγή στην αφιερωματική αυτή συναυλία. Ακολουθεί η εβραϊκή ραψωδία Σολομώντας του Μπλοχ, με το τσέλο να εκφράζει τη φωνή του σοφού βασιλιά σε στίχους από τον Εκκλησιαστή και την ορχήστρα να αντανακλά τις σκέψεις του. Τέλος, η δραματική 1η Συμφωνία, που ο Μέντελσον συνέθεσε σε ηλικία μόλις 15 ετών, αποτελεί απόδειξη της σπάνιας ευφυΐας του. Οι χαρακτηριστικοί ‘αναστεναγμοί’ του έργου ταιριάζουν απόλυτα στο κλίμα.

«Όταν ο άνθρωπος βρεθεί στην απόλυτη ερήμωση και δεν μπορεί να εκφράσει από μέσα του τίποτε θετικό, τότε πετυχαίνει να γεμίσει τη ψυχή του με την ενθύμηση των αγαπημένων του» Viktor E. Frankl (1905-1997), Αυστριακός νευρολόγος και ψυχίατρος, επιζών του Άουσβιτς, από το βιβλίο του Man’s Search for Meaning

Κυριακή 21 Ιουνίου 2015 Ο.Μ.Μ.Θ., ώρα 20:30 Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής

Διεύθυνση ορχήστρας: Γεώργιος Βράνος

Οι δράσεις της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής θα ανακοινωθούν

Παρασκευές στην Αίθουσα Τελετών

Φεβρουάριος στην Αίθουσα τελετών εδώ

Παρασκευή 17 Απριλίου 2015 Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 Έργα Γκάντε, Μέντελσον και Νίλσεν

Πρόγραμμα: Niels Wilhelm Gade (1817-1890), Συμφωνία αρ.4 σε σι ύφεση μείζονα       Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847), Concert piece αρ. 1 για 2 κλαρινέτα και ορχήστρα σε φα ελάσσονα, έργο 113 Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847), Concert piece αρ. 2 για 2 κλαρινέτα και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα, έργο 114 Carl Nielsen (1965-1931), Συμφωνία αρ.4, έργο 29, FS 76

Διεύθυνση ορχήστρας: Petri Sakari Κλαρινέτο: Κοσμάς Παπαδόπουλος Κλαρινέτο: Αλέξανδρος Σταυρίδης

Ο Νιλς Γκάντε και ο Καρλ Νίλσεν ήταν οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι της δανέζικης μουσικής στην εποχή τους. Το ταλέντο του πρώτου το αναγνώρισε ο Μέντελσον που τον προσέλαβε ως βοηθό μαέστρο, αποτελώντας έτσι μία αέναη πηγή έμπνευσης γι’ αυτόν. Ο Γκάντε καθιέρωσε ένα κομψό ρομαντικό στυλ γραφής, με αναφορές στην τοπική λαογραφία και ενέπνευσε με τη σειρά του πολλούς Σκανδιναβούς συνθέτες, όπως το συμπατριώτη και μαθητή του Νίλσεν. Ο τελευταίος στράφηκε προς τα νέα ευρωπαϊκά ρεύματα των αρχών του περασμένου αιώνα, απορρίπτοντας τις υστερο-ρομαντικές σειρήνες. Στη 4η Συμφωνία του, η χαρακτηριστική ‘μάχη των τυμπάνων’ παραπέμπει στις μάχες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Μέντελσον βοηθούσε πάντα τους φίλους του. Έτσι, έγραψε δύο υπέροχα Konzertstück για διπλό κλαρινέτο, προς τιμήν των μεγάλων δεξιοτεχνών του οργάνου, πατέρα και υιού Μπέρμαν. Όπως αποκάλυψε αργότερα ο υιός Καρλ, ο αρχικός τίτλος του πρώτου έργου ήταν «Μεγάλο ντουέτο για γλυκιά ζύμη ζυμαρικών με κρέμα, κλαρινέτο και άλτο κλαρινέτο», αναφερόμενος σε μια επίτηδες χαμένη γαστρονομική μονομαχία, που τον ‘υποχρέωσε’ να ετοιμάζει λιχουδιές στον ιδιοφυή συνθέτη, όσο αυτός τα έγραφε στο πιάνο. «Ελπίζω ο θάνατος να σε πάει σε ένα μέρος όπου υπάρχει ακόμη η μουσική, αλλά όχι οι θλίψεις και οι χωρισμοί » Φέλιξ Μέντελσον

Παρασκευή 8 Μαΐου 2015

Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 «Έργα Σκριάμπιν και Μπραμς»

Πρόγραμμα: Alexander Scriabin (1872-1915), Κοντσέρτο για πιάνο σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 20   Johannes Brahms (1833-1897), Συμφωνία αρ. 3 σε φα μείζονα, έργο 90

Διεύθυνση ορχήστρας: Μύρων Μιχαηλίδης Πιάνο: Evgeny Starodubtsev

Ο Σκριάμπιν θεωρείται ο κυριότερος εκπρόσωπος του ρωσικού συμβολισμού, ένα καλλιτεχνικό ρεύμα με έντονες μεταφυσικές και μυστικιστικές αναφορές. Οι συνθέσεις του, αρχικά επηρεασμένες από τον Σοπέν και τον Λιστ, χαρακτηρίζονται στη συνέχεια από μία αρμονική γλώσσα που θεωρήθηκε πρόδρομος της πρωτοποριακής μουσικής. Κάποιοι αμφισβήτησαν το συνθετικό του ταλέντο, πολλοί περισσότεροι την πνευματική του υγεία, κανείς όμως τη πιανιστική του δεξιοτεχνία. Λόγω ενός τραυματισμού στο χέρι, στράφηκε στη σύνθεση, μέσα από την οποία εξέφραζε τα θεοσοφικά του πιστεύω, εκδηλώνοντας παράλληλα έναν άκρατο ερωτισμό. Το μελωδικό και εκφραστικό Κοντσέρτο για πιάνο είναι το μοναδικό του κοντσέρτο, αφού προτιμούσε τις σονάτες. Η 3η Συμφωνία του Μπραμς αποτελεί μία άρτια καλλιτεχνικά σύνθεση, που ξεδιπλώνει όλα τα χαρίσματα της γραφής του κορυφαίου συνθέτη. Εμπεριέχει ένα χαριτωμένο κρυφό μήνυμα προς το φίλο του Γιοακίμ, μότο του οποίου ήταν το «Ελεύθερος, αλλά μοναχικός». Ο 50χρονος εργένης Μπραμς απαντά με την ακροστιχίδα F(rei) A(ber) F(roh), δηλ. «Ελεύθερος, αλλά ευτυχής», από τις τρεις συνεχώς επαναλαμβανόμενες στο έργο νότες, φα-λα-φα.

«Σε μια εποχή που όλοι πίστευαν στην έκφραση, ο Μπραμς, χωρίς να απαρνηθεί την ομορφιά και το συναίσθημα, αποδείχτηκε προοδευτικός σε ένα πεδίο ακαλλιέργητο για μισό αιώνα» Άρνολντ Σαίνμπεργκ από το δοκίμιό του «Μπραμς ο Προοδευτικός»

Παρασκευή 15 Μαΐου 2015 Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 «Έργα Μότσαρτ και Μπρούκνερ»

Πρόγραμμα: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Εισαγωγή από την όπερα Απαγωγή από το Σεράι Κ.384 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Κοντσέρτο για κόρνο αρ.3 σε μι ύφεση μείζονα, K.447 Anton Bruckner (1824-1896), Συμφωνία αρ.4 σε μι ύφεση μείζονα, WAB 104 (Ρομαντική)

Διεύθυνση ορχήστρας: Yoav Talmi Κόρνο: Τραϊανός Ελευθεριάδης

Η Απαγωγή από το Σεράι είναι μία ανάλαφρη όπερα του Μότσαρτ που γράφτηκε το 1782, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε πάψει να αποτελεί απειλή και η Ευρώπη αντιμετώπιζε πλέον την Ανατολή ως κάτι εξωτικό, παρά εχθρικό. Τα χαρακτηριστικά κουδουνίσματα των κρουστών της Εισαγωγής παραπέμπουν στην «Τούρκικη Μουσική», ένα εμβατήριο της στρατιωτικής μπάντας των γενίτσαρων. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Μότσαρτ, που υπήρξε πρωτεργάτης της καθιέρωσης του κόρνου σολιστικά, έγραψε το ζεστό 3ο κοντσέρτο για κόρνο για το φίλο του Ιωσήφ Λόιτγκεμπ. Ένας ακόμη Αυστριακός συνθέτης, ο Μπρούκνερ, αγαπούσε το κόρνο, όπως και όλα τα χάλκινα πνευστά, τα οποία χρησιμοποίησε μέσα στην ορχήστρα όσο και όπως κανείς άλλος. Ο μεγάλος συμφωνιστής με την πολύπλοκη γραφή, είχε δύο παράγοντες που εμπόδιζαν την εκτόξευση της καριέρας του: την ανασφάλεια που τον οδηγούσε σε συνεχείς απορρίψεις και αναθεωρήσεις της δουλειάς του και τον εκπεφρασμένο θαυμασμό του για τον Βάγκνερ, κάτι απαγορευτικό για οποιονδήποτε μουσικό ήθελε να πετύχει στη Βιέννη. Η εκπληκτική 4η Συμφωνία του όμως ξεπέρασε τα παραπάνω εμπόδια και έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.

«Ο Μπρούκνερ δημιούργησε ένα νέο και μνημειώδες είδος συμφωνίας, που αποκήρυξε την ένταση και το δυναμισμό του Μπετόβεν, όπως και την ευρύτητα και τη ρευστότητα του Βάγκνερ, προκειμένου να εκφράσει κάτι διαφορετικό, στοιχειώδες και μεταφυσικό» Deryck Cooke (1919-1976), μουσικολόγος

Κυριακάτοκα πρωινά

8 Μαρτίου 2015 Duo Κοντραμπάσο-Πιάνο Γιάννης Χατζής (μπάσο), Χριστίνα Κατίδου (πιάνο)

Πρόγραμμα: Sofia Gubaidulina (1931): Pantomime Ernest Bloch (1880-1959): Prayer Manuel De Falla (1876-1946): Dance of Terror Niccolo Paganini (1782-1840): Variations on one string on a theme by Rossini Francois Rabbath (1931): Poucha dass Claude Debussy (1862 – 1918): Estampes, 1. Pagodes 2. La soiree dans Grenade Pablo Casals (1876-1973): Song of the birds Peteris Vasks (1946): Bass trip

22 Μαρτίου 2015 Duo Βιολοντσέλο-Πιάνο Δημήτρης Πάτρας (τσέλο), Μαριλένα Λιακοπούλου (πιάνο)

Πρόγραμμα: Nikolai Myaskovsky (1881-1950): Σονάτα για τσέλο και πιάνο σε λα ελάσσονα, έργο 81 Sergei Prokoviev (1891-1953): Σονάτα για τσέλο και πιάνο σε ντο μείζονα, έργο 119 Dmitri Kabalevsky (1904-1987): Σονάτα για τσέλο και πιάνο σε σι ύφεση, έργο 71

5 Απριλίου 2015 3essence Ensemble Δημήτρης Αλεξάνδρου (τσέλο), Νικολός Δημόπουλος (φλάουτο), Ιωάννα Πολυζωίδου (πιάνο)

Πρόγραμμα: Joseph Haydn (1732-1809): Trio in D Major Claude Debussy (1862-1918): Pelleas et Melisande Maurice Ravel (1875-1937): L’ heure espagniole Nicolas Bacri (1961): Sonata Notturna George Crumb (1929): Vox Balaenae

26 Απριλίου 2015 Κουιντέτο Πνευστών Κ.Ο.Θ. Γιάννης Ανισέγκος (φλάουτο), Παναγιώτης Κουγιουμτζόγλου (όμποε), Αλέξανδρος Σταυρίδης (κλαρινέτο), Κώστας Βαβάλας (φαγκότο), Τραïανός Ελευθεριάδης (κόρνο)

Πρόγραμμα: Paul Hindemith (1895-1963), Kleine Kammermusik για κουιντέτο πνευστών, αρ. 2, έργο.24 György Ligeti (1923-2006), 6 Bagatelles για κουιντέτο πνευστών Endre Szervánszky (1911-1977), Κουιντέτο πνευστών αρ.1

10 Μαΐου 2015 Κουαρτέτο Plaza Ensemble Άκης Αρχοντής (βιολί), Θανάσης Μπιλιλής (πιάνο), Κώστας Τσούγκρας (ακορντεόν), Γιάννης Πολυμενέρης (κοντραμπάσο, μαντολίνο), Έλσα Μουρατίδου (τραγούδι)

Πρόγραμμα: Το Plaza Ensemble ερμηνεύει μουσικά την ποίηση του Fernando Pessoa

24 Μαΐου 2015

Κουαρτέτο xPause Χριστίνα Λαζαρίδου (βιολί), Μικέλ Μιχαηλίδης (βιολί), Θανάσης Σουργκούνης  (βιόλα), Γιάννης Στέφος (τσέλο)

Πρόγραμμα: Ludwig Van Beethoven (1770-1827), Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1 σε φα μείζονα, έργο 18 Robert Schumann (1810-1856), Kουιντέτο με πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 44

Άλλες μουσικές παραστάσεις

Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015 Αίθουσα Φίλων της Μουσικής, Ο.Μ.Μ.Θ., ώρα 20:30 «Verdi Requiem»

Πρόγραμμα: Giuseppe Verdi (1813-1901), Messa da Requiem  

Διεύθυνση ορχήστρας: Γεώργιος Βράνος Σοπράνο: Σοφία Μητροπούλου Μέτζο: Άννα Αγάθωνος Τενόρος: Δημήτρης Πακσόγλου Μπάσος: Τάσος Αποστόλου Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης (διδασκαλία: Μαίρη Κωσταντινίδου)

Συμπαραγωγή Κ.Ο.Θ. – Ο.Μ.Μ.Θ.

Ρέκβιεμ ονομάζεται η νεκρώσιμη ακολουθία της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, από την πρώτη λέξη του λατινικού κειμένου. Μεγάλοι συνθέτες έγραψαν Ρέκβιεμ για να εκφραστούν σε σχέση με διάφορα τραγικά γεγονότα. Ο Βέρντι είχε πρωτοστατήσει στην προσπάθεια να γραφεί ένα στη μνήμη του Ροσσίνι. Έτσι, το 1869, ο ίδιος και άλλοι 12 κορυφαίοι Ιταλοί συνθέτες της εποχής έγραψαν ο καθένας ένα μέρος της λειτουργίας. Η πρεμιέρα όμως του ενδιαφέροντος αυτού μουσικού παζλ δεν έγινε, για διάφορους λόγους, παρά 119 ολόκληρα χρόνια αργότερα! Ο Βέρντι βέβαια χρησιμοποίησε το υλικό που είχε γράψει για το σκοπό αυτό, εμπλουτίζοντάς το με νέα στοιχεία και δημιούργησε έτσι το δικό του Ρέκβιεμ, στη μνήμη του ουμανιστή συγγραφέα Αλεσάντρο Μαντσόνι. Η μεγάλη καινοτομία αυτού του αριστουργήματος είναι ότι ο συνθέτης εισήγαγε τη γυναικεία φωνή σε μία καθολική νεκρώσιμη λειτουργία, γεγονός που προκάλεσε εκείνη την εποχή. Υπήρξαν βέβαια και οι επικριτές του έργου που το χαρακτήρισαν «συγκαλυμμένη όπερα», αλλά από την άλλη, αυτός είναι ίσως και ο λόγος που αγαπήθηκε τόσο πολύ από τους υποστηρικτές του.

«Οι προσευχές μου είναι ανάξιες Σου, όμως, καλέ μου Θεέ, δείξε έλεος και σώσε με από την αιώνια τιμωρία» Ρέκβιεμ, απόδοση στα Ελληνικά: Μαρίνα Σταματοπούλου

Πέμπτη 23 Απριλίου 2015 Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., ώρα 20:30 Έργα Σούμαν, Μότσαρτ, Τσαϊκόφσκι

Πρόγραμμα: Robert Schumann (1810-1856), Εισαγωγή Manfred, έργο 115  Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Sinfonia Concertante για βιολί και βιόλα σε μι ύφεση μείζονα, Κ364/320d Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893), Συμφωνία αρ.1 σε σολ ελάσσονα, έργο 13 (Winter Daydreams)

Διεύθυνση ορχήστρας: Στέφανος Τσιαλής Βιολί: Ευτυχία Ταλακούδη Βιόλα: Παύλος Μεταξάς

Ο Μάνφρεντ είναι ένα μεταφυσικό δραματικό ποίημα του Λόρδου Βύρωνα, γραμμένο μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε για τις ανάρμοστες σχέσεις του με την ετεροθαλή αδερφή του, πιθανόν για να εξομολογηθεί μέσω του πρωταγωνιστή του. Ο Σούμαν κατάφερε να διεισδύσει στον πολύπλοκο ψυχικό κόσμο του ήρωα και μελοποίησε το ποίημα, υποφέροντας ήδη από ακουστικές παραισθήσεις που τον οδήγησαν τελικά στην παραφροσύνη. Η Sinfonia Concertante υπήρξε ένα πολύ σημαντικό έργο για τον Μότσαρτ, σε καλλιτεχνικό και προσωπικό επίπεδο. Καλλιτεχνικά σηματοδότησε την εξέλιξη της μουσικής φόρμας από το μπαρόκ κοντσέρτο γκρόσο σε μία πρώιμη μορφή της κλασικής συμφωνίας. Σε προσωπικό επίπεδο, επειδή με αυτό το έργο ο ενήλικος πλέον συνθέτης διακήρυξε την ανεξαρτητοποίησή του από τον επίσκοπο εργοδότη του και κυρίως γιατί το β’ μέρος του αποτελεί ένα ανεπίσημο Ρέκβιεμ για το θάνατο της αγαπημένης του μητέρας. Οι Χειμερινές Ονειροπολήσεις του Τσαϊκόφσκι είναι το αποτέλεσμα μίας μακρόχρονης και επίπονης προσπάθειας να θέσει το ταλέντο του σε ένα (απαραίτητο) πλαίσιο κανόνων σύνθεσης, ώστε να μπορέσει να το αναπτύξει στη συνέχεια.

«Υπάρχουν πολλά περισσότερα πράγματα στον ουρανό και τη γη Οράτιε, απ’ ό,τι έχει ονειρευτεί η φιλοσοφία σας». Το μότο του Μάνφρεντ από τον Άμλετ του Σαίξπηρ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα