Καφέ - Μπαρ

Ραντεβού στη στοά

της Γιώτας Κωνσταντινίδου Εικόνες: Άννα Καρμίρη than the minimum each Το Bord de l’ eau ή μπορ ντε λο είναι το κρυμμένο στέκι στα ενδότερα μιας εμπορικής στοάς πάνω στην Εγνατία. Ιδέα των design factory και ιδιοκτησία του Λάζαρου Γουναρίδη, κατάφερε να αποσπάσει ενθουσιώδεις αντιδράσεις για την ιδιαίτερη αισθητική του, τη φιλική διάθεση που αποπνέει, […]

Γιώτα Κωνσταντινίδου
ραντεβού-στη-στοά-37050
Γιώτα Κωνσταντινίδου
fotografia_8.jpg

της Γιώτας Κωνσταντινίδου Εικόνες: Άννα Καρμίρη

Το Bord de l’ eau ή μπορ ντε λο είναι το κρυμμένο στέκι στα ενδότερα μιας εμπορικής στοάς πάνω στην Εγνατία. Ιδέα των design factory και ιδιοκτησία του Λάζαρου Γουναρίδη, κατάφερε να αποσπάσει ενθουσιώδεις αντιδράσεις για την ιδιαίτερη αισθητική του, τη φιλική διάθεση που αποπνέει, την άψογη εξυπηρέτηση και τον εναλλακτικό του χαρακτήρα. Αποτελεί ένα ανοιχτό χώρο ενταγμένο σε μια στοά από τις πολυάριθμες στοές σήμα κατατεθέν της πόλης, που συνδέεται με τους διπλανούς χώρους της στοάς δημιουργώντας μια πολιτιστική κυψέλη. Το πρωί μπορείς να παρακολουθήσεις εκθέσεις των design factory, να μπεις σε μια στοά στην καρδιά της πόλης και να αποκοπείς από τη πολύβουη καθημερινότητα, ενώ το βράδυ να αφεθείς σε μια ειδικά διαμορφωμένη ατμόσφαιρα αστικής κουλτούρας.

“Κάποιος που περνάει απ’ έξω μπορεί να μην το δει καν. Δεν βρίσκεται ούτε στην παραλία, ούτε τόσο ανοιχτά κεντρικά. Είμαστε στην Εγνατία αλλά μέσα σε μια εμπορική στοά. Μας αρέσει το παιχνίδι του κρυφού spot, η χαρά των θαμώνων που το ανακαλύπτουν και καυχιούνται ότι το ξέρουν μόνο αυτοί. Σε βάθος χρόνου δεν θα είναι μειονέκτημα, αλλά μεγάλο ατού.”, λέει ο Λάζαρος

Ο Λάζαρος Γουναρίδης, φαίνεται να μην είχε σχεδιάσει τίποτα. Δεν φανταζόταν ποτέ ότι θα αποκτούσε το δικό του χώρο και μάλιστα ένα χώρο υψηλής αισθητικής και ιδιαίτερης κουλτούρας. “Δεν είχα φανταστεί πότε ότι θα ανοίξω το δικό μου bar, παρόλο που δούλευα χρόνια σ’ αυτό τον τομέα. Ήταν ιδέα των design factory, που είναι ο αδερφός μου και ο ξάδερφός μου. Ο Γιάννης Γουναρίδης και ο Γιάννης Παπαϊωάννου, αντίστοιχα. Ξεκίνησαν να φτιάχνουν το δικό τους χώρο και για να πλαισιώσουν τον υπόλοιπο τμήμα της στοάς, έψαχναν άτομα. Το πρώτο μαγαζί της στοάς, το λογιστικό γραφείο που βλέπουμε καθώς εισερχόμαστε υπήρχε πριν από τους design factory.”

Να είσαι λίγο πάνω από 30, να επιμένεις να ανανεώνεις συνεχώς την επιχείρησή σου και να κάνεις την κρίση σύμμαχό σου, απαιτεί εργατικότητα και συστηματική προσπάθεια. “Το 2011 που ξεκινήσαμε φλερτάραμε με την κρίση. Ήμουν 28 χρονών τότε, δε φοβήθηκα ούτε τώρα με φοβίζει κάτι. Νομίζω ότι ήταν να φανεί για το πώς θα πάει το μαγαζί φαίνεται, από και πέρα είναι στο χέρι μας να το διαχειριστούμε σωστά και να το εξελίξουμε. Προσπαθούμε να ανανεωνόμαστε συχνά. Τα πράγματα που δεν μου αρέσουν τα βλέπω κάθε μέρα. Είμαι συνέχεια εδώ, το γραφείο μου είναι τα τραπέζια εδώ. Οπότε με βάση πάντα τις ιδέες των design factory, αλλάζουμε και γινόμαστε καλύτεροι. “

Ό,τι ιστορίες και να έπλασα με το ονειροπόλο κεφάλι μου, περί γαλλικής επιρροής και σπουδών στο εξωτερικό, ο Λάζαρος μου τις διέψευσε. Τα δημιουργικά παιδιά των design factory, σκέφτηκαν τον τίτλο και ανέλαβαν τη διαμόρφωση του χώρου. “Είναι τα όρια του νερού. Η αρχική ιδέα ήταν να διαμορφωθεί ένας εργαστηριακός χώρος με παράλληλο εκθεσιακό τμήμα για να στεγάσει τις ανάγκες των design factory, δεν έγινε όμως. To μεγαλύτερο μέρος των ξύλων προέρχεται από περιοχές κοντά στη θάλασσα. Οι design factory, χρησιμοποίησαν τέτοιου είδους ξύλα για μια σειρά από φωτιστικά καθώς και για τη διακόσμηση του μαγαζιού. Δεν υπάρχει κάποιου είδους στοιχείου επιρροής στην ονομασία του μαγαζιού. Αυτό που υπάρχει έντονο, είναι το στοιχείο του νερού στα υλικά που επιλέγει να χρησιμοποιεί η ομάδα των design factory για τις συλλογές τους.”

Το μπορ ντε λο έγινε γνωστό για τα ποτά του, τη μουσική, τα ωραία βράδια που πέρασες εκεί. Ετοιμάσου τώρα για τα πρωινά. “Θα ήθελα να εξελιχθεί το μαγαζί. Σταδιακά να μετατραπεί σε ένα χώρο ο οποίος επιλέγεται από ανθρώπους που έχουν κάποια στάνταρ και απαιτήσεις στην αισθητική τους και στον τρόπο διασκέδασής τους. Ο μακροχρόνιος στόχος είναι να εξυπηρετεί ανθρώπους που θέλουν μέσα στη μέρα να έρχονται να πίνουν το καφέ τους, να υλοποιούν τα meeting τους, να γίνεις ένα είδος unofficial γραφείου. Είμαι στο κέντρο π.χ. το γραφείο μου είναι στην Καλαμαριά, θέλω να κάνω ραντεβού με ένα πελάτη μου, αντί να επιλέξω έναν άχαρο χώρο, έρχομαι εδώ, πίνω καφέ και συνδυάζω δουλειά και θέαση ενός χώρου με ιδιαίτερη αισθητική. Φοιτητές και μεταπτυχιακοί από τις γύρω σχολές. Μ’ ενδιαφέρει να κάνουν εδώ οι άνθρωποι τα ραντεβού τους. Το βράδυ με το δικό μας τρόπο, προσπαθούμε να έχουμε ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα και αυτοί που μας αγαπάνε να συνεχίζουν να έρχονται. Βλέποντας μια ιδιαίτερη αποδοχή από Έλληνες του εξωτερικού και από τουρίστες ευελπιστούμε να κατοχυρωθούμε στη συνείδηση του Θεσσαλονικιού ως ναι μεν κάτι εναλλακτικό αλλά και ιδιαίτερο για τη διασκέδασή του.”

“Θα τα πούμε στη στοά” ή “ραντεβού στη στοά’’, όπως και να το πούμε παραμένει το στοίχημα του μαγαζιού. “Είναι αλήθεια ότι διατηρήθηκε ο χαρακτήρας της εμπορικής στοάς. Στεγάζει διάφορους χώρους και απέκτησε τη ζωντανή και έντονη κίνηση μιας εμπορικής στοάς. Υπήρξε μια στοά που ήταν ουσιαστικά νεκρή τα τελευταία 10-15 χρόνια Εδώ δεν είμαστε μόνο μια επιχείρηση αλλά τέσσερις. Το εργαστήριο των design factory, απέναντι το senselens που είναι φωτογραφικό στούντιο του Χρήστου Αντωνίου, δίπλα οι monoscopic, γραφίστες και φυσικά ο πρώτος χώρος που βρήκαμε σε λειτουργία όταν εγκατασταθήκαμε στη στοά, το λογιστικό γραφείο. Υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένες ταμπέλες των χώρων στη στοά, που αποτελούν δική μας παρέμβαση με σκοπό να δέσει αρμονικά τους υπάρχοντες χώρους και να τους καταστήσει μια κυψέλη. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της στοάς, βοήθησε στην αίσθηση της οικειότητας που αποπνέεται στο μαγαζί. Νιώθεις ότι είσαι σε ένα φιλικό σπίτι, αναγάγεις τους χώρους δίπλα σε δωμάτια σπιτιού και αφήνεται στη γνώριμη ατμόσφαιρα χαλαρότητας και προσεγμένης αισθητικής. Το coziness του σπιτιού είναι το δυνατό σημείο μας. Από την άλλη, αυτό που μας δυσκόλεψε ως επιχείρηση στη στοά, είναι ότι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών ο κόσμος επιλέγει να κάθεται έξω και δεν συχνάζει σε εσωτερικά και κλειστά μέρη. Έτσι, το μαγαζί παραμένει κλειστό για τρεις μήνες, Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο. Υπάρχουν ιδέες για να επέκταση και άλλες για δημιουργική διαχείριση του χώρου και αυτό συμβαίνει γιατί και εγώ τόσο εγώ όσο και τα παιδιά των διπλανών χώρων της στοάς είμαστε σε νεαρές ηλικίες και σε συνεχή τριβή και επικοινωνία. Ακόμα και το προσωπικό αποτελείται από άτομα που ξεκίνησαν σχεδόν από την αρχή λειτουργίας του μαγαζιού, οπότε δημιουργήθηκαν δεσμοί φιλίας.”

Η Θεσσαλονίκη, τα τελευταία χρόνια υποδέχεται μια νέα αστική κουλτούρα και έχει ανάγκη από τέτοιους χώρους. “Μου αρέσει η καινούργια φιλοσοφία και ο αέρας ανανέωσης στο δήμο Θεσσαλονίκης. Θεωρώ ότι έχει βελτιωθεί αρκετά η εικόνα της πόλης, παρατηρώ άνοδο στον τουρισμό και είμαι αισιόδοξος. Υπάρχουν κρυμμένα μέρη της πόλης και θησαυροί ανεξερεύνητοι, που δεν τα γνωρίζει ο τουρίστας αλλά τα αγνοούμε ακόμα και μεις. Πρέπει να γίνουμε τουρίστες στην πόλη μας. Σαν επιχείρηση αλλά και σαν ιδιοσυγκρασία είμαι ανοιχτός σε τουριστικές δράσεις της πόλης. Είχα συμμετάσχει στο creative work που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην πόλη μας και όλη η στοά σαν κυψέλη είχε συμπεριληφθεί στη δράση αυτή. “

Κανείς δεν επιθυμεί να ανήκει πια στο κόσμο που βγαίνει τα Σάββατα, ποιοτικές αποδράσεις αναζητούμε όλοι. Μπορεί να έχουμε τη δυνατότητα να βγαίνουμε μια στο τόσο και έτσι δεν έχει σημασία η μέρα αλλά το μέρος. “Το μαγαζί επειδή είναι ακόμα περισσότερο γνωστό ως βραδινό μπαρ, έχει περισσότερη κίνηση το Σάββατο. Υπάρχουν μέρες όμως όπως η Τρίτη ή η Πέμπτη που μπορεί να γίνεται εδώ κάποιο meetings ή παρουσιάσεις από διάφορες ομάδες και αυτό να προσελκύει κοινό. Πρόσφατα έγινε μια παρουσίαση από comics που κυκλοφορούν κάποιες ομάδες νέων παιδιών. Ο χώρος είναι πάντα ανοιχτός για τέτοιου είδους δράσεις. Είναι στην ουσία ένα spot που έχει απώτερο σκοπό να αφορά όλους. Διαθέτουμε μια γκάμα ποτών από πολύ φτηνές επιλογές μέχρι και ακριβές για κάποιον που θέλει κάτι ιδιαίτερο. Αν κάποιος επιθυμεί από ένα ακριβό ουίσκι έως μια φθηνή μπύρα θα το βρει εδώ. Υπάρχει για όλους και είναι για όλους. Εδώ δεν υπάρχουν διακρίσεις είτε είσαι με τις παντόφλες ή το κουστούμι σου. Το μπορντ ντε λό μπορεί να σταθεί επάξια σε μαγαζιά της Αθήνας και του εξωτερικού και αυτό ενισχύεται από τις θετικές αντιδράσεις των Ελλήνων του εξωτερικού και των τουριστών.”

Την άλλη φορά που θα περάσετε μπροστά από μια παλιά στοά, από τις πολλές που έχει η πόλη, μην προσπεράσετε. Πολλές από αυτές κρύβουν υπέροχα μυστικά. Όπως αυτή στο νούμερο 45 της Εγνατίας οδού.

*Εγνατίας 45, τηλ. 2310520911. Ανοιχτά κάθε μέρα από τις 11:00.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα