Key Books: Ένα start up που αγαπάει τα βιβλία!

0
746

Εικόνες:Τάκης Σπυροπουλος.

Το Key Books είναι ένας νέος και πολλά υποσχόμενος εκδοτικός οίκος στον Πειραιά. Οι ιδρυτές του -γνωστοί από τον χώρο των media- Βασίλης Βαρδάκας και Βλάσης Μαρωνίτης, μας μιλούν για την απόφασή τους να στραφούν στο χώρο του βιβλίου, το ρόλο του βιβλίου στη σύγχρονη εποχή, τις επιλογές τους, τις μεταξύ τους διαφωνίες και τη χρυσή τομή της συνεργασίας τους που δεν είναι άλλη από την αγάπη τους για το πιο διαχρονικό μέσο που ξεκλειδώνει το μυαλό του ανθρώπου, το βιβλίο.

«Το βιβλίο από την άλλη, όπως έλεγε και ο Έκο, είναι σαν το κουτάλι. Άπαξ και το ανακαλύψαμε, δεν μπορούμε να το κάνουμε καλύτερο. Το βιβλίο είναι μια διαχρονική δημιουργία. Έχει απειληθεί στο παρελθόν από το ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και πρόσφατα από το internet. Αποδεικνύεται αρκετά ανθεκτικό στον ανταγωνισμό.»

«Πιστεύουμε ότι ένας εκδοτικός οίκος είναι σαν ένα παλάτι μνήμης, γεμάτο με κρυφούς θησαυρούς, ένα μέρος που μπορείς να νιώσεις σαν στο σπίτι σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα βιβλία μας σαν μια πηγή δημιουργικότητας, καινοτομίας και έμπνευσης.»

_DSC8528BW

Γιατί Κey Books. Όπως τα περισσότερα βιβλία μας έχουν μια αυτόνομη ιστορία, το ίδιο ισχύει και με την επιλογή του ονόματος του οίκου. Έχει τη δική του ιστορία. Μας επηρέασε αρκετά το πρώτο βιβλίο που βγάλαμε με τίτλο «Κλέψε Σαν Καλλιτέχνης». Ο συγγραφέας, ο Austin Kleon, γράφει ότι τίποτα δεν είναι πρωτότυπο και όλοι κλέβουμε ιδέες από τις επιρροές μας, τους ήρωες μας, από κάτι που θα διαβάσουμε ή θα δούμε. Έχοντας διαβάσει αυτό και μη έχοντας καταλήξει σε τίτλο μετά από έξι μήνες επίμονης αναζήτησης, είδαμε τυχαία μια παρουσίαση σε ένα συνέδριο design που η ομιλήτρια ξεκίνησε μιλώντας για τον ισχυρό συμβολισμό των κλειδιών με ιδιαίτερο πάθος. Αυτό ξεκλείδωσε αυτόματα τη σκέψη μας γιατί ταίριαζε απόλυτα με το περιεχόμενο των βιβλίων που θέλουμε να βγάζουμε. Βιβλία που ανοίγουν την πόρτα σε έναν νέο τρόπο θέασης και κατανόησης του κόσμου και του εαυτού μας. Βιβλία που ξεκλειδώνουν το μυαλό μας.

Ξεκινήσατε πριν τρία περίπου χρόνια, ποια ήταν η αφορμή και ποια η ενασχόλησή σας με το βιβλίο; Όντως τον Οκτώβριο συμπληρώθηκαν τρία χρόνια. Η αφορμή ήταν η αναζήτηση μιας νέας προοπτικής στην καριέρα μας. Προερχόμαστε και οι δύο από τον χώρο των media και βλέποντας το κύμα να πλησιάζει το πλατύσκαλο μας, αποφασίσαμε να προλάβουμε καταστάσεις και να φτιάξουμε το όχημα που θα μας πήγαινε στην επόμενη ημέρα. Εμπειρία λοιπόν στα έντυπα είχαμε. Στον χώρο του βιβλίου δεν είχαμε. Αυτό που είχαμε όμως ήταν αγάπη για το αντικείμενο και το περιεχόμενο, διάθεση να μάθουμε τον νέο χώρο και να πρωτοτυπήσουμε και πάθος για να εκδώσουμε βιβλία τα οποία πιστεύουμε ότι ταιριάζουν στην εποχή που ζούμε.

Υπάρχουν βιβλία για ανοιχτά μυαλά ή τα βιβλία ανοίγουν τα μυαλά; Είναι #diplis, όπως γράφουν και στα social media, το μότο μας. Ισχύουν και τα δύο. Τα βιβλία μας απευθύνονται σε ανθρώπους που έχουν ανοιχτά μυαλά. Και τα ίδια τα βιβλία μας βοηθούν να ξεκλειδώσουμε το μυαλό μας. Η σχέση είναι αμφίδρομη, χρειάζεται το ένα για να ισχύει και το άλλο. Πρόσφατα γνωρίσαμε έναν νεαρό καλλιτέχνη, απόφοιτο της Σχολής Καλών Τεχνών, που μοιράστηκε μαζί μας την προσωπική του ιστορία, πως δηλαδή διαβάζοντας το «Κλέψε Σαν Καλλιτέχνης» ξεκλείδωσε τη δημιουργικότητά του που βρισκόταν εκείνη την περίοδο σε μπλοκάρισμα και ξεκινήσει να ετοιμάζει τα έργα για την πρώτη του έκθεση. Ένας άλλος αναγνώστης μας διαβάζοντας την «Τέχνη της Ρουτίνας» αποφάσισε να ξυπνάει πιο νωρίς για να προλαβαίνει να γράφει μια ώρα πριν φύγει για το γραφείο. Πιστεύουμε πως ενώ η λογοτεχνία σε κρατάει ξύπνιο το βράδυ για να τελειώσεις μια ιστορία, τα δικά μας βιβλία, τα βιβλία δημιουργικότητας σε κάνουν να θες να σηκωθείς νωρίς το πρωί για να καταφέρεις όλα όσα θέλεις να δημιουργήσεις.

Στην εποχή της γενικότερης κρίσης, της έντυπης έκδοσης και του βιβλίου ποια είναι η δική σας απάντηση; Η κρίση στα έντυπα αφορά περισσότερο τα περιοδικά και τις εφημερίδες. Την βιώσαμε αυτή την κρίση εκ των έσω. Συνέπεσε η πτώση της κατανάλωσης, άρα και της διαφήμισης με την ταυτόχρονη, καθολική σχεδόν, επικράτηση του Διαδικτύου. Ήταν αναμενόμενο ότι θα αντιμετώπιζαν σοβαρό πρόβλημα στην έντυπη μορφή τους. Το βιβλίο από την άλλη, όπως έλεγε και ο Έκο, είναι σαν το κουτάλι. Άπαξ και το ανακαλύψαμε, δεν μπορούμε να το κάνουμε καλύτερο. Το βιβλίο είναι μια διαχρονική δημιουργία. Έχει απειληθεί στο παρελθόν από το ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και πρόσφατα από το internet. Αποδεικνύεται αρκετά ανθεκτικό στον ανταγωνισμό.

Με τι κριτήριο επιλέγετε τα βιβλία του οίκου σας; Δεν έχουμε αναγνώστες (ανθρώπους που διαβάζουν και αξιολογούν χειρόγραφα και προτάσεις ξενόγλωσσων βιβλίων). Διαβάζουμε εμείς όλα τα βιβλία που θεωρούμε ότι μας ενδιαφέρουν. Αν αρέσει ένα βιβλίο και στους δύο και θεωρήσουμε ότι είναι Key Books, κυνηγάμε να το αποκτήσουμε. Τα κριτήρια, ξεκινώντας από τα παιδικά και φτάνοντας μέχρι τις βιογραφίες, είναι κοινά: εξαιρετικό περιεχόμενο, δημιουργική ματιά, έμπνευση.

Τι είδους βιβλία θα ανακαλύψουμε; Στα τρία χρόνια έχουμε ανοίξει μια βεντάλια με τις θεματικές που μας ενδιαφέρουν. Δημιουργικότητα, αληθινές ιστορίες, ψυχολογία, βιογραφίες και παιδικά βιβλία. Πρόσφατα λανσάραμε και το πρώτο βιβλίο της σειράς TED Books. Τα TED Books είναι μικρά βιβλία για μεγάλες ιδέες. Τα βιβλία συνεχίζουν από το σημείο που σταμάτησαν οι ομιλίες σε ένα TED, μια ομιλία 18 λεπτών μπορεί να φυτέψει ένα σπόρο, να εξάψει τη φαντασία, αλλά πολλές ομιλίες δημιουργούν μια ανάγκη να φτάσουμε πιο βαθιά, να μάθουμε περισσότερα, να διηγηθούμε μια μεγαλύτερη ιστορία. Τα TED Books καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την αγάπη μέχρι τα διαστημικά ταξίδια και από την αρχιτεκτονική μέχρι τις επιχειρήσεις. Είναι τέλεια για όποιον έχει φιλοπερίεργο νου και τρέφει μεγάλη αγάπη για την μάθηση.

_DSC8405

Είστε δύο συνεργάτες, ο Βλάσης Μαρωνίτης και ο Βασίλης Βαρδάκας, προφανώς θα υπάρχουν στιγμές διαφωνίας, ποιο είναι όμως το σημείο τομής σας και ποια στοιχεία του χαρακτήρα του καθενός εκτιμάται ο ένας στον άλλο;

ΒΒ: Δεν συνεργαζόμαστε για πρώτη φορά, ως δημοσιογράφοι έχουμε συνυπάρξει σε διάφορες φάσεις της καριέρας μας και πάντα είχαμε μια δημιουργική συνεργασία. Βοηθάει πολύ το ότι είμαστε φίλοι εδώ και 20 χρόνια. Γενικά έχουμε έναν αρκετά κοινό τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. Έχουμε μάθει να συρρικνώνουμε το εγώ μας για το κοινό καλό και οι όποιες διαφωνίες προκύπτουν είναι απλώς κάποιες μικρές κουκκίδες στην μεγάλη εικόνα. Αν έπρεπε να ξεχωρίσω δύο στοιχεία στον χαρακτήρα του Βλάση θα ήταν η ακεραιότητα του και η ευρηματικότητά του στην εξεύρεση λύσεων. Και φυσικά η φωνή του, αφού τα απογεύματα στο γραφείο τραγουδάει ακαπέλα αυτοσχεδιαστικό ρεμπέτικο.

ΒΜ: Καταρχήν, έχω πολύ πιο ευρύ ρεπερτόριο, οπότε αυτή είναι και μία βασική διαφωνία μας. Αυτό όμως είναι ένα ζήτημα που θα το συζητάμε για πολλά χρόνια ακόμη, οπότε ας εστιάσουμε στο γεγονός πως μας ενώνουν όσα μας χωρίζουν. Εννοώ πως ενώ έχουμε κάποιες φορές ακόμη και διαμετρικά αντίθετες απόψεις έχουμε πάντα τη διάθεση να ακούσουμε ο ένας τον άλλο και να μάθουμε ο ένας από τον άλλο και την άποψή του. Έτσι προκύπτουν πολύ δημιουργικές συνθέσεις, αφού δεν καθόμαστε αγκυλωμένοι στη θέση μας, προτάσσοντας το εγώ μας. Στον Βασίλη εκτιμώ λοιπόν το ανοιχτό του πνεύμα και τη δημιουργικότητά του.

Από τις παραγγελίες σας ποια βιβλία φαίνεται να κερδίζουν περισσότερο το αναγνωστικό κοινό; Υπάρχουν τα bestsellers και τα longsellers. Εμείς έχουμε βάλει ως στόχο την δεύτερη κατηγορία γιατί θεωρούμε ότι τα βιβλία μας μπορούν να είναι ανθεκτικά στον χρόνο. Πάντως, πιο δημοφιλή μέχρι στιγμής είναι τα βιβλία δημιουργικότητας που βγάζουμε. Η τριλογία του Austin Kleon (Κλέψε Σαν Καλλιτέχνης, Πούλα Σαν Καλλιτέχνης, Κλέψε Σαν Καλλιτέχνης: Η Μέθοδος), το Έξω Από Τα Δόντια του θρυλικού Ελληνοαμερικανού διαφημιστή George Lois, που πριν δύο χρόνια είχε δώσει μια συγκλονιστική ομιλία στο TEDx Thessaloniki. Η Τέχνη της Ρουτίνας του Mason Currey που καταγράφει τα καθημερινά τελετουργικά 161 δημιουργικών ανθρώπων, από τον Γιουνγκ μέχρι τον Πικάσο και τον Φίλιπ Ροθ.

Θα ήθελα να προτείνετε μερικά βιβλία για τους αναγνώστες μας για το χειμώνα. «Τα Μαθηματικά της Αγάπης» είναι το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό. Πρόκειται για μια εξαιρετικά πρωτότυπη προσέγγιση, μέσω των μαθηματικών, ενός θέματος, της αγάπης, που απασχολεί κάθε άνθρωπο στη ζωή του –και όχι μόνο μία φορά φυσικά. Είναι αλλιώς όταν είσαι στα 20 και ερωτευμένος και τελείως διαφορετικό στα 50 παντρεμένη με παιδιά. Κι όμως η αγάπη είναι πάντα το ζητούμενο. Ένα άλλο βιβλίο που θέλουμε να πιστεύουμε πως θα αγγίξει τους αναγνώστες είναι η «Δευτέρα» του Ηλία Αναστασιάδη. Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία (απ)εξάρτησης από τον τζόγο. Είναι ένα θέμα που πιστεύουμε πως αφορά πολύ περισσότερους ανθρώπους απ’ όσους ίσως φανταζόμαστε και οι οποίοι παλεύουν αβοήθητοι με ένα τέρας που δεν ξέρουν πώς να το νικήσουν.

_DSC8475

Περισσότερα: http://www.keybooks.gr/

Shares
Προηγούμενο άρθροΠάρτυ Γενεθλίων
Επόμενο άρθροΗ Άλλη Θεσσαλονίκη
Γιώτα Κωνσταντινίδου
Ζω περίπου 30 χρόνια σ’ αυτή την πόλη, δηλαδή όλη τη ζωή μου. Τόσο που όταν ταξιδεύω να μη χαλαρώνω πουθενά, αλλά με το που πατάω το πόδι μου στη Θεσσαλονίκη να ‘’ανασαίνω’’ λυτρωτικά. Όχι, δεν είναι ερωτική ή τέλεια πόλη, είναι πολυπολιτισμική, συμπλεγματική, αντιφατική, γι’ αυτό ταυτίζουμε εύκολα το είναι μας μ’ αυτή. Τελείωσα τη Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ασχολήθηκα ένα χρόνο με την ειδική αγωγή. Τυχαία δημοσιεύτηκε μια κριτική μου για τον Ντοστογιέφσκι, άρχισα να παίρνω τις πρώτες συνεντεύξεις και να γράφω άρθρα σε sites και blogs, Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Πετυχημένη συνέντευξη είναι εκείνη που ο συνομιλητής θα σου ανοίξει νέα παράθυρα σκέψης, προβληματισμού και εκείνος θα θυμάται τη φωνή σου. Καθώς μεγαλώνω μαθαίνω να ζω χωρίς τον πατέρα μου και να επαναλαμβάνω τη πιο σημαντική παιδαγωγική έννοια που διδάχτηκα, ‘’να αποδέχομαι την ετερότητα του άλλου’’.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ