Πηνελόπη Κουρτζή: Το βιβλίο είναι προέκταση του εαυτού μας

0
355

Η Πηνελόπη Κουρτζή γεννήθηκε στην Άρτα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιοτεχνολογία και εργάστηκε επί σειρά ετών στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα δραστηριοποιείται στον επιχειρηματικό χώρο και παράλληλα ασχολείται με τη συγγραφή, που αποτελεί και τη μεγάλη αγάπη της. Έχει ταξιδέψει αρκετά, μιλάει τέσσερις γλώσσες και ερασιτεχνικά ασχολείται με το αργεντίνικο τάνγκο. Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιο. Έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς ποίησης και έχει γράψει θεατρικά έργα. Το Κουμκουάτ είναι το πρώτο μυθιστόρημά της.

unnamedΤο Κουμκουάτ είναι το πρώτο σας μυθιστόρημα. Τι σας οδήγησε να αφηγηθείτε την συγκεκριμένη ιστορία;

Η ιστορία πίσω από το βιβλίο είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και πρόσωπα όπως αυτά έφτασαν στα αυτιά μου από την γιαγιά και τους υπόλοιπους προγόνους μου. Έτσι έχοντας άφθονο υλικό στη διάθεση μου, ήθελα πολύ να το αποτυπώσω σε χαρτί και να οδηγήσω τον αναγνώστη μέσα σε διαδρόμους μία αληθινής ιστορίας.

Το βιβλίο σας βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα, ποσό δύσκολο ήταν το κομμάτι της ερευνάς και πόσο βοήθησαν οι εμπειρίες και τα βιώματα της οικογένειας σας;

Ένα μεγάλο κομμάτι ήταν προσβάσιμο σε μένα λόγω ακριβώς της προέλευσης της ιστορίας. Παρόλα αυτά, της συγγραφής του βιβλίου προηγήθηκε μία μεγάλη και δύσκολη έρευνα με πολλή βοήθεια από ανθρώπους και βιβλία. Πάντα η έρευνα όταν έχεις σκοπό να αναφερθείς σε ιστορικά γεγονότα παρουσιάζει δυσκολίες γιατί εκεί που έχεις μία ολοκληρωμένη εικόνα, μπορεί ξαφνικά να ανακαλύψεις κάτι ή μία μαρτυρία που να αλλάξει ότι έχεις γράψει ως εκείνη τη στιγμή.

Η πρωταγωνίστρια του βιβλίου βιώνει έντονα το θέμα του πολέμου όπως και της προσφυγιάς, θεωρείτε ότι αυτά είναι δυο καταστάσεις αποτυπωμένες στο συλλογικό ασυνείδητο του ανθρώπου;

Θα έλεγα ναι. Συνήθως η επίκτητη γνώση που έχουμε κάποια στιγμή ενδοβάλλεται και γίνεται δικιά μας γνώση και εμπειρία. Υπό αυτή την έννοια θα έλεγα πως ναι. Τώρα όσον αφορά στον Έλληνα νομίζω πως και οι δύο καταστάσεις λόγω της ιστορικής πορείας μας και της γεωγραφικής μας θέσης αποτελούν ζητήματα που μας διαμόρφωσαν και δεν θα σταματήσουν να μας διαμορφώνουν στο πέρασμα των χρόνων.

Ποια η γνώμη σας για τον τρόπο που διαχειρίστηκε ο απλός κόσμος το θέμα των προσφυγικών ροών;

Μου προκαλεί θαυμασμό ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος της Ελλάδος και ειδικά των εμπλεκόμενων νησιών που είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω από κοντά, αντέδρασαν σε μία τόσο ακραία κατάσταση. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό να βλέπεις στην πράξη αυτό που πρεσβεύουμε στη θεωρία. Χωρίς βοήθεια και συντονισμό πολλές στιγμές, χωρίς τα απαραίτητα εφόδια, ο κόσμος της Ελλάδος έκανε το καλύτερο που μπορούσε και στάθηκε με αξιοπρέπεια απέναντι σε αυτήν την κρίση. Έτσι, όμως πάντα τελικά σου δημιουργείται η ελπίδα. Από την δύναμη και την ψυχραιμία του απλού κόσμου.

Γνωρίζουμε ότι πέρα από μυθιστορήματα έχετε καταπιαστεί με την ποίηση και τα θεατρικά έργα. Πόσο εύκολο ήταν να μεταπηδήσετε από το ένα είδος στο άλλο και τι σας ώθησε να το κάνετε;

Νομίζω πως η ώθηση ήταν η αγάπη μου και προς τις δύο αυτές μορφές την κάθε περίοδο που καταπιάστηκα με αυτά. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο φαίνεται εκ του αποτελέσματος κυρίως γιατί και τα δύο είδη χρειάζονται μεγάλη συνεχόμενη παιδεία από πίσω. Καμιά φορά η έμπνευση ή και η συνεργασία με αντίστοιχους ανθρώπους σε κάνει να πάς και σε τέτοια μονοπάτια και να εμπνευστείς κάτι αντίστοιχο. Τουλάχιστον αυτό συνέβη στη δικιά μου περίπτωση!!!

Πως αντιλαμβάνεστε κάτι που έχετε γράψει; Θα μπορούσε να είναι ένα βιβλίο, ένα ποίημα, ένα θεατρικό το πνευματικό σας παιδί ή είναι κάτι διαφορετικό;

Με το τρόπο που πια έχουμε συνηθίσει να το λέμε ναι! Όσον αφορά δηλαδή την αγάπη που έχω για κάτι που έχω δημιουργήσει και την φροντίδα με την οποία το αντιμετωπίζω, μπορεί να είναι αυτή μία πολύ ωραία παρομοίωση. Γενικότερα είμαι από τους ανθρώπους που θεωρώ πως οτιδήποτε έχουμε κατακτήσει και δημιουργήσει, μία γνώση, μία σκέψη, ένα βιβλίο, μία σχέση γίνεται προέκταση του εαυτού μας και πιο πολύ μία πτυχή του χαρακτήρα μας παρά ένα «παιδί.» 

 

κουμκουατ

Λίγα λόγια για το βιβλίο 

1902. Η Βασιλική γεννιέται στο πατρικό της σπίτι στην Άρτα. Κι εκεί ξεκινάει η αφήγηση του οδοιπορικού της, με φόντο τη μετάβαση από την τουρκική κυριαρχία στην ανεξαρτησία και την άνθηση του τόπου. Η ακμή, ο πόλεμος, η Κατοχή, η Απελευθέρωση, μια ολόκληρη ζωή καθορισμένη από τη μοίρα και τα παιχνίδια της, από τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές, αλλά και από τα πρόσωπα που εμφανίζονται στο διάβα του χρόνου• η ωραία Ελένη και ο Χαρίλαος, που άργησε να έρθει, η Παρέσα η Σμυρνιά και η Αργυρώ η κοκέτα, τα αγόρια της και η μικρή της Θεοδώρα µε το λάθος όνομα, ο Βασιλάκης, το παραπαίδι, και τόσοι άλλοι που δένουν τη ζωή τους με τη δική της.

Και όλα αυτά µε τον θρύλο της Αγίας Θεοδώρας να συντροφεύει και να παρηγορεί τη Βασιλική, και τη σκιά του αγαπη μένου της δέντρου κουμκουάτ να συνδέεται άρρηκτα µε τις μνήμες της και να γίνεται ο πιο κρυφός εξομολογητής της.

*Το Βιβλιοπωλείο Πρωτοπορία και οι Εκδόσεις Ψυχογιός διοργανώνουν την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου στις 19.00 την παρουσίαση του νέου βιβλίου της Πηνελόπης Κουρτζή στον χώρο του βιβλιοπωλείου (Λεωφ. Νίκης 3, τηλ. 2310 226190). Την εκδήλωση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Σοφία Τουντούρη ενώ αποσπάσματα του βίβλιου θα διαβάσει η ηθοποιός Τόνια Σωτηροπούλου. Η συγγραφέας θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα του βιβλίου της. 

Shares
Προηγούμενο άρθροΈνα όσκαρ που διαβάζει υπότιτλους
Επόμενο άρθροΈτσι μπούκαραν στο σχολείο του Περάματος
Κώστας Ζαχαρόπουλος
Στην Σάμο από την οποία κατάγεται δηλώνει Θεσσαλονικιός. Στην Θεσσαλονίκη από την οποία επίσης κατάγεται δηλώνει Σαμιώτης. Ξένος από όπου και αν πέρασε, έκανε στάσεις σε διάφορα μέρη όπως η Αλεξανδρούπολη και στο εξωτικό Πολύκαστρο μέχρι να «επαναπατριστεί» στην συμπρωτεύουσα. Μετά από ένα σύντομο πέρασμα από την Ιταλική Φιλολογία του Α.Π.Θ τον «κέρδισε» η δημοσιογραφία. Είρων εξ ανάγκης, ευελπιστεί να «αγγίζει» -έστω και στο ελάχιστο- την gonzo πλευρά του επαγγέλματος, γοητεύεται από τον Hunter S. Thompson και ισχυρίζεται πως δεν πιστεύει στην ψύχραιμη παρατήρηση των γεγονότων.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ