Κινηματογράφος

Τα παρασκήνια της βραδιάς απονομής των Όσκαρ 2018

Όλες οι λεπτομέρειες της βραδιάς της 90ης απονομής των Όσκαρ.

Γιάννης Γκροσδάνης
τα-παρασκήνια-της-βραδιάς-απονομής-τω-296275
Γιάννης Γκροσδάνης

Λέξεις: Γιάννης Γκροσδάνης

Η φετινή τελετή, που την απολαύσαμε σε ζωντανή μετάδοση κατευθείαν από το Λος Άντζελες αποκλειστικά στην COSMOTE TV, τα είχε όλα: Είχε αναμνήσεις 90 χρόνων Όσκαρ, με βίντεο που θύμιζαν αγαπημένες ταινίες που βραβεύτηκαν. Παλιές βραβευμένες δόξες του θεσμού με μπρίο και στυλ, όπως η Εύα Μαρί Σέντ και η Ρίτα Μορένο, η οποία μάλιστα φόρεσε και την τουαλέτα που είχε και το 1963 όταν πήρε το Όσκαρ β γυναικείου ρόλου για το West Side Story.

Είχε ακόμα τέλεια αρμονία και ισορροπία διαφορετικών παρουσιαστών αφού από την σκηνή παρέλασαν μαύροι, γυναίκες, ισπανόφωνοι, Ασιάτες, μουσουλμάνοι ενώ για πρώτη φορά η Ακαδημία ανέβασε στη σκηνή και ένα άτομο trangender (την Ντανιέλα Βέγα) για να παρουσιάσει μια κατηγορία υποψηφιοτήτων.

Ρίτα Μορένο

Το σκηνικό ήταν πλούσιο και εντυπωσιακό με 15 χιλιάδες κρυστάλλους ενώ ο οικοδεσπότης Τζίμι Κίμελ διέθετε αρκετό κέφι ώστε να να σχολιάσει τόσο πολιτικά όσο και κινηματογραφικά αλλά και να πραγματοποιήσει το πρώτο οσκαρικό flash mob με τη βοήθεια αγαπημένων ηθοποιών όπως η Μάργκοτ Ρόμπι και η Λουπίτα Νυόνγκο και δημιουργούς όπως ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, επισκεπτόμενοι μια κινηματογραφική αίθουσα την ώρα της προβολής μιας ταινίας. Είχε ακόμα συγκίνηση και όμορφες ευχαριστήριες ομιλίες και πολύ περισσότερο αρκετά προβλέψιμους νικητές και καμία ιδιαίτερη έκπληξη.

Όμως το πιο βασικό στοιχείο που είχε η φετινή οσκαρική απονομή ήταν ένα μήνυμα διαφορετικότητας και ανεκτικότητας και φυσικά μια σαφή αναφορά στα δικαιώματα του γυναικείου φύλου. Χωρίς ιδιαίτερες εξαλλοσύνες, όπως πέρυσι, αρκετά συγκρατημένα και στοχευμένα η 90η Απονομή των Όσκαρ έστειλε το μήνυμα της και μένει να φανεί και από την τηλεθέαση (στην αμερικάνικη tv) αν το κέρδισε.

Εκεί παραπέμπει η απουσία του Χάρβεϊ Γουάνσταϊν, εκεί και η απουσία του Κεϊσι Άφλεκ, που παραδοσιακά έπρεπε να δώσει ως περυσινός νικητής το Όσκαρ Α γυναικείου ρόλου αλλά αποσύρθηκε εγκαίρως για να αποσοβήσει τα χειρότερα. Εκεί παραπέμπει ακόμα και η βράβευση του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και της ταινίας του, η επιλογή της οποίας είναι ένα ξεκάθαρο statement των μελών της Ακαδημίας υπέρ του αλληλοσεβασμού, της διαφορετικότητας, της αγάπης και του σινεμά (στοιχεία που εμπερέχει ατόφια το Πνεύμα του Νερού)!

Κι αν όλα αυτά υπήρξαν αρκετά για να μας κρατήσει (ή όχι;) το ενδιαφέρον η Ακαδημία, η ίδια προχώρησε και σε μερικές εξαιρετικές επιλογές με βαρύ συμβολισμό για την εποχή μας. Για παράδειγμα τέτοια είναι η περίπτωση του Τζεϊμς ‘Αϊβορι, ο οποίος κερδίζοντας το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου έγινε ο πιο ηλικιωμένος κάτοχος Όσκαρ στα 90χρονα του θεσμού. Ή ο Τζόρνταν Πηλ, που πήρε το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για το GET OUT και έγινε ο πρώτος μαύρος σεναριογράφος που καταφέρνει κάτι τέτοιο.

Η Ακαδημία δείχνει να αναγνωρίζει τα σημάδια των καιρών και αρέσκεται στο να πολιτικολογήσει και στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ δεν επέλεξε το τρυφερό και γλυκόπικρο Πρόσωπα, Τόποι της αειθαλούς Ανιές Βαρντά αλλά τον Ίκαρο, μια παραγωγή του συνδρομητικού δικτύου NETFLIX (αναγνωρίζοντας πλέον ότι το καλό σινεμά μπορεί να προέλθει και από την τηλεόραση), που ερευνά το θέμα του ντόπιννγκ στη Ρωσία και τις επιπτώσεις που είχε όταν αποκαλύφθηκε ένα ευρύ δίκτυο αθλητών της που έκαναν χρήση αναβολικών.

Στα των νικητών ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της διαφορετικότητας έδωσε και ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο ανεβαίνοντας στη σκηνή του Θεάτρου Ντόλμπι δύο φορές για να παραλάβει τα βραβεία του σκηνοθέτη και καλύτερης ταινίας. Όσο για τη Φράνσις Μακ Ντόρμαντ των Πινακίδων (που εν τέλει περιορίστηκαν σε 2 ερμηνευτικά Όσκαρ) έκλεψε την παράσταση με μια εξαιρετική και δυναμική περφορμανς που ανέδειξε τις γυναίκες – δημιουργούς του κινηματογράφου και την ανάγκη έκφρασης τους μέσα από το δίκτυο του Χόλιγουντ:

“Θα ήθελα να σηκωθούν όλες οι γυναίκες υποψήφιες απόψε. Όλες. Μέριλ αν το κάνεις εσύ θα ακολουθήσουν όλες. Οι ηθοποιοί, οι σκηνοθέτες, οι σεναριογράφοι, οι μοντέρ. Κοιτάξτε μας. Όλοι έχουμε ιστορίες να σας πούμε. Μην μας συζητήσετε μόνο στα πάρτι. Φωνάξτε μας στα γραφεία σας και δώστε μας δουλειά.”

Την παράσταση όμως έκλεψε και η πολυσημία και ισορροπία των διαφορετικών επιλογών που έκαναν τα μέλη της Ακαδημίας σε όλες τις κατηγορίες. Όπως όλα δείχνουν εδώ και 2-3 χρόνια η Ακαδημία έχει μπει για τα καλά σε μια νέα εποχή. Η παλιά εποχή που όλα τα λεφτά από τα στοιχήματα πέφτανε σε μια ταινία κι αυτό φάνταζε υπερβολικό, μάλλον περνάει στην ιστορία. Ο κύριος εκπρόσωπος αυτής της εποχής άλλωστε, ο Χάρβεϊ Γουαϊνσταϊν δεν είναι πλέον εδώ.

Η διεύρυνση που πραγματοποιεί η Ακαδημία, εισάγοντας στους κόλπους της πολλά νέα μέλη με φρέσκες ιδέες, διαφορετικής προέλευσης, φυλής και φύλου αλλά και προσαρμοστικότητα στο πλαίσιο του ορθολογισμού και του κοινωνικού ακτιβισμού που διέπει πλέον το δημόσιο λόγο της προσφέρει μια χρυσή ευκαιρία να αναδείξει τις πολλαπλές δυνάμεις που αναπτύσσονται στον χώρο του κινηματογράφου.

Έτσι είδαμε τη Μορφή του Νερού να αναδεικνύεται σε μεγάλη νικήτρια της βραδιάς με 4 βραβεία (ταινίας, σκηνοθεσίας, μουσικής, καλ. Διεύθυνσης), την Δουνκέρκη να συλλέγει 3 τεχνικά Όσκαρ (τα δύο του ήχου και το μοντάζ), την Πιο Σκοτεινή Ώρα, το Coco και  το Blade Runner να κερδίζουν από 2 και μετά τα υπόλοιπα σε μια ευρύτερη μοιρασιά εντυπώσεων.

Όσο για τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, τον τρίτο από την παρέα των three amigos, που αναγνωρίζεται από την Ακαδημία (μετά τους Ιναρίτου και Κουαρόν) πρέπει να αισθάνεται ικανοποιημένος με όσα κέρδισε. Για δεκαετίες η Ακαδημία αρνιόταν πεισματικά να αναγνωρίσει την καλλιτεχνική αξία σε δύσκολα genres όπως οι ταινίες τρόμου ή φαντασίας.

Η Μορφή του Νερού χωρίς να είναι μια ταινία blockbuster τόλμησε να ανοίξει μια δημόσια συζήτηση για την ταινία φαντασίας και τους αλληγορικούς συμβολισμούς της. Συμβολισμούς που ο ίδιος ο ντελ Τόρο θέλησε να υπενθυμίσει μιλώντας ως μετανάστης για την αγάπη που βίωσε όταν πρωτοήρθε στην Αμερική χάρη στον κινηματογράφο και τις μαγικές ιστορίες του. Κουβέντες με σημασία…

* Τα Όσκαρ γιόρτασαν τα 90α γενέθλιά τους live στην COSMOTE TV γενέθλια που ακόμα και αν τα έχασες, θα έχεις πολλές ακόμα ευκαιρίες τις επόμενες μέρες  να απολαύσεις ξανά υποτιτλισμένα τόσο την τελετή όσο και τις αφίξεις στο RED CARPET, το βίντεο με τις πρώτες δηλώσεις των νικητών και τα παραλειπόμενα τους.

Απόψε μπορείς να τα δεις με υπότιτλους από τις 21.00 με το pre show και την τελετή στις 22.00 μμ στο COSMOTE CINEMA 2HD.

Επιπλέον, στα κανάλια COSMOTE CINEMA θα προβληθούν αποκλειστικά 17 από τις υποψήφιες ταινίες που συγκέντρωσαν 42 υποψηφιότητες όπως The Darkest Hour, Phantom Thread, Lady Bird, Get Out, Star Wars: The last Jedi, I Tonya, Beauty and the Beast, Coco, Victoria and Abdul, The Florida Project, Molly’s Game, A fantastic woman, Loveless, On body and soul, The square, Guardians of the Galaxy volume 2, Faces places κά.

 Μην ξεχνάτε λοιπόν αν την χάσατε σήμερα τα ξημερώματα η τελετή θα προβληθεί με υπότιτλους απόψε Δευτέρα, στις 22.00, στο COSMOTE CINEMA 2HD. 

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ: Αυτά είναι τα βραβεία Όσκαρ 2018

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα