Κινηματογράφος

Υπέροχα παλιομοδίτικο, συγκλονιστικά φρέσκο. Κομψοτέχνημα.

Aόρατη κλωστή. Μια αριστουργηματική ιστορία που θα θυμόμαστε για χρόνια.

Γιώργος Τούλας
υπέροχα-παλιομοδίτικο-συγκλονιστικ-287767
Γιώργος Τούλας

Ο Πολ Τόμας Άντερσον δεν χρειάζεται διαπιστευτήρια. Έχει δώσει εξετάσεις σε τόσα κινηματογραφικά είδη (Μανόλια,Boogie Nights, The Master, θα χυθεί Αιμα, κτλ) με απόλυτη επάρκεια. Εδώ εργάζεται σε ένα εξαιρετικά στέρεο έδαφος. Έχει μια υπέροχη ιστορία. Έχει έναν άνδρα ήρωα, όπως κάνει σχεδόν σε όλο του το έργο και χτίζει γύρω του έναν περίγυρο που οι γυναίκες μοιάζει να εντάσσονται στους δικούς τους κώδικες.

Ο Ρέινολντς Γούντκοκ είναι ένας διάσημος σχεδιαστής μόδας στο Λονδίνο του ’50. Τη ζωή του διαπνέουν μερικές αξίες. Αυστηρή ρουτίνα, τελειότητα, τάξη. Υλικά που μπορούν και συντηρούν τη φήμη και την προσήλωση του στο έργο του. Τίποτε δεν διαταράσσει αυτή την ευθεία γραμμή, αυτή την τελετουργία της αρμονίας. Τα μικρά ή μεγάλα πάθη της ζωής, οι αγάπες και οι συνήθειες επιτρέπονται τόσο-όσο. Ο ραφινάτος διάκοσμος γίνεται σκηνικό ζωής. Οι άνθρωποι του περιβάλλοντος τμήμα του. Ο περφεξιονισμός σε όλο το μεγαλείο του. Η εικόνα γίνεται σκλαβιά. Αυτοσκοπός. Γίνεται τυραννία. Αυτός είναι ο μίτος της Αόρατης Κλωστής.

Μοναχικός απόμακρος, αθόρυβος, γεμάτος εμμονές, φόβους, υστερίες, κώδικες o ήρωας. Βασισμένη η ταινία στη ζωή του Κριστομπάλ Μπαλεσιάνγκα, ενός Ισπανού μετρ της μόδας, χρησιμοποιεί την ιστορία του για να περιγράψει τις ζωές των μοναχικών ιδιοφυών.

Από τα Μάτια ερμητικά κλειστά του Κιούμπρικ και το Μπάρι Λίντον μέχρι τη Ρεβέκα του Χίτσκοκ που τιμά δεόντως. Η ταινία είναι ένα βαρύ μελόδραμα και μαζί ένα μάθημα κινηματογράφου.

Στήνει ένα σύμπαν άψογο εικαστικά, μοναδικό σκηνογραφικά, ιδανική φυλακή της επιθυμίας, αποθεώνοντας το πρωτόκολλο εις βάρος της ίδιας της ζωής. Εκεί μέσα θα στήσει την παγίδα του έρωτα ως διαφυγή από τον ίδιο τον ιστό της πολυτελούς αράχνης που έστησε ο ήρωας του. Το φάντασμα-δυνάστης της μητέρας, η αψεγάδιαστη εικόνα της αδερφής θα υποχωρήσουν μπροστά στην ανεξήγητη ορμή σαγήνη της Άλμα. Η ηδονή θα ραγίσει την αψεγάδιαστη συμμετρία. Θα αφήσει μια χαραμάδα που θα μπει ένα δειλό στην αρχή και μετά εκτυφλωτικό φως που θα σαρώσει τα πάντα. Ο Γούντκοκ επιστρέφει ένα απόγευμα από τον περίπατο του και διαπιστώνει πως ο κόσμος του έχει ανατραπεί. Ίσως ύπουλα, ίσως υπόγεια, αλλά σίγουρα καταλυτικά.  Και εκείνος τότε μεταμορφώνεται σε έναν Μισσάνθρωπο χωρίς αναστολές. Ακόμα και προς το πρόσωπο που αγαπά τελικά περισσότερο από ότιδήποτε άλλο. Ακόμα και από τη βελόνα του.

Δυο κόσμοι θα έρθουν σε σύγκρουση μοιραία και η νομοτέλεια θα ευνοήσει τη ζωή από την μούχλα.

Ο Ντανιέλ Ντέι Λιούις αποχαιρετά το σινεμά με την έκτη υποψηφιότητά του στα οσκαρ  και έναν ρόλο-σταθμό όχι μόνο για τον ίδιο αλλά και για όλο την κινηματογραφική μυθολογία. Χρησιμοποιεί ότι εκφραστικό μέσο τον προίκισε η ζωή και χτίζει ένα μοναδικό πορτραίτο. Μύθος.

Διαβάστε τα πάντα για τα Οscar εδω

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα