Parallax View

Από το χάος της παραλίας μέχρι τα περιπολικά της Αριστοτέλους

Το δεύτερο μέρος της συνέντευξης με το διευθυντή τροχαίας Θεσσαλονίκης κ. Θόδωρο Τυριακίδη στον Γιώργο Τούλα. -Έχει τύχει να περάσετε νύχτα την οδό Κουντουριώτου στο Λιμάνι; Η Κουντουριώτου είναι γάγγραινα να το πω, και κυρίως Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή. Έχει μαγαζιά εκεί, στο συγκεκριμένο σημείο, παρκάρουν οι θαμώνες των καταστημάτων αυτών, αναγκαστικά επειδή έχει πολύ κόσμο, […]

Γιώργος Τούλας
από-το-χάος-της-παραλίας-μέχρι-τα-περιπ-23448
Γιώργος Τούλας
melenikoy_2.jpg

Το δεύτερο μέρος της συνέντευξης με το διευθυντή τροχαίας Θεσσαλονίκης κ. Θόδωρο Τυριακίδη στον Γιώργο Τούλα.

-Έχει τύχει να περάσετε νύχτα την οδό Κουντουριώτου στο Λιμάνι;

Η Κουντουριώτου είναι γάγγραινα να το πω, και κυρίως Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή. Έχει μαγαζιά εκεί, στο συγκεκριμένο σημείο, παρκάρουν οι θαμώνες των καταστημάτων αυτών, αναγκαστικά επειδή έχει πολύ κόσμο, είναι και η είσοδος στο Λιμάνι έχει πολλά μαγαζιά, έχει διπλή και τριπλή σειρά, με αποτέλεσμα πολλές φορές ενώ έχει 6-7 λωρίδες να κυκλοφορεί μόνο η μία. Για τα ταξί λέω πιο πολύ, και τα ΙΧ. Σχεδόν κάθε εβδομάδα κάνουμε εξορμήσεις, και μιλάμε για 150-170 παραβάσεις. Παράνομης στάθμευσης βεβαιώνονται κυρίως στην Κουντουριώτου και στην Τσιμισκή πριν την Πολυτεχνείου. Κι εκεί έχει κάτι μαγαζιά, στα Λαδάδικα, αλλά σας είπα και προηγουμένως, αν δεν αλλάξουν νοοτροπία, δηλαδή όσες παραβάσεις και να τους βεβαιώσουμε, δεν καταλαβαίνουν τίποτα. Δεν μπορώ εγώ να έχω έναν τροχονόμο πίσω από κάθε οδηγό ταξί και κάθε οδηγό ΙΧ να του υποδεικνύει που πρέπει ή δεν πρέπει να παρκάρει. Κι αυτοί από τη μεριά τους έχουν δίκιο, γιατί δεν έπρεπε τώρα να έχει δύο τρία πάρκινγκ ελεύθερα, 1000 θέσεων το λιγότερο; Έρχεται, να βάλω εγώ τώρα τροχονόμο στον Βαρδάρη, να του πει έλα, να πάει που; Γιατί όπως ξέρετε στο εξωτερικό δεν έχουν τέτοια φαινόμενα, γιατί έχουν πάρκινγκ εκεί, εκεί το να βεβαιώσεις μία παράβαση, θα πρέπει να του υποδείξεις που να παρκάρει κι αν δεν πάει και πάει παράνομα, τότε.

-Το πάρκινγκ στο Λιμάνι τις μισές μέρες είναι άδειο. Λίγο τα Σαββατοκύριακα κινείται.

Το πάρκινγκ στο Λιμάνι είναι άδειο αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν θέλουν να περπατήσουν, θέλουν να σταθμεύσουν το αυτοκίνητο ακριβώς στο μαγαζί που θα πάνε να καθίσουν. Δυστυχώς, αυτή η νοοτροπία επικρατεί.

-Δεν είμαστε όμως και της λογικής να χρησιμοποιήσουμε πάρκινγκ. Η αλήθεια είναι αυτή. Και στη ΧΑΝΘ έχει πάρκινγκ και δεν έχω δει κανέναν να κατεβαίνει.

Έχει ναι. Υπάρχει αυτή η κρίση και δεν θέλουν να πληρώσουν. Από την στιγμή όμως που σας λέω ξέρω ότι θα το βάλει στο πεζοδρόμιο, θα το βάλει σε ράμπα αναπήρων, θα το βάλει διπλή σειρά και δεν θα κλητευτεί κυρίως τις νυχτερινές ώρες.

-Γερανούς έχετε; Παίρνετε καθόλου αυτοκίνητα;

Γερανούς έχουμε βεβαίως, σήμερα έχουμε και πρωί και απόγευμα.

-Οι οποίοι λειτουργούν κανονικά; Είχα ακούσει κάπου ότι δεν υπήρχε οικόπεδο να τα πηγαίνετε και γι’ αυτό έχει σταματήσει.

Τέτοια δεν κάνουμε. Ο γερανός που βγαίνει έξω βεβαιώνει παραβάσεις, αφαιρεί στοιχεία κυκλοφορίας, πινακίδες, αλλά όταν είναι ένα παράνομο παρκαρισμένο και εμποδίζει, θα το σηκώσει, θα πάει θα το αφήσει σε κάποιο άλλο δρόμο που δεν εμποδίζει και θα δώσει μετά τα στοιχεία στον αξιωματικό υπηρεσίας, μην νομίζει ο ιδιοκτήτης ότι το κλέψανε. Παίρνει τηλέφωνο συνήθως μετά.

-Δηλαδή το αφήνετε σε κάποιο άλλο σημείο της πόλης, δεν τα μαζεύετε κάπου. Γιατί ξέρω ότι στην Αθήνα τα πηγαίνουν.

Όχι, παλιά είχε ισχύσει αυτό το μέτρο, τώρα το έχουν καταργήσει σε συνεννόηση με το Δήμο. Είχε βάλει ο Δήμος ιδιωτικούς γερανούς, οι οποίοι πληρώνονταν από τη μεταφορά την οποία επιβαρυνόταν ο παραβάτης. Τώρα αυτή τη στιγμή δεν ισχύει το μέτρο γιατί εκεί -θα πρέπει να υπάρχουν και οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να γίνει, να υπάρχει κάποιο οικόπεδο να μεταφερθούνε τα αυτοκίνητα, θα πρέπει να υπάρχει φύλακας εκεί. Αν γίνει μια κλοπή, μια ζημιά στο αυτοκίνητο, ποιος θα επιβαρυνθεί;

-Άρα δεν υπάρχει. Αυτό είναι θέμα Δήμου, αν ο Δήμος βρει ένα οικόπεδο τέτοιο;

Θέμα Δήμου είναι, αλλά τότε με τη Δημοτική Αστυνομία μπορούσε να το εφαρμόσει, τώρα από τη στιγμή που δεν έχει ούτε Δημοτική Αστυνομία, εμείς δεν έχουμε τέτοια δυνατότητα.

-Εσείς πιστεύετε ότι η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας επιβάρυνε την κατάσταση;

Εμάς μας επιβάρυνε, γιατί η συνεργασία μας ήταν άψογη, υπήρχαν πολλοί Δημοτικοί Αστυνόμοι, οι οποίοι σε συνεργασία και με τους δικούς μας τους τροχονόμους κάνανε συνεργεία κυρίως στην Τσιμισκή, Πολυτεχνείου, Βενιζέλου, Δραγούμη και τα κύρια σημεία στην Εγνατία. Τώρα αυτή τη στιγμή, με την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, όλο το βάρος έχει πέσει σε μας. Εγώ σας είπα, δεν αποποιούμαι τις ευθύνες, αλλά δεν έχω δύναμη. Είναι 5-6 σημεία, να σας δώσω να καταλάβετε. Δημιουργείται ένα μποτιλιάρισμα που φτάνει μέχρι τον Βαρδάρη και το οποίο οφείλεται στην Εγνατία, μετά την Βενιζέλου, δεξιά που είναι η είσοδος για το Καπάνι. Εάν παρκάρουν αυτοκίνητα στη δεξιά μεριά, επειδή εκεί γίνεται κι ο σταθμός της Βενιζέλου, ένα διπλό λεωφορείο να περάσει, έχει κλείσει το δρόμο, με αποτέλεσμα η ουρά να φτάνει πολλές φορές μέχρι τον Βαρδάρη, γιατί η συγκοινωνία ευτυχώς, κυρίως στην Εγνατία και στην Τσιμισκή είναι πολύ πυκνή από αστικά, έχει πάρα πολλά αστικά. Μετά, ένα άλλο πρόβλημα που υπάρχει το οποίο προτείναμε εμείς είναι η Δραγούμη, από το ύψος της Εγνατίας μέχρι την Τσιμισκή. Έχει δύο στάσεις, δεξιά και αριστερά είναι παρκαρισμένα, άμα σταματήσει το λεωφορείο να επιβιβάσει ή να αποβιβάσει, από πίσω έκλεισε ο δρόμος και το πρόβλημα μεταφέρεται προς τα πίσω. Κάναμε πρόταση το ύψος αυτό της Δραγούμη, από την Εγνατία μέχρι την Τσιμισκή, η δεξιά μεριά να γίνει λεωφορειόδρομος, ούτως ώστε όταν πηγαίνουν εκεί τα αστικά να υπάρχει μία, η μεσαία λωρίδα, για τα ΙΧ. Δεν υιοθετήθηκε η πρότασή μας από την Περιφέρεια και από τον Δήμο.

-Γιατί θα καταργούνταν πέντε θέσεις πάρκινγκ;

Δεν το γνωρίζω αυτό. Εμείς πάντως πρόταση κάναμε, έγινε μία σύσκεψη στο Δήμο Θεσσαλονίκης στην οποία παρέστην ο ίδιος προσωπικά και την πρόταση την έκανα εγώ ο ίδιος, όταν ήταν να γίνουν οι λεωφορειογραμμές οι καινούριες, οι τέσσερις που έχουν γίνει στην Ανδριανουπόλεως, στην Λεωφόρο Στρατού και στην Αγγελάκη. Τότε έκανα και αυτή την πρόταση, η οποία δυστυχώς δεν εισακούστηκε. Τα πράγματα είναι απλά, αλλά δεν υπάρχει ευχέρεια. Δύο τροχονόμους να βάλουμε εκεί στο Καπάνι, δυο-τρεις εκεί στη Μητροπόλεως με τα ταξί και στην Τσιμισκή, δυο-τρεις στην Βενιζέλου για τα διπλά, στην Δραγούμη και στην Δωδεκανήσου και στην Εθνικής Αμύνης και το πρόβλημα λύθηκε.

-Δηλαδή αν υπάρχει τροχονόμος και σφυρίζει, θα φύγουν οι ταξιτζήδες; Έχετε αυτή την εντύπωση; Εγώ το έχω δει στην Παύλου Μελά χαμηλά να μην ανοίγει μύτη…

Οι ταξιτζήδες, εάν δεν έρθουνε σε επικοινωνία τα σωματεία τους και το πάρουν απόφαση να εφαρμόσουν τον κώδικα, δεν μπορεί, και τροχονόμος να πάει με συνεργείο ολόκληρο στην Τσιμισκή, θα τους διώξει, μετά από 5 λεπτά πάλι θα ξανασταματήσουν. Δηλαδή, αυτοί που έρχονται από πίσω, αν φύγει ο τροχονόμος από το σημείο, πάλι θα σταματήσουν.

-Ναι, αλλά σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα ασκούνταν διώξεις φαντάζομαι, σε ανθρώπους που δεν τηρούν τον κώδικα, ή τον νόμο ή οτιδήποτε. Εδώ το έχουμε αυτό το θέμα;

Ξέρετε πόσες παραβάσεις έχουμε βεβαιώσει σε οδηγούς ταξί; Όχι μόνο για στάθμευση. Ειδικά εδώ στο Σταθμό άμα δείτε τα βράδια κάνουμε συχνά εξορμήσεις, και στο ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και στο ΚΤΕΛ Μακεδονίας. Εξορμήσεις για άγρα πελατών,  για επιλογή, πολλές παραβάσεις βεβαιώνουμε και αφαιρούνται και στοιχεία. Και ειδικά όταν είναι οδηγοί, έρχονται οι ιδιοκτήτες και κλαίγονται εδώ γιατί δεν μπορεί να δουλέψει το ταξί. Όταν αφήνει το ταξί στη Μοναστηρίου και μπαίνει στο σταθμό και κάνει άγρα, αν πάει κανένας εκτός Θεσσαλονίκης, για να βγάλει γερό μεροκάματο, είναι φυσικό κι επόμενο, μια δυο θα πιαστεί, θα του αφαιρεθούν τα στοιχεία, ένα μήνα που προβλέπεται και έρχονται μετά οι ιδιοκτήτες. Αυτό κυρίως γίνεται από οδηγούς, θέλουν να βγάλουνε ένα μεροκάματο γιατί θα πρέπει να πληρώσουν και τον ιδιοκτήτη και να μείνει και σε αυτούς κάτι. Αυτό το πρόβλημα το δημιουργούνε κυρίως οι οδηγοί. Υπάρχουν σε καθημερινή βάση, θα σας δείξω το πρόγραμμα, η μια ομάδα Ο7 που βγαίνει με επικεφαλής αξιωματικό, τις ώρες, δύο ομάδες είναι, και μετά δεν είναι μόνο το κέντρο, θα βγούμε και περιφερειακά.

-Άρχισαν και στην περιφέρεια, αν πάτε στην Λαμπράκη να δείτε τι γίνεται.

Όχι Λαμπράκη, προχθές πήγαμε βγάλαμε ραντάρ στο Παλγιάρι, δεν μπορώ να σας πω πόσες παραβάσεις βεβαιώσαμε, για υπερβολική ταχύτητα. Στη Χαλκηδόνα, στα Μάλγαρα. 358 παραβάσεις είχε χτες το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου στα Μάλγαρα, από ταχογράφους, από φορτηγά. Γιατί αυτοί τώρα οι ηλεκτρονικοί ταχογράφοι, με το κουμπί που πατάς σε βγάζει τους 28, και μέσα στους 28 μπορείς άνετα να δεις τι παραβάσεις έχουνε γίνει. Αυτομάτως βεβαιώνεις τις παραβάσεις. 358 παραβάσεις είχε μόνο η Τροχαία στα Μάλγαρα. Χτες είχαμε 564 παραβάσεις.

-Να σας ρωτήσω κάτι για τους καινούριους πεζόδρομους, αυτούς τους ημι-πεζόδρομους. Βοηθούν καθόλου αυτού του είδους οι πεζοδρομήσεις στο να λυθεί το πρόβλημα των διπλοπαρκαρισμένων;

Όχι, ίσα ίσα δημιουργούν περισσότερο πρόβλημα. Δέστε τα συγκριτικά του 2013 με τους 2014 τις επικίνδυνες παραβάσεις, είναι πολύ ανεβασμένα. Η αποστολή μας δεν είναι το θέμα της στάθμευσης. Όχι ότι δεν δίνουμε βαρύτητα, έχουμε τριπλασιάσει τις βεβαιώσεις των παράνομων σταθμεύσεων, αλλά δεν είναι μόνο η αποστολή μας οι σταθμεύσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

-Πάνω στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους υπάρχει ένα αστυνομικό τμήμα και στην μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας το έχουν παρκαρισμένο όχι μόνο περιπολικά, αλλά και ιδιωτικά αυτοκίνητα αστυνομικών. Αυτή είναι μια εικόνα που μας τιμάει;

Δεν είναι ιδιωτικά, είναι τα συμβατικά αυτοκίνητα της ασφάλειας.

-Ακόμα κι αυτά να είναι. Μας τιμάει αυτή η εικόνα ως πόλη; Τι κάνουμε γι’ αυτό;

Όχι, δεν μας τιμάει και κάνουμε προσπάθειες να βρούμε μέρος να φύγει το τμήμα από εκεί, και από ότι γνωρίζω θα μεταστεγαστεί μέσα στην έκθεση.

-Αυτό το ακούμε δύο χρόνια απλά.

Μας έχει παραχωρήσει οίκημα και η Έκθεση, είναι θέμα διαδικαστικό δηλαδή να μεταφερθούν εκεί, το γνωρίζουμε αυτό. Και πολλά δίκυκλα είναι παρκαρισμένα πάνω. Ξεκίνησαν πριν δυο τρία χρόνια μια προσπάθεια να τα απομακρύνουμε. Βάλαμε συστατικές επιστολές πάνω στα καθίσματα να μην παρκάρουν εκεί, αλλά μετά σταμάτησε το φαινόμενο γιατί σας είπα δεν υπάρχει ευχέρεια δύναμης. Γνωρίζουμε το πρόβλημα και κυρίως του Λευκού Πύργου. Επειδή είναι κεντρικό Τμήμα, σε καθημερινή βάση έχει πολλά αυτόφωρα. Δηλαδή όταν θα πας κάποιον κρατούμενο στην διαδικασία του αυτόφωρο, αναγκαστικά το περιπολικό θα πάει να σταθμεύσει δίπλα στην είσοδο.

-Πως τα βλέπετε τα πράγματα από εδώ και πέρα; Έχουμε καινούρια Δημοτική Αρχή, καινούριο Περιφερειάρχη, με καινούρια θητεία δηλαδή. Θα μπορέσετε να βρείτε μια οδό συνεννόησης και με όλους τους περιφερειακούς Δημάρχους;

Κοιτάξτε, επειδή είναι ίδιοι και ο Περιφερειάρχης και ο Δήμαρχος, η συνεργασία μας είναι άψογη, δεν έχω κάποιο πρόβλημα δηλαδή, ούτε με τον Δήμαρχο και τη Δημοτική Αρχή, όλους δηλαδή, ούτε και με τον κ. Περιφερειάρχη, η συνεργασία μας είναι άψογη. Το πρόβλημα όμως σας είπα ότι είναι πως δεν υπάρχει δύναμη. Έχουνε γίνει γνωρίζω απαραίτητα έγγραφα, και από την Περιφέρεια και από τον Δήμο και από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο δυστυχώς τώρα, ίσως με την ανάληψη των καθηκόντων του καινούριου αρχηγού από οποίος ήταν κι εδώ πάνω εδώ και δύο χρόνια και γνωρίζει τα προβλήματα, ίσως μέσα στο καλοκαίρι μας ενισχύσουνε και μας δώσουν και από αυτούς τους δημοτικούς αστυνόμους που θα προσληφθούνε, όχι για να λύσουμε, αλλά να δώσουμε τέτοιες λύσεις που να διευκολυνθεί η κυκλοφορία και να ανακουφιστεί λίγο το κέντρο.

-Τελευταία ερώτηση. Εσείς αν δεν γίνει αυτό που λέτε, πόσο αποφασισμένος είστε να το φτάσετε λίγο στα άκρα το πράγμα; Ψάχνοντας, βρήκα τυχαία ότι το όνομά σας στα Τούρκικα, Τιριάκ, σημαίνει αποφασισμένος, δεν ξέρω αν το ξέρετε. Είστε αποφασισμένος λοιπόν να φτάσετε στα άκρα, να παραιτηθείτε αν δεν σας βοηθήσουν και η πόλη χειροτερεύει μέρα με τη μέρα. Θα το κάνατε δηλαδή;

Κοιτάξτε, το πρόβλημα, το να παραιτηθώ εγώ και να βρεθεί μια λύση, δεν έχω πρόβλημα. Εάν το πρόβλημα είμαι εγώ ας πούμε, δεν έχω κάποιο πρόβλημα να παραιτηθώ. Αλλά αν παραιτηθώ εγώ θα έρθει κάποιος άλλος, ο οποίος, με τα προβλήματα που αντιμετωπίζω εγώ, θα το λύσει το πρόβλημα;

-Άρα μοιάζει να είναι δυσεπίλυτο το πρόβλημα.

Δυσεπίλυτο δεν είναι. Αν θέλουν οι φορείς, το πρόβλημα μπορεί να λυθεί.

-Οι φορείς είναι πολύ συγκεκριμένοι, έτσι όπως το βλέπω, όπως μου το παρουσιάζετε. Ένας είναι το Υπουργείο, αν αποφασίσει το Υπουργείο να σας ενισχύσει.

Εγώ αν ενισχυθώ με 50 άτομα, μέσα σε μια βδομάδα, αν δεν παραμιλάει η Θεσσαλονίκη, εγώ τότε θα παραιτηθώ.Σαράντα ας είναι.

-Αυτό είναι μια δέσμευση και είναι και πολύ ενδιαφέρον που το λέτε και το πιστεύετε.

Το πιστεύω, γιατί έχω μια εμπειρία 23 χρόνια στην Τροχαία, μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, τα προβλήματα που υπάρχουν τα έχω εντοπίσει. Να σας δώσω να καταλάβετε, μία μέρα κάναμε εξόρμηση όταν ήταν και η Δημοτική Αστυνομία, δεν αφήσαμε στην Τσιμισκή να παρκάρει ούτε ένα ταξί στη λεωφορειογραμμή και με πήρε ο Πρόεδρος του ΟΑΣΘ, ο κ. Στεφανίδης, και μου λέει κ. Κυριακίδη, τα λεωφορεία μου λένε οι οδηγοί πάνε πιο γρήγορα από τα αεροπλάνα. Το πρόβλημα είναι να μπορείς να την αστυνομεύσεις, να έχεις άτομα. Αυτή τη στιγμή, δέστε, είχε έναν, 814, που είναι Τσιμισκή με Δραγούμη, αυτό που σας είπα να τραβάει για να μην έχει και δύο δοκίμους για να διώχνουν τα διπλά στη Βενιζέλου και στη Δραγούμη, δεν υπάρχει και τίποτα άλλο. Δεν νοείται κέντρο πόλης με τρεις αστυνομικούς.

Δείτε τι πρώτο μέρος της συνέντευξης: Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης στο χάος

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα