Όταν η Πέμη Ζούνη έπαιξε τον ρόλο της ζωής της

0
12147

Ήμασταν από τους πρώτους που χαρήκαμε και σπεύσαμε να δημοσιοποιήσουμε την επιτυχία του φίλου και συνεργάτη Άκη Δήμου, όταν ανακοινώθηκε από το Ίδρυμα Κακογιάννη και την Πέμυ Ζούνη το ανέβασμα ενός -δοκιμασμένου ήδη με επιτυχία- έργου του, “…και η Ιουλίετα”, με τον Ανγκ Λι να αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία του.

Υπόνοια για οποιαδήποτε αναλήθεια πίσω από το μεγάλο project που θα έφερε τη σφραγίδα ενός από τα μεγαλύτερα ονόματα στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι δεν υπήρχε. Ποιος μπορούσε άλλωστε να φανταστεί ότι θα μπορούσε να στηθεί μια απάτη τέτοιας κλίμακας στην Ελλάδα του σήμερα. Φαίνεται πως η Πέμη Ζούνη αποφάσισε να παίξει τον πιο μεγάλο της ρόλο …στην πραγματική ζωή. Και ό,τι και να λέτε τα κατάφερε. Καταφέρνοντας να πείσει έναν απίστευτα μεγάλο αριθμό σοβαρών ανθρώπων.

pemi li

Και όμως συνέβη… Ο Άρης Δημοκίδης έκανε από την Lifo την πρώτη αποκάλυψη περί ψηφιακής επεξεργασίας των φωτογραφιών  που είχαν κυκλοφορήσει για τη προώθηση της παράστασης. Η συνέχεια είναι γνωστή. Οταν φανερώθηκε η απίστευτη απάτη που είχε τροφοδοτήσει η Πέμη Ζούνη στις 20 Φεβρουαρίου, οι τέσσερις τελευταίες παραστάσεις ακυρώθηκαν και το Πανελλήνιο παρακολουθούσε αποσβολωμένο το ξεσκέπασμα μιας θεατρικής πλάνης άνευ προηγουμένου. Γιατί αποδεικνύεται ότι εκτός από τους συντελεστές και τον κόσμο όλο που Ανγκ Λι περίμενε και Ανγκ Λι δεν έβλεπε, ούτε η κυρία Ζούνη τον συνάντησε ποτέ. Άντε ίσως στα όνειρά της.

Το όλο θέμα, όπως έχει ξεκαθαριστεί πλέον ήδη κι από την ίδια (όσο είναι δυνατόν να ξεκαθαριστεί). Εκείνη ανέλαβε να συγκροτήσει την ομάδα των συντελεστών προσεγγίζοντας και τον Άκη Δήμου δηλώνοντας ευθαρσώς ότι το έργο του επιλέχθηκε από τον ίδιο τον Ανγκ Λι. Επερωτήσεις υπήρξαν φυσικά αλλά απαντήθηκαν όλες από την κυρία Πέμη Ζούνη, η οποία ανέλαβε τον ρόλο του μεσολαβητή με τον μεγάλο σκηνοθέτη. Όπως διαπιστώσαμε όλοι αργότερα και μετά από δημόσια δήλωση της κ. Ζούνη, προσωπική επαφή της με τον Ανγκ Λι δεν υπήρξε ποτέ παρά μόνο μέσω μιας εταιρείας εκτέλεσης παραγωγής που έκανε χρήση του ονόματος του. Καμιά δήλωση δεν υπήρξε ποτέ από την άλλη πλευρά (την πλευρά Ανγκ Λι) όπως και καμιά επίσημη τοποθέτηση του μεγάλου σκηνοθέτη, πράγμα που μας κάνει να πιστεύουμε πως ο διάσημος σκηνοθέτης έχει πλήρη άγνοια επί του θέματος.

Το μόνο που απομένει να κάνουμε είναι να θέσουμε μερικά αυτονόητα ερωτήματα που αναζητούν απάντηση και κανείς δεν φαίνεται να έχει ούτε τον τρόπο ούτε τη διάθεση να τα απαντήσει. Ας ελπίσουμε ότι θα απαντηθούν από τη δικαιοσύνη. Αν τελικά μπορεί να στοιχειοθετηθεί υπόθεση και να φτάσει το θέμα εκεί. Τα ερωτήματα, λοιπόν, που θέτει η κοινή λογική και μερικά απαντώνται από κάθε σώφρονα άνθρωπο με το προφανές, είναι:

  1. Αν όντως η Πέμυ Ζούνη θεώρησε ότι πίσω από την εταιρεία παραγωγής που την προσέγγισε βρισκόταν ο Ανγκ Λι με ποιους ακριβώς ανθρώπους ήρθε σε πραγματική επαφή (πέραν της ηλεκτρονικής) για να προχωρήσει στο ανέβασμα του έργου; Γιατί σε συνέντευξή της στο Βήμα έλεγε, μιλώντας για το μεγάλο συμβόλαιο που πρόκειται (ή και όχι;) να υπογράψει στο Χόλιγουντ: «Καθ’ όλη την περίοδο των μηνών στους οποίους έκανα μια μεγάλη σε διάρκεια οντισιόν για μια ταινία – με υποβολή της δουλειάς μου, συνεντεύξεις, συζητήσεις κ.λπ. – ο κ. Λι παρακολουθούσε τη διαδικασία. Μιλούσαμε. Και κάποια στιγμή ήρθε η πρόταση από εκείνον να με σκηνοθετήσει και ένιωσα βέβαια σαν να είχα κερδίσει το Οσκαρ». Με λίγα λόγια η κυρία Πέμη Ζούνη παραδέχεται ανοιχτά προσωρινή σχιζοφρένεια. Απάτη δεν μπορεί να επικαλείται μια που είναι ολοφάνερο ότι η ίδια ψευδόταν ασυστόλως επί μήνες, δημοσίως αλλά και πριβέ προς όλους τους συνεργάτες της.
  2. Αν δεν σκηνοθέτησε την παράσταση ο Άνγκ Λι, όπως τελικά μας έχει ξεκαθαριστεί στην τελευταία ανακοίνωση της ηθοποιού αλλά και από την ατζέντισσα του Ανγκ Λι με την οποία επικοινώνησαν το «Νσυν» των Νέων, ποιος τη σκηνοθέτησε τελικά; Είναι λοιπόν η Πέμη Ζούνη εκτός από μια μεγάλη ηθοποιός (στο θέατρο και στη ζωή, όπως απέδειξε) και μεγάλη σκηνοθέτης;
  3. Συνήθως οι απάτες γίνονται με απώτερο σκοπό τα μπικικίνια. Πού να τα αναζητήσει κανείς όμως στην περίπτωση; Γιατί αν αυτή η εταιρεία εκτέλεσης παραγωγής που επικαλείται η Ζούνη ότι έστησε την πλεκτάνη, το έκανε για τα λεφτά, δεν μας βγαίνει και κανένας σπουδαίος λογαριασμός που να αξίζει τον κόπο.
    Και εξηγούμαι: Το θέατρο του Ιδρύματος Κακογιάννη είναι μικρό και με 2 παραστάσεις την εβδομάδα δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι απομένει ένα μεγάλο ποσό να καταχραστεί ο απατεών, αφού από αυτά αν αφαιρέσουμε το κόστος της παραγωγής και τις αμοιβές των συντελεστών, για να μη μιλήσουμε για το κόστος των μηχανημάτων που απαιτήθηκαν και τα χρεώθηκε η ίδια η εταιρεία και όχι το Ίδρυμα. Επίσης επισημαίνουμε ότι δεν ζητήθηκε και αμοιβή από τον “αόρατο” Ανγκ Λι, που θα μπορούσε κάλλιστα να οικειοποιηθεί ο ή οι απατεώνες. Άρα δεν είναι πολλά τα λεφτά, Άρη.
  4. Ποιος λοιπόν και για ποιο λόγο μπήκε στον κόπο να εξαπατήσει τόσους ανθρώπους; Μήπως αυτό όλο το σκηνικό είναι μια κρίση μεγαλομανίας που χρίζει ψυχιατρικής παρακολούθησης; Μάλλον αυτό είναι κάτι που μόνο η δικαιοσύνη, μπορεί να απαντήσει. Και πάλι ζήτημα είναι αν θα βγει κάποια άκρη. Γιατί στην Ελλάδα ζούμε.Είναι κρίμα, πάντως, για ανθρώπους που ουδέποτε έδωσαν δικαίωμα για το ήθος τους να εμπλέκονται σε μια υπόθεση που τους ξεπερνά. Ο Άκης Δήμου είναι ο μόνος από τους συντελεστές της παράστασης (πέραν της Ζούνη και του Ιδρύματος) που έκανε δημόσια δήλωση για το θέμα και ίσως ο μόνος που αρνείται να ξεχάσει το θέμα θεωρώντας το προσβολή προς το πρόσωπό του.

Γιατί το ήθος του καλλιτέχνη δεν πρέπει να έρχεται ποτέ σε δεύτερη μοίρα …παρόλο που στην Ελλάδα ζούμε.

Η ανακοίνωση του Ιδρύματος Κακογιάννη:
Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σχετικά με δημοσιεύματα που υπήρξαν τις τελευταίες μέρες και αναφέρονται σε κοινές φωτογραφίες της κυρίας Πέμης Ζούνη με τον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Ang Lee, διευκρινίζει τα ακόλουθα:
  1. Από την αρχή της λειτουργίας του το Ίδρυμα έχει φιλοξενήσει εκατοντάδες πολιτιστικών γεγονότων και εκδηλώσεων, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Σε αρκετές απ’ αυτές συνέπραξαν και διεθνούς φήμης καλλιτέχνες, όπως ενδεικτικά Francis Ford Coppola, Werner Herzog, Randal Kleiser, Aquila Theatre κ.α.
  2. Βασική και αναντικατάστατη αρχή της λειτουργίας του Ιδρύματος, είναι να εμπιστεύεται τους Έλληνες και ξένους συνεργάτες και φιλοξενούμενούς του και να μην αμφισβητεί το περιεχόμενο των προτάσεων που καταθέτουν, περιλαμβανομένων και των συντελεστών τους. Στη συνέχεια, αξιολογεί τις προτάσεις με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα τους και τους καταστατικούς του σκοπούς.
  3. Η παράσταση με το τίτλο «… και Ιουλιέτα» με πρωταγωνίστρια την κυρία Πέμη Ζούνη, προτάθηκε από την εταιρεία παραγωγής «Art Tank», προκειμένου να φιλοξενηθεί στο Ίδρυμα. Στο φάκελο της πρότασης περιλαμβάνονταν η σύλληψη, οι συμπράττοντες συντελεστές, αλλά και οι εντελώς εξειδικευμένες τεχνικές προδιαγραφές του εγχειρήματος (3D mapping projection). Το Ίδρυμα αξιολόγησε την πρόταση ως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, δεδομένου ότι οι συμπράττοντες συντελεστές της συγκεκριμένης παράστασης (Ang Lee, Πέμη Ζούνη, Άκης Δήμου, Λευτέρης Παυλόπουλος, Θοδωρής Οικονόμου, κλπ.), είναι διακεκριμένοι και υψηλού κύρους καλλιτέχνες. Στην αξιολόγηση αυτή συνέβαλαν, η (επίσης υψηλού επιπέδου) δημιουργική ομάδα προετοιμασίας του 3D mapping projection, αλλά και το γεγονός ότι για την «απεικόνιση» του τρισδιάστατου σκηνικού έγινε εισαγωγή από το εξωτερικό υψηλής ευκρίνειας projectors, από την εταιρεία παραγωγής. Συνεπώς, όπως είναι εύλογο από τα προαναφερόμενα, δεν θα μπορούσε να εγερθεί αμφιβολία για τη σοβαρότητα και αξιοπιστία του όλου εγχειρήματος.
  4. Όπως ακριβώς συμβαίνει κατά την πάγια πρακτική για τις φιλοξενούμενες παραγωγές, το Ίδρυμα προώθησε το φωτογραφικό και λοιπό προωθητικό υλικό που παρέλαβε από την κυρία Ζούνη και την εταιρεία παραγωγής της εν λόγω παράστασης.

Ασφαλώς το θέμα που προέκυψε από τα δημοσιεύματα είναι σοβαρό και για το λόγο αυτό το Ίδρυμα έχει ήδη προχωρήσει στις αναγκαίες ενέργειες, προκειμένου να παρασχεθούν οι οφειλόμενες απαντήσεις και επιφυλάσσεται για κάθε περαιτέρω ενέργειά του.

Η “άλλα λόγια ν’αγαπιόμαστε” δημόσια επιστολή της Πέμης Ζούνη:

«Όταν έκανα τις ανακοινώσεις για τη συνεργασία μου με τον σκηνοθέτη Ανγκ Λη, όταν μιλούσα ανοιχτά σε συνεντεύξεις για τα συμβόλαια με το εξωτερικό, πίστευα βαθιά και ακλόνητα ότι όλα ήταν αλήθεια. Ανέλπιστο δώρο, αλλά και απόλυτη αλήθεια.
Συναίνεσα στη δημοσιοποίηση επεξεργασμένων φωτογραφιών, πιστεύοντας, χωρίς ίχνος αμφιβολίας, ότι είχαν αποσταλεί από τον σκηνοθέτη, η πραγματική άφιξη του οποίου, λίγες μόνο μέρες αργότερα, θα έκανε το λάθος μικρό κι ασήμαντο.
Ακόμα και μέχρι πριν από πολύ λίγες μέρες, ακόμα και μετά την απουσία του κ. Ανγκ Λη από τις πρόβες και την πρεμιέρα, πίστευα ότι οι εξηγήσεις και διαβεβαιώσεις που λάμβανα ήταν δυσάρεστες, αλλά αληθινές.
Μόλις πριν από ελάχιστες μέρες άρχισε να αποκαλύπτεται η μεγάλη εξαπάτηση. Ήδη φυσικά η υπόθεση πήρε τον δρόμο της δικαιοσύνης.
Τεράστια η πλάνη, τεράστια η ευθύνη μου, τεράστια κι η συγγνώμη μου:
Στο ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ που φιλοξένησε την παραγωγή της παράστασης και δεν είχε λόγους να με αμφισβητήσει.
Στους συντελεστές της παράστασης, που με εμπιστεύτηκαν.
Σε όλους αυτούς απέναντι στους οποίους αποδείχθηκα ανακόλουθη.
Δουλεύω στο θέατρο 35 χρόνια. Σοβαρά και έντιμα.
Δεν επικαλούμαι τον πρότερο έντιμο βίο μου.
Επικαλούμαι την κοινή λογική –που εγώ έχασα πρόσκαιρα,κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες που θα δημοσιοποιηθούν από εμένα εν καιρώ- ότι δεν είχα κανέναν απολύτως λόγο να αυτοκαταστραφώ, χρησιμοποιώντας εν γνώσει μου έναν τόσο σημαντικό σκηνοθέτη,χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει.
Είμαι βέβαιη, ότι όταν όλη η αλήθεια ξετυλιχθεί, θα χρεωθώ ένα μεγάλο πλήγμα στην ευθυκρισία μου. Αλλά –το πιο σημαντικό- θα διαψευσθεί κάθε υπόνοια δόλου και οποιαδήποτε ενεργή συμμετοχή μου σε αυτή την υπόθεση.»

Η ανακοίνωση του Ακη Δήμου που δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή:

“Είναι προφανές ότι το όλο θέμα, πέραν των σοβαρότατων νομικών παραμέτρων του, αποτελεί (και) για εμένα ένα μείζον ζήτημα ηθικής τάξης. Για την ηθική βλάβη που υφίσταμαι επιφυλάσσομαι να ασκήσω τα νόμιμα δικαιώματά μου. Προς το παρόν, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να δηλώσω και δημόσια την οργή μου για όλο αυτό το αντιθεατρικό σκηνικό που στήθηκε πίσω από την πλάτη μου και του οποίου έχω την ατυχία να είμαι μέρος. Το μάθημα είναι σκληρό αλλά και πολύτιμο.”

Shares

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ