Τα Τέμπη ολοκληρώνονται με έξι χρόνια καθυστέρηση! Θαύμα!

4
7133
tem.jpg

Του Γιώργου Τούλα

Η οριστική (;) ημερομηνία παράδοσης των Τεμπών τοποθετείται πλέον στο Μάρτιο του 2017. Το έργο εκτελείται απρόσκοπτα, όπως διαβεβαίωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης Με το τμήμα αυτό του ΠΑΘΕ, στο οποίο περιλαμβάνεται και η μεγαλύτερη οδική σήραγγα των Βαλκανίων, μήκους 6 χλμ, ολοκληρώνεται επιτέλους (!) ο αυτοκινητόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 550 χλμ, ένα έργο που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του΄70 και έγινε το γεφύρι της Άρτας. Το έργο  της σύραγγας των Τεμπών ήταν αρχικά να τελειώσει το 2011.

Η εφημερίδα Μακεδονία συνόψισε εδώ τα προβλήματα: εμπλοκή της χρηματοδότησης το 2010 και στη συνέχεια σε προβλήματα σύμπτωσης με τη γραμμή του ΟΣΕ, στις απαλλοτριώσεις και σε ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης στον Πλαταμώνα, στα σημεία σύνδεσης με τις σήραγγες.

Μια φορά έβλεπα να φιλοξενείται στην αλήστου μνήμης Νέριτ η υπεύθυνη επικοινωνίας της κατασκευαστικής που κατασκευάζει την εθνικό οδό στα Τέμπη. Ανακοίνωνε ότι η κοιλάδα θα κλείσει τις επόμενες μέρες για εργασίες συντήρησης και τώρα και ξανά το φθινόπωρο. Ο έμπειρος ρεπόρτερ Νίκος Γρυλάκης τη ρωτά αν θα τελειώσει ο νέος δρόμος όπως είναι προγραμματισμένο στο τέλος του καλοκαιριού, αν θα παραδοθούν τα περίφημα τούνελ. Όχι του λέει εκείνη ψύχραιμα, θα χρειαστεί ένας ακόμα χρόνος. Ο ρεπόρτερ φουντώνει, μα της λέει οργισμένος πέρσι ο εργολάβος υπέγραψε νέα σύμβαση, με περισσότερα λεφτά για να τελειώσει φέτος οπωσδήποτε ένα έργο που όφειλε να τελειώσει το 2012! Εκείνη απαντά ψύχραιμα, δεν φταίει ο εργολάβος λέει και πετά τη μπάλα αλλού. Ο ρεπόρτερ είναι στα όρια του εγκεφαλικού. Προσπαθεί να τη στριμώξει και επεμβαίνει ο ανεκδιήγητος παρουσιαστής της εκπομπής και κόβει τη συζήτηση εκεί υπέρ του εργολάβου. Η εκπομπή αλλάζει θέμα. Αυτά πριν μερικά χρόνια.

Τα Τέμπη. Ένα κλασσικό ελληνικό έργο. Με τους εργολάβους να υπερβαίνουν χρόνους, απειλούν, υπογράφουν νέες συμβάσεις, παίρνουν παραπάνω χρήματα και φτου και από την αρχή. Μέχρι την τελευταία στιγμή που όπως αποκάλυψε χθες ο υπουργός “Ζητήθηκε από την παραχωρησιούχο ποσό  επιπλέον 12 εκατομμύρια ευρώ για πριμ επιτάνχυσης. Στη συμφωνία που κάναμε δεν δόθηκε ούτε ένα ευρώ. Το έργο είχε προχωρήσει πάρα πολύ και δεν υπήρχε κανένας λόγος να δοθεί πριμ επιτάχυνσης, παρά τις απαιτήσεις”.

Γιατί προσπαθούμε να ανοίξουμε όμως νέο δρόμο στα Τέμπη εκτός της αργής κυκλοφορίας ; Γιατί είναι ένας δρόμος καρμανιόλα. Εκατοντάδες σοβαρά ατυχήματα έχουν συμβεί εντός τους με χειρότερα όλων δύο. Στις 4 Οκτωβρίου 1999, λεωφορείο που μετέφερε οπαδούς του ΠΑΟΚ συγκρούστηκε με ένα φορτηγάκι, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 7 άτομα, 6 επιβάτες και ο οδηγός του λεωφορείου. Στις 13 Απριλίου του 2003, φορτηγό που μετέφερε ξυλεία από τον Προβατώνα Έβρου στην Αθήνα, συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με λεωφορείο στο 388ο χιλιόμετρο το οποίο μετέφερε μαθητές, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 21 από αυτούς.

Έκτοτε υπουργοί ορκίστηκαν ότι θα διορθώσουν το πρόβλημα χαράσσοντας νέο δρόμο με τούνελ. Τρία τον αριθμό. Δυο για τα αυτοκίνητα και ένα για το τρένο. Και άρχισαν τα όργανα. Οι υπουργοί αλλάζουν, όπως και οι γενικοί γραμματείς, οι υπεύθυνοι δημοσίων έργων και μαζί οι ημερομηνίες. Τα Τέμπη θα παραδίδονταν το 2012, 2013, 2014, 2015 και τώρα πια το 2016.

Οι σήραγγες των Τεμπών λοιπόν, το ακριβότερο έργο της Ευρώπης. Το έργο περιλαμβάνει τρεις σήραγγες. Η “Τ1”, είναι η πρώτη δίδυμη σήραγγα της κοιλάδας των Τεμπών, μήκους περίπου 2 χλμ και το συνολικό ποσοστό ολοκλήρωσής της ανέρχεται στο 98,5%. Η “Τ2”, που αποτελεί τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα των Βαλκανίων, με μήκος περίπου 6 χιλιομέτρων, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 98%, ενώ η “Τ3”, η τρίτη δίδυμη σήραγγα, που διανοίγεται στην περιοχή του Παντελεήμονα Πιερίας, έχει μήκος σχεδόν 3 χλμ. και το ποσοστό ολοκλήρωσής της ανέρχεται στο 98%.

Ένα έργο που άλλαξε τον αρχικό προϋπολογισμό του τόσες φορές, και θα εισάγει νέα διόδια ταλαιπώρησε τόσα χρόνια τον οδηγό που διασχίζει την περιοχή με παρακάμψεις πολλών χιλιομέτρων που ολοκληρώνεται επιτέλους μετά από τόσες αναβολές. Που είναι ταμπού να μιλάς για αυτές δημόσια γιατί ενοχλείται προφανώς ο εργολάβος. Που είχε σταματήσει εντελώς στα χρόνια της κρίσης, που δεν θα ασχοληθεί ποτέ η δικαιοσύνη γιατί φτάσαμε το Μάρτη του 2017. Επειδή όλοι λέμε φτάνει που τέλειωσε…

Ήμουν παιδί όταν άκουσα για πρώτη φορά τη λέξη παράκαμψη των Τεμπών από πολιτικά χείλη. Είδα έκτοτε δεκάδες υπουργούς να αλλάζουν, πρωθυπουργούς να επισκέπτονται τα έργα και αν καμαρώνουν με την πορεία τους και κανέναν φυσικά να μην τιμωρείται για τις καθυστερήσεις. Το αντίθετο. Να επιβραβεύεται με νέες συμβάσεις.

Άλλωστε ήταν ο ανεκδιήγητος Σουφλιάς που το εξήγγειλε επίσημα και μάλιστα είχε το θράσσος να εγκαινιάσει και τη σήραγγα λέγοντας ότι το έργο θα κόστιζε 1.3 δισεκατομμύρια ευρώ και η κατασκευή του θα διαρκέσει 4,5 χρόνια! Σε κείνα τα εγκαίνια μάλιστα εξήρε το έργο των Ελληνικών Τεχνικών Εταιριών στις οποίες ευχήθηκε καλή επιτυχία και καλά κέρδη! Και καλά σαράντα σε μας.

Στο τέλος Μαρτίου 2017, θα δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα 25 χλμ που περιλαμβάνει την μεγαλύτερη οδική Σήραγγα της Ελλάδας και των Βαλκανίων, δηλαδή τη Σήραγγα Τεμπών μήκους 6 χλμ, και ακόμα δύο Σήραγγες 2 χλμ (πάλι στα Τέμπη) και 3 χλμ στον Πλαταμώνα.
Επίσης θα λειτουργήσουν τα 14 χλμ ανοιχτής οδοποιίας που είναι μεταξύ των Σηράγγων αλλά και στην ένωση του έργου με την Εθνική Οδό στον Ευαγγελισμό και τη Σκοτίνα.
Με την παράδοση του τμήματος αυτών των 25χλμ. και μετά από έργα 30 και πλέον ετών, κλείνει ο κύκλος και ο βασικός οδικός άξονας της χώρας Αθήνα-Θεσσαλονίκη μήκους 500χλμ. θα είναι σε όλο του το μήκος κλειστός αυτοκινητόδρομος.
Το τμήμα Ευαγγελισμός – Σκοτίνα θα διανύεται σε περίπου 12 λεπτά γρήγορης ασφαλούς οδήγησης αντί για 30 λεπτά σήμερα, δηλαδή περίπου 20 λεπτά γρηγορότερα ενώ το Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διανύεται σε περίπου 4 ώρες. Τα πρώτα έργα αναβάθμισης είχαν ξεκινήσει την δεκαετία του 1980 και αφορούσαν τμήματα που ξεκινούσαν από Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα.

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Comment
    αλλά η ταρίφα στην είσοδο κ στην έξοδο των Τεμπών παραμένει σταθερή κοντά στα 7-8 ευρω…
  2. Αχ η άτιμη η ΝΕΡΙΤ με τους παρουσιαστές υπέρ των εργολάβων.Ευτυχώς τώρα Γιώργο μου που έχουμε πάλι ΕΡΤ και τρώτε γλυκό ψωμάκι όλοι εσείς. Αλλά το άρθρο για τα Τέμπη δεν ήταν?

  3. Συμφωνω σε ολα σχεδον με τον κυριο Τουλα πλην ενος.Αναφερομαι στο οτι η διαδρομη Αθηνα-Θεσσαλονικη θα γινεται σε 4 ωρες.Απο την Αθηνα στη Λαρισα θελεις σχεδον 3μιση ωρες.Οποιος απο κει και περα κανει μιση ωρα για Θεσσαλονικη παει για …βραβειο.Αν δε ακολοθησεις τις ταχυτητες των πινακιων της τροχαιας,ουτε σε οκτω ωρες δεν φτανεις στη Θεσσαλονικη.

  4. Θα πρέπει επιτέλους να πάνε φυλακή όσοι ευθύνονται για τις πολύχρονες καθυστερήσεις του έργου. Είναι υπεύθυνοι για τις εκατοντάδες ζωές που χάθηκαν όλα αυτά τα χρόνια στην Εθνική Οδό και πρέπει να πληρώσουν, να πάνε φυλακή ισόβια. Επίσης πρέπει να γίνουν λογιστικοί έλεγχοι και να βρεθεί που πήγαν τα λεφτά από τους φόρους του Ελληνικού λαού και των διοδίων που πληρώνει ο Έλληνας, αλλά και οι επισκέπτες της Χώρας για πάνω από 40 χρόνια. Υπάρχει Δικαιοσύνη στην Ελλάδα;;; Στις παραδόσεις τέτοιων έργων στην κυκλοφορία δεν πρέπει να γίνονται γιορτές, φιέστες και πανηγύρια για να καμαρώνουν σαν γύφτικα σκεπάρνια τα πολιτικά σκουπίδια που μας κυβερνούν, μόνο ντροπή πρέπει να αποτελεί η παράδοση ενός έργου 6 χρόνια αργότερα από την προκαθορισμένη ημερομηνία και με κόστος 3 φορές πάνω από τον προϋπολογισμό του. Παραδειγματική τιμωρία και ισόβια φυλάκιση στους υπευθύνους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ