Parallax View

Τι θα γίνει με τις ιστορικές αγορές της πόλης;

Σε απάντηση όσων ακούστηκαν από το συνήγορο του δημότη για το μέλλον των αγορών της πόλης η Ένωση για τα δικαιώματα των Πεζών έχει άποψη. Και μάλιστα ισχυρή.

Parallaxi
τι-θα-γίνει-με-τις-ιστορικές-αγορές-της-108132
Parallaxi

Λέξεις: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ

modiano3_0

Η ΕΝΩΣΗ για τα δικαιώματα των ΠΕΖΩΝ απαντά στον συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης του δήμου Θεσσαλονίκης, για τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στις ιστορικές αγορές της πόλης

Ενόψει της κατάθεσης της ετήσιας έκθεσής του προς το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, ο κ. Αγγελόπουλος ο οποίος έχει τον ρόλο του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης στο δήμο Θεσσαλονίκης, κατά δήλωση του, επεξεργάζεται αυτήν την περίοδο μία πρόταση για την αύξηση της ποσόστωσης που ισχύει σήμερα ως προς τη χορήγηση αδειών για τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στις ιστορικές αγορές της πόλης, όπως ενδεικτικά στο Μπεζεστένι, στη Βλάλη, στη Μοδιάνο ή στην Άθωνος.

Όπως εξηγεί ο Τόλης Αγγελόπουλος, σήμερα βάσει προεδρικού διατάγματος ισχύει ποσόστωση, σύμφωνα με την οποία δεν μπορούν να χορηγηθούν άδειες για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που να υπερβαίνουν το 15% επί των αρχικών ιδιοκτησιών που έχουν καταγραφεί στις ιστορικές αγορές.

«Η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα στο ιστορικό κέντρο είναι θλιβερή. Οι αγορές ερημώνουν, τα ακίνητα μένουν κλειστά και, επομένως, δεν έχουμε το δικαίωμα να λέμε όχι στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, που και νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργήσει σε μία τόσο δύσκολη οικονομικά συγκυρία», επισημαίνει ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης, τονίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να θεσπιστούν αυστηρότατοι όροι ως προς την αισθητική και την αρχιτεκτονική, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος να αλλοιωθεί η φυσιογνωμία των ιστορικών αγορών.

Πρόταση του κ. Αγγελόπουλου είναι η ποσόστωση που ισχύει σήμερα ως προς τη χορήγηση αδειών για τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην περιοχή του ιστορικού κέντρου τουλάχιστον να διπλασιαστεί ή και να φτάσει στο 40%. «Σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης δεν μπορούμε να αρνούμαστε σε έναν επιχειρηματία που θέλει να επενδύσει και να προσφέρει θέσεις εργασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος.”

Κριτική της πρότασης

1)Πιθανολογούμε ότι οι προτάσεις Αγγελόπουλου για χάραξη συγκεκριμένης πολιτικής αντιμετώπισης του θέματος, αποτελούν υπέρβαση των αρμοδιοτήτων του, γεγονός που δημιουργεί ενδεχομένως νομικό ζήτημα.

2)Η παραπάνω πρόταση του κ. Αγγελόπουλου είναι χαρακτηριστική της «προχειρότητας» και της «ευκολίας» με την οποία αντιμετωπίζεται το θέμα της διατήρησης, ανάδειξης και επανάχρησης κτιρίων με ιστορική και αρχιτεκτονική αξία (όπως οι ιστορικές αγορές) στο ιστορικό και επιχειρηματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο αυτό θέμα εκφυλίζεται σε μια πολιτική αλληλοεξυπηρέτησης ορισμένων ιδιοκτητών και επιχειρηματιών.

3) Εκφράζουμε την απογοήτευσή μας διότι δεν βλέπουμε από τον ΣτΔΕ, ενέργειες συμπαράστασης στους δημότες που θίγονται βάναυσα από την ασυδοσία καταπάτησης και κακοποίησης των δημόσιων χώρων της πόλης ενώ την ίδια ώρα δείχνει επιλεκτική ευαισθησία προς την κατά συρροή παρατυπούσα τάξη των επιχειρηματιών ΚΥΕ.

4) Θα περιμέναμε να έχει αντιληφθεί ο ΣτΔΕ ότι το όλο θέμα των διάσπαρτων κανονιστικών διατάξεων για τις χρήσεις καταστημάτων στον Δήμο Θεσσαλονίκης διακρίνεται από αδιαφάνεια που ενδεχομένως συγκαλύπτει παρατυπίες, και να ενεργήσει για την πολλάκις υπεσχημένη από τις Δημ. Υπηρεσίες ενοποίηση τους.

Ειδικότερα:

  • Οι ιστορικές αγορές της πόλης, όπως ενδεικτικά αναφέρεται ο κ Αγγελόπουλος στο Μπεζεστένι, στη Βλάλη, στη Μοδιάνο ή στην Άθωνος δεν έχουν απλώς ερημώσει έλλειψη ενοικιαστών, αλλά κυριολεκτικά καταρρέουν από έλλειψη έστω και στοιχειώδους συντήρησης επί δεκαετίες. Στη Μοδιάνο για παράδειγμα. το γνωστό ΤΑΙΠΕΔ (που είναι ένας από τους ιδιοκτήτες), συζητάει για πρόγραμμα ανάπλασης 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
  • Θα σωθούν οι αγορές αν αντί 15% φτάσει στο 40% το ποσοστό που ισχύει σήμερα ως προς τη χορήγηση αδειών για τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος; Και το υπόλοιπο 60% τι θα γίνει; (απάντηση δεν υπάρχει –προφανώς θα παραμείνει στα ίδια χάλια που είναι σήμερα).
  • Θα τηρήσουν οι νέοι μαγαζάτορες τους «αυστηρότατους όρους ως προς την αισθητική και την αρχιτεκτονική, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος να αλλοιωθεί η φυσιογνωμία των ιστορικών αγορών»;. Εδώ δεδομένης της γνωστής παραβατικότητας των υποψηφίων καταστηματαρχών απλώς γελάνε.
  • Βεβαίως και η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα στο ιστορικό κέντρο είναι θλιβερή. Δεν θα βελτιωθεί όμως αν αυξηθούν κάπως τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός αγορών. Θα είναι ίσως ακόμη θλιβερότερη εικόνα κάποιων καφεμπάρ εν τω μέσω ερειπίων.
  • Ξενοίκιαστα καταστήματα τα οποία μπορεί να λειτουργήσουν ως υγειονομικού ενδιαφέροντος υπάρχουν άφθονα και έξω και γύρω από τις ιστορικές αγορές. Εάν λειτουργήσουν κάποια εντός των αγορών δεν θα λειτουργήσουν ή θα κλείσουν άλλα εκτός αυτών. Η επιχειρηματική ζήτηση δεν είναι απεριόριστη. Οπότε μηδέν το κέρδος και σε θέσεις εργασίας.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι δυστυχώς δεν λύνονται με λίγα περισσότερα καφεμπάρ τα προβλήματα των ιστορικών αγορών και της ανεργίας. Αντίθετα μάλλον περιπλέκονται περισσότερο, γιατί δημιουργούν αντιθέσεις μεταξύ των ιδιοκτητών, αποπροσανατολίζουν, κλείνουν τον δρόμο στην διεκδίκηση και εφαρμογή ευρωπαϊκών προγραμμάτων που μπορεί να οδηγούν σε άλλες συνολικές λύσεις όπως η διατήρηση, ανάδειξη και επανάχρηση κτιρίων με ιστορική και αρχιτεκτονική αξία η οποία προσφέρει κοινωνικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη, διότι:

  • Πρόκειται για κτίρια που δεν επαναλαμβάνονται με τις παρούσες συνθήκες τεχνολογίας και οικονομίας.
  • Προσφέρουν αισθητικό ενδιαφέρον, διατηρούν την ανθρώπινη κλίμακα και διαμορφώνουν συνθήκες ποιότητας ζωής που τα νέα κτίσματα συχνά δεν εξασφαλίζουν.
  • Συντηρούν την ιστορική μνήμη. Τα κτήρια ως σύμβολα αντικατοπτρίζουν και υπενθυμίζουν γεγονότα ιστορικά, πολιτιστικά, κοινωνικά κλπ
  • Η τοπική κοινωνία αποκτά οικονομικά οφέλη, γιατί προσελκύονται ειδικής κατηγορίας επισκέπτες οι οποίοι θέλουν να γνωρίσουν τον τοπικό πολιτισμό.
  • Δημιουργεί ευκαιρίες για εκπαίδευση μαστόρων σε παραδοσιακές τεχνικές

Η διαδικασία αποκατάστασης και επανάχρησης απαιτεί εξειδικευμένες και διεπιστημονικές μελέτες και προϋποθέτει:

  • τη σε βάθος μελέτη του κτίσματος,
  • τη διερεύνηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει
  • τη διατύπωση προτάσεων (όπως μετατροπή της χρήσης των κτισμάτων σε άλλες είτε μη εμπορικές είτε ειδικές όπως: πολιτιστικές, ξενοδοχειακές, ειδικών αγορών, βιοτεχνικές κ.α.)
  • τη διερεύνηση των αλλαγών που θα επιφέρει η νέα χρήση στο κτίριο και
  • την σωστή εφαρμογή της επέμβασης η οποία απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα (την οποία προφανώς δεν μπορεί κανείς να εμπιστευθεί στους μαγαζάτορες).

Άρα πριν αποφασισθεί οτιδήποτε, πρέπει να προηγηθούν μελέτες διατήρησης, ανάδειξης και επανάχρησης, να διερευνηθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ή άλλα κονδύλια, να γίνουν οι εργασίες, και μετά να εξετασθεί το θέμα της ποσόστωσης της μιας η άλλης χρήσης. Και τότε βέβαια να εξετασθεί μεταξύ άλλων και η χρησιμότητα περισσότερων ή λιγότερων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Περιμένουμε λοιπόν να αποσυρθεί η παραπάνω πρόταση και αντ’ αυτής να κατατεθεί πρόταση προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης να ξεκινήσουν μελέτες διατήρησης, ανάδειξης και επανάχρηση κτιρίων με ιστορική και αρχιτεκτονική αξία όπως και διερεύνηση δυνατοτήτων χρηματοδότησης. Εξ’ όσων γνωρίζουμε ήδη ο Δήμος βρίσκεται σε αναζήτηση σχετικών λύσεων.

 

 ΕΝΩΣΗ για τα δικαιώματα των ΠΕΖΩΝ

 https://www.facebook.com/enosipezon/

Ο Γιάννης Αγγελίδης – Αρχιτέκτων- Πολεοδόμος -Αντιπρόεδρος Ένωσης για τα δικαιώματα των Πεζών.

 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα