Χάρτης της πόλης

Όταν η Θεσσαλονίκη είχε τραμ

Μια εποχή μαγική με συγκοινωνίες που ξηλώθηκαν προς όφελος συμφερόντων...

Κείμης Κρυωνάς
όταν-η-θεσσαλονίκη-είχε-τραμ-298766
Κείμης Κρυωνάς
1.jpg

Εδώ και δεκαετίες η απόκτηση ενός σύγχρονου μέσου σταθερής τροχιάς παραμένει ακόμα όνειρο για τη Θεσσαλονίκη, καθώς η χρονολογία παράδοσης του Μετρό συνεχώς αναβάλλεται. Εξίσου όνειρο, παραμένει για τις παλαιότερες γενεές των Θεσσαλονικέων το τράμ, που κάποτε διερχόταν από τις κεντρικότερες οδικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης, και εξυπηρετούσε μαζί με τα λίγα λεωφορεία της εποχής τις συγκοινωνιακές ανάγκες των κατοίκων της πόλης.

Πλέον δεν υπάρχουν εναπομείναντα σημάδια από την εποχή του τράμ, άλλωστε όλες οι γραμμές διέλευσης των βαγονιών έχουν ξηλωθεί, και αυτό που παραμένει δεν είναι παρά ελάχιστες ασπρόμαυρες φωτογραφίες της εποχής.

Κατά σύμπτωση, ακόμα διασώζεται το κεντρικό αμαξοστάσιο του Τραμ, και μάλιστα μερικά μέτρα παραδίπλα σε ένα άλλο ιστορικό κτίριο της Θεσσαλονίκης την Casa Bianca. Σε πολλούς η συγκεκριμένη περιοχή της Βασιλίσσης Όλγας είναι ακόμα γνωστή με την παλαιά της ονομασία Depot(αποθήκη), που αποδίδεται στο ότι στην περιοχή υπήρχε το αμαξοστάσιο της εταιρείας. Επίσης στη νότια πλευρά του αμαξοστασίου βρίσκεται ο γραφικός συνοικισμός μονοκατοικιών Ουζιέλ, που είχε χτιστεί για να καλύψει τις στεγαστικές ανάγκες των υπαλλήλων.

Το Τράμ Θεσσαλονίκης θα περάσει από πολλές φάσεις στην πορεία ύπαρξης του, από την ίδρυση του το 1893, όπου στην αρχική του μορφή, θα αποτελείται από βαγόνια κινούμενα σε ράγες, τα οποία θα σέρνουν άλογα. Με την πάροδο του χρόνου θα γίνει επιτακτική η ανάγκη ηλεκτροκίνησης, και το πρώτο ηλεκτροκίνητο τράμ θα κυκλοφορήσει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης στις 14/6/1908. Η ιστορία του Τράμ Θεσσαλονίκης θα λάβει τέλος το 1954 όταν η κυβέρνηση, θα αποφασίσει την κατάργηση του με τη αποξήλωση καταρχάς των γραμμών του επί της Βασιλίσσης Όλγας, και την αυλαία να πέφτει το 1957 με τη αποξήλωση των γραμμών που διέρχονταν από την Εγνατία.

Εικόνα από τη σελίδα Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

Αυτό που έχει απομείνει είναι το παλιό αμαξοστάσιο επί της Βασιλίσσης Όλγας, που πλέον δε θυμίζει σε τίποτα τις παλιές καλές εποχές, όταν φιλοξενούσε τα βαγόνια του Τράμ, όπως και το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό της εταιρίας που συνέθεταν καθημερινά ένα πολύβουο σκηνικό. Αξίζει να αναφερθεί πως το αμαξοστάσιο χτίσθηκε από τον αρχιτέκτονα Pietro Arigoni, που άφησε έντονο το αποτύπωμα του στο σχεδιασμό κτιρίων της Θεσσαλονίκης, όπως ότι και τα κτίρια του παλαι ποτέ συγκροτήματος έχουν κριθεί σαν Ιστορικό Διατηρητέο Μνημείο.

Το κτιριακό συγκρότημα που στέγαζε την τεχνική υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας μέχρι την  μετεγκατάσταση σ’άλλο χώρο, πέρασε στα χέρια του δήμου και τώρα απλά ρημάζει και ποιος ξέρει ίσως όταν μελλοντικά αποδοθεί ο χώρος στους δημότες, θα μπορούσε να αναρτηθεί και μια πλακέτα κάποτε εδώ υπήρχε το τράμ…….

Η φωτογραφία δείχνει την κατάσταση του κρυμμένου από την κοινή θέα συγκροτήματος και στο βάθος διακρίνεται ο οικισμός Ουζιέλ. Σήμερα η κατάσταση των κτιρίων είναι κακή (κάποια στιγμή είχε καταρρεύσει και η στέγη μιας από τις αποθήκες).

Διαβάστε επίσης: ο Χάρτης της πόλης: Κτίρια της Εταιρείας Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα