Θεσσαλονίκη

Δημόσιες τουαλέτες: Μια πονεμένη ιστορία

Στα θέματα της συνεδρίασης της Δευτέρας 24/4, ένα μίνι έργο συντήρησης των δημόσιων τουαλέτων δίνει την αφορμή για μια γενική παρουσίαση μιας ακόμη πονεμένης ιστορίας δημοτικής καθαριότητας.

Κύα Τζήμου
δημόσιες-τουαλέτες-μια-πονεμένη-ιστο-190827
Κύα Τζήμου

Στη δημοτική συνεδρίαση της Δευτέρας 24/4, ένα από τα θέματα που περιλαμβάνονται είναι και η έγκριση εκτέλεσης και τρόπου δημοπράτησης του έργου «Συντήρηση λειτουργούντων αφοδευτηρίων», προϋπολογισμού δαπάνης 60.000,00 € με Φ.Π.Α. σύμφωνα   με την  ΔΚΣ 4/2017 θεωρημένη μελέτη της Διεύθυνσης Κατασκευών και Συντηρήσεων.

DSC_0071
Οι τουαλέτες στην Αριστοτέλους

Οι δημόσιες τουαλέτες είναι ένα από τα καυτά θέματα της δημοτικής αρχής και της διεύθυνσης καθαριότητας με το κόστος λειτουργίας και συντήρησης να είναι μεγάλο και τον δήμο να επανέρχεται σ΄αυτό συχνά αφού οι φθορές και η κακή μεταχείριση από το κοινό είναι συχνό φαινόμενο. Συγχρόνως δεν έχει στεφθεί με επιτυχία καμιά από τις προσπάθειες του δήμου να μεταθέσει την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας τους σε κάποιον ιδιώτη.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα απ΄την αρχή.

Τι μπορούν να πουν οι τουαλέτες μιας πόλης για αυτήν; Και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που η Θεσσαλονίκη έχει κάνει ένα τεράστιο άνοιγμα στον τουρισμό, πολλά, θα λέγαμε. Το θέμα βέβαια εξακολουθεί να κατατάσσεται στα δύσκολα που καλείται να φροντίσει η Υπηρεσία Καθαριότητας με όσα μέσα και προσωπικό διαθέτει που συχνά δεν είναι επαρκή.

Μέχρι το 2013, οι δημόσιες τουαλέτες της πόλης ήταν σε άθλια κατάσταση και αρκετές από αυτές έκλεισαν με συνοπτικές διαδικασίες αφού ο κίνδυνος να εξέλθεις από μια αφύλακτη δημόσια τουαλέτα λιγότερο υγιής από ό,τι εισήλθες ήταν κάτι παραπάνω από “σιγουράκι”. Μετά την ανάθεση της ανακαίνισής τους, το 2014, ο δήμος καθώς τις παρέδιδε (με αρκετή καθυστέρηση πρέπει να σημειώσουμε) στο κοινό προσπάθησε συγχρόνως να προχωρήσει στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης – χρήσης τους σε ιδιώτες θα αναλάμβαναν τη διατήρηση και τη φροντίδα τους, έναντι αντιτίμου. Καταρχήν των δημοτικών τουαλετών, που βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης. Δυστυχώς οι προκυρήξεις αποδείχθηκαν άγονες και κανείς ιδιώτης δεν έδειξε ενδιαφέρον. Αποτέλεσμα να βαρύνει εξ ολοκλήρου τον δήμο το κόστος της συντήρησης, της φύλαξης και της καθαριότητάς τους που απαιτεί φυσικά και ένα σεβαστό αριθμό προσωπικού. Υπολογίστε τρεις βάρδιες για τις τουαλέτες που μένουν ανοικτές από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ.

p1050192
Αγορά Βλάλη – Οδός Ασκητού

Οι δημόσιες τουαλέτες του δήμου Θεσσαλονίκης βρίσκονται στο μεγαλύτερο μέρος τους στο κέντρο της πόλης ή σε γύρω πάρκα και τις καταγράψαμε: Πρόκειται για τα  5 WC-οικίσκοι της Νέας Παραλίας (ναι υπάρχουν και μάλιστα πολλές δημόσιες τουαλέτες στη Νέα Παραλία) εκ των οποίων λειτουργούν μόνο 2, στο Πεδίο του Άρεως που το εκμεταλεύεται το αναψυκτήριο, στον Πύργο του Τριγωνίου, οι τουαλέτες της οδού Μπαλάνου, της οδού Καρύπη, στην οδό Ασκητού (που τις λειτουργεί εδώ και χρόνια ιδιώτης), της οδού Γενναδίου- Πλατεία Αρχαίας (Λουτρά Παράδεισος),  που λειτουργεί εδώ και 6 μήνες περίπου, της  Πλατείας Αριστοτέλους, του Λευκού Πύργου (είχαν παραδοθεί με την ολοκλήρωση της ανάπλασης του Λευκού Πύργου και λειτουργούν από τότε κανονικά), στο πάρκο Νέας Ελβετίας (που λειτουργεί μόνο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σχολείων), στην Πλατεία Δημοκρατίας (που έχει ανακαινισθεί αλλά παραμένει κλειστό με προθεση να ανοίξει μέχρι το καλοκαίρι), οι τουαλέτες του Πολιτιστικού  κέντρου Τούμπας (γήπεδο Μπάσκετ), που είναι κλειστές αλλά έτοιμες και θα λειτουργήσουν σύντομα, στο Πάρκο Αγίου Θεράποντα και στο πάρκο της ΧΑΝΘ (δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια) που υπάρχει συζήτηση με το Αναψυκτήριο Ξαρχάκος για να αναλάβει τη διαχείρισή του και τη συντήρηση, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη τίποτε.

l._pyrgos
Δημόσιες τουαλέτες Πλατείας Λευκού Πύργου – Παραλία

Μιλήσαμε με τον κ. Νέστορα Τσουμαλάκο, από το Τμημα Συντηρήσεων δημοτικών κτιρίων και Κοινοχρήστων χώρων που εισηγείται τη μελέτη, ο οποίος μας πληροφόρησε για την κατάσταση των δημόσιων τουαλετών της πόλης και την κανονικότητα της λειτουργίας τους. «Είναι μεγάλο το κόστος της συντήρησης των τουαλετών και οι φθορές που δέχονται καθημερινές και συχνά πέρα από κάθε φαντασία. Το προσωπικό του δήμου δεν επαρκεί για τη φύλαξή τους και ο δήμος έχει επανειλημμένα προσπαθήσει να μεταφέρει σε κάποια ιδιωτική επιχείρηση τη φύλαξη, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους αλλά δυστυχώς δεν υπήρξε ενδιαφέρον και όλες οι προκηρύξεις απέβησαν άγονες μέχρις στιγμής. Παρόλα αυτά συχνά η Υπηρεσία δρομολογεί επισκευές συντήρησης που απαιτούνται, όπως η συγκεκριμένη που είναι αρκετά εκτενής και αφορά σε επεμβάσεις συντήρησης και επισκευής στα  δημοτικά αφοδευτήρια (ιδιόκτητα και ενοικιαζόμενα), του Δήμου Θεσσαλονίκης». Να σημειώσουμε ότι το τελευταίο έργο που αφορούσε στη Συντήρηση Αφοδευτηρίων ήταν προϋπολογισμού 80.000 € και είχε εγκριθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο τον Ιούλιο ΤΟΥ 2015.

Το έργο αφορά κύρια αφορά εργασίες συντήρησης  μεγάλης έκτασης στα δημοτικά αφοδευτήρια που βρίσκονται στην οδό Ασκητού και στην οδό Καρύπη αλλά προβλέπεται συντήρηση και στα υπόλοιπα δημοτικά αφοδευτήρια που βρίσκονται σε όλη την έκταση του Δήμου, σε οποιαδήποτε άλλο αφοδευτήριο κριθεί αναγκαίο θα γίνουν διάφορες εργασίες συντήρησης όπου απαιτούνται ,κατά περίπτωση , ήτοι αντικαταστάσεις θραυσμένων  υαλοπινάκων, σβήσιμο graffiti’s, αποφράξεις αποχετευτικών αγωγών και φρεατίων , αντικατάσταση κατεστραμμένων ειδών υγιεινής και γενικά οποιαδήποτε εργασία απαιτηθεί για να είναι τα αφοδευτήρια  σε άριστη λειτουργική κατάσταση. Τα είδη των εργασιών οι οποίες προβλέπονται από την παρούσα μελέτη αναφέρονται στον προϋπολογισμό και το τιμολόγιο της μελέτης και αφορούν οικοδομικές, υδραυλικές και ηλεκτρο-μηχανολογικές εργασίες.

Αναλυτική προμέτρηση των επεμβάσεων δεν αναγράφεται, καθόσον αφορούν άμεσες επείγουσες εργασίες συντήρησης που αφορούν σε αφοδευτήρια σε όλη την εδαφική περιφέρεια του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η εκτέλεση των εργασιών του παραπάνω έργου θα γίνει με εργολαβία κατόπιν συνοπτικού διαγωνισμού με το σύστημα προσφοράς με ενιαίο ποσοστό έκπτωσης επί του τιμολογίου της μελέτης, «Συντήρηση λειτουργούντων αφοδευτηρίων»,σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4412/2016 περί ‘’Δημοσίων συμβάσεων Έργων, Προμηθειών & Υπηρεσιών’’ και τις ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων που εκτελούνται από τους Ο.Τ.Α. βάσει των διατάξεων του Π.Δ. 171/87 όπως έχουν τροποποιηθεί από τον Ν. 3263/04, τις διατάξεις του Ν. 3463/2006 ‘’Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας’’ και του Ν. 3852/2010.

Στον προϋπολογισμό και στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου οικονομικού έτους 2017 έχει προβλεφθεί ποσό σε συγκεκριμένο Κωδικό Αριθμό (ΚΑ: 7331.65.01) για την εκτέλεση του εν λόγω έργου. Κατόπιν  του υπ’ αριθ. 20034/οικ.1072/ 01-3-2017 Αιτήματος Ανάληψης Υποχρέωσης της Υπηρεσίας μας, εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 869/10-3-2017 Πρόταση Ανάληψης Υποχρέωσης ποσού 30.000,00€.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα