Life

Γιατί Δημήτρια;

Άνθρωποι της πόλης απαντούν στο ερώτημα πριν την κρίσιμη ψηφοφορία της Δευτέρας στο Δημοτικό Συμβούλιο που θα κρίνει το μέλλον τους.

Parallaxi
γιατί-δημήτρια-221678
Parallaxi

Τρεις μόνο μέρες πριν την κρίσιμη ψηφοφορία στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 21 Αυγούστου για το μέλλον των Δημητρίων, μετά το φιάσκο της προηγούμενης συνεδρίασης που το θέμα κατέπεσε και δεν ψηφίστηκε η φετινή διοργάνωση, λόγω απουσίας κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας σοβαρού αριθμού δημοτικών συμβούλων της Πρωτοβουλίας, λευκά από την αντιπολίτευση και την ομάδα των διαφωνούντων δημοτικών συμβούλων της Πρωτοβουλίας και υπέρ ψήφους από την Ανοιχτή Πόλη, με κίνδυνο τα Δημήτρια να διακόψουν για φέτος την πορεία τους, η αντιδημαρχία Πολιτισμού ζήτησε από πρόσωπα της πόλης να απαντήσουν στο ερώτημα Γιατί Δημήτρια;

Οι απαντήσεις έχουν ενδιαφέρον και ακολουθούν:

Μαρία Τσαντσάνογλου Διευθύντρια Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης “Τα Δημήτρια – το φεστιβάλ της πόλης που με την πάροδο των χρόνων είχε εντυπωθεί ως μια σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων συνήθως χωρίς συνοχή μεταξύ τους, απέκτησε τα τελευταία χρόνια πρόσωπο, ταυτότητα, φιλοσοφία και όραμα. Συνδέθηκε ουσιαστικά και όχι επιφανειακά με το καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης και παράλληλα επεδίωξε να αποτελέσει κίνητρο προσέλκυσης επισκεπτών στην πόλη. Είναι εντυπωσιακό ότι μειώνοντας την διάρκειά του και ταυτόχρονα ξεφεύγοντας από τον περιορισμό των θεσμικών συνεργασιών και ενισχύοντας τις νεανικές, πειραματικές ομάδες και τις αναθέσεις νέων πρωτότυπων έργων, τα Δημήτρια κατόρθωσαν να γίνουν έναν πολυαναμενόμενο πολιτιστικό γεγονός για την Θεσσαλονίκη που μεταδίδει ουσιαστική φεστιβαλική εμπειρία σε όσους παρακολουθούν το πρόγραμμά του. Είναι πολύ σημαντικό να μην ανακοπεί η δυναμική αυτή των Δημητρίων γιατί συνάδει με την πολυπολιτισμική ιστορία της Θεσσαλονίκης και συμβάλλει στην χαρτογράφησή της ως σημαντικής ευρωπαϊκής πόλης σύγχρονου πολιτισμού. Είναι σημαντικό να συνεχίσει η νέα αυτή πορεία των Δημητρίων γιατί έχει κατορθώσει να φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο που το επόμενο σημαντικό βήμα θα είναι η ουσιαστική δικτύωσή του με τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης.”

Συραγώ Τσιάρα Διευθύντρια Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης – 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης “Τα Δημήτρια αποτελούν αναμφισβήτητα έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Θεσσαλονίκης με μακρά ιστορία και ανανεωμένη θέση στη συνείδηση των πολιτών τα τελευταία χρόνια λόγω των σημαντικών προσπαθειών που έχουν καταβληθεί για να διαμορφώσει ο συγκεκριμένος θεσμός ένα σύγχρονο πρόσωπο, ελκυστικό στη νεολαία και εξωστρεφές. Οι καλλιτεχνικές επιλογές καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα ενδιαφερόντων με έμφαση στο θέατρο, τη μουσική, το χορό και τα εικαστικά. Θεωρώ ότι ένα από τα δυνατά σημεία της ανανεωμένης φυσιογνωμίας των Δημητρίων είναι η απεύθυνση πολλών δράσεων στο δημόσιο χώρο και οι συνεργασίες εντός και εκτός Ελλάδας που συνέβαλαν στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών αλλά και την επαφή των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης με αξιόλογα καλλιτεχνικά σχήματα. Με την ιδιότητα της διευθύντριας του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, καθώς και της διευθύντριας της 6ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης συνεργάζομαι δημιουργικά τα τελευταία χρόνια με τη διοργάνωση των Δημητρίων και εκτιμώ τη γνώση, την αγάπη για το σύγχρονο πολιτισμό, τη διάθεση για πειραματισμό και την έλλειψη εφησυχασμού που διακρίνουν την πολιτιστική πολιτική του Δήμου Θεσσαλονίκης. Θεωρώ ότι τα Δημήτρια αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του δικτύου που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα σε μουσεία και πολιτιστικούς φορείς και συμβάλλουν καθοριστικά στο να αναδειχθεί η πόλη μας τα τελευταία χρόνια σε δυναμικό, καινοτόμο και αξιόλογο κέντρο πολιτισμού με ελληνικό και διεθνές ενδιαφέρον.

Γιάννης Αναστασάκης Καλλιτεχνικός Διευθυντής Κ.Θ.Β.Ε. “Δε μπορώ να φανταστώ την πόλη μας χωρίς τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ. Πρώτα έφηβος θεατής τους τη δεκαετία του ’80, έπειτα συμμετέχοντας με σκηνοθετικές δουλειές μου κι εδώ και δυο χρόνια στενός συνεργάτης μέσω του ΚΘΒΕ δε μπορώ παρά να σταθώ δίπλα σε όλες κι όλους τους συμπολίτες μας που λαχταρούν κάθε φθινόπωρο το Φεστιβάλ Τους! Δίπλα σε όσους αγωνίζονται για τον πολιτισμό στη Θεσσαλονίκη, για να κρατήσουμε ανοιχτά τα σύνορα στον κόσμο της τέχνης στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη, σ΄ ολον τον κόσμο. Τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ είχαμε στο νου μας όταν αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε φέτος το μικρό καλοκαιρινό Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους, τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ όταν προγραμματίσαμε έτσι, ώστε η πρώτη Διεθνής Συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών για το Αρχαίο Δράμα που θα διοργανώσουμε το Σεπτέμβρη να λήξει πριν αρχίσουν τα φετινά Δημήτρια. Γιατί τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ εδώ και 52 χρόνια έχουν ανοίξει το δρόμο και στα ίχνη τους πορευόμαστε! Γιατί τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ είναι η μεγαλύτερη γιορτή της πόλης κι έτσι πρέπει να παραμείνουν. Και το ΚΘΒΕ θα τα στηρίξει και φέτος με κάθε τρόπο, όπως κάνει δεκαετίες τώρα. Σας εύχομαι καλή επιτυχία και φέτος!”

Τέλος Φίλης

Προγραμματιστής Φεστιβάλ Κινηματογράφου/ποιητής 

“Δεν είναι σφηνάκι Δεν είναι κοκτέιλ Δεν είναι βομβαρδιστικό Είναι ο Πολιτισμός της Πόλης Σήμερα Τα Δημήτρια ενώ ξεκίνησαν σαν θεσμός μιας πόλης σε αναζήτηση του Πολιτισμού που περιείχε, εξελίχθηκαν τα τελευταία 6 χρόνια σε φορέα Πολιτιστικών Γεγονότων που καθόρισαν την Πόλη και ανάδειξαν τους ανθρώπους που παράγουν Πολιτισμό σήμερα. Κάτω από απίστευτες γραφειοκρατικές συνθήκες, άντεξαν 52 χρόνια και εκτοξεύθηκαν τα 4 τελευταία, με προτάσεις γνήσια ριζοσπαστικές που κατάφεραν να ταράξουν τα λιμνάζοντα νερά της παραδοσιακής πολιτισμικής παράδοσης, γνωρίζοντας στο κοινό της πόλης όλες τις νέες τάσεις της παγκόσμιας σκηνής, αναδεικνύοντας τα ταλέντα, την κρυμμένη μνήμη, με επίκεντρο τους νέους δημιουργούς και με απόλυτο σεβασμό και γνώση στους παλιότερους. Τα Δημήτρια δεν είναι ένα ακόμη φεστιβάλ στα τόσα της επικράτειας, είναι ο παλλόμενος σφυγμός των δημιουργών, που μέσα σε συνθήκες πολιτιστικής και οικονομικής ασφυξίας, γεννούν το καινούργιο, το ενσωματώνουν στην πόλη και το εκτοξεύουν στο σύμπαν. Τα Δημήτρια είναι ένα μήνυμα που με σιγουριά, προσεκτικό προγραμματισμό και γνώση στις προτεραιότητες της εποχής μας, δηλώνει με τον πιο αυτονόητο τρόπο το ΠΑΡΩΝ της πόλης μας στον παγκόσμιο Πολιτιστικό χάρτη. Δεν μπορεί μιας ατυχής συμπτωματική ψηφοφορία να διαγράψει αυτό το μήνυμα, αυτό το ΠΑΡΩΝ που τόσο ανάγκη το έχουμε όλοι, στις μέρες μας.

Γιώργος Τούλας

Δημοσιογράφος “Γιατί όταν ήμουν παιδί, κάθε που έπιανε φθινόπωρο ένα μεγάλο πανό με βυζαντινή γραμματοσειρά σκέπαζε την πρόσοψη του θεάτρου της ΕΜΣ και μας καλούσε στα Δημήτρια. Έτσι τα βράδια καλοντυμένοι άνθρωποι απολάμβαναν το ένα από τα δύο μεγάλα Φεστιβάλ της πόλης. Το άλλο ήταν το Κινηματογραφικό λίγο μετά. Γιατί μισό αιώνα τώρα αντέχει και αν πέρασε ζόρια πολλά και φόρεσε τα κλισέ και τα σκάνδαλα άλλων εποχών και επιλογών για φορεσιά του ήρθε η ώρα της φρεσκάδας του και ανανεώθηκε και έφερε νέες μορφές τέχνης και κατάφερε στον ένα μήνα που κρατά να προκαλεί κουβέντες ωραίες και συγκινήσεις που δεν πρέπει να χαθούν. Γιατί τα Φεστιβάλ είναι η μοντέρνα ιστορία των πόλεων και μαζί το χνάρι που αφήνουν στις ζωές των ανθρώπων. Γιατί πρέπει να παλέψουμε όλοι μαζί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη οντότητα, να γίνει Φεστιβάλ λαμπρό, με ανθρώπους στο τιμόνι του γνώστες και σταθερούς για χρόνια που θα χαράζουν πολιτική πολιτισμού. Για να είναι ένα μεγάλο Φεστιβάλ που ο υπόλοιπος κόσμος θα πληροφορείται μήνες πριν το πρόγραμμα του, με τη δική του αυτονομία και τον προϋπολογισμό εξασφαλισμένο, τη δημοσιότητα και τους χορηγούς. Το κύρος που του οφείλει η πόλη για την Ιστορία του. Γιατί τα Δημήτρια είναι το φθινοπωρινό γιορτινό κοστούμι της πόλης αυτής. Που δεν πρέπει να τσαλακωθεί.”

Θούλη Μισιρλόγλου Ιστορικός τέχνης, Διευθύντρια Μακεδονικού Μουσείου Τέχνης

“Tα Δημήτρια είναι το παρελθόν και το μέλλον τους, το πολιτιστικό παρελθόν μας και το πολιτιστικό μας μέλλον. Μετά από τρία έτη συνεργασίας, απόλαυσα, αλλά και επιδίωξα μαζί με όλους τους συνεργάτες και τις φωνές της πόλης τις πολλαπλές προσεγγίσεις της εποχής μας μέσα από τις ιδιαιτερότητες της μειονότητας που έτσι κι αλλιώς συνιστά η καλλιτεχνική κοινότητα, η οποία όμως προσδοκά –και μαζί της κι εμείς– να επικοινωνήσει τα μεγάλα θέματα της ανθρωπότητας.

Με όλες τις διαφοροποιήσεις των μεθόδων και της φαντασίας της καλλιτεχνικής εμπειρίας τα Δημήτρια ήδη πυροδότησαν την αύξηση της ορατότητας των φεστιβάλ της πόλης και θα δίνουν πάντα μία μεγάλη ένεση αισιοδοξίας στο κοινό εκείνο που ελπίζει και διψά να θωρακιστεί απέναντι στην αδιαλλαξία και τη μισαλλοδοξία. Αυτό είναι μια υπόσχεση που μόνο η τέχνη μπορεί να δώσει. Και μαζί της και ο Δήμος Θεσσαλονίκης όσο επιμένει να υπερασπίζεται τα Δημήτρια με όρους καλλιτεχνικής ελευθερίας και διοργανωτικής επάρκειας” Θούλη Μισιρλόγλου Ιστορικός τέχνης, Διευθύντρια Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης, Μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής και γενική συντονίστρια καλλιτεχνικού προγράμματος Δημητρίων 2014, 2015, 2016

Άκης Κερσανίδης Σκηνοθέτης “ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2017 – Η ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟΥ-

Σαν βόμβα έσκασε μέσα στις καλοκαιρινές διακοπές η είδηση ότι τα Δημήτρια κινδυνεύουν να μη γίνουν επειδή το δημοτικό συμβούλιο καταψήφισε το φετινό πρόγραμμα …για τις προηγούμενες, λέει, διοργανώσεις (που δεν τους άρεσαν) για ασάφειες στο πρόγραμμα, για απευθείας αναθέσεις και (το κερασάκι στην τούρτα) για την απόφαση των διοργανωτών να συμπεριλλάβουν στο πρόγραμμα εκδηλώσεις σχετικές με την επέτειο της Οκτωβριανής επανάστασης…

Και πάνω που λέγαμε ότι κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει σιγά-σιγά στον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο δήμος την τέχνη και τον πολιτισμό και πάνω που άρχισε να γελάει το χειλάκι μας μετά τις τελευταίες εκδηλώσεις των Δημητρίων και πάνω που είπαμε ότι πάει πια γλιτώσαμε από την κακογουστιά, από τις μέτριες εκδηλώσεις, τον επαρχιωτισμό και την κακοδαιμονία (που σίγουρα δεν μας αξίζουν) άντε ξανά- μανά να πρέπει να υπερασπιζόμαστε τα αυτονόητα…

Ότι τα Δημήτρια πρέπει να γίνουν. ‘Οτι τα τελευταία χρόνια, είδαμε και ακούσαμε πράγματα διαφορετικά στις διοργανώσεις των Δημητρίων. ‘Οτι επιτέλους αρχίσαμε να ξεφεύγουμε από τα γνωστά και τετριμένα. ‘Οτι για πρώτη φορά τα Δημήτρια άρχισαν να έχουν ένα δικό τους διακριτό ύφος και μάλιστα χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή..

Και ότι η πόλη (οι πολίτες) την έχουν ανάγκη αυτή την καλλλιτεχνική ανάσα. Προσωπικά αδυνατώ να καταλάβω πώς μπορεί ένα δημοτικό συμβούλιο (απ’ όποιους και αν απαρτίζεται) να ψηφίσει ή όχι ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Τα πάντα μπορούν να συζητηθούν, να ασκηθεί κριτική, ακόμη και έντονη σε κομμάτια του προγράμματος ή στη λογική ενός προγράμματος αλλά να αποτελεί αυτό (το πρόγραμμα που θα παρακολουθήσει το κοινό) αποτέλεσμα ψηφοφορίας ενός δημοτικού συμβουλίου το βρίσκω (ας μην πω τερατώδες) τουλάχιστον υπερβολικό και εν τέλει καθόλου δημοκρατικό, από τη στιγμή μάλιστα που το ίδιο δημοτικό συμβούλιο ψήφισε τον προυπολογισμό για την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος!!!

Και επειδή τυχαίνει να έχω εργαστεί για να στηθεί το πρόγραμμα των 50ων Δημητρίων (σαν καλλιτεχνικός σύμβουλος) και ξέρω πόσο βασανιστικά δύσκολο είναι να φτιαχτεί ένα τέτοιας έκτασης και διάρκειας πρόγραμμα, βρίσκω την απόφαση αυτή του δημοτικού συμβουλίου αν μη τι άλλο άτοπη αλλά και επιθετική προς τους ανθρώπους που δούλεψαν, προς τους καλλλιτέχνες που θα πάρουν μέρος, προς το κοινό που παρακολουθεί τις εκδηλώσεις και τέλος προς την πόλη αλλά και προς την τέχνη.

Λίγος σεβαμός κύριοι(καταψηφίσαντες) δημοτικοί σύμβουλοι. Τα 52α Δημήτρια πρέπει να γίνουν και θα γίνουν, γιατί στην πόλη αυτή υπάρχουν οι άνθρωποι που υπερασπίζοναι (ακόμη) κάποιες αυτονόητες αξίες… Ακης Κερσανίδης – Σκηνοθέτης”

Μαρία Τσιμά

Καλλιτεχνική Διευθύντρια ΚΘΒΕ

“Μια πόλη έχει απόλυτη ανάγκη τους θεσμούς της. Και μάλιστα όταν αυτοί εξασφαλίζουν την απαραίτητη εξωστρέφεια και τη σύνδεση με τα καλλιτεχνικά γεγονότα της εποχής. Κάθε φθινόπωρο η Θεσσαλονίκη ζει στο ρυθμό των Δημητρίων. Σπουδαίοι δημιουργοί του εσωτερικού και του εξωτερικού δίνουν το στίγμα τους και ανοίγουν ορίζοντες στην τέχνη. Είναι μια μεγάλη γιορτή και μια συνάντηση που βοηθά στην αναζήτηση και την καλλιτεχνική ζύμωση. Σε μια εποχή που χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερο άνοιγμα με τα Βαλκάνια και την Ευρώπη είναι σημαντικό να συνεχίσουν και να βοηθήσουν στη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το κόσμο.”

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα