Υποσχέσεις έργων που δεν υλοποιήθηκαν

2
478

α

Η Θεσσαλονίκη έχει ακούσει υποσχέσεις πολλές. Πάρα πολλές. Από δημάρχους, υπουργούς, πρωθυπουργούς. Οι πιο πολλές έμειναν στη σφαίρα της φαντασίας. Από την υπογειοποίηση (και μετατροπή τουλάχιστον του κόμβου της ΧΑΝΘ σε ανισόπεδο) και τη δημιουργία του ενιαίου άξονα πρασίνου που θα ενώνει τη νέα παραλία με το Σέιχ Σου μέχρι τη ζεύξη Καλοχωρίου Αγγελοχωρίου. Στο ίδιο μοτίβο ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης έχει εξαγγείλει κατά καιρούς διάφορα. Από την αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων για την κατασκευή υπέργειων μηχανικών σταθμών αυτοκινήτων μέχρι την ανάπλαση των Κεραμείων Αλλατίνη, της Ευαγγελίστριας και των Κήπων του Πασά, την ανάδειξη των Τειχών και της Άνω Πόλης, της περιφερειακής τάφρου και των ρεμάτων Δόξης και ΥΦΑΝΕΤ. Και άλλα πολλά.

Στα συν της δημαρχίας του τα έργα που ξεκινούν η ολοκληρώθηκαν, τα Σφαγεία, το Μουσείο Ολοκαυτώματος, η Βιοκλιματική Ανάπλαση, ο σταθμός στο Μετρό Βενιζέλου, ο πεζόδρομος Αγίας Σοφίας, οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας στο κέντρο και τα ανατολικά, η ανάπλαση της περιοχής της Chinatown, η Βίλα Πετρίδη, ο Αστικός αμπελώνας. Όμως υπάρχουν και αυτά που παραμένουν λόγια. Επιλέξαμε μερικά χαρακτηριστικά.

-Αποτεφρωτήριο νεκρών

Ένα έργο που έχει ανακοινωθεί δεκάδες φορές και προβλέπεται σχεδόν σε κάθε τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου τα τελευταία χρόνια. Η εκπόνηση μελετών για το κέντρο αποτέφρωσης νεκρών, που ποτέ δεν ξεκινά, άλλοτε λόγω γραφειοκρατικών ζητημάτων και άλλοτε διαφωνιών στα ζητήματα της χωροθέτησής του. Λέγεται τώρα ότι θα ξεκινήσει μέσα στο 2017 στο χώρο των κοιμητηρίων Αναστάσεως του Κυρίου, για τα οποία υπάρχει θεωρητικά πλάνο αναβάθμισης. ΤΟ 2011 είχε υπολογιστεί πως θα στοιχήσει 2-3 εκατομμύρια ευρώ και η τελευταία υπόσχεση του δημάρχου ήταν ότι θα έχει τελειώσει το 2016.

τελ

-Τελεφερίκ

Η εναέρια σύνδεση της πλατείας της ΧΑΝΘ με το θέατρο Δάσους και το Σέιχ Σου εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά το…. και εκτιμάται στα δώδεκα εκατομμύρια ευρώ Για το έργο εκφράζουν σκεπτικισμό το ΤΕΕ που λέει ότι δεν θα συμβάλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης, γιατί η μεταφορική του ικανότητα είναι μικρή σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των μετακινήσεων αλλά θα συμβάλει στην ανάδειξη της πόλης και η αντιπολίτευση του δήμου που η αντιπολίτευση που επισημαίνει πως δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες. Επρόκειτο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015.

-Ακάλυπτοι και υποβαθμισμένοι χώροι

Στον περίφημημο διαγωνισμού «Θεσσαλονίκη x4» που έτρεξε ο Δήμος μαζί με το ΤΕΕ/ΤΚΜ για τους ακάλυπτους και υποβαθμισμένους χώρους, οι οποίοι αποσκοπούν στην κινητοποίηση του δυναμικού των αρχιτεκτόνων προκειμένου να αναδειχθούν φρέσκιες και καινοτόμες παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν ξεχασμένες περιοχές του αστικού ιστού οι οποίες φθίνουν επρόκειτο να γίνουν πολλά. Δεν έγινε τίποτε.

thalassia_mellon

-Παράκτια Συγκοινωνία

Η όλη ιστορία της Παράκτιας Αστικής Συγκοινωνίας, μια ιστορία δεκαετιών, αφού έγιναν και ξανάγιναν μελέτες βιωσιμότητας και σχεδιασμού των στάσεων ξεκίνησε για να προχωρήσει τελικά στα τέλη του 2013 ή στις αρχές του 2014 οπότε αναμένονταν να προχωρήσει η ένταξη του έργου στο ΠΕΠΚ. Μακεδονίας και από κει και πέρα η κατασκευή των Στάσεων και η παράδοση σε χρήση του έργου θα ήταν θέμα περίπου ενός έτους. Προς το παρόν μείναμε με τον Κωσταντή.

-Η πλατεία Μαβίλη

Το 2013 ξεκινούσε θεωρητικά άλλο ένα φιλόδοξο έργο που είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο πόρους 1,6 εκατ. Στη γειτονιά των Δώδεκα Αποστόλων, στη δυτική πλευρά της πόλης, όπου μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκαν εκτεταμένες παρεμβάσεις θα ξεκινούσε το έργο που θα πετύχαινε τη βελτίωση του μικροκλίματος της περιοχής, με επιστρώσεις με μαλακά υλικά και εκτεταμένες φυτεύσεις αλλά και τη χωροθέτηση υδάτινων επιφανειών στο δυτικό τμήμα της πλατείας, μικρούς λαχανόκηπους και ειδικούς χώρους, για να τοποθετούν και να φροντίζουν τα φυτά τους, οι καταστηματάρχες της περιοχής.

-Το μνημειακό σύνολο του Επταπυργίου

Με κόστος κατασκευής 17,3 εκατ. ευρώ, και ένα επιπρόσθετο κόστος 2,8 εκατ. ευρώ, για την ικανοποίηση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, η προσπάιεοα ανάπλασης μιας περιοχής 49,5 στρεμμάτων γύρω από το Επταπύργιο είχε μέχρι και αρχιτεκτονικό διαγωνισμό από το ΥΠΕΚΑ στην ιστορία της. Με στόχο την ανάδειξη του ιστορικού διατηρητέου μνημείου του Επταπυργίου και του περιβάλλοντα χώρου του, όπως και η ενσωμάτωση ήπιων χρήσεων με την οργάνωση περιπατητικών διαδρομών και τη φιλοξενία πολιτιστικών υπαίθριων εκδηλώσεων. Η τύχη του αγνοείται.

πλα

-Η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας

Η απομάκρυνση του parking και η ανάπλαση της πλατείας με βάση τη νικήτρια μελέτη του διαγωνισμού είναι μια ιστορία που ο ίδιος ο δήμαρχος επαναλαμβάνει πολλά χρόνια τώρα, ακόμα και πριν εκλεγεί. Το κόστος υπολογίστηκε αρχικά στα 3 εκατομμύρια ευρώ για να ανέβει αργότερα στα 8 ενώ στις λεπτομέρειες που γίνονται γνωστές κατά καιρούς είναι η τοποθέτηση δεκαπέντε επιτύμβιων πλακών από μαύρο γρανίτη, ύψους τριών μέτρων η καθεμία, στις οποίες θα είναι χαραγμένα τα ονόματα των 50.000 Εβραίων της πόλης που εξοντώθηκαν στο Αουσβιτς. Το μέλλον των έργων αυτή τη στιγμή είναι άγνωστο.

-Μαρίνες αναψυχής

Το όνειρο του δημάρχου να γεμίσει ο Θερμαϊκός πανιά περιλαμβάνει στα χρόνια μαρίνα σκαφών αναψυχής στην αρχή στο Λιμάνι, μετά στην περιοχή του Ποσειδωνίου και εσχάτων μπροστά στο Makedonia Palace.Μια εξαγγελία με διαρκή αλλαγή τόπου και χρόνου και με αβέβαιο μέλλον.

-Υπογειοποίηση κάδων

Την άνοιξη του 2014 ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Θανάσης Παππάς δηλώνει πως έως το τέλος του 2015, θα έχουν τοποθετηθεί οι υπόγειοι κάδοι απορριμάτων, σε 800 σημεία του κέντρου της πόλης, αλλά και σε κεντρικά σημεία των υπόλοιπων πέντε δημοτικών ενοτήτων. Από αυτά τα 400 σημεία βρίσκονται στην Α’ Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και κυρίως κοντά σε μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους. Ένα χρόνο πριν η η αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιούλη Ρανέλλα ανακοίνωσε πως το έργο δεν θα προχωρήσει τελικά με το πρόγραμμα Τζέσικα , ενώ ο δήμαρχος είπε ότι θα αναζητήσουν άλλα κονδύλια με σκοπό να συνεχιστεί το έργο. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο κ. Παππάς, στην εκδήλωση «Ανακύκλωση, Διαχείριση Αστικών Απορριμμάτων, Τοπική Αυτοδιοίκηση», ανακοίνωσε ότι πρόκειται να επανενταχθεί το έργο στο πρόγραμμα και μέχρι τέλος Δεκεμβρίου θα τοποθετούνταν οι πρώτοι ογδόντα κάδοι. Δεν τοποθετήθηκαν ποτέ. Το κόστος υπολογίζεται σε Το συνολικό κόστος της υπογειοποίησης ανέρχεται σε 5,24 εκατ. ευρώ.

-Πλατεία Διοικητηρίου 

Από το 2012 που ένα δελτίο τύπου πληροφορούσε ότι «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα αναλάβει την εκπόνηση όλων των μελετών, πλην της αρχιτεκτονικής, έως το στάδιο της δημοπράτησης, για το έργο της ανάπλασης της πλατείας Διοικητηρίου, στη Θεσσαλονίκη» μέχρι σήμερα πέρασαν πέντε χρόνια. Όσο είδες εσύ την πλατεία να τελειώνει, την είδαμε και μεις.

 

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Η Θεσσαλονικη πρεπει να μαθει να διεκδικει καλυτερα κονδυλια, εσπα και προσοχης απο την Αθηνα διοτι στην Αθηνα, ολα τα εργα υποδομης ξεκινουν αυτοστιγμης και εχουν καλυφθει ολοι οι χωροι. Στην Θεσσαλονικη εχουμε ακομα κεντρικα σημεια υποβαθμισμενα και γωνιες αναπτυξης, ξεχασμενες. Οφειλω να πω οτι τα τελευταια χρονια δημος και περιφερεια κανουν καλη δουλεια αλλα χρειαζεται χρονος, υπομονη και περισσοτερη επιμονη. Μην ξεχναμε αλλωστε οτι οι δημοσιονομικες συνθηκες ειναι δυσκολες, η Θεσσαλονικη ειναι πολη δευτερας διαλογης για τονς εν Αθηναις γραφειοκρατες και τα μονα που σωζουν ειναι τα ΕΣΠΑ της ΕΕ που ευτυχως ο Τζιτζι τα τρεχει πολυ καλα. Να σημειωσω οτι ο,τι εργο αναπλασης ξεκινα στην θεσσαλονικη, περα απο την αναβαθμιση της περιοχης κτλ, θα πρεπει να στοχευει και στην οικονομικη αναπτυξη, ειναι πολυ σημαντικο αυτο, κατα τα Ευρωπαικα προτυπα. Ενδεικτικα αναφερω: επιτελους θεματικες αναπλασεις Αγιου Δημητριου και Δωδεκανησου. Αξιοποιηση Αλλατινη. Ολοκληρωση περιοχων παραλιας (απο λιμανι μεχρι και μετα το Μεγαρο Μουσικης) που ειναι αναξιοποιητα, ανασχεδιασμος πλατειας Ελευθεριας, ολοκληρωση του Μετρο και ενιαιος τροπος αναπλασης εξωθεν των σταθμων κτκλ κτλ

  2. η βιοκλιματική ανάπλαση και ο πεζόδρομος της αγ. σοφίας είναι έργα αστεία για να μην πω τίποτα χειρότερο. η πεζοδρόμηση της αγ. σοφίας πρέπει να διδάσκεται στις σχολές ως την πιο αδιάφορη (βάλε και άλλα τραπέζια του καφέ) πεζοδρόμηση του γαλαξία.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ