Θεσσαλονίκη

Και με το Καραμπουρνάκι τι θα γίνει;

Οι αντιρρήσεις της δημοτικής αντιπολίτευσης του Δήμου Καλαμαριάς για το ενιαίο παράκτιο μέτωπο Καλαμαριάς - Νέας Κρήνης και την τουριστική του ανάπτυξη.

Parallaxi
και-με-το-καραμπουρνάκι-τι-θα-γίνει-88735
Parallaxi

Ο δημοτικός σύμβουλος της Ριζοσπαστικής Ενωτικής Κίνησης Καλαμαριάς, Μανόλης Λαμτζίδης, επισημαίνει τα φάουλ των σχεδίων για την ενοποίηση του παράκτιου μετώπου της Καλαμαριάς και της Ν. Κρήνης, με το χαρακτηρισμό της ως προστατευόμενης περιοχής, που αφήνουν εκτός το Καραμπουρνάκι, την έκταση δηλαδή από το Μέγαρο Μουσικής μέχρι το Κυβερνείο. Για να δούμε τι σημαίνει αυτό αναλυτικά…

thessaloniki-apo-psila

Καλαμαριά: Παράκτιο μέτωπο, ζώνη «ιδιαιτέρου κάλλους», αλλά χωρίς….το Καραμπουρνάκι!

Με το από 21-01-16 (αριθ. πρωτ.: 2158/15) έγγραφό της (επισυναπτόμενο 1) που επιγράφεται «Διαβίβαση φακέλου υπόθεσης για το χαρακτηρισμό ως προστατευόμενης περιοχής και ως τοπίου και ζώνης ιδιαίτερου κάλλους της παραθαλάσσιας περιοχής της Ν. Κρήνης, του Δήμου Καλαμαριάς του Νομού Θεσσαλονίκης, που περικλείεται από το Κυβερνείο Θεσσαλονίκης μέχρι τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Μίκρας (στη διασταύρωση των οδών Θέτιδος και Ησιόδου), τη θάλασσα και τις οδούς Θεμ. Σοφούλη και Ν. Πλαστήρα»  η ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ    ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΠΟΛITΙΣΜΟΥ    (ΤΜΗΜΑ ΠΑΡΑΔΟΣ1ΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ & ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ) Του. ΥΦΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ (πρ ΥΜΑΘ) , που απευθύνεται στο  Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Μακεδονίας – Θράκης (ΚΕΣΑΜΑΘ) και κοινοποιείται -μεταξύ άλλων – στο Δήμο Καλαμαριάς (Δ/νση Υπηρεσίας Δόμησης) , στην Κτηματική Υπηρεσία      Ν. Θεσσαλονίκης (Τμήμα Αιγιαλού- Παραλίας ), στα  Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε. , στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής  Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) , στο Δασαρχείο Θεσσαλονίκης, στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων  και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Περιφέρειας Θεσσαλονίκης , στο Σύλλογο Κατιρλιωτών «Άγιος Ιωάννης ο  Πρόδρομος», στο  Γενικό Επιτελείο Στρατού (Ταμείο Εθνικής Άμυνας)-Τμήμα Κτηματογραφήσεων και Κτηματολογίου , ανακοινώνει ότι  στα πλαίσια εφαρμογής των διατάξεων του Ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» και συγκεκριμένα του αρθ. 6, διαβιβάζει φάκελο υπόθεσης που αφορά στο χαρακτηρισμό, ως προστατευόμενης περιοχής και ως τοπίου και ζώνης ιδιαίτερου κάλλους της παραθαλάσσιας περιοχής της Ν. Κρήνης, του Δήμου Καλαμαριάς του Νομού Θεσσαλονίκης, που περικλείεται από το Κυβερνείο Θεσσαλονίκης μέχρι τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Μίκρας (στη διασταύρωση των οδών Θέτιδος και Ησιόδου), τη θάλασσα και τις οδούς Θεμ. Σοφούλη και Ν. Πλαστήρα – περιορίζοντας έτσι την έκταση και την έννοια του «παράκτιου μετώπου» της Καλαμαριάς-  και ζητάει τη  γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Μακεδονίας και Θράκης για το θέμα και επιστροφή του φακέλου για τις δικές της  «περαιτέρω ενέργειες» , καλώντας ταυτόχρονα τους  ενδιαφερόμενους. στους οποίους κοινοποιήθηκε  το παρόν να ζητήσουν από τη Γραμματεία του ΚΕΣΑΜΑΘ να παρασταθούν κατά τη συζήτηση του θέματος.

Το έγγραφο αυτό,  αν και περιήλθε σε γνώση της διοίκησης του Δήμου , δεν τέθηκε υπόψη των μελών του δημοτικού συμβουλίου.

Η ιστορία είναι παλιά

Την ύπαρξη αυτού του εγγράφου αποκάλυψε ο επικεφαλής της ΡΕΚΚ στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμαριάς , τη Δευτέρα  1 Φεβρουαρίου, ο οποίος ζήτησε ο Δήμος Καλαμαριάς να διαμορφώσει συγκεκριμένη θέση ύστερα από ειδική συνεδρίαση και συζήτηση  του δημοτικού συμβουλίου , πριν παρασταθεί ενώπιον του ΚΕΣΑΜΑΘ , κατά τη συζήτηση της υπόθεσης.

Στο παρελθόν, σε συναφή πρόταση-ερώτημα,  που είχε απευθύνει η ίδια υπηρεσία στο Δήμο Καλαμαριάς, είχαν ανταποκριθεί από τις δημοτικές παρατάξεις μόνο η ΡΕΚΚ , της οποίας ο επικεφαλής είχε καταθέσει αντιρρήσεις –παρατηρήσεις (επισυναπτόμενο 2)  και από τις υπόλοιπες τοπικές συλλογικότητες,  μόνο  ο Σύλλογος Κατιρλιωτών «Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος».

Σε σχέση με το παραλιακό μέτωπο , η ΡΕΚΚ υπενθυμίζει ότι κάθε φορά που ανοίγει η συζήτηση  για το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς η δημοτική αρχή εμφανίζει δύο πρόσωπα, το ένα υπέρ της «κοινοχρησίας» και της «καθολικής προσβασιμότητας»- με αποχρώσεις βέβαια- και το δεύτερο υπέρ της άκρατης και άκριτης επιχειρηματικής- εκμεταλλευτικής δράσης σε βάρος και της «κοινοχρησίας» και της «καθολικής προσβασιμότητας».

«Τουριστική ανάπτυξη» με βασικό εργαλείο το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς

Περιστατικό, εξ αιτίας του οποίου εντείνονται οι ανησυχίες των Καλαμαριωτών ότι η διοίκηση του Δήμου κλίνει υπέρ της δεύτερης λύσης είναι  το γεγονός ότι την Τετάρτη , 3 Ιουνίου 2015, ο Δήμαρχος Καλαμαριάς  με το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη επίσης συνεπικουρούμενο από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Σπ. Πέγκα – ερήμην του Δημοτικού Συμβουλίου- συνυπόγραψε ένα “Πρωτόκολλο συνεργασίας σε θέματα Τουρισμού και Προβολής”, στο οποίο περιλαμβάνεται σχεδιασμός για «τουριστική ανάπτυξη» με βασικό εργαλείο το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς.

Η πρωτοβουλία αυτή αναλήφθηκε «εν κρυπτώ και παραβύστω», ερήμην των δημοτικών συμβούλων, και το κείμενο τέθηκε υπόψη των μελών του συμβουλίου , πολύ καιρό μετά την υπογραφή του.

Δεν πρέπει να λησμονούμε ούτε μία στιγμή ότι, σε σχέση με το παραλιακό μέτωπο, υφίστανται σειρά σοβαρότατων νομικών κωλυμάτων και άλλων εμποδίων για την οποιασδήποτε μορφής «αξιοποίησή» του.

Με το πιο πάνω πρωτόκολλο οι δύο Δήμαρχοι και οι Μ. Αμπατζίδης (Καλαμαριάς)– Σπ. Πέγκας (Θεσσαλονίκη) ενέταξαν  το παραλιακό μέτωπο – και μάλιστα ορισμένα τμήματα αυτού εντελώς αποσπασματικά και επιλεκτικά (μόνο το «Παλατάκι»-Κυβερνείο, το πρώην στρατόπεδο Κόδρα και τη Μαρίνα της Αρετσούς) – σε μία δήθεν προοπτική «τουριστικής ανάπτυξης».

Οι παράμετροι

Ο Δήμαρχος Καλαμαριάς , αλλά ούτε και ο εντεταλμένος σύμβουλος δικαιολογούνται να αγνοούν σημαντικές παραμέτρους για το θέμα αυτό , όπως:

  1. Ότι ισχύει η απαράβατη και απαρέγκλιτη – σε κάθε συζήτηση ή πρωτοβουλία- τήρηση δύο αρχών , της κοινοχρησίας και της ελεύθερης πρόσβασης σε όλους με αποκλεισμό της «εμπορευματοποίησης-ιδιωτικοποίησης».
  2. Ότι το παραλιακό μέτωπο αποτελεί ενιαίο οργανικό σύνολο από το Καραμπουρνάκι μέχρι τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Μίκρας.

Δε νοείται ο κατακερματισμός και κατατεμαχισμός του, όπως διαφαίνεται στις προθέσεις των συντακτών του εγγράφου , ενώ  απαιτείται  ενιαία αντιμετώπισή και νομική μεταχείριση και προστασία του από την πλευρά της  πολιτείας και του Δήμου  με κριτήριο τις δύο πιο πάνω αρχές.

  1. Όσον αφορά στη Μαρίνα Αρετσούς ισχύουν τα παρακάτω: Α. Είναι ακόμα – όχι τυχαία- σε ισχύ και επείγει να καταργηθούν οι σχετικές διατάξεις του ν. 2160/1993 (γνωστού ως «νόμου Μητσοτάκη»), με τις οποίες επιτρέπεται η δόμηση (!!!) στο χώρο της Μαρίνας (κτίζονται μέχρι 14 τετραόροφες πολυκατοικίες)

Β. Είναι ανάγκη να χαρακτηριστεί έκταση 13 στρεμμάτων μέσα στο χώρο της Μαρίνας ως δασική , υπόθεση που εκκρεμεί ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατόπιν προσφυγής του «Συλλόγου Κατιρλιωτών» και της «Οικολογικής Κίνησης», που θα συζητηθεί ενώπιον του Ε Τμήματος του ΣτΕ  στις 24 Φεβρουαρίου 2016 , και  την οποία όφειλε να είχε ασκήσει ο Δήμος Καλαμαριάς, που είχε έννομο συμφέρον, αλλά  παρέλειψε να το κάνει περιοριζόμενος σε έκδοση ψηφίσματος και στην έκφραση συμπαράστασης με «ηθικούς και υλικούς όρους».

Γ. Πρέπει να αποφανθεί το ΣτΕ οριστικά για την με αρ. 6065/2012 προσφυγή κατοίκων και συλλογικοτήτων της Καλαμαριάς κατά της μεταβίβασης του συνόλου της έκτασης της Μαρίνας στο ΤΑΙΠΕΔ, με την μορφή, που είχε παλαιά και τους αρχικούς του σκοπούς. Σημειώνουμε ότι από τη συζήτηση της προσφυγής αυτής (5 Απριλίου 2013 ) μέχρι σήμερα, δεν έχει εκδοθεί απόφαση. Την προσφυγή αυτή όφειλε να είχε ασκήσει προεχόντως ο Δήμος Καλαμαριάς, αλλά  παρέλειψε να το κάνει. Και στην περίπτωση αυτή, η δημοτική αρχή είχε εκδώσει ψήφισμα!

Αυτό οφείλεται αφενός στον εντοπισμό –ύστερα από υπόδειξη των προσφευγόντων και ιδιαίτερα του Συλλόγου Κατιρλιωτών-  ΑΝΤΑΛΛΑΞΙΜΩΝ εκτάσεων μέσα στην έκταση της Μαρίνας Αρετσούς, που απολαμβάνουν ιδιαίτερου ιδιοκτησιακού καθεστώτος, αφετέρου στην διεκδίκηση εκ μέρους του Συλλόγου Κατιρλιωτών «Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος» και της «Οικολογικής Κίνησης Θεσσαλονίκης» του  χαρακτηρισμού  έκτασης 13 στρ. ως δασικής, υπόθεση που εκκρεμεί, όπως αναφέρθηκε, στο ΣτΕ για τις 24 Φεβρουαρίου 2016.

Εν κατακλείδι

Α. Να ρυθμιστεί η τύχη των αυθαίρετων κατασκευών και λοιπών κτισμάτων και των τυχόν υφιστάμενων ιδιωτικών «ιδιοκτησιών» εντός ή εκτός εισαγωγικών.

Β. Να ανανεωθεί το παραχωρητήριο για χρήση από το Δήμο των εγκαταστάσεων του «REMEZZO» και της «Πλαζ Αρετσούς» με τις γύρω εκτάσεις από την πλευρά του Δημοσίου.

Η ανακίνηση του θέματος του χαρακτηρισμού ως προστατευόμενης περιοχής και ως τοπίου και ζώνης ιδιαίτερου κάλλους της παραθαλάσσιας περιοχής,  τμήματος μόνο του παραλιακού μετώπου, με εξαίρεση το Καραμπουρνάκι , προκαλεί ανησυχία στους κατοίκους της Καλαμαριάς  , διότι το Καραμπουρνάκι είναι ταυτόχρονα στην πράξη περιοχή   ιδιαίτερου κάλλους και προστατευόμενη περιοχή, αλλά και «φιλέτο», που ανοίγει τις ορέξεις «ολίγων», που δεν θα ήθελαν να δούν την περιοχή αυτή να προστατεύεται ιδιαίτερα, αλλά να γίνει αντικείμενο εντατικής οικονομικής εκμετάλλευσης σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.

Καλούμε το Δήμαρχο να φέρει το θέμα για συζήτηση σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με σκοπό τη λήψη απόφασης και την τοποθέτηση στην ειδική συνεδρίαση του ΚΕΣΑΜΑΘ υποστηρίζοντας την ενιαία μεταχείριση του παράκτιου μετώπου από το Καραμπουρνάκι μέχρι τις αθλητικές  εγκαταστάσεις της Μίκρας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα