Ρεπορτάζ

Crash test στη Nέα παραλία Θεσσαλονίκης

Λέξεις – εικόνες: Σάκης Ιωαννίδης Η χρονιά που έφυγε μας χάρισε μια πανέμορφη παραλία, σχεδιασμένη για πεζούς και ποδήλατα. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες αναπλάσεις που σχεδιάστηκε με προσοχή και ευαισθησία, ωστόσο δεν αποφεύχθηκαν λάθη και παραλείψεις που γίνονται φανερές με το πέρασμα του χρόνου, όπως αδικαιολόγητες φθορές, «μπαλώματα», σιντριβάνια που δεν λειτούργησαν κ.ά. […]

Σάκης Ιωαννίδης
crash-test-στη-nέα-παραλία-θεσσαλονίκης-17500
Σάκης Ιωαννίδης
crash_3.jpg

Λέξεις – εικόνες: Σάκης Ιωαννίδης

Η χρονιά που έφυγε μας χάρισε μια πανέμορφη παραλία, σχεδιασμένη για πεζούς και ποδήλατα. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες αναπλάσεις που σχεδιάστηκε με προσοχή και ευαισθησία, ωστόσο δεν αποφεύχθηκαν λάθη και παραλείψεις που γίνονται φανερές με το πέρασμα του χρόνου, όπως αδικαιολόγητες φθορές, «μπαλώματα», σιντριβάνια που δεν λειτούργησαν κ.ά. Ένας από τους στόχους της μελέτης ήταν να βάλει και μια τάξη στην ελεύθερη διέλευση των αυτοκινήτων από την περιοχή των ομίλων, αλλά αυτό ακόμη δεν κατέστη δυνατό.

Μεταλλικές κατασκευές με εμφανή σημάδια διάβρωσης.

Σκουριά και κακοτεχνίες

Αρκετές από τις μεταλλικές κατασκευές στην παραλία και τα ξύλινα παγκάκια στο πλακόστρωτο παρουσιάζουν φθορές και διαβρώσεις, που χαρακτηρίζονται αρκετά «πρόωρες» από τους μελετητές της ανάπλασης, τους αρχιτέκτονες Πρόδρομο Νικηφορίδη και Bernar Cuomo, οι οποίοι ανέλαβαν και ρόλο τεχνικού συμβούλου στο έργο. Σύμφωνα με τη μελέτη των αρχιτεκτόνων τα υλικά των εξωτερικών κατασκευών πρέπει να τηρούν αυστηρές προδιαγραφές ώστε να έχουν μεγάλη αντοχή σε αντίξοες καιρικές συνθήκες και τη λιγότερη δυνατή συντήρηση. «Τα υλικά που τελικά επιλέχθηκαν φαίνεται ότι δεν πληρούν τις προδιαγραφές της μελέτης. Είναι πολύ νωρίς για να παρουσιάζουν σκουριές και τέτοιου είδους φθορές», τονίζει ο κ. Νικηφορίδης. Παρόμοιες διαβρώσεις υπάρχουν και στο πρώτο κομμάτι της ανάπλασης, στο τμήμα της Νέας Παραλίας.

Στην «αφηρημάδα» ορισμένων οφείλεται και το γεγονός ότι η πινακίδα που σηματοδοτεί τα όρια του «Κήπου του απογευματινού ήλιου» βρίσκεται σε λάθος θέση. Προσδιορίζει λανθασμένα τον «Κήπο της άμμου», ενώ ο «Κήπος του απογευματινού ήλιου» έχει μείνει ακόμη «αβάπτιστος».

Ο Κήπος του απογευματινού ήλιου δεν είναι εκεί που βρίσκεται η πινακίδα του

Εντύπωση προκαλούν και οι παρατημένες δέστρες που βρίσκονται διάσπαρτες στο πλακόστρωτο και μέσα σε πάρκα. Χωρίς χρηστικό λόγο ύπαρξης και σηματοδότηση, τα ογκώδη αντικείμενα που χρησίμευαν για να δένουν τα καΐκια οι παλιοί ψαράδες, μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα σε πεζούς και ποδηλάτες.

Δέστρα μέσα σε πάρκο

Σκοτεινό παραμένει το σημείο στο ύψος της στάσης «Στρατηγείο», καθώς ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί φώτα, ενώ χρειάζεται οπωσδήποτε να επανέλθει το φως στα πάρκα της πρώτης ανάπλασης. Ο ποδηλατόδρομος της νέας ανάπλασης δεν έχει ακόμη κίτρινη διαγράμμιση και οι πεζοί δυσκολεύονται να διακρίνουν τα όρια του, με αποτέλεσμα να μπερδεύονται μέσα στους ποδηλάτες. «Εμείς από την πλευρά μας ενημερώσαμε την αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού και τη δημοτική διοίκηση για μια σειρά ζητημάτων που προέκυψαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου και θεωρούμε ότι δεν ακολούθησαν πιστά τη μελέτη. Θεωρώ ότι υπάρχει ακόμη χρόνος να διορθωθούν ορισμένα από αυτά», σημειώνει ο κ. Νικηφορίδης. Μια ακόμη παράλειψη που δυσκολεύει τα άτομα με αναπηρίες είναι ότι δεν υπάρχει ράμπα «εξόδου» από το υπερυψωμένο τμήμα στις Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου και όσοι κινούνται με αναπηρικό καροτσάκι πρέπει να πηγαίνουν αρκετά μέτρα πίσω για να κατέβουν.

«Εκπτώσεις» και στο είδος της βίδας

Προβλήματα που χρονίζουν

Η περιοχή που φιλοξενεί τις εγκαταστάσεις των ομιλών (Ιστιοπλοϊκού και Φίλων Θαλάσσης) εντάχθηκε το 2002 στο έργο της ανάπλασης του δήμου Θεσσαλονίκης, από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, στην οποία ανήκει, με σκοπό να επανασχεδιαστεί. Η πρόσθετη μελέτη των Νικηφορίδη – Cuomo προέβλεπε τη διατήρηση όλων των εγκαταστάσεων του Ομίλου, αλλά με «συμμάζεμα» των σκόρπιων κατασκευών και αλλαγή της χωροθέτησης τους, δημιουργία επιπλέον χρήσεων, όπως υπαίθριο κινηματογράφο και ελεύθερη διέλευση των πεζών από την περιοχή του αιγιαλού. Τελικά αφαιρέθηκε η περίφραξη από τον Όμιλο Φίλων Θαλάσσης, αλλά οι εγκαταστάσεις παρέμειναν στην αρχική τους θέσηκαι τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να διέρχονται ανενόχλητα πάνω στην παραλία. Η μελέτη που είχε εγκριθεί δεν προέβλεπε τη δημιουργία πάρκινγκ σε κανένα σημείο, παρά μόνο «διευκόλυνε την πρόσβαση οχημάτων για τη μεταφορά σκαφών» με αυστηρό έλεγχο και προϋποθέσεις.

Οικόπεδο που πριν ήταν πάρκο. Σύμφωνα με τη μελέτη η χρήση του πρέπει να παραμείνει ίδια και μετά την παράδοση του έργου.

«Παραφωνία» στην ανάπλαση της παραλίας αποτελεί και το κατάστημα υγειονομικού Maison Crystal που ανήκει στο δήμο Θεσσαλονίκης. Ο δήμος προχώρησε σε έξωση των τελευταίων ενοικιαστών και το κατάστημα παραμένει έρημο, απομονωμένο και αποκλεισμένο από την υπόλοιπη παραλία. Στην αρχική πρόταση των δύο αρχιτεκτόνων αφαιρούνταν η περίφραξη και εντάσσονταν στον σχεδιασμό των πάρκων της παραλίας για να εξυπηρετεί τους διερχόμενους. Ωστόσο, στην τελική μελέτη που κατατέθηκε για την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου το 2009, το κατάστημα παρέμενε ως είχε. Με τις νέες κατασκευές, ο δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει έξι νέα αναψυκτήρια προς εκμετάλλευση, αλλά για να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την ενοικίαση τους πρέπει να δώσει το πράσινο φως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι δύο αναπλάσεις του παραλιακού μετώπου έδωσαν μια σημαντική «ανάσα» στο δημόσιο χώρο της πόλης, λειτούργησαν προσθετικά στην εικόνα της Θεσσαλονίκης και έχουν αγαπηθεί από τους χιλιάδες πεζούς και ποδηλάτες που διέρχονται καθημερινά όλες τις ώρες της ημέρας. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό οι εκκρεμότητες που απομένουν για την παράδοση όλου του έργου θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου. Μέσα σ’ αυτό το διάστημα πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά, αλλά υπάρχει χρόνος για ουσιαστικές και βελτιωτικές παρεμβάσεις. Άλλωστε, σ’ ένα έργο αυτού του μεγέθους, που προορίζεται να εξυπηρετήσει την πόλη για τις επόμενες δεκαετίες, οι μεγάλες εκπτώσεις σημαίνουν μεγάλο κόστος τα επόμενα χρόνια.

Μεταλλικές κατασκευές με εμφανή σημάδια διάβρωσης.

Το χρώμα των κάδων έχει αρχίσει και ξεφτίζει πολύ νωρίς.

Πρόωρες διαβρώσεις στην επιφάνεια του ξύλου στα παγκάκια.

Κακοτεχνίες στο πλακόστρωτο.

Μεταλλικές σχάρες μέσα σε παρτέρια.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα