Ρεπορτάζ

GreekEat: Για μια κουταλιά Ελλάδα στη Βοστόνη

Του Μιχάλη Γουδή Από τη μία τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής που έχουν λάβει μυθικές διαστάσεις σχεδόν σε κάθε γωνιά του κόσμου. Από την άλλη η στενή σύνδεση, αν όχι ταύτιση, της Ελλάδας στο εξωτερικό με το καλό φαγητό. Επιπλέον, η διάθεση να τονωθούν οι ελληνικές εξαγωγές εν μέσω αυτής της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Έχοντας […]

Μιχάλης Γουδής
greekeat-για-μια-κουταλιά-ελλάδα-στη-βοστόνη-23196
Μιχάλης Γουδής
medfood.jpg

Του Μιχάλη Γουδή

Από τη μία τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής που έχουν λάβει μυθικές διαστάσεις σχεδόν σε κάθε γωνιά του κόσμου. Από την άλλη η στενή σύνδεση, αν όχι ταύτιση, της Ελλάδας στο εξωτερικό με το καλό φαγητό. Επιπλέον, η διάθεση να τονωθούν οι ελληνικές εξαγωγές εν μέσω αυτής της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Έχοντας τα τρία παραπάνω δεδομένα κατά νου Έλληνες φοιτητές και ερευνητές σε φημισμένα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Βοστόνης αποφάσισαν να προτρέψουν την τοπική κοινωνία να εκτιμήσει την ελληνική κουζίνα μέσω του “GreekEat”, μίας μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας  με καθαρά εθελοντικό χαρακτήρα.

Στην ιστοσελίδα που δημιούργησαν αναφέρουν στην εισαγωγή που συνοδεύει την παρουσίαση του εγχειρήματος: “Αντιλαμβανόμενοι τους δύσκολους καιρούς για την ελληνική οικονομία, σκοπός μας είναι να αυξήσουμε την προβολή ελληνικών τροφίμων κυρίως στην περιοχή της Βοστόνης ενημερώνοντας αναφορικά με την θρεπτική τους αξία και βοηθώντας ταυτόχρονα μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα υψηλής ποιότητας να επιχειρήσουν ένα άνοιγμα στην αμερικανική αγορά.”

Η ομάδα πίσω από το “GreekEat” έχει την έδρα της στη Βοστόνη, ο γράφων στις Βρυξέλλες, οπότε συνυπολογίζοντας και τη σημαντική διαφορά ώρας οι δρόμοι μας έμελλε να διασταυρωθούν στα εισερχόμενα του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου. Ποιο ήταν το βασικό κίνητρο που μπορεί να ωθήσει φοιτητές απαιτητικών πανεπιστημίων, όπως το ΜΙΤ, το Boston και το Noertheastern University να φορτώσουν περαιτέρω το βεβαρυμένο πρόγραμμά τους; Ο Σπύρος Ζουμπούλης έσπευσε να λύσει την απορία: “Αυτό που μας κινητοποίησε αρχικά είναι η επιθυμία να βοηθήσουμε, στο βαθμό και με τον τρόπο που μπορούμε, στην τόνωση της ελληνικής οικονομίας, επικεντρωνόμενοι σε τομείς στους οποίους η Ελλάδα έχει καθαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Πιστεύουμε ότι μια επιτυχημένη καμπάνια που προάγει και ενημερώνει για τη μοναδική αξία της ελληνικής διατροφής θα αυξήσει τη ζήτηση για ελληνικά προϊόντα στην Αμερική, και αύξηση της ζήτησης μεταφράζεται σε αύξηση των ελληνικών εξαγωγών.”

Εκτός από τον Σπύρο στην ομάδα συμμετέχουν, όπως εξηγεί στην Parallaxi: “συνολικά περίπου 20 Έλληνες μεταπτυχιακοί και προπτυχιακοί φοιτητές και ερευνητές στη Βοστόνη που αποτελούν τον πυρήνα του GreekEat. Στην Ελλάδα υπάρχει δίκτυο εθελοντών, φοιτητών και δραστήριων επαγγελματιών με τους οποίους βρισκόμαστε σε επικοινωνία είτε για ζητήματα εξαγωγής προϊόντων, είτε για ζητήματα προώθησης της καμπάνιας.”

Ο Κίμων Δρακόπουλος, ένα ακόμη μέλος του πυρήνα του GreekEat, αναλαμβάνει να αποσαφηνίσει τον τρόπο λειτουργίας του δικτύου: “Ο εντοπισμός παραγωγών έχει γίνει μέχρι στιγμής με τους εξής δύο τρόπους: αφενός με το προσωπικό δίκτυο των μελών μας, αφετέρου μέσω της παρουσίας μας στο  International Food Expo, όπου μέλη της ομάδας μας συναντήθηκαν με παραγωγούς που εξέθεταν τα προϊόντα τους και απ’ όπου ξεκίνησαν πολλές από τις πιο ελπιδοφόρες μας συνεργασίες.”

Ο δρόμος προς τη δικτύωση με τους παραγωγούς δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Ο Κίμων θυμάται: “H ανταπόκριση των Ελλήνων παραγωγών στο εγχείρημά μας καλύπτει όλο το φάσμα από απαισιοδοξία και αμφιβολία μέχρι θετική διάθεση και ενθουσιασμό. Συγκεκριμένα, παραγωγοί οι οποίοι έχουν ήδη ξεκινήσει την προσπάθεια για εξαγωγές στην αμερικανική αγορά και έχουν προχωρήσει στην διαδικασία πιστοποίησης για τα προϊόντα τους, αγκάλιασαν την προσπάθειά μας. Από την άλλη, υπήρξαν παραγωγοί που μας αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό και συχνά με μεγάλη βραδύτητα ανταποκρίνονταν στα αιτήματά μας, με αποτέλεσμα μερικές φορές τη διακοπή της συνεργασίας μας. Συνολικά, θεωρούμε ότι ένα ικανό ποσοστό των Ελλήνων παραγωγών είναι ιδιαίτερα ενεργοί και δραστήριοι όσων αφορά την προώθηση των προϊόντων τους και με ακριβώς αυτή τη μερίδα των εταιρειών και παραγωγών η ομάδα μας συνεχίζει το έργο της.”

Ποιο μπορεί να είναι το επόμενο βήμα για την πλατφόρμα του “GreekEat”; Υπάρχει, άραγε, διάθεση για θεσμική συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία στην Ελλάδα; Ο Σπύρος Ζουμπούλης μοιράζεται τις σκέψεις της ομάδας: “’Όχι, μέχρι στιγμής δεν έχουμε έρθει σε επαφή με σχετικούς κρατικούς φορείς στην Ελλάδα, από επιλογή. Προτιμούμε τον ευέλικτο τρόπο λειτουργίας που έχουμε εμπεδώσει και που στηρίζεται στην εθελοντική προσφορά νέων ανθρώπων, χωρίς κρατικούς θεσμικούς διαμεσολαβητές, κοντά στα πρότυπα άλλων εθελοντικών grassroots campaigns. Δεν αποκλείουμε πάντως συνέργειες με κρατικούς θεσμικούς φορείς στο μέλλον, αν κάτι τέτοιο φανεί ωφέλιμο για την καλύτερη προώθηση της καμπάνιας για την ελληνική δίαιτα και για την τόνωση των ελληνικών εξαγωγών.”

Για την ώρα, πάντως, η μόνη “θεσμική υποστήριξη” που έχει λάβει το “GreekEat” είναι αυτή του Ελληνοαμερικανού πρώην κυβερνήτη της Μασαχουσέτης, Μάικ Δουκάκη, ο οποίος έσπευσε να ενισχύσει την καμπάνια, εξηγώντας τους λόγους, για τους οποίους ο ίδιος αγαπά το ελληνικό φαγητό.

Σε μία περίοδο που πολύς λόγος γίνεται για τη νέα γενιά που εγκαταλείπει την Ελλάδα, προσπάθειες όπως αυτή του “GreekEat” δείχνουν πως οι νέοι Έλληνες επιστήμονες είναι αρκετά ευαίσθητοι και εφευρετικοί, ώστε να βρίσκουν τρόπους να ενισχύουν τη χώρα έστω και εξ αποστάσεως. Μένει να φανεί αν οι γαστριμαργικές επιλογές των κατοίκων της Βοστόνης από τη μία και η συνεργασία των Ελλήνων παραγωγών από την άλλη θα επιτρέψουν στην πλατφόρμα να μακροημερεύσει.

*Info: www.letsgreekeat.com

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα