Thessaloniki Cycle Chic: φωτογραφίζοντας chic ποδηλάτες στην πόλη

0
7936

IMG_5617

Από τον Δεκέμβριο του 2010 υπάρχει ένα blog που φωτογραφίζει κομψούς ποδηλάτες στην Θεσσαλονίκη. Μία πρόταση – τουλάχιστον τρία ερωτήματα. Εξίμιση χρόνια μετά και το Thessaloniki Cycle Chic είναι κυρίως η δουλειά ενός ατόμου, του Ηρακλή Π. Κατά καιρούς βοηθούν αρκετοί φίλοι και γνωστοί του τόσο με τις δικές τους φωτογραφίες όσο και με συμμετοχή τους στις φωτογραφικές εξορμήσεις αλλά και με τη βοήθεια τους στη σύνταξη και τις μεταφράσεις κειμένων που παρουσιάζει ο ίδιος στο blog.

Μιλήσαμε μαζί του περί στυλ, πηδαλίου και άλλων δαιμονίων και το αποτέλεσμα έχει κάποιο ενδιαφέρον. Πόσοι είναι οι κομψοί ποδηλάτες της πόλης, από πού ξεκίνησε όλο αυτό, τί θεωρείται κομψό και τελικά η σύγχρονη ζωή “γέννησε” το ποδήλατο ή το ποδήλατο την σύγχρονη ζωή στις πόλεις;

Όλα ξεκίνησαν από την Κοπεγχάγη. Και η πρόταση θα μπορούσε να τελειώνει κάλλιστα με το “προφανώς”.

Ηρακλής Π.: Η ιδέα δεν είναι δική μου. Το αρχικό Cycle Chic μπλογκ, είναι το Copenhagen Cycle Chic και το trademark (γιατί πρόκειται όντως για trademark) ανήκει στον Mikael Colville-Andersen ο οποίος έχει παραχωρήσει τη χρήση του για τη Θεσσαλονίκη σε μένα. Παρακολουθούσα το μπλογκ του από τότε σχεδόν που το ξεκίνησε (το 2007) και μου φαίνονταν αδιανόητες, για τα ελληνικά δεδομένα, οι εικόνες των αστικών ποδηλατών που φωτογράφιζε. Τότε δεν μου είχε περάσει καν η ιδέα ότι στο τέλος θα έκανα κι εγώ κάτι παρόμοιο.

Μετά από λίγο όμως (το 2008) στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε η δραστηριοποίηση κάποιων ομάδων αστικών ποδηλατών με τακτικές εβδομαδιαίες βόλτες εντός του κέντρου. Γεγονός που προκάλεσε αίσθηση και είχε θετικό αποτέλεσμα. Τα δύο επόμενα χρόνια σημειώθηκε μία απότομη αύξηση στην καθημερινή χρήση του ποδηλάτου στην πόλη. Το 2009 συζητώντας με άλλους φίλους ποδηλάτες αναρωτιόμασταν αν θα βρίσκονταν ποτέ κάποιος να ξεκινήσει ένα Cycle Chic μπλογκ στην Ελλάδα. Το 2010 είχα πιά αρχίσει να αντιλαμβάνομαι οτι μάλλον θα ήμουν εγώ αυτός που θα ξεκινούσε το Thessaloniki Cycle Chic. Μετά από αρκετές εβδομάδες δοκιμαστικών φωτογραφίσεων που έκανα, πείσθηκα ότι τελικά θα μπορούσε όντως να υπάρξει.

IMG_7876 C

Κοπεγχάγη δεν είμαστε αλλά υπάρχει υλικό στην Θεσσαλονίκη πρακτικά για να διατηρείται ουσιαστικά ενεργή η φιλοσοφία του blog;

“Τώρα υπάρχει πολύ περισσότερο σε σχέση με πριν πέντε – έξι χρόνια. Οι αστικοί ποδηλάτες αυξάνονται ασταμάτητα κάθε χρόνο κι αυτό είναι πολύ ευχάριστο. Το 2011 όμως μπορούσαν να περάσουν ακόμη και πέντε μέρες χωρίς να καταφέρω να εντοπίσω ούτε έναν κομψό αστικό ποδηλάτη να κυκλοφορεί (γιατί συνολικά οι αστικοί ποδηλάτες ήταν πολύ λιγότεροι).”

Πώς συλλέγονται τα στιγμιότυπα στην Θεσσαλονίκη; 

Ηρακλής Π.: Υπάρχουν φίλοι και αναγνώστες του μπλογκ που στέλνουν δικές τους φωτογραφίες. Είναι ευπρόσδεκτες και θα ήθελα να είναι ακόμη περισσότερες (φτάνει να είναι στο πνεύμα μας – όχι αθλητικές εμφανίσεις, όχι κράνη).

Κατά τα άλλα το πράγμα λειτουργεί ως εξής: τρεις φορές την εβδομάδα παίρνω τα φωτογραφικά σύνεργα και βγαίνω για μία τετράωρη περιπλάνηση σε κεντρικούς δρόμους, σε σημεία που έχω ανακαλύψει ότι είναι περάσματα ποδηλατών και στην παραλία όπου υπάρχει και η μεγαλύτερη κίνηση. Άλλοτε προκύπτουν πολλά ενδιαφέροντα θέματα και άλλες φορές κανένα…

Είναι κίνημα, τάση ή κάτι άλλο τελικά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για χρήση ποδηλάτου στον αστικό ιστό;

Hρακλής Π.: Αν ως κίνημα ορίζεται η ομαδικά οργανωμένη δουλειά προς ένα σκοπό για το κοινωνικό καλό, τότε το ποδήλατο στη Θεσσαλονίκη πέρασε και από αυτή τη φάση. Όπως σας είπα και πριν, υπήρξαν δύο – τρεις ομάδες αστικών ποδηλατών οι οποίες το 2008 έδωσαν την ώθηση που χρειαζόταν ώστε από το μηδέν, να φανεί και να ενθαρρυνθεί η χρήση του ποδηλάτου. Η μία από αυτές, ήθελε να έχει περισσότερο το χαρακτήρα κινήματος. Το ξέρω γιατί συμμετείχα ενεργά και στις τρεις. Μιλάω για τη Θεσσαλονίκη πάντα.

Από κει και πέρα το πράγμα αντιμετωπίστηκε και προωθείται περισσότερο σαν μόδα. Τα τελευταία δύο χρόνια είναι πολύ μόδα το να υπάρχει η εικόνα ενός ποδηλάτου π.χ. στη διακόσμηση μίας βιτρίνας ή να συνοδεύει κάποιο προϊόν. Οι μόδες όμως έρχονται και φεύγουν αλλά δεν ανησυχώ γιατί η μετακίνηση με ποδήλατο δεν είναι μόνο εικόνα ούτε μόνο βιτρίνα. Είναι κάτι που σου προσφέρει κάτι ουσιαστικό. Σου δίνει αληθινή ευχαρίστηση, σε φέρνει σε καλύτερη επαφή με τον εαυτό σου, σε καλύτερη επαφή με το περιβάλλον της πόλης σου που δεν το είχες ανακαλύψει ποτέ κλεισμένος στο ΙΧ. Νομίζω πως το ποδήλατο ήρθε για να μείνει και, επιτέλους, να αντικαταστήσει το ΙΧ. στην πόλη.

IMG_9497

Είναι τελικά αρκετοί οι σικ ποδηλάτες της πόλης ή θα μπορούσαμε και καλύτερα;

“Επειδή έκανα αντίστοιχες cycle chic φωτογραφίσεις τόσο στο Βερολίνο όσο και στην Κοπεγχάγη σας λέω ότι αν και οι ποδηλάτες της Θεσσαλονίκης αυξάνονται, το ποσοστό των κομψών ποδηλατών είναι ακόμη σχετικά χαμηλό με τάση ανοδική όμως.”

 

Και ποια είναι τα κριτήρια για να καταταγεί κάποιος στην φιλοσοφία και την λίστα του κομψού ποδηλάτη; Πώς ορίζεται ο καλοντυμένος ποδηλάτης τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το δικό σας blog;

“Χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την ερώτηση γιατί μου δίνεται η ευκαιρία να διευκρινίσω κάτι που συνήθως παρεξηγείται. Πολλοί νομίζουν ότι η κομψότητα σχετίζεται με την εφήμερη μόδα και ότι για να είσαι κομψός (chic) πρέπει να ξοδεύεις πολλά λεφτά σε ρούχα. Είναι και τα δύο τελείως λάθος αντιλήψεις.

Η κομψότητα είναι απλώς η επιμελημένη εμφάνιση με όποιο στυλ κι αν εμφανίζεται κάποιος. Η επιμελημένη εμφάνιση και το στυλ μας, απορρέουν από εμάς και την αισθητική μας καλλιέργεια. Το στυλ μας «γράφεται» πρώτα στο ύφος μας. Μπορεί κάποιος να φοράει ακριβά ή μοδάτα ρούχα και να εξακολουθεί να παρουσιάζει πολύ κακόγουστη εικόνα. Γιατί τα ρούχα «τον φοράνε» στην κυριολεξία όταν δεν ταιριάζουν με το στυλ του.

Με πιο απλά λόγια ορίζουμε ως κομψή εμφάνιση, εκείνη περίπου την εικόνα που έχουμε όταν πηγαίνουμε να πιούμε καφέ με φίλους.”

IMG_9368new4

Σας έκανε κάτι ιδιαίτερη εντύπωση στο διάστημα αυτό που δουλεύετε το blog;

“Η μεγάλη αναξιοπιστία στη διαχείριση και λειτουργία των domain names. Πρόσφατα το μπλογκ έμεινε κλειστό για δύο μήνες και δε μπορούσα να βρω άκρη ούτε εγώ ούτε ο ίδιος ο πάροχος! Το γεγονός ότι κάποιοι άντρες ποδηλάτες δεν αρέσκονται πολύ πολύ στις φωτογραφίες. Αυτό είναι σεβαστό και κατανοητό. Αλλά ανατρέπεται εντελώς εάν τη φωτογραφική μηχανή την κρατάει γυναίκα. Τότε και χαμογελούν και ποζάρουν με πολλή χαρά!”

 

Η σελίδα αφορά αποκλειστικά στους καλοντυμένους ποδηλάτες ή προωθεί-ασχολείται γενικά με το ποδήλατο στην Θεσσαλονίκη;

“Το μπλογκ και η σελίδα στο facebook προσπαθεί να προωθεί τη χρήση του ποδηλάτου ως μέσον μετακίνησης στην πόλη, αντί του αυτοκινήτου. Ο παράγοντας «chic» είναι το κομμάτι της ομορφιάς που είναι απαραίτητο να υπάρχει μέσα σε όλα τα πράγματα.”

thesscyclechic

Τέλος σχετικά με το ποδήλατο και την παρουσία του στην Θεσσαλονίκη, εφόσον ασχολείστε με το θέμα σίγουρα από μια πλευρά του, σχολιάστε μου τα θετικά, τα αρνητικά και κυρίως τι θα προτείνατε εκ των έσω, ιδανικά αν είχατε την δυνατότητα, για την ύπαρξη περισσότερων αστικών ποδηλατών και ακόμα περισσότερων – λογικά- κομψών ποδηλατών στην πόλη;

“Πέραν του ότι ασχολούμαι με το θέμα, είμαι ο ίδιος αστικός ποδηλάτης από το 1998. Δεν έχω αυτοκίνητο γιατί ποτέ δεν το ήθελα. Αρνητικά είναι δύσκολο να βρω στο ποδήλατο. Είναι περίπου σα να μου ζητάτε να βρω αρνητικά στο περπάτημα. Εκτός ίσως από την προσοχή που χρειάζεται για την αποφυγή καταπόνησης της μέσης από τους κραδασμούς της πίσω ρόδας, τίποτε άλλο.

Τα θετικά του ποδηλάτου (του αληθινού ποδηλάτου και όχι του ηλεκτρικού) είναι ότι από τη μία σε μετακινεί με ταχύτητα μέσα στην πόλη και μπορεί να καλύψει παραπάνω από το 80% των αναγκών μετακίνησης κάποιου, και από την άλλη σε κρατάει σε καλή φυσική κατάσταση. Ολα αυτά χωρίς ιδιαίτερο κόστος, χωρίς να επιβαρύνεται το περιβάλλον, χωρίς ανάγκη για γυμναστήρια, μόνο και μόνο κάνοντας τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις.

Επίσης είναι ψυχαγωγικό στην κυριολεξία. Σε φέρνει σε άμεση επαφή με το περιβάλλον της πόλης σου από το οποίο σε κρατάει απομονωμένο το ΙΧ και η από δεκαετίες καλλιεργημένη νοοτροπία του. Είναι τίμιο μέσον γιατί κινείται με τις δικές σου δυνάμεις και γι αυτό σε φέρνει σε υγιέστερη επαφή με τον εαυτό σου.

«Εκ των έσω» λοιπόν, θα πρότεινα να επαναπροσδιορίσετε τη σχέση σας με το ΙΧ και τα μηχανοκίνητα μέσα. Τόσο εσείς που με ρωτάτε όσο και οι αναγνώστες μας. Γιατί είναι μία σχέση που επινοήθηκε σχεδόν αποκλειστικά για να φέρνει κέρδη στις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους πετρελαιάδες και το κράτος. Στους χρήστες προσφέρει κυρίως αρνητικά στοιχεία.
Το ποδήλατο δεν είναι εκείνο εκεί το δύσχρηστο πράγμα που θυμόμαστε από τα παιδικά μας χρόνια. Η εξέλιξη του από τότε είναι τεράστια (ναι, ανεβαίνει και όλες τις ανηφόρες!) και η χαρά που δίνει είναι πραγματική. Ρωτήστε όσους το δοκίμασαν.”

*Μπορείτε να ακολουθήσετε την σελίδα των Thessaloniki Cycle Chic σε Facebook και Blog 

Η parallaxi γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη καλύτερα. Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για όλα τα θέματα που αφορούν την πόλη απλά κάνε like εδώ.

Shares

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ