Boeing: Κατηγορείται για εξαπάτηση επενδυτών- Θα πληρώσει πρόστιμο 200 εκάτ.
"Καμπάνα" για τον αμερικανικό κολοσσό.
Αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες είναι ο αμερικανικός κολοσσός αεροναυπηγικής της Boeing.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή”, φέρεται να εξαπάτησε επενδυτές, κάνοντας ανακοινώσεις με τις οποίες διαβεβαίωνε έπειτα από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα πως τα αεροσκάφη 737 MAX ήταν απολύτως ασφαλή.
Ο κολοσσός αποδέχθηκε να καταβάλει πρόστιμο 200 εκατ. δολαρίων.
Την είδηση αναμεταδίδει και το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο υπεύθυνος για τις ανακοινώσεις εκείνες τότε και πρώην διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης κατασκευάστριας αεροσκαφών της υφηλίου, Ντένις Μούλενμπεργκ, δέχθηκε να καταβάλει από μέρους του πρόστιμο 1 εκατ. δολαρίων.
Σημειώνεται ότι, το καίριο πρόβλημα που προκάλεσε το πρώτο πολύνεκρο δυστύχημα τον Οκτώβριο του 2018 με ένα 737 MAX της Lion Air, καθώς και το επόμενο με παρόμοιο αεροσκάφος της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019, σχετιζόταν με αισθητήρες που αξιοποιούσαν το λογισμικό πτήσης και, πιο συγκεκριμένα, το νέο σύστημα MCAS για το οποίο οι χειριστές δεν είχαν εκπαιδευτεί. Τα αεροσκάφη έκαναν σχεδόν κάθετη εφόρμηση προς το έδαφος, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να τα σώσουν.
Τα δύο δυστυχήματα στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους και οδήγησαν στην καθήλωση στο έδαφος όλου του στόλου των 737 MAX απανταχού της γης για είκοσι μήνες.
«Μετά την πρώτη συντριβή, ο όμιλος της Boeing και ο ίδιος ο κ. Μούλενμπεργκ γνώριζαν πως το MCAS ήγειρε πρόβλημα ασφαλείας, μολαταύτα διαβεβαίωσαν το κοινό πως το 737 MAX ήταν «ασφαλές όσο οποιοδήποτε αεροσκάφος που πέταξε ποτέ στον ουρανό», υπογράμμισε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ στο δελτίο Τύπου, το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα.
Και συμπλήρωσε: «Αργότερα, μετά το δεύτερο δυστύχημα, η εταιρεία και ο κ. Μούλενμπεργκ διαβεβαίωσαν το κοινό ότι δεν υπήρξαν ολισθήματα ή κενά στη διαδικασία πιστοποίησης του MCAS, παρότι ήταν ενήμεροι σχετικά με πληροφορίες περί του αντιθέτου».
Ο αμερικανικός όμιλος αεροναυπηγικής, εντέλει, παραδέχθηκε πως κατά το 2021 δύο υπάλληλοί της ώθησαν ομάδα της αρμόδιας ομοσπονδιακής υπηρεσίας για την προετοιμασία εκπαίδευσης των πιλότων να υποπέσει σε σφάλμα, όσον αφορά το σύστημα MCAS.
Ο γίγαντας της αεροναυπηγικής είχε τότε συμφωνήσει να καταβάλει πάνω από 2,5 δισ. δολάρια για να κλείσουν διάφοροι φάκελοι που εκκρεμούσαν – 243,6 εκατ. για να μπει στο αρχείο η ποινική δίωξη, 1,77 δισ. για αποζημιώσεις σε αεροπορικές εταιρείες που είχαν παραγγείλει το 737 MAX, καθώς και 500 εκατ. δολάρια για να χρηματοδοτηθεί το ταμείο, το οποίο θα έδινε αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων. Ωστόσο, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έκρινε από την πλευρά της πως η Boeing και ο κ. Μούλενμπεργκ παραβίασαν τη νομοθεσία ως προς την ενημέρωση των επενδυτών. Παρά το γεγονός πως συγκατένευσαν να καταβάλουν πρόστιμα, ούτε η ίδια η εταιρεία ούτε ο πρώην επικεφαλής της παραδέχονται ή αρνούνται την ορθότητα των ευρημάτων της SEC, όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωσή της.
Πηγή: Η Καθημερινή