Έρχονται αυστηρότερες ποινές για τους παραβάτες οδηγούς
Τέλος το σβήσιμο των κλήσεων - Οι προτεραιότητες που τέθηκαν στη συνεδρίαση
Το «πράσινο φως» πήρε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 που προβλέπει μείωση των νεκρών και σοβαρών τραυματιών από τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ποιες είναι οι βασικές δράσεις.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022, η τέταρτη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, με βασικό θέμα την έγκριση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021 – 2030.
Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030 αποτελεί μία ολοκληρωμένη πολιτική που έχει ως απώτερο στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% έως το 2030. Και αφετέρου, τη βελτίωση όλων των επιδόσεων οδικής ασφάλειας.
Οι 8 βασικοί πυλώνες του Εθνικού Σχεδίου
– Ολοκληρωμένος Νόμος Οδικής Ασφάλειας, με επικαιροποιημένο ΚΟΚ – Αποτελεσματικό Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων – Πιο συστηματική Επιτήρηση της Οδικής Ασφάλειας – Συνεκτικό Πρόγραμμα Βελτιώσεων στο Υπεραστικό Δίκτυο – Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Επεμβάσεων στις Πόλεις – Το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, που έχει ήδη συγκροτηθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – Συστηματική Δεκαετή Επικοινωνιακή Πολιτική ευαισθητοποίησης του κοινού – Σύσταση ενός καινοτόμου για τα ελληνικά δεδομένα Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα συλλέγει τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ και θα τα κατανέμει στους Δήμους για την υλοποίηση δράσεων Οδικής Ασφάλειας.
Οι παραβάσεις που αυστηροποιούνται στον νέο Κ.Ο.Κ.
Όπως έχει επαναλάβει η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος ΚΟΚ δεν θα τιμωρεί το όχημα, αλλά τον οδηγό, με αποτέλεσμα να μην αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας, όπως και το δίπλωμα οδήγησης. Θα εξαιρούνται, ωστόσο, κάποιες παραβάσεις όπως η στάθμευση σε ράμπες ή θέσεις πάρκινγκ για ΑμεΑ.
Παράλληλα θα γίνουν αυστηρότερες οι ποινές για κάποιες παραβάσεις, οι οποίες είναι οι εξής:
- Η υπέρβαση ταχύτητας,
- Η μη χρήση κράνους και ζώνης,
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
- Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
- Ή το τόσο κρίσιμο ζήτημα της αντιμετώπισης μετά το ατύχημα.
Tέλος στο σβήσιμο των κλήσεων
Προτεραιότητα επίσης θα δοθεί και στη συγκρότηση ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων, στο πλαίσιο του οποίου θα εφαρμοστεί μια ψηφιακή διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων. Αυτή θα έχει ως εξής:
- Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα, ώστε να δοθεί τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων.
- Πρόβλεψη ώστε η παράβαση που θα επιβάλλεται ερήμην του οδηγού (δλ. με κάμερες και ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
- Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM
- Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο Taxisnet
- Αμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεων και των πόντων ποινής που έχουν συγκεντρώσει στο point system.
Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλλει, τέλος, και η οργάνωση ενός Κέντρου Διαχείρισης Παραβάσεων το οποίο θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο και συνδεδεμένο με όλες τις σχετικές βάσεις δεδομένων.
Βελτίωση των δρόμων
Μεγάλη βαρύτητα δίνεται και στην αναβάθμιση της ασφάλειας του οδικού δικτύου. Γιατί πιο σύγχρονοι δρόμοι, σημαίνει ασφαλέστεροι δρόμοι και λιγότερα ατυχήματα.
Στόχος του ειδικού προγράμματος των 675 εκ. ευρώ είναι να γίνουν σημειακές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις αφορούν σε 7.000 επικίνδυνα σημεία κατά μήκος του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.
Οι προτεραιότητες που τέθηκαν στη συνεδρίαση της επιτροπής
Κατά την εισήγησή του, ο Υφυπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι η αποδοχή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου σηματοδοτεί την έμπρακτη απόδειξη ότι η βελτίωση του επιπέδου Οδικής Ασφάλειας αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης, του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, αλλά και δική του. Ο κ. Παπαδόπουλος παρουσίασε τις προτεραιότητες της συνεδρίασης της Κυβερνητικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής θέματα:
– Έγκριση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030 – Επικαιροποίηση και Προτεραιοποίηση δράσεων για την Οδική Ασφάλεια – Σχέδιο Νόμου για το κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. – Ενημέρωση για το έργο της ερευνητικής υποδομής ENIRISST, με έμφαση στο Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, τα εργαλεία χρηματοδότησης υποδομών και τη βάση αξιολόγησης συγχρηματοδοτούμενων έργων – Οδηγός Δημόσιας Πολιτικής για το ποδήλατο, ενόψει του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το ποδήλατο.
Συνοψίζοντας, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε:
«Εγκρίναμε σήμερα το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030, που αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, κατά 50% έως το 2030. Δρομολογείται η αναμόρφωση του κυρωτικού πλαισίου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο τη συμμόρφωση των οδηγών και την επιβολή δίκαιων ποινών, που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα της κάθε παράβασης και να αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς. Η παροχή καλής ποιότητας δεδομένων μέσα από το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας θα εξασφαλίσει, ταυτόχρονα, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων της Πολιτείας. Θέτουμε σήμερα τις βάσεις για μια ολοκληρωμένη πολιτική η οποία θα διαμορφώσει συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης πεζών και οχημάτων, προωθώντας παράλληλα τις ήπιες μορφές κινητικότητας, όπως το ποδήλατο, με τον Οδηγό Δημόσιας Πολιτικής που αποτελεί τον πυρήνα του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το ποδήλατο».