Έρευνα για την αγορά εργασίας στην Ελλάδα: Ανεργία και συνεχής αναζήτηση εργασίας όλων

Οι σημαντικότεροι παράγοντες που ωθούν τους εργαζόμενους να αλλάξουν εργασία

Parallaxi
έρευνα-για-την-αγορά-εργασίας-στην-ελλ-731721
Parallaxi

Τη χαρτογράφηση του εργασιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα μέσα από τις απόψεις των εργαζομένων και των υποψηφίων επιχειρεί η έρευνα «Η Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα 2022», που πραγματοποιήθηκε για όγδοη συνεχή φορά από την Adecco σε συνεργασία με την Global Link και την H+K Strategies.

Ανάμεσα στα βασικά πεδία διερεύνησης της έρευνας είναι η μείωση της ανεργίας, ο χρόνος επανένταξης στην αγορά εργασίας, οι παράγοντες που ωθούν τους εργαζόμενους στην αναζήτηση εργασίας, ο βαθμός ικανοποίησης από το work-life balance, καθώς και οι κυριότεροι παράγοντες που σχετίζονται με την εργασιακή ικανοποίηση.

Τι δείχνουν τα στοιχεία για την ανεργία

Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της φετινής έρευνας για την απασχολησιμότητα, η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται, αλλά όχι με την ίδια ένταση, όπως το 2021, καθώς φέτος η ανεργία μεταξύ των συμμετεχόντων κυμάνθηκε στο 3% σε σχέση με 9%, που ήταν πέρσι.

Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, η μείωση αυτή αναδεικνύει το πόσο εύθραυστη παραμένει ακόμα η αγορά εργασίας στην Ελλάδα και πόσο εύκολα επηρεάζεται η απασχολησιμότητα από εξωγενείς κρίσεις.

Την ίδια στιγμή, παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος (70%) του εργατικού δυναμικού έχει περάσει από το στάδιο της ανεργίας σε κάποιο στάδιο της καριέρας του, ενώ και η επανένταξη στη αγορά εργασίας φαίνεται να καθυστερεί αισθητά, καθώς ο μέσος όρος επανένταξης διαμορφώνεται στους 14 μήνες, με την καθυστέρηση αυτή να πλήττει τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις επιχειρήσεις.

Η διατήρηση επαφής των υποψηφίων με την αγορά, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης και στοχευμένων ενεργειών αναζήτησης, φαίνεται να αποτελεί το «κλειδί» για τη μείωση του χρόνου αναμονής.

Η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας

Σε διαρκή αναζήτηση εργασίας βρίσκονται τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι υποψήφιοι, καθώς παρατηρείται το φαινόμενο, ακόμα και όσοι συμμετέχοντες εργάζονται αυτήν τη στιγμή, πολλοί από αυτούς να δηλώνουν ότι αναζητούν εργασία, κυρίως στην Ελλάδα (68%), αλλά και στο εξωτερικό (15%).

«Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει την έντονη κινητικότητα που παρατηρείται στον κόσμο της εργασίας από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά και αναδεικνύει την έξαρση φαινομένων, όπως οι “quitfluencers” και η “Μεγάλη Παραίτηση”, που έχει αναδείξει ο όμιλος Adecco σε προηγούμενες έρευνες» σύμφωνα με την έρευνα.

Οι σημαντικότεροι παράγοντες που ωθούν τους εργαζόμενους να αλλάξουν εργασία

Οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα αξιολογούν την εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού πακέτου απολαβών ως τον σημαντικότερο παράγοντα που θα τους ωθούσε στο να αλλάξουν εργασία (78%), με το υγιές εργασιακό περιβάλλον (38%) και τις δυνατότητες εξέλιξης (36%) να ακολουθούν στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων.

Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών του ομίλου Adecco για τις επιπτώσεις του διαρκώς αυξανόμενου κόστους ζωής στις ζωές των εργαζομένων, καθώς και τη σημασία που έχει πλέον η υγεία και η ευημερία για τους εργαζόμενους.

Εργασία στο γραφείο ή τηλεργασία

Μετά από τρία χρόνια εφαρμογής της τηλεργασίας, με απόλυτη ή μερική εφαρμογή, φαίνεται ότι οι εργοδότες στην Ελλάδα επιθυμούν την πλήρη επιστροφή των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με φυσική παρουσία, καθώς το 67% των ερωτηθέντων απάντησε ότι εργάζεται αποκλειστικά από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας, ενώ μόνο το 23% εργάζεται συνδυαστικά από το σπίτι και το γραφείο.

Η ενίσχυση της παραγωγικότητας εξακολουθεί να αποτελεί στοίχημα για την υιοθέτηση τακτικών ευέλικτης εργασίας, καθώς οι νέοι σε ηλικία εργαζόμενοι δεν αναζητούν μόνο υψηλές αμοιβές, αλλά και περισσότερη ευελιξία και μεγαλύτερη μέριμνα για την ψυχική ισορροπία τους.

Για την πλειονότητα των συμμετεχόντων στην έρευνα, η εργασία από το σπίτι είναι το ίδιο παραγωγική με την εργασία από το γραφείο (37%).

Τρόποι αποσυμπίεσης και αποσύνδεσης από την εργασία

Οι πιο πολλοί εργαζόμενοι δήλωσαν ότι προτιμούν να περνούν χρόνο με την οικογένεια (38%) και τους φίλους τους (33%), ενώ μεγάλο μέρος των συμμετεχόντων δήλωσε ότι διαλέγει την άθληση (27%), το διάβασμα και το σερφάρισμα στο internet (32%).

Οι κυριότεροι παράγοντες εργασιακής ικανοποίησης

Ο μισθός και οι συνολικές παροχές (70%) είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την επιλογή εργασίας, τα οποία αποδεικνύουν τη μεγάλη ανησυχία των εργαζομένων, για να ανταπεξέλθουν στις συνέπειες του πληθωρισμού.

Το υγιές εργασιακό περιβάλλον (42%) και οι ευκαιρίες προαγωγής και εξέλιξης σταδιοδρομίας (29%) ακολουθούν στις προτιμήσεις των συμμετεχόντων, αναδεικνύοντας τη σημασία που έχουν ζητήματα ισορροπίας επαγγελματικού και προσωπικού χρόνου και επαγγελματικής εξέλιξης.

Τα πιο σημαντικά προσόντα ενός εργαζομένου – Τι πιστεύουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι

Το εργασιακό ήθος βρίσκεται στην κορυφή των επιθυμητών προσόντων για τους εργαζόμενους, ακολουθούμενο από μία σειρά άλλων soft skills, όπως η ικανότητα διαχείρισης χρόνου, οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η ευελιξία, η ενσυναίσθηση και η προσαρμοστικότητα.

Στον αντίποδα, τα hard skills δεν αξιολογούνται τόσο υψηλά από τους ίδιους τους εργαζόμενους, πιθανότατα επειδή επικρατεί η αντίληψη ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να μάθει γρήγορα νέες γνώσεις.

Ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Cluster Head του ομίλου Adecco σε Ελλάδα και Βουλγαρία, δήλωσε: «Για όγδοη συνεχή χρονιά, η έρευνα “Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα” μας δίνει τροφή για σκέψη, αλλά και κίνητρο για δράση, με στόχο να επαναφέρουμε την εργασία, ενεργώντας ως αρχιτέκτονες του μέλλοντος και όχι ως απλοί ακόλουθοι της αλλαγής. Στον όμιλο Adecco αξιοποιούμε στο έπακρο όλα τα ευρήματα που προκύπτουν από τις έρευνες, που σχεδιάζουμε, ώστε να συμβάλουμε στη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών που επιτρέπουν την ανάπτυξη τόσο των επιχειρήσεων όσο και των ανθρώπων τους.

Προετοιμάζουμε τους οργανισμούς και τους ανθρώπους τους για το Μέλλον της Εργασίας, πιστεύοντας στη φιλοσοφία ενός αναπτυσσόμενου ανθρώπινου δυναμικού, που θα παραμένει απασχολήσιμο τόσο στο παρόν, όσο και στο μέλλον. Οι διοικήσεις των οργανισμών και, ειδικά, οι επικεφαλής τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού οφείλουν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, αν θέλουν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό στη σημερινή ανταγωνιστική αγορά».

Ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε, για όγδοη συνεχή χρονιά, από την Adecco, σε συνεργασία με την Global Link και την Hill+Knowlton Athens.

Η πρόσκληση συμμετοχής στην έρευνα απευθύνθηκε στο ευρύ κοινό (δείγμα 881 ατόμων), μέσω ανάρτησης σε επιλεγμένες ιστοσελίδες, με τη μεθοδολογία CAWI (Computer Aided Web Interviewing).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα