Σε 15ετή σιδηροδρομική απομόνωση κινδυνεύει να μείνει η Θράκη
Απίστευτη η ταλαιπωρία για τους κατοίκους - Φταίει το δίκτυο, λέει ο Καραμανλής
Απομονωμένη σιδηροδρομικά κινδυνεύει να παραμείνει η Θράκη για ολόκληρη την επόμενη 15ετία καθώς στη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ Δημοσίου και Hellenic Train για την κάλυψη των δρομολογίων της λεγόμενης άγονης γραμμής δεν έχει προβλεφθεί απευθείας σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη και κατ΄επέκταση με την Αθήνα.
Την ίδια στιγμή και από τα σιδηροδρομικά δρομολόγια που προβλέπονται για την ακριτική περιοχή εκτελούνται μόνο τα μισά, ενώ τα υπόλοιπα καλύπτονται με λεωφορεία.
Παράλληλα με δυσπιστία αντιμετωπίζει και το επιβατικό κοινό της Θράκης και τα προαστιακά δρομολόγια που ξεκίνησαν στις 30 Οκτωβρίου, αλλά εκτελούνται μόνο απογευματινές ώρες και μόνο καθημερινές προσφέροντας τη δυνατότητα να ταξιδέψεις από Ξάνθη, Κομοτηνή ή Αλεξανδρούπολη, αλλά όχι και να …επιστρέψεις.
Όπως κατήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ, Τάκης Χαρίτου, αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα δρομολόγιο ημερησίως που φτάνει μέχρι τη Δράμα, ενώ από τη Δράμα μέχρι την Αλεξανδρούπολη δεν κυκλοφορούν τρένα. Η μετάβαση προς την Αλεξανδρούπολη γίνεται οδικώς στη γραμμή του τρένου με μισθωμένα από οχήματα, τα οποία μεταφέρουν ελάχιστους ή και καθόλου επιβάτες αφού οι περισσότεροι προτιμούν να μετακινηθούν με άλλα μέσα προκειμένου να γλυτώσουν την ταλαιπωρία μιας διαδρομής που μπορεί συνολικά να φτάσει έως και τις 12 ώρες!
Υπήρχαν 8 δρομολόγια ημερησίως
Σε παλαιότερες δεκαετίες υπήρχαν 8 δρομολόγια ημερησίως που συνέδεαν την Κομοτηνή με τη Θεσσαλονίκη και το αντίστροφο εκ των οποίων τα 4 συνέδεαν και με την Αθήνα. Την τελευταία 20ετία υποβαθμίστηκε το δίκτυο, υπήρξε περιορισμός των δρομολογίων και διακοπή της μεταφοράς εμπορευμάτων. Από το 2009 είχε εγκαταλειφθεί η συντήρηση.
Παρόλα αυτά παρέμεναν μέχρι το 2019 δύο δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης ημερησίως με το ένα εξ αυτών να έχει ανταπόκριση με την Αθήνα. «Από τον Ιανουάριο του 2020 με πρόσχημα τη συντήρηση των γραμμών, τα δρομολόγια διακόπηκαν τελείως, ενώ εταιρία πληρωνόταν», κατήγγειλε απευθυνόμενος στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή ο κ. Χαρίτου.
Γιατί υπάρχουν ελάχιστοι επιβάτες – Τι προβλέπει η σύμβαση
Αναφορικά με τα δρομολόγια που ξεκίνησαν στα τέλη Οκτωβρίουμε την ουσιαστική επαναφορά του Προαστιακού της Θράκης, η οποία είχε δοκιμαστεί και στο παρελθόν χωρίς επιτυχία, επισημάνθηκε ότι ξεκίνησαν 4 δρομολόγια μόνο το απόγευμα και μόνο τις καθημερινές: «Αν θέλει κάποιος να το χρησιμοποιήσει από την Ξάνθη προς την Κομοτηνή ή την Αλεξανδρούπολη, για να επιστρέψει δεν υπάρχει τρένο. Γι΄αυτό και κυκλοφορούν άδεια ή με ελάχιστους επιβατες», σημείωσε ο κ. Χαρίτου.
Βάσει της σύμβασης θα έπρεπε να είχαν δρομολογηθεί δύο ζεύγη δρομολογίων τόσο για την Ξάνθη όσο και για την Κομοτηνή, ένα το πρωί και ένα το απόγευμα. Ωστόσο, έχει δρομολογηθεί μόνο το απογευματινό και αυτό μόνο τις καθημερινές.
Απίστευτη ταλαιπωρία για τους κατοίκους
Οπως είναι γνωστό στο επιβατικό κοινό της περιοχής, προκειμένου να μεταβεί σιδηροδρομικώς κάποιος από την Θεσσαλονίκη στην Αλεξανδρούπολη θα πρέπει να πάρει το τρένο έως τη Δράμα με χρόνο διαδρομής 4 ωρών. Στη συνέχεια θα πρέπει να επιβιβαστεί σε λεωφορείο με χρόνο διαδρομής άλλων 4 ωρών φτάνοντας τελικά στην Αλεξανδρούπολη μαζί με το χρόνο της μετεπιβίβασης σε 8 ώρες και 32 λεπτά. Αν θέλει κανείς να επιστρέψει με τον ίδιο τρόπο, δεν υπάρχει η δυνατότητα καθώς δε δρομολογείται λεωφορείο από την Αλεξανδρούπολη προς τη Δράμα.
Αντί για την ανακοίνωση της επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Θράκη, την οποία περίμεναν οι κάτοικοι, ανακοινώθηκε η λειτουργία τεσσάρων απογευματινών δρομολογίων μεταξύ Αλεξανδρούπολης, Κομοτηνής και Ξάνθης, που θα κινούνται από Δευτέρα έως την Παρασκευή ως εξής: Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη 14.54 -16.31, Αλεξανδρούπολη – Κομοτηνή 18.56 – 20.00, Ξάνθη – Αλεξανδρούπολη 16.40 -18.17 και Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη 20.20 – 21.17.
Επιστροφή στο 2009
Στην πραγματικότητα πρόκειται για επαναφορά του προαστιακού σιδηρόδρομου στη Θράκη, που με ανάλογες γραμμές σύνδεσης λειτούργησε από τον Σεπτέμβριο του 2009 έως τον Φεβρουάριο του 2010 οπότε και είχε καταργηθεί επειδή είχε κριθεί οικονομικά ασύμφορος.
Και όλα αυτά τη στιγμή που τα ΚΤΕΛ συνδέουν τις πόλεις της Θράκης με τη Θεσσαλονίκη 6 – 7 φορές την ημέρα, γεγονός το οποίο απαξιώνει ακόμα περισσότερο τον σιδηρόδρομο.
Επίσης στη διαδρομή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο έχει προγραμματιστεί ένα ζεύγος δρομολογίων, αντί για 2 που προβλέπει η σύμβαση.
Οπως μάλιστα επεσήμανε ο κ. Χαρίτου, οι Θράκες …τρένα ακούνε και τρένα δε βλέπουν. «Επιμένετε ότι είναι ενεργό το δίκτυο, αλλά η συγκοινωνία γινεται και οδικώς σε πείσμα όλων αυτών των ανθρώπων στη Σταυρούπολη, το Παρανεστι, την Ξάνθη, τον Ιασμο και τη Μέση που δε βλέπουν τρένα να περνούν, αλλά τους λέτε ότι το δίκτυο είναι ενεργό».
Η επισήμανση αφορά την κοινή απόφαση της 8ης Δεκεμβριου 2021 των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών – Μεταφορών κ.κ. Σταϊκούρα και Καραμανλή, με θέμα: Διαχωρισμός Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής, στην οποία επισημαίνεται ότι:
Στο ΕΝΕΡΓΟ ΔΙΚΤΥΟ περιλαμβάνεται η γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, για την οποία αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα ζεύγος δρομολογίων.
Στο ΕΝΕΡΓΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΕ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη αναφέρονται δύο περιπτώσεις: 1. Γραμμή Νέα Ζίχνη – Αμφίπολη Λιμένας και 2. Ποταμού – ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης.
Οπως σημείωσε ο βουλευτής, στην πρώτη περίπτωση υπήρχε μία παλιά γραμμή που τελικά ξηλώθηκε, ενώ στη δεύτερη περίπτωση πρόκειταθ για μια γραμμή μεταξύ του μη υφιστάμενου σήμερα σταθμού του Ποταμού και της πόλης των Φερών, της οποίας οι ράγες έχουν επίσης ξηλωθεί.
Στο ΚΑΤΑΡΓΗΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ, δεν υπάρχει καμία αναφορά στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Αν. Μακεδονίας και Θράκης. Οπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει στο κείμενο επερώτησής της προς τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Χρήστο Μέτιο η αντιπολίτευση της Περιφέρειας: «Επομένως όλα λειτουργούν κανονικά, απλά εμείς δεν το βλέπουμε!».
Καραμανλής: Φταίει το δίκτυο
Απαντώντας αναφορικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θράκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι η απόπειρα συντήρησης του δικτύου από τον Σεπτέμβριο του 2016 μέχρι τον Αύγουστο του 2017 αντί να μειώσει το χρόνο των δρομολογίων, τον αύξησε: «Από τις έξι ώρες και 29 λεπτά που ήταν τον Μάιο του 2014, σε οκτώ ώρες και 13 λεπτά τον Μάιο του 2019», είπε.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών προσέθεσε ότι αυτός είναι ο λόγος, που οι επιβάτες δεν ταξιδεύουν ακόμα μέχρι σήμερα με τρένο σε όλη τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. «Ειδικότερα, όσον αφορά το τμήμα Δράμα – Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη, αυτή τη στιγμή τα σιδηροδρομικά δρομολόγια υποκαθίστανται με λεωφορείο λόγω της μη ορθής συντήρησης του δικτύου, καθώς μία τόσο μεγάλη διάρκεια διαδρομής οκτώ ωρών θα ήταν αποτρεπτική για τη χρήση του μέσου».
Σημείωσε ότι στον πίνακα δρομολογίων για το 2022, δόθηκε ένα δρομολόγιο λεωφορείου από τη Δράμα προς την Αλεξανδρούπολη και δημιουργήθηκαν νέα τοπικά δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη στη Δράμα, από την Αλεξανδρούπολη στην Κομοτηνή, από τη Δράμα στην Ξάνθη, από την Αλεξανδρούπολη στο Ορμένιο και στην Ορεστιάδα.
Αναφερόμενος στη σύμβαση, επεσήμανε ότι προβλέπει μία διαδικασία ετήσιου προγραμματισμού των δρομολογίων. «Όχι σαν τη δική σας σύμβαση, που έδινε λεφτά για τις άγονες γραμμές, χωρίς να εξετάζει αν εκτελούνται ή όχι», είπε απευθυνόμενος στον κ. Χαρίτου. Επανέλαβε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ξεπούλησε την εταιρία έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή 5 εκ. ευρώ λιγότερων από τα λεφτά που δίνει το Ελληνικό Δημόσιο για τις άγονες γραμμές.
Προγραμματίζεται πλήρης ανάταξη του υφιστάμενου δικτύου
Ο κ. Καραμανλής δήλωσε επίσης ότι μέσω του ΟΣΕ προγραμματίζεται εντός του 2023 να προχωρήσει η πλήρης ανάταξη του υφιστάμενου δικτύου της Ανατολικής Μακεδονίας κι ακολούθως η συντήρησή του για 20 έτη με διαδικασία ΣΔΙΤ προσθέτοντας ότι επί ΣΥΡΙΖΑ για τη συντήρηση του δικτύου δόθηκαν 12,3 εκατομμύρια ευρώ σε 4,5 χρόνια, ενώ τώρα δόθηκαν 60 εκατομμύρια. Αντίστοιχα για τις προσλήψεις είπε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε 25, ενώ της ΝΔ 121 προσλήψεις.
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην πεδινή χάραξη μεταξύ Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, που έχει ήδη δημοπρατηθεί και η οποία θα ενώσει τα τρία μεγάλα λιμάνια του Βορρά.
ΠΗΓΗ: ethnos.gr