Ματιές στην πόλη

Μικρές αλήθειες και μεγάλα ψέματα για το χάος της πόλης

Του Χρήστου Ελευθεριάδη Η πικρή αλήθεια για τη συγκεκριμένη πόλη είναι ότι η κίνηση με τα πόδια είναι εύκολη μόνο αν είσαι νέος, αρτιμελής και υπομονετικός. Γιατί όμως; Οι διασταυρώσεις και οι ράμπες αναπήρων είναι συνήθως κατειλημμένες από ΙΧ. Το ψέμα είναι ότι ο δήμος δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Η αλήθεια είναι ότι […]

μικρές-αλήθειες-και-μεγάλα-ψέματα-για-47996

iktinoy2_0

Του Χρήστου Ελευθεριάδη

Η πικρή αλήθεια για τη συγκεκριμένη πόλη είναι ότι η κίνηση με τα πόδια είναι εύκολη μόνο αν είσαι νέος, αρτιμελής και υπομονετικός. Γιατί όμως;

Οι διασταυρώσεις και οι ράμπες αναπήρων είναι συνήθως κατειλημμένες από ΙΧ. Το ψέμα είναι ότι ο δήμος δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Η αλήθεια είναι ότι μπορεί. Στη συντριπτική πλειοψηφία των διαβάσεων υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης του πεζοδρομίου σε βάρος του οδοστρώματος. Βέβαια ακόμα και σε πρόσφατα διαμορφωμένα πεζοδρόμια ακολουθήθηκε η εύκολη και φτηνή μέθοδος για τους εργολάβους: η κατασκευή της ράμπας χωρίς την απαραίτητη επέκταση.

Τα πεζοδρόμια είναι κατειλημμένα από τετράτροχα που τα παρκάρουν με έξοχες μανούβρες οδηγοί στρίβοντας το τιμόνι με τα μπροστινά τους ποδαράκια. Το ψέμα είναι ότι η νοοτροπία δεν αλλάζει με τίποτα. Η αλήθεια είναι ότι η αυτοδιοίκηση μπορεί να αποτρέψει τη στάθμευση με φθηνές και εύκολες μεθόδους όπως είναι η τοποθέτηση αποτρεπτικών στάθμευσης κατά μήκους των πεζοδρομίων. Η συνταγή δεν απαιτεί πολλά υλικά και έχει χαμηλό κόστος γεγονός που επιτρέπει στους ιθύνοντες του δήμου να την εφαρμόσουν σε όλη την πόλη. Τα υλικά : μεταλλικός σωλήνας Φ 15, τσιμέντο, μπογιά και ποτηροτρύπανο. Η εκτέλεση απαιτεί δύο υπαλλήλους και μερικές ώρες.

Τα τραπεζοκαθίσματα έχουν καταλάβει πεζοδρόμια και σε κάποια σημεία ακόμη και τα οδοστρώματα. Το ψέμα είναι ότι κανείς δεν έχει τη δύναμη και το νομικό οπλοστάσιο να αντιμετωπίσει τους παραβάτες. Η αλήθεια είναι ότι ο νόμος αν και δεν είναι προσαρμοσμένος στη σημερινή πραγματικότητα, παρέχει εργαλεία που μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση όπως η επιβολή των προστίμων που ορίζει η νομοθεσία. Χωρίς τις μειώσεις από τις επιτροπές του δήμου, τα ποσά αυτά δρουν αποτρεπτικά. Επίσης δεν εμποδίζει κανένας τις αρμόδιες υπηρεσίες να κατασχέσουν τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα.

Οι ομπρέλες, τα αυτοκίνητα, τα τραπέζια και τα εμπορεύματα κάνουν πάρτυ στην Αριστοτέλους. Ότι δεν υπάρχει λύση, είναι ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι όλος ο άξονας προστατεύεται από υπουργική απόφαση, την οποία ο δήμος επιχείρησε να αλλάξει, δίνοντας προνόμια στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Ευτυχώς η εισήγηση δεν πέρασε από το υπουργείο.

Στα πεζοδρόμια των κεντρικών οδών επικρατεί ο νόμος της ταμπέλας και της καρέκλας. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι κεντρικοί δρόμοι είναι σε σχετικά καλή κατάσταση. Η αλήθεια είναι ότι σύμφωνα με παλιότερη απόφαση του δήμου απαγορεύονται όλες οι κατασκευές και καταλήψεις στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία και Μητροπόλεως. Τα αντικείμενα που καταλαμβάνουν παράνομα τα πεζοδρόμια μπορούν να απομακρυνθούν με απορριμματοφόρα χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.

Το ωράριο φορτοεκφόρτωσης στα όρια του δήμου ορίζεται από το ΥΠΕΚΑ. Αυτό είναι αλήθεια. Δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην κίνηση των οχημάτων και στη ζωή της πόλης και πρέπει να αλλάξει άμεσα. Η λύση είναι να εκχωρηθεί άμεσα αυτή η αρμοδιότητα στο δήμο. Αλήθεια είναι επίσης ότι εκτός από την πρόταση του δήμου που μπήκε στο προσχέδιο του ρυθμιστικού, ουσιαστική πίεση προς τα αρμόδια υπουργεία δεν ασκήθηκε ποτέ.

Η ελληνική νομοθεσία απαιτεί μόλις ενάμιση μέτρο ελεύθερο για την κίνηση των πεζών. Η εντύπωση που καλλιεργήθηκε είναι ότι το ΦΕΚ 2621 / 31/12/2009 που περιλαμβάνει την 52907 υπουργική απόφαση επιτρέπει την παραχώρηση του υπόλοιπου εύρους του πεζοδρομίου για εμπορική χρήση. Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση αποτελεί ένα πρώτης τάξης εργαλείο για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στις γειτονιές που τα πεζοδρόμια έχουν πλάτος τόσο μικρό που εξυπηρετεί μόνο γάτες και όχι ένα εργαλείο παραχώρησης δημόσιας γης σε ιδιώτες.

Η προσδοκία των πολιτών από τη δημοτική αστυνομία είναι να παρέμβει στο χάος των δρόμων και των πεζοδρομίων της πόλης. Η κατάσταση που επικρατεί είναι αποτέλεσμα των πολιτικών αποφάσεων και της βούλησης των τοπικών αρχόντων και επηρεάζεται από την οδηγική παιδεία και την κοινωνική συνείδηση των κατοίκων. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν και οι ανθρώπινοι πόροι και το νομικό οπλοστάσιο για να βελτιωθούν οι συνθήκες στην πόλη. Από τη Δευτέρα δεν είναι η δημοτική αστυνομία αυτή που κρίνεται αλλά η βούληση και οι αληθινές προθέσεις των τοπικών αρχόντων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα