Πράσινο φως για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων

Έπειτα από 10 ολόκληρα χρόνια αδράνειας

Parallaxi
πράσινο-φως-για-την-επαναλειτουργία-τ-1085278
Parallaxi

Ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων, έπειτα από 10 ολόκληρα χρόνια αδράνειας, καθώς πριν από λίγες μέρες η αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή της Βόρειας Μακεδονίας εξέδωσε τη σχετική άδεια.

Όπως δήλωσε στην Καθημερινή, ο διευθύνων σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY, Ανδρέας Σιάμισιης, «είναι η πρώτη θετική επίσημη εξέλιξη έπειτα από χρόνια προσπαθειών και συζητήσεων», διευκρίνισε ωστόσο ότι για να επαναλειτουργήσει ο αγωγός πρέπει να επιλυθούν κι άλλες εκκρεμότητες στη Βόρεια Μακεδονία, οι οποίες είναι εξ ολοκλήρου στα χέρια των Αρχών της γειτονικής χώρας.

Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, ο αγωγός είναι απολύτως έτοιμος να λειτουργήσει. «Εκτός της προβλεπόμενης συντήρησής του όσο καιρό βρίσκεται σε αδράνεια, πρόσφατα ολοκληρώσαμε έναν νέο πλήρη έλεγχο αξιοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογικές δυνατότητες ελέγχου αγωγών. Έχουμε κάνει ό,τι πρέπει και είναι σε θέση να λειτουργήσει μόλις ολοκληρωθούν όλες οι προϋποθέσεις. Παρεμπιπτόντως, σημειώστε ότι με τις εργασίες που ολοκληρώσαμε επεκτείναμε την ωφέλιμη διάρκεια ζωής του έργου μέχρι τον Ιούνιο του 2051», ανέφερε προσθέτοντας ότι η λειτουργία του «θα προσφέρει μεγάλα οφέλη και στις δύο πλευρές, ενώ θα συμβάλει σημαντικά και στην ενεργειακή ασφάλεια των Βαλκανίων».

Ο αγωγός θα μεταφέρει αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου. «Μπορεί να μεταφέρει 2,5 εκατ. τόνους αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου (ντίζελ, κηροζίνη και βενζίνη) ετησίως. Στη φάση της επικείμενης λειτουργίας του θα μεταφέρει ντίζελ κίνησης. Και μην ξεχνάτε ότι η διακίνηση μέσω αγωγών αποτελεί τον ασφαλέστερο και πλέον περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο μεταφοράς υγρών καυσίμων», ενώ αναφορικά με τα οφέλη από την επαναλειτουργία του τόσο για τη Βόρεια Μακεδονία, όσο και για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, δήλωσε:

«Νομίζω ότι κερδίζουν όλοι και όχι μόνο με στενά οικονομικούς όρους. Τα οφέλη είναι πολλαπλά, το κυριότερο όλων είναι η θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας και επάρκειας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Είναι, πιστεύω, προφανής η επιλογή της μεταφοράς με αγωγό αντί για τρένα και εκατοντάδες βυτία στους δρόμους. Πολλές ήταν οι περιπτώσεις όπου εξωγενείς παράγοντες οδήγησαν σε διακοπή του ομαλού εφοδιασμού της γειτονικής αγοράς. Συμπτωματικά, πρέπει να σας πω ότι αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε ένα απρόοπτο συμβάν, που δημιουργεί σημαντικό θέμα εφοδιασμού για τη Βόρεια Μακεδονία. Έγινε καθίζηση του υπεδάφους κοντά στην περιοχή Γκράτσκο, μετά τα σύνορά μας με τη Βόρεια Μακεδονία, εξαιτίας της οποίας αναστάλθηκε η κυκλοφορία των τρένων και παραμένει άγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασής της. Με δυο λόγια, δεν είναι δυνατή η σιδηροδρομική μεταφορά οποιουδήποτε προϊόντος μέχρι την πόλη των Σκοπίων. Αυτό επηρεάζει άμεσα και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, πόσο κρίσιμη για την ασφάλεια εφοδιασμού είναι η επαναλειτουργία του αγωγού».

Πρόσθεσε ακόμη ότι «εμείς μπορούμε να εγγυηθούμε την απρόσκοπτη τροφοδοσία της Βόρειας Μακεδονίας με ντίζελ. Ταυτόχρονα, θα δοθεί στη γείτονα χώρα η δυνατότητα να αναδειχθεί σε σημαντικό περιφερειακό ενεργειακό κόμβο (interconnected energy hub) για κοντινούς προορισμούς, κάτι που θα αναβαθμίσει τη θέση και τον ρόλο της στην ευρύτερη περιοχή».

Πηγή: Καθημερινή

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα