Featured

Λαγκαδάς: Ακατάλληλα δύο γυμνάσια – Αναστάτωση σε γονείς και μαθητές

Χωρίς σχολική στέγη κινδύνευσαν να μείνουν 600 περίπου μαθητές λίγο πριν το πρώτο κουδούνι - Ποιες κινήσεις προωθούνται.

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
λαγκαδάς-ακατάλληλα-δύο-γυμνάσια-αν-808282
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Αναστάτωση προκάλεσε σε γονείς και μαθητές της κοινωνίας του Λαγκαδά η είδηση ότι το 1ο και 2ο γυμνάσιο της περιοχής θα «σφραγιστούν» λόγω ακαταλληλότητας, έπειτα από τη μελέτη που πραγματοποίησε η Αναπτυξιακή Εταιρεία Δυτικής Θεσσαλονίκης κατόπιν ανάθεση της από την τοπική αρχή.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες η μελέτη κατέδειξε σοβαρά προβλήματα υγρασίας και στατικότητας σε πολλούς χώρους των σχολικών κτιρίων, αφού ουδέποτε έγιναν σοβαρές παρεμβάσεις.

Έτσι, λίγες ημέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι, περίπου 600 μαθητές βρίσκονται στον «αέρα», καθώς δεν γνωρίζουν σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν, πώς θα διαμορφωθεί το πρόγραμμα τους, αφού σαν σενάριο κυκλοφόρησε και το ενδεχόμενο της απογευματινής βάρδιας, με τις πληροφορίες πάντως να αναφέρουν ότι δεν εξετάστηκε τελικά σαν προοπτική.

Εξελίξεις φυσικά που προβληματίζουν έντονα και τους γονείς των παιδιών, οι οποίοι ωστόσο δεν φαίνεται να εξεπλάγησαν από τα αποτελέσματα της μελέτης, καθώς εδώ και αρκετά χρόνια, και συγκεκριμένα από το 2013, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα σχολικά κτίρια και το κατά πόσο είναι ασφαλή.

Παράλληλα, εκφράζουν σοβαρά παράπονα για το γεγονός ότι έπρεπε να φτάσουμε περίπου δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς για να διαπιστωθεί τελικά αυτό που φωνάζουν σχετικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τα παιδιά τους φοιτούν στα κτίρια αυτά.

Κάποιοι από τους γονείς αφήνουν αιχμές προς τις δημοτικές αρχές των τελευταίων ετών σημειώνοντας την χαρακτηριστική καθυστέρηση που επέδειξαν για να ασχοληθούν με ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.

«Από θαύμα δεν είχε κάποιο ατύχημα τόσα χρόνια»

«Πώς γίνεται να γνωρίζουν για τα προβλήματα από το 2013 και να μην παρεμβαίνουν; Δεν έβλεπαν τους σοβάδες να πέφτουν, τα σίδερα να βγαίνουν έξω; Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα χωρίς λύση. Αδιαφορούν. Μόνο εάν είχαμε ατύχημα θα ασχολούνταν. Από θαύμα δεν συνέβη κάτι άσχημο» αναφέρουν γονείς στην Parallaxi.

«Έναν χρόνο ήταν κλειστά τα σχολεία δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι;»

Εύλογη είναι η απορία που εκφράζουν αρκετοί γονείς σχετικά με το γιατί έπρεπε να υπάρξει μια τόσο μεγάλη καθυστέρηση ιδιαίτερα από τη στιγμή που πέρσι τα σχολεία παρέμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας και άρα υπήρχε χρόνος να γίνουν όλες οι απαραίτητες εργασίες επιδιόρθωσης.

«Άφησαν μια χρονιά χαμένη, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει και η επόμενη. Δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι πέρσι που οι μαθητές έκαναν τηλεκπαίδευση; Κάποιοι συνεχίζουν να αδιαφορούν και να παίζουν με το μέλλον των παιδιών μας και με εμάς τους ίδιους. Ζητούμε άμεση λύση, προκειμένου τα παιδιά μας να μην αναγκαστούν να μπουν ξανά στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης, αλλά να επιστρέψουν από την πρώτη ημέρα στις σχολικές αίθουσες και μάλιστα υπό ασφαλείς συνθήκες».

«Ανατρέπεται ο προγραμματισμός μας»

Το σενάριο περί απογευματινής βάρδιας λειτουργίας των σχολείων, αλλά και αυτό της μετεγκατάστασης στην περιοχή του Κολχικού, προκαλεί επίσης σφοδρές αντιδράσεις σε γονείς, αλλά και ιδιοκτήτες κέντρων ξένων γλωσσών και φροντιστηρίων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δραστηριοποιούνται στον Λαγκαδά.

«Δεν μπορούν δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και ενώ ζούμε στο 2021 να μιλάμε για διπλοβάρδιες ή για μετεγκατάσταση των μαθητών σε σχολείο άλλης περιοχής, ενώ έπρεπε κάποιοι να φροντίσουν για το αυτονόητα» αναφέρει γονέας μαθητών του 1ου γυμνασίου Λαγκαδά.

«Βρεθήκαμε προ εκπλήξεως. Έχουμε ήδη ετοιμάσει τον προγραμματισμό μας ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς. Έχουμε ενημερώσει καθηγητές, μαθητές για τις ώρες των μαθημάτων τους και έρχονται τέλη Αυγούστου για να πουν ότι συζητάνε το ενδεχόμενο για πρωινή και απογευματινή βάρδια; Τι θα κάνουμε με τμήματα που είναι μεικτά και στα οποία φοιτούν παιδιά από διαφορετικές βαθμίδες; Αδιαφορούν για τα παιδιά, τους γονείς και εμάς τους επαγγελματίες» σημειώνει ιδιοκτήτρια φροντιστηρίου ξένων γλωσσών.

Ευρεία συνάντηση

Οι τελευταίες εξελίξεις οδήγησαν σε ευρεία συνάντηση με τη συμμετοχή του Δημάρχου Λαγκαδά, Γ. Ταχματζίδη, των αρμόδιων αντιδημάρχων, υπαλλήλων μηχανικών, καθώς και εκπροσώπων των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων των δύο γυμνασίων.

Από την πρώτη στιγμή κατέστη σαφές ότι οι όποιες λύσεις προωθούνται αφορούν την πρωινή λειτουργία των δύο σχολείων.

Μάλιστα, στη συνάντηση συζητήθηκαν λεπτομερώς τα προβλήματα που έφερε στο φως η μελέτη, καθώς και οι τρόποι επίλυσης τους, προκειμένου να μην βρεθούν εκατοντάδες μαθητές και γονείς σε αδιέξοδο.

Ο Δήμος Λαγκαδά και οι αρμόδιοι φορείς θα προχωρήσουν σε επίσημες ανακοινώσεις σχετικά με τα κτίρια, τους χώρους και τον τρόπο λειτουργίας των δύο σχολικών μονάδων, ενώ ανάλογη ενημέρωση αναμένεται και από τις διευθύνσεις των σχολείων, προκειμένου γονείς και μαθητές να έχουν άμεση πληροφόρηση, μετά το αλαλούμ και την αναστάτωση που προκλήθηκε.

Ξεκάθαρος ο σύλλογος γονέων του 1ου γυμνασίου

Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του 1ου γυμνασίου του Λαγκαδά με επίσημη ενημέρωση του ξεκαθάρισε σε γονείς και μαθητές ότι στην σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε δεν τέθηκε θέμα απογευματινής βάρδιας των σχολικών μονάδων, όπως και ότι δεν τίθεται θέμα συστέγασης με δημοτικό σχολείο.

«Ο Σύλλογος γονέων προσπαθεί να υπηρετήσει το σκοπό του που είναι το καλό των παιδιών μας. Δεδομένης της ιδιαίτερης κατάστασης που διαμορφώθηκε, προτεραιότητα έχει να προσανατολιστούμε προς την διαμόρφωση των συνθηκών που θα εξασφαλίσουν την ασφαλή και άνετη εκπαίδευση των παιδιών μας και να (συν)εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Καλούμε εκ νέου όλους να επιδείξουν ψυχραιμία, υπομονή, κουράγιο και αισιοδοξία» αναφέρει χαρακτηριστικά το Δ.Σ του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 1ου γυμνασίου Λαγκαδά.

Σφοδρή κόντρα

Όπως ήταν αναμενόμενο οι παραπάνω εξελίξεις προκάλεσαν σφοδρή κόντρα και σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, με την τοπική αρχή και τον δήμαρχο Γ. Ταχματζίδη να εκδίδει ανακοίνωση για το θέμα, και τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης από την πλευρά τους να απαντούν με σφοδρή κριτική για τους χειρισμούς και την κωλυσιεργία.

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Λαγκαδά σημείωσε σε δηλώσεις του ότι δεν μπορεί κανείς να αφήνει αιχμές εις βάρος της δημοτικής αρχής ότι καθυστέρησε για το θέμα ή ότι το θυμήθηκε λίγο πριν ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, καθώς στις 28 Αυγούστου ήρθε η τελική ενημέρωση ότι τα κτίρια είναι επικίνδυνα.

Σε ανακοίνωση του ο Δήμος Λαγκαδά ανέφερε:

«Είναι γνωστό ότι στο κτιριακό συγκρότημα όπου στεγάζεται το 1ο και το 2ο Γυμνάσιο Λαγκαδά από τον Οκτώβριο του 2013 είχαν καταγραφεί σοβαρά προβλήματα και ζητήματα καταλληλόλητας των κτιριακών εγκαταστάσεων που ελλόχευαν κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού (υπάρχει σχετική αλληλογραφία) .

Η σημερινή δημοτική αρχή λειτουργώντας πάντα με αίσθημα ευθύνης, θέτοντας ως πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια των παιδιών και εκπαιδευτικών, προχώρησε στην κατασκευή ικριωμάτων στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, όπου το πρόβλημα (αποκόλληση σοβάδων, σαθρότητα κολώνων) ήταν πιο έντονο.

Παράλληλα δρομολόγησε την πραγματοποίηση συνολικής μελέτης του κτιριακού συγκροτήματος προκειμένου να επιλεγεί τεχνικά η καλύτερη λύση, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών με τους σύγχρονους όρους δόμησης που επιβάλλει η Ελληνική νομοθεσία.

Με εντολή του Δημάρχου Λαγκαδά Ιωάννη Ταχματζίδη ζητήθηκε η συνδρομή του ειδικού κλιμακίου μηχανικών για την διενέργεια αυτοψίας στο εν λόγω κτιριακό συγκρότημα, προκειμένου να διαπιστωθεί η ασφάλεια και η στατικότητά του.

Το κλιμάκιο των μηχανικών έκρινε ανεπαρκή τη στατικότητα του κτιριακού συγκροτήματος, κρίνοντάς το επικίνδυνο για την ασφάλεια των παιδιών και του διδακτικού προσωπικού ( σχετικό έγγραφο με ημερομηνία 25/08/2021) .

Για τους παραπάνω λόγους πραγματοποιήθηκε σύσκεψη παρουσία του Δημάρχου, των αρμοδίων Αντιδημάρχων, της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου και των Διευθυντών του 1ου και 2ου Γυμνασίου Λαγκαδά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργούνται σε ό,τι αφορά τη φοίτηση των παιδιών εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς».

«Μήπως αργήσατε κ. Δήμαρχε;»

Θέση για το θέμα πήρε μέσω ανάρτησης του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης και πρώην δήμαρχος Γ. Αναστασιάδης ο οποίος ανέφερε:

«Με έκπληξη πληροφορήθηκα τηλεφωνικά ,σήμερα το απόγευμα από τον κ. Δήμαρχο Λαγκαδά , ότι υπάρχει πρόβλημα στατικότητας στο κτήριο που στεγάζονται το 1ο και το 2ο γυμνάσιο Λαγκαδά. Με ενημέρωσε ότι μετά από προμελέτη που έγινε από την αναπτυξιακή της δυτικής Θεσσαλονίκης ότι το κτήριο κρίθηκε ακατάλληλο.

Μήπως κ. Δήμαρχε θα έπρεπε ενώ το ξέρατε, να μας ενημερώνατε νωρίτερα…

Σε δύο εβδομάδες ανοίγουν τα σχολεία, μήπως αργήσατε;…

Περάσανε δύο χρόνια που έχετε αναλάβει τα ηνία του Δήμου μας, μήπως θέλετε να μεταβιβάσετε την ευθύνη σε άλλους ..;»

«Τι έκανε όλο αυτό το χρόνο η δημοτική αρχή;»

Τη δική της οπτική για το θέμα έδωσε και η Νίκη Ανδρεάδου, επικεφαλής ανεξάρτητης δημοτικής παράταξης, η οποία επεσήμανε:

«Δυσκολεύομαι πραγματικά να κατανοήσω πώς, ενώ είναι γνωστό ότι το συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα αντιμετωπίζει σοβαρότατα ζητήματα καταλληλόλητας των εγκαταστάσεών του και πάρθηκε, μάλιστα, απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο πριν από μήνες για την ανάθεση μελέτης στατικότητας, η δημοτική αρχή Λαγκαδά σπατάλησε το χρόνο, αδράνησε και έφερε εκατοντάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και, φυσικά, τις οικογένειές τους προ τετελεσμένων, λίγες μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία.

Τι έκανε όλη αυτή την περίοδο η δημοτική αρχή Λαγκαδά; Δεν μπορούσε τότε να κληθεί το ειδικό κλιμάκιο μηχανικών για την αυτοψία, ώστε πολύ νωρίτερα να υπάρχει το πόρισμα για το πρόβλημα στην στατικότητα του κτιριακού συγκροτήματος και πολύ μεγάλη άνεση χρόνου για να εξεταστούν οι εναλλακτικές λύσεις και να ληφθούν αποφάσεις;

Δυστυχώς, για άλλη μία φορά η δημοτική αρχή μάς επιβεβαιώνει ότι κινείται με ρυθμούς χελώνας, τα αντανακλαστικά της είναι τραγικά αργά, η αδυναμία της να αξιολογήσει την σοβαρότητα θεμάτων πασιφανής, οι οργανωτικές της δυνατότητες ανύπαρκτες καθώς, όπως αποδεικνύεται και με το θέμα των σχολείων, δεν προέβλεψε, ως όφειλε, τις συνέπειες κινδύνων που της ήταν γνωστοί».

«Έπρεπε να το προβλέψετε κ. Δημάρχε και να έχετε εναλλακτικές»

Ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσε και η παράταξη Ενεργός Δημότης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι ο δήμαρχος έπρεπε να είχε έτοιμες εναλλακτικές λύσεις, ιδιαίτερα εξαιτίας του ότι τα προβλήματα ήταν γνωστά σε όλους και ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο ότι θα έρθουν στο φως μέσω της μελέτης που πραγματοποιήθηκε.

«Τον Οκτώβριο του 2020 ο Δήμος Λαγκαδά μετά από ομόφωνη απόφαση της οικονομικής επιτροπής (29.9.2020 (ΑΔΑ : 9Π3ΕΩΛΛ-Ζ9Ξ), ανέθεσε στην Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης – Αναπτυξιακή Ανώνυμη εταιρία ΟΤΑ (ΜΑΘ), την εκπόνηση και υλοποίηση τεσσάρων έργων, ένα εκ των οποίων ήταν η:

Συντήρηση 1ου – 2ου Γυμνασίου Λαγκαδά και Δημοτικού Σχολείου Λαγκαδικίων.

Το Σάββατο 28/08/2021 και μετά από 11 μήνες από την παραπάνω απόφαση, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον κ. Δήμαρχο, πληροφορηθήκαμε ότι μετά από αρχική έρευνα για τη στατική επάρκεια του Γυμνασίου προέκυψε η πρόταση από τους μελετητές και τον προϊστάμενο της ΜΑΘ για τη μη χρήση του Γυμνασίου κατά τη σχολική χρονιά 2021/2022. Το έγγραφο της ΜΑΘ που μας κοινοποίησε ο κ. Δήμαρχος έχει ημερομηνία πρωτοκόλλου 25/8/2021 και ήταν σε συνέχεια αλληλογραφίας της εταιρείας με το Δήμο από 7-5-2021.

Μετά την ενημέρωση από τον κ. Δήμαρχο, μόλις 13 μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, η πρώτη μας αντίδραση ήταν να φροντίσουμε άμεσα να πληροφορηθούμε για τα δεδομένα στα οποία βασίστηκαν οι μελετητές για να προβούν στην παραπάνω πρόταση και ταυτόχρονα να εξαντλήσουμε τις πιθανότητες της ασφαλούς λειτουργίας του σχολείου το οποίο στεγάζει 600 παιδιά, των οποίων η ασφάλεια προέχει.

Τη Δευτέρα 30/08/2021, κατόπιν συνάντησης στο Γυμνάσιο Λαγκαδά με τους μελετητές, το κ. Δήμαρχο και δύο αντιδη-μάρχους, επιστρατεύοντας και φίλους γνώστες πολιτικούς μηχανικούς της περιοχής μας, καταλάβαμε ότι στο παραπέντε και με ένα κτίριο με προβλήματα τα οποία προέρχονται κυρίως από την μη συντήρησή του στα χρόνια της λειτουργίας του και με την κοινή γνώμη αναστατωμένη μετά από διάφορες ανεπίσημες ανακοινώσεις social media κλπ, προκαλώντας φόβο σε γονείς και παιδιά, δεν υπάρχουν πολλά σενάρια πέραν του κλεισίματος του σχολείου.

Έπρεπε όμως κ. Δήμαρχε να προβλέψετε, σε συνεργασία με τους μελετητές που εσείς επιλέξατε και αναθέσατε, το σενάριο της ακαταλληλότητας του κτιρίου εδώ και μήνες και να βρείτε εναλλακτικές λύσεις για την λειτουργία του σχολείου, και όχι τώρα 13 μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς!!! Όταν ελέγχεις στατικά ένα δημόσιο κτίριο (σχολείο), έχεις έτοιμες και εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση που για να το διορθώσεις πρέπει να μείνει άστεγο το σχολείο!!

Κατά τη γνώμη μας, έπρεπε να γίνει εδώ και καιρό έκτακτη και άμεση πραγματογνωμοσύνη από το ΤΕΕ και φυσικά με την παράδοση των μελετών να αποφασιστεί το μέλλον του κτιριακού συγκροτήματος.

Γνωρίζαμε εδώ και χρόνια και με επισκέψεις μας στο Γυμνάσιο του Λαγκαδά αλλά και με σχετικά έγγραφα των διευθυντών τους και της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου, την άσχημη κατάσταση του κτιρίου του Γυμνασίου Λαγκαδά, για την οποία διαμαρτυρηθήκαμε πολλές φορές στα δημοτικά συμβούλια στην προηγούμενη διοίκηση .

Σήμερα και αφού η ΜΑΘ δεν εκμεταλλεύτηκε τον χρόνο της μη λειτουργίας του σχολείου λόγω covid -19 εδώ και ένα χρόνο, δυστυχώς οι λύσεις που συζητάτε είναι η στέγαση του σχολείου σε container και μοίρασμα των δύο σχολείων σε διάφορα κτίρια!!!

Εντάξει λοιπόν αν αναγκαστούν να συμβιβαστούν γονείς και παιδιά, για πόσο διάστημα θα ισχύουν τα παραπάνω και φυσικά θα πρέπει να δείτε λύσεις μόνο για πρωινές ώρες διδασκαλίας ;;;

κ. Δήμαρχε πρέπει να φροντίσετε να έχετε απαντήσεις για τα παρακάτω:

– Πόσος χρόνος χρειάζεται για να ολοκληρωθούν οι μελέτες για το σχολείο;;

– Πόσος χρόνος χρειάζεται για την αποκατάσταση του κτιρίου και πόσος χρόνος για συνολική στατική ενίσχυση του? Αν αποφασιστεί αντί για απλή αποκατάσταση η συνολική στατική ενίσχυση η προσωρινή λύση σε στέγαση σε άλλα κτίρια ή container θα είναι μάλλον μόνιμη (τουλάχιστον 3-4 χρόνια στην καλύτερη περίπτωση)!!!

– Τι θα στοιχήσει όλο αυτό το έργο, γνωρίζοντας ότι είναι σε φάση χρηματοδότησης η κατασκευή νέου κτιρίου για το ίδιο σχολείο;;

Τα παραπάνω πρέπει να συζητηθούν με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και τα αρμόδια διοικητικά όργανα των σχολείων!!!

Τέλος, τέτοια σοβαρά θέματα πρέπει να είναι σε γνώση των δημοτών και φυσικά των Δημοτικών Συμβούλων όλων των παρατάξεων γιατί να ξέρετε ότι όλοι θέλουμε τα σχολεία μας να λειτουργούν και φυσικά σε ασφαλή κτίρια!!!»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα