Ρεπορτάζ

Το ακριβό εισιτήριο του ΟΑΣΘ και οι “τζαμπατζήδες”

του Κωστή Κοτσώνη Αναμφίβολα, πολλά είναι αυτά που έχουν γραφεί και ειπωθεί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, περί του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, το ζητούμενο της παροχής καλύτερων υπηρεσιών αστικής συγκοινωνίας για τους Θεσσαλονικείς παραμένει και θα συνεχίσει, όπως φαίνεται, να παραμένει ζητούμενο για αρκετό καιρό ακόμα. Στόχος αυτού του ρεπορτάζ δεν είναι να καταλήξει σε ποσοτικά-αριθμητικά συμπεράσματα […]

Κωστής Κοτσώνης
το-ακριβό-εισιτήριο-του-οασθ-και-οι-τζ-36762
Κωστής Κοτσώνης
dscn2882.jpg

του Κωστή Κοτσώνη

Αναμφίβολα, πολλά είναι αυτά που έχουν γραφεί και ειπωθεί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, περί του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, το ζητούμενο της παροχής καλύτερων υπηρεσιών αστικής συγκοινωνίας για τους Θεσσαλονικείς παραμένει και θα συνεχίσει, όπως φαίνεται, να παραμένει ζητούμενο για αρκετό καιρό ακόμα. Στόχος αυτού του ρεπορτάζ δεν είναι να καταλήξει σε ποσοτικά-αριθμητικά συμπεράσματα καλύπτοντας όλες τις πιθανές πληθυσμιακές, κοινωνικές, επαγγελματικές και ηλικιακές ομάδες. Τέτοια συμπεράσματα, εξάλλου, υπήρξαν πολλά, παλαιότερα και πιο πρόσφατα. Αντίθετα, σκοπός του είναι να καταγραφούν κάποιες ενδεικτικές τάσεις και να αναφερθούν ορισμένες χαρακτηριστικές γνώμες των επιβατών. Απολαύστε υπεύθυνα το δεύτερο μέρος του μεγάλου ρεπορτάζ για τον ΟΑΣΘ! Η εικόνα θα συμπληρωθεί σε 4 μέρη.

ΑΝΤΙΤΙΜΟΥ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ – ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΟΜΙΣΤΡΑ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ, ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΤΥΠΟΥΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ

Αναμφίβολα, σημαντικό είναι και το ζήτημα της αύξησης των τιμών στα εισιτήρια που πρόσφατα εφάρμοσε ο ΟΑΣΘ. Η συνομιλία μου με επιβάτες επιβεβαίωσε τα συμπεράσματα στα οποία οδήγησε η προαναφερθείσα έρευνα του ΚΕΠΚΑ για το θέμα: οι μισοί περίπου χρήστες των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ έχουν πλέον στραφεί στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών (ποσοστό 45% επί του συνολικού δείγματος) ενώ αδιάφορη φαίνεται να περνάει η χρήση των μηχανημάτων για έκδοση εισιτηρίου μέσα στα λεωφορεία αφού μόνο το 4% την προτιμά. Τέλος, το 94% θεωρεί την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων σημαντικό πρόβλημα.   Ο Παναγιώτης, η κυρία Τζένη και η κυρία Αθηνά προκρίνουν τη λύση της κάρτας απεριόριστων διαδρομών. Ο Παναγιώτης την βρίσκει ένα από τα μεγάλα θετικά του ΟΑΣΘ, ειδικά για τους φοιτητές. Η κυρία Αθηνά τη θεωρεί συμφέρουσα αν χρησιμοποιείς το λεωφορείο σε καθημερινή βάση και ειδικά αν δικαιούσαι μειωμένη τιμή. ”Οι κανονικές κάρτες είναι λίγο τσιμπημένες,” προσθέτει. Η κυρία Τζένη δηλώνει ανακουφισμένη που δικαιούται μειωμένη κάρτα λόγω του σωματείου της. ”Δεν μπορώ να πω ότι θα κατέληγα με βεβαιότητα στις υπηρεσίες του ΟΑΣΘ αν δεν την είχα,” σημειώνει.

Πάμε στο άλλο ζήτημα, τώρα. Η εικοσιτετράχρονη Ελένη υποστηρίζει ότι οι αυξήσεις των εισιτηρίων δεν ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες του ΟΑΣΘ. ”Το ακόμα χειρότερο είναι το ότι το εισιτήριο έγινε δύο ευρώ στο 78Ν, το λεωφορείο της νεολαίας”.

Για τους νέους τύπους εισιτηρίων (εισιτήρια τριπλής και τετραπλής διαδρομής) η Ελένη παραμένει μάλλον αδιάφορη αφού αυτά τα εισιτήρια πωλούνται μόνο από τους αυτόματους πωλητές των λεωφορείων ή στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ. Συνεπώς, δεν είναι τόσο εύκολο να τα προμηθευτεί κανείς.

Μιας και αναφέρθηκαν οι αυτόματοι πωλητές, η Ελένη διατύπωσε ένα παράπονο που εκφράζει το 87% της έρευνας του ΚΕΠΚΑ: ”Γιατί το μηχάνημα δεν δίνει ρέστα; Δηλαδή, μπορούν να πληρώνουν σεκιουριτάδες και να μειώνουν τα δρομολόγια και δεν μπορούν να κάνουν κάτι τόσο απλό, να δίνουν τα μηχανήματα ρέστα;”

Η επίσημη, απάντηση του Οργανισμού, πάντως, όπως την μετέφερε προ κάποιων μηνών η γνωστή ιστοσελίδα ”voria.gr”, είναι η εξής:

”Τα εκδοτικά μηχανήματα [.] είναι γνωστό σε όλους τους επιβάτες ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν χρήματα. Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι σε καμία χώρα της Ευρώπης τα εκδοτικά μηχανήματα εντός των λεωφορείων δεν επιστρέφουν χρήματα, διότι η εγκατάσταση και λειτουργία τέτοιων μηχανημάτων εντός των λεωφορείων δεν συνιστάται λόγω του όγκου και της μη εύχρηστης λειτουργίας τους”.

Εν τη ρύμη του λόγου της η Ελένη αναφέρθηκε και σε κάποιους σεκιουριτάδες. Εννοούσε μάλλον την υπό σκέψη πρόθεση του ΟΑΣΘ να συνάψει συμφωνία με ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι, οι υπάλληλοι της οποίας θα λειτουργούν συνεπικουρικά με τους ελεγκτές κομίστρου. Στόχος η μείωση της μεγάλης λαθρεπιβίβασης, η οποία ξεπερνά το 17-20% σε γραμμές με πληρότητα άνω του 50%.

Ποια είναι η άποψη των επιβατών για αυτό το θέμα; Ο Αντώνης, άνεργος απόφοιτος ΑΕΙ, διαφωνεί με το μέτρο καθώς, όπως λέει, τα πρόσφατα γεγονότα στο 78Ν δείχνουν ότι αυτό δεν θα γίνει αποδεκτό από το επιβατικό κοινό. Βρίσκει καλύτερο το να γίνονται περισσότεροι έλεγχοι από προσωπικό του ΟΑΣΘ, ειδικά σε ώρες αιχμής. Επίσης, αν και θεωρεί μέτρα όπως την επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα καλύτερα από τους σεκιουριτάδες, τονίζει ότι δύσκολα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην παρούσα φάση λόγω του μεγάλου συνωστισμού στα λεωφορεία.

Ο Νίκος, φοιτητής νομικής, προβλέπει ότι η παρουσία των αντρών σεκιούριτι θα μειώσει τη λαθρεπιβίβαση λόγω φοβήτρου αλλά εξακολουθεί να μην το θεωρεί σοβαρό μέτρο. ”Δεν μπορείς να εκβιάζεις τους άλλους με τέτοιους τρόπους για να βγάζουν εισιτήριο. Είσαι ένας δημόσιος οργανισμός που παίρνει τεράστιες επιχορηγήσεις για να καλύπτει τα ελλείματά του,” δηλώνει.

Τέλος, η κυρία Εύη, καθηγήτρια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γενικεύει και τίθεται κατά της τοποθέτησης σεκιούριτι στο λεωφορείο καθώς, κατά τη γνώμη της, η αστυνόμευση δεν λύνει τα προβλήματα. Αντίθετα, τα επιτείνει, ειδικά στην Ελλάδα.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα