close search results icon

Υγεία

Το να κοιμάσαι έστω και με ελάχιστο φως τη νύχτα βλάπτει σοβαρά την υγεία σου

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα.

Το να κοιμάσαι έστω και με ελάχιστο φως τη νύχτα βλάπτει σοβαρά την υγεία σου
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Ο ύπνος έστω και για μία νύχτα με ελάχιστο φως- συμπεριλαμβανομένου του φωτός που εκπέμπει μια τηλεόραση, αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα και τον καρδιακό ρυθμό υγιών νέων.

Αυτό έδειξε ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε σχετικό εργαστήριο. 

Αμυδρό φως φάνηκε να εισήλθε στα βλέφαρα και να διέκοψε τον ύπνο των συμμετεχόντων παρά το γεγονός ότι οι τελευταίοι κοιμόντουσαν με κλειστά μάτια.

Ο καρδιακός ρυθμός συνήθως πέφτει τη νύχτα, καθώς ο εγκέφαλος είναι απασχολημένος με την "αναζωογόνηση" του σώματος. 

Από την άλλη, ένας αυξημένος καρδιακός ρυθμός τη νύχτα έχει αποδειχθεί σε πολυάριθμες μελέτες/ περιπτώσεις ότι αποτελεί παράγοντα κινδύνου για μελλοντικές καρδιακές παθήσεις και πρόωρο θάνατο.

Ύπνος με κλειστά μάτια

Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει συσχέτιση μεταξύ τεχνητού φωτός τη νύχτα και αύξησης βάρους και παχυσαρκίας, διαταραχών στη μεταβολική λειτουργία, έκκρισης ινσουλίνης και ανάπτυξης διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων.

"Γιατί ο ύπνος με τα φώτα αναμμένα επηρεάζει τον μεταβολισμό σας; Θα μπορούσε αυτό να συνδεθεί με διαβήτη ή παχυσαρκία;" αναρωτήθηκε η Δρ. Phyllis Zee στο Northwestern University Feinberg School of Medicine.

Η Zee και η ομάδα της εξέτασαν 20 υγιείς ανθρώπους στα είκοσί τους. Τους έβαλαν να περάσουν δύο νύχτες σε ένα εργαστήριο. Η πρώτη νύχτα πέρασε γι' αυτούς σε ένα σκοτεινό δωμάτιο όπου «δεν θα μπορούσαν να δουν πολλά, αν μη τι άλλο, όταν τα μάτια τους ήταν ανοιχτά», είπε η μελετήτρια. 

Όλοι οι συμμετέχοντες στη μελέτη συνδέθηκαν με συσκευές που ελέγχουν μια σειρά από στοιχεία για την ποιότητα του ύπνου. 

Τα δεδομένα μπορούσαν να συλλεχθούν με ελάχιστες παρεμβολές.

Αίμα πάρθηκε χωρίς να αγγίξει κανείς ποτέ τους συμμετέχοντες την ώρα του ύπνου. 

«Καταγράψαμε τα εγκεφαλικά κύματα και μπορούσαμε να πούμε σε ποιο στάδιο ύπνου βρισκόταν το άτομο», είπε η Zee. 

«Καταγράψαμε την αναπνοή τους, τον καρδιακό τους ρυθμό, και επίσης πήραμε αίμα για να μετρήσουμε τα επίπεδα μελατονίνης την ώρα του ύπνου». 

Ένα τυχαιοποιημένο τμήμα της ομάδας επανέλαβε τον ύπνο με το ίδιο επίπεδο φωτός στο χώρο για δεύτερη νύχτα στο εργαστήριο, ενώ μια άλλη ομάδα κοιμήθηκε με ένα αμυδρό φως (με μια λάμψη περίπου ισοδύναμη με μια πολύ σκοτεινή, συννεφιασμένη μέρα ή με τα φώτα του δρόμου που έμπαιναν από το παράθυρο», είπε η ερευνήτρια. 

pexels-daria-shevtsova-3794732.jpg

«Αυτοί οι άνθρωποι κοιμόντουσαν με τα βλέφαρά τους κλειστά», εξήγησε. «Στη βιβλιογραφία, η εκτίμηση είναι ότι περίπου το 5% έως 10% του φωτός στο περιβάλλον θα περνούσε πραγματικά από το κλειστό βλέφαρο στο μάτι, επομένως δεν είναι πραγματικά πολύ το φως».

Ακόμα και αυτή η μικροσκοπική ποσότητα φωτός δημιούργησε την έλλειψη ύπνου αργών κυμάτων, ενώ προκάλεσε γρήγορη κίνηση των ματιών, κατά τα στάδια του ύπνου στα οποία συμβαίνει η περισσότερη κυτταρική ανανέωση, είπε η Zee.

Επιπλέον, ο καρδιακός ρυθμός ήταν υψηλότερος.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό στο περιοδικό του Proceedings of the National Academy of Sciences.

Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε

Τι συμβουλές θα έδινε η Zee στους ανθρώπους με βάση τη μελέτη και την υπάρχουσα έρευνα στον τομέα αυτό; 

Κλείστε τα στόρια και τις κουρτίνες σας, σβήστε όλα τα φώτα και λάβετε σοβαρά υπόψη να χρησιμοποιείτε στο εξής μάσκα ύπνου.

pexels-kristin-vogt-57686.jpg

«Πιστεύω ότι τα στοιχεία της νέας μελέτης δείχνουν ότι πρέπει να προσέξετε ξεκάθαρα το φως που υπάρχει ή μπαίνει στην κρεβατοκάμαρά σας», είπε. 

«Βεβαιωθείτε ότι αρχίζετε να χαμηλώνετε τα φώτα στο χώρο τουλάχιστον μία ή δύο ώρες πριν τον ύπνο».

Ελέγξτε την κρεβατοκάμαρά σας για άλλες πηγές φωτός. Αν χρειάζεστε νυχτερινό φως, διατηρήστε το σε πολύ χαμηλά επίπεδα και καλύτερα στο έδαφος.

Επίσης, προσέξτε τον τύπο φωτός που έχετε στην κρεβατοκάμαρά σας.

Αποφύγετε να έχετε φώτα στο μπλε φάσμα, όπως αυτά που εκπέμπουν ηλεκτρονικές συσκευές π.χ. τηλεοράσεις, smartphone, tablet ή φορητοί υπολογιστές. 

«Το μπλε φως είναι ο πιο διεγερτικός τύπος φωτός», συμπλήρωσε η Zee. "Αν πρέπει να έχετε αναμμένο φως για λόγους ασφαλείας, αλλάξτε το χρώμα. Επιλέξτε φώτα που έχουν πιο κοκκινωπούς ή καφέ τόνους."

Τα φώτα LED μπορούν να αγοραστούν σε οποιοδήποτε χρώμα, συμπεριλαμβανομένων των κόκκινων ή καφέ αποχρώσεων.

Πηγή: cnn.com