close search results icon

Περιβάλλον

11+1 πράξεις αγάπης για τον πλανήτη!

Οι τάσεις βιωσιμότητας μετατρέπονται ουσιαστικά από απλές οδηγίες σ’ ένα αφήγημα για το πώς μπορούμε να σώσουμε τον κόσμο.

11+1 πράξεις αγάπης για τον πλανήτη!
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Bιωσιμότητα! Αυτή η πολύπαθη -τα τελευταία χρόνια- λέξη, που έχει κινητοποιήσει εκατομμύρια ανθρώπων να ζουν στον πλανήτη Γη με περισσότερη ευαισθησία κι ενσυναίσθηση, επιτρέποντας στο μέλλον να φαντάζει λιγότερο ζοφερό. 

Κι όταν αναφερόμαστε στο μέλλον σίγουρα δεν εννοούμε τη χρήση ρομπότ ή την ιπτάμενη αυτοκίνηση, αλλά τις λιγότερες εκπομπές αερίων, τη μικρότερη κατανάλωση πλαστικού, το καθαρό νερό κι έναν πλανήτη που δεν κινδυνεύει από τις καταχρήσεις. 

Έτσι, οι τάσεις βιωσιμότητας, όπως καταγράφονται από τους ειδικούς για το 2022, μετατρέπονται ουσιαστικά από απλές οδηγίες σ’ ένα αφήγημα για το πώς μπορούμε να σώσουμε τον κόσμο.

Ρούχα από υπολείμματα τροφίμων!

Έχουμε δει τη βιομηχανία τροφίμων να ηγείται της κίνησης για την ενσωμάτωση γεωργικών απορριμμάτων σε νέα προϊόντα και τώρα είναι η σειρά της μόδας. Αναζητήστε υλικά με βάση τα φυτά και τα απόβλητα, που θα γίνουν mainstream. 

Υπάρχει εταιρία που φτιάχνει αθλητικά παπούτσια από το κατακάθι του καφέ, ενώ θα δούμε και περισσότερα εναλλακτικά φυτικά υφάσματα και προϊόντα από vegan δέρμα. 

Καινοτόμες εταιρίες, όπως οι Piñatex, Desserto ή Mylo, ήδη παράγουν ρούχα και αξεσουάρ από φύλλα ανανά, κάκτο ή μυκήλιο, μέρος ενός μανιταριού!

Ετικέτες άνθρακα

Οι εταιρίες δεν μπορούν να πουλήσουν τα τρόφιμά τους χωρίς info ετικέτα, καθώς οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν τι περιέχει η τροφή τους. Πλέον, γνωρίζουμε πόση ηλεκτρική ενέργεια καταναλώνει ένα προϊόν, αλλά όχι το πόση ενέργεια δαπανήθηκε και πόσος άνθρακας εκλύθηκε κατά την κατασκευή του. Κι αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό, για παράδειγμα, από τον άνθρακα που εκπέμπεται κατά τη λειτουργία μιας συσκευής. Σύμφωνα με την Apple, ένα iPhone 11 εκλύει 80 κιλά άνθρακα κατά τη διάρκεια ενός πλήρους κύκλου ζωής του. Μόνο το 13% αυτού του ποσοστού προέρχεται από τη λειτουργία του, ενώ το 83% από την κατασκευή του. Εάν ενδιαφέρεστε, οι ετικέτες για τις εκπομπές άνθρακα είναι ο μοναδικός τρόπος για να έχετε όλα τα δεδομένα μπροστά σας και η Unilever είναι από τις λίγες εταιρίες που τις έχει εγκαινιάσει στα προϊόντα της.

Το «ελαφρύ» είναι το next best thing

Ο αμερικανός αρχιτέκτονας Buckminster Fuller έθεσε κάποτε το ερώτημα: «Πόσο ζυγίζει το κτίριό σας;», καταλαβαίνοντας τη σημασία του ελάχιστου βάρους. Μια ερώτηση που χρησιμοποιείται συχνά για να προκαλέσει τους αρχιτέκτονες στη χρήση των υλικών και ιδιαίτερα σημαντική και για τις μεταφορές, καθώς ισοδυναμεί με λιγότερο κόστος και μόλυνση. Η Ford ήδη προχώρησε στην κατασκευή του pick up F150 από αλουμίνιο. Όσον αφορά στις εκπομπές του άνθρακα, το βάρος έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Οι μηχανικοί ισχυρίζονται πώς «το ελάχιστο βάρος είναι η τάση του μέλλοντος στις βιομηχανίες αυτοκινήτων και μεταφορών». Αλλά κι όλοι οι άλλοι, συμπεριλαμβανομένων των αρχιτεκτόνων, πρέπει να κινηθούν ακόμα πιο γρήγορα προς την ίδια κατεύθυνση.

rick-gebhardt-3fax71bane0-unsplash.jpg




Το ελάχιστο βάρος στην καθαριότητα

Όλο και πιο συχνά βλέπουμε προϊόντα καθαρισμού σε συμπυκνωμένα σκευάσματα, μια τάση που παρατηρήθηκε πρώτη φορά στα απορρυπαντικά: από τα σαπούνια πιάτων -«απλώς προσθέστε λίγο νερό»- μέχρι τα συμπυκνωμένα καθαριστικά σε μικρά μπουκάλια, που προσθέτεις απλά νερό βρύσης σ’ ένα επαναγεμιζόμενο μπουκάλι. Αλλά αυτό που αγαπάμε περισσότερο είναι τα προϊόντα -χωρίς υγρά-, που δε χρειάζονται πλαστικά μπουκάλια, όπως το απορρυπαντικό ρούχων σε μορφή φύλων ή τα καθαριστικά λεκάνης σε διαλυόμενα φακελάκια.

Ποιότητα του αέρα = ποιότητα του νερού

Ανησυχούμε για το τι υπάρχει στο νερό μας από τον προηγούμενο αιώνα και δε θέλουμε τα απόβλητα να αναμειγνύονται με το πόσιμο νερό. Κανείς, όμως, δεν έδωσε τη δέουσα προσοχή σε αυτό που υπάρχει στον αέρα. Μετά τον -μεταδιδόμενο μέσω αέρα- κορωνοϊό, ξαφνικά η ποιότητα του αέρα έγινε εξίσου -ίσως και περισσότερο- σημαντική. Άμεσα, αναμένουμε περισσότερους ανθρώπους να κοιτάζουν οθόνες διοξειδίου του άνθρακα (εντοπίζουν τον ανεπαρκή αερισμό, ώστε να μπορούν να τον βελτιώσουν και να μειώσουν τον κίνδυνο εξάπλωσης του Covid), περισσότερα φίλτρα αέρα, στεγανοποίηση κι εξαερισμό σπιτιού και μια εντελώς νέα βιομηχανία ευεξίας.

Μπαταρίες: μικρότερες, ελαφρύτερες, φθηνότερες, ταχύτερες

Κολοσσοί βιομηχανίες διακινούν τεράστιες ποσότητες μπαταριών λιθίου, που πρέπει να φορτίζονται προσεκτικά και σχετικά αργά, διαφορετικά μπορεί να καταστραφούν ή να υπερθερμανθούν. Ωστόσο, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κι εταιρίες μπαταριών ποντάρουν στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης -λένε ότι το 2022 είναι η χρονιά τους. Στο μεταξύ, στη Σουηδία, η εταιρία Ligna Energy κατασκευάζει μπαταρίες από… ξύλο!

Προϊόντα ομορφιάς προς βρώση

Τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας από συστατικά που έχουμε στην κουζίνα είναι μια πραγματικότητα από αρχαιοτάτων χρόνων. Τώρα, όμως, παγκόσμια beauty brands αντικαθιστούν τις συνθετικές χημικές ουσίες με συστατικά τροφίμων ή/κι ενσωματώνουν υπολείμματα τροφίμων στις συνθέσεις τους. Από συστατικά υψηλής διατροφικής αξίας και το δίκαιο εμπόριο μέχρι τον φυτικό ενεργό άνθρακα, τα σούπερ φυσικά συστατικά είναι καλύτερα για την επιδερμίδα μας και τον πλανήτη.

Ο «πόλεμος στα αυτοκίνητα»


Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιούν οι οδηγοί κάθε φορά που δημιουργείται μια νέα λωρίδα ποδηλάτων ή επιβάλλεται ένα χαμηλότερο όριο ταχύτητας. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι θέσεις στάθμευσης καταλήφθηκαν από ποδηλατικές διαδρομές και καθίσματα εστιατορίων. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι απόλαυσαν τις αλλαγές αυτές και πλέον θα αναζητήσουν περισσότερο αστικό χώρο για ηρεμία, περπάτημα και ποδηλασία.

bob-osias-2-gg0gpwia-unsplash.jpg


 

Η κατανάλωση είναι η νέα παραγωγή

Μπορεί το αποτύπωμα άνθρακα να ήταν ένα τρικ των εταιριών ορυκτών καυσίμων για να μεταθέσουν την ευθύνη της κλιματικής κρίσης από αυτές στους πολίτες; Έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, όμως, που θα δημοσιευθεί τον Μάρτιο του 2022, ζητά «πιο βιώσιμες επιλογές τρόπου ζωής, όπως τη θέρμανση και την ψύξη, μειωμένη χρήση συσκευών κι ευρύτερη της δημόσιας συγκοινωνίας, λιγότερα εναέρια ταξίδια και βελτιωμένη ανακύκλωση». Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας τόνισε ότι «απαιτούνται προσαρμογές στην καθημερινή ζωή, που να μειώνουν τη σπατάλη ενέργειας. Ιδιαίτερα σημαντικό σε πλουσιότερα μέρη του κόσμου, όπου ο ενεργοβόρος τρόπος ζωής είναι κανόνας». Πλέον, βγαίνουμε στους δρόμους για να διαδηλώσουμε ή να ψηφίσουμε, αλλά εκεί πάμε καλύτερα με τα ποδήλατά μας.

Κατοικίδια με πράσινη συνείδηση


Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η βιωσιμότητα απουσίαζε από την καθημερινότητα των κατοικίδιων ζώων. Οι καιροί αλλάζουν. Φέτος, αναζητάτε λιγότερα και καλύτερα συστατικά σε φαγητά και λιχουδιές, βιώσιμες πρωτεΐνες (γρύλοι), ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά σε παιχνίδια κι αξεσουάρ, περισσότερα φυσικά συστατικά σε προϊόντα περιποίησης και προσεγμένη συσκευασία με έμφαση στα ανακυκλωμένα/ανακυκλώσιμα υλικά.

Το «ευέλικτο» είναι το νέο «ζυμωμένο»

Πολλοί υποστήριξαν ότι το «ζυμωμένο» ήταν η λέξη του 2021 για το ζεστό φαγητό. Φέτος, η λέξη-κλειδί είναι «ευέλικτο». Αυτό σημαίνει να έχεις ένα ντουλάπι γεμάτο φαγητό που θα σε κάνει να ξεπεράσεις ένα κρυολόγημα, μια διακοπή ρεύματος, έναν καύσωνα, μια πλημμύρα, ακόμα κι έναν εμφύλιο! Φαγητό μερικών εβδομάδων που δε χρειάζεται ψύξη; Δεν ακούγεται παράλογο!

Ηλεκτρικά οχήματα

Ξεχάστε τα υπερμεγέθη τζιπ ή τα πολυμορφικά. Οι νέοι γονείς των προαστίων ξεφορτώνονται τα δεύτερα αυτοκίνητά τους και αγοράζουν πλέον ηλεκτρικά ποδήλατα, με πιο ισχυρούς κινητήρες για να μεταφέρουν φορτίο. Στη Γερμανία, ο αριθμός των συγκεκριμένων ποδηλάτων διπλασιάστηκε τα τελευταία δύο χρόνια -σήμερα υπολογίζεται στα 1,2 εκατομμύρια, με τον επικεφαλής της Volkswagen να σημειώνει: «Στα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα το αυτοκίνητο θα γίνεται αποδεκτό στο μέλλον μόνο εάν τα δίκυκλα έχουν αρκετό χώρο να κυκλοφορούν». Στο μεταξύ, οι ΗΠΑ είναι περίπου τρία χρόνια πίσω στον τομέα αυτόν, τη στιγμή που η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων φορτίου ετοιμάζεται να κάνει την έκρηξη!

Με πολλούς ανθρώπους να δεσμεύονται πλέον να χρησιμοποιούν λιγότερο τα αεροπλάνα, να επιλέγουν προϊόντα φυτικής προέλευσης, ένα μεγάλο κύμα ενδιαφέροντος για την καλλιέργεια φρούτων και λαχανικών στο σπίτι, μετά το lockdown, καθώς και ποικίλες δράσεις φιλικές προς το περιβάλλον, τα σημάδια δείχνουν ότι το να ζήσουμε τη ζωή στο… πράσινο αποτελεί πλέον μονόδρομο!