20% ακριβότερη φέτος η λίστα με τα σχολικά είδη
Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς πριν προχωρήσουν στις αγορές
Λέξεις: Παναγιώτης Γεωργιάδης*
Νοικοκυριά με παιδιά σχολικής ηλικίας βρίσκονται αντιμέτωποι και με νέες αυξήσεις, αυτές στις τιμές των σχολικών ειδών που φθάνουν το 20% σε σχέση με πέρυσι.
Είχαν προηγηθεί το “ηλεκτροσόκ” των αυξήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα, οι τιμές “φωτιά” στα πρατήρια καυσίμων, αλλά και οι τελευταίες ανατιμήσεις σε πάνω από 500 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης στα ράφια των super markets.
Στα σχολικά είδη οι τιμές των μολυβιών, στιλό και γομών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 20%, τα τετράδια έχουν ανατιμηθεί κατά 22%.
Τεράστια είναι η αύξηση στην τιμή του φωτοτυπικού χαρτιού (για τους εκτυπωτές ) που άγγιξε το 65% με αποτέλεσμα η λιανική τιμή φωτοτυπικού χαρτιού (500 φύλλα,80 gr) ενώ κατά μέσο όρο προ έξι μηνών κυμαινόταν στα 4,40 ευρώ, τώρα ανέρχεται στα 7,40 ευρώ. Στις σχολικές τσάντες υπάρχουν ανατιμήσεις από 2 έως 10 ευρώ ανάλογα με την εταιρεία.
Οι τιμές των σχολικών ειδών, παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις, ανάλογα με τη μάρκα, την ποιότητά τους, αλλά και την προέλευση τους, καθώς τις μεγαλύτερες αυξήσεις, που φτάνουν ακόμα και το 100%, εμφανίζουν τα προϊόντα εισαγωγής από την Ασία και κυρίως από την Κίνα.
Τα εισαγόμενα προϊόντα από χώρες της Ευρώπης έχουν αυξηθεί κατά 7% ενώ τα εγχώρια παρουσιάζουν αύξηση κατά 5%.
Ενδεικτικό κόστος με τα βασικά είδη για έναν μαθητή Δημοτικού ξεκινάει από 35 ευρώ και μπορεί ακόμη και να ξεπεράσει τα 90 ευρώ, ενώ για τα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου ξεκινά από 40 και φτάνει τα 120 ευρώ
“Καπέλο” και στα κυλικεία
Εκτός όμως από τις αυξήσεις στα σχολικά είδη οι γονείς θα έρθουν αντιμέτωποι και με τις αυξημένες τιμές στα είδη των σχολικών κυλικείων της τάξεως των 5 έως 10 λεπτών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα σάντουιτς ή τοστ απλό από 1,10 ευρώ θα κοστίζει 1,20 ευρώ, το κουλούρι από 0,50 λεπτά στα 0,60 λεπτά, η τυρόπιτα από 1,20 ευρώ στο 1,30 ευρώ και το εμφιαλωμένο νερό από 0,35 στα 0,40 λεπτά.
Συγκρίσεις τιμών και ποιότητας
Θα πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς και να συγκρίνουν τιμές και ποιότητα των σχολικών ειδών που πρέπει να προμηθευτούν.
Να περιοριστούν στα είδη που είναι απολύτως απαραίτητα για τα παιδιά τους, καταρτίζοντας λίστα με συγκεκριμένο όριο του ποσού που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν, ώστε να μην ξεφύγουν από αυτό.
Οφείλουν να διαμορφώσουν τόσο οι ίδιοι, όσο και να διδάξουν στα παιδιά τους καταναλωτική και οικολογική συνείδηση, να μην προβαίνουν σε αλόγιστες αγορές με αποκλειστικό κριτήριο την μάρκα ή την διαφήμιση, αλλά και να χρησιμοποιήσουν πολλά από τα περσινά σχολικά είδη που δεν έχουν φθαρεί.
* Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης είναι δικηγόρος και υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του Ινστιτούτου Καταναλωτών Ν.ΙΝΚΑ.