100 ταινίες για πάντα-100 μοναχικά αστέρια
Αν οι ταινίες είναι κομμάτι της περιουσίας μας αυτή η κατοστάδα είναι παραπάνω από θησαυρός.
Όταν συμπληρώσαμε την έκδοση των εκατό τευχών της Parallaxi, πριν χρόνια, αναζήτησα, τις πιο αγαπημένες μου ταινίες μέχρι τότε. Ήταν μια καλή ευκαιρία για ένα ξεκαθάρισμα με τις εκκρεμότητες. Μια από κάθε σκηνοθέτη, χωρίς αξιολογική σειρά.
1)ΤΟ ΠΑΡΤΥ Yes: Γιατί ο Πήτερ Σέλερς έπλασε εδώ τον απόλυτο ρόλο της ζωής του. Νο; Γιατί η σκηνή της πισίνας δημιούργησε ένα από τα πιο ψηλά στάνταρ κωμικών σκηνών που δεν κατάφεραν να ξεπεραστούν ποτέ.
2)AMERICAN BEAUTY Yes: Γιατί ποτέ ξανά στο σινεμά δεν ένοιωσα να ασφυκτιώ τόσο πολύ μαζί με έναν ήρωα, όσο με τον Κέβιν Σπέισι εδώ. Νο; Γιατί το αντικείμενο του πόθου θα μπορούσε να είναι κάποια πιο πειστική.
3)ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ Yes: Γιατί ο Αλμοδοβάρ έκλεισε το στόμα σε όσους πίστευαν ότι το μελόδραμα πέθανε κάνοντας την καλύτερη ταινία του. Νο; Ίσως αν μετρίαζε λίγο το στοιχείο της σεναριακής υπερβολής; Λέμε τώρα.
4)Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ Yes: Γιατί είχα δει στο Ιντεάλ της Αγίου Δημητρίου μια γυναίκα να κλαίει βουβά δίπλα μου βλέποντας την. Νο; Γιατί ο Τρυφώ έφυγε αφήνοντας μας την αίσθηση πως τα καλύτερα μόλις άρχιζαν.
5)ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ Yes: Το απόλυτο ποίημα ενός ανολοκλήρωτου έρωτα κάνει όσα ακολούθησαν να μοιάζουν απλά ασκήσεις νηπιαγωγίου. Νο; Επειδή δεν μπορώ να βρώ ούτε ένα ψεγάδι σε τούτο το Βισκοντικό αριστούργημα.
6)ΣΤΕΛΛΑ Yes: Γιατί ο Κακογιάννης τόλμησε να περιγράψει τη γυναίκα του πενήντα με ένα τρόπο που αποτέλεσε επανάσταση. Νο; Γιατί δεν μαρέσει να βλέπω τη Μελίνα να πεθαίνει.
7)ΝΟΝΟΣ Yes: Το σινεμά όταν θέλει να μιλήσει για μαφία δεν έχει καλύτερο τρόπο. Νο; Γιατί θα θέλαμε τον Μάρλον Μπράντο να πρωταγωνιστεί σε όλη την τριλογία.
8)ΤΑ ΑΠΟΜΕΙΝΑΡΙΑ ΜΙΑΣ ΜΕΡΑΣ Yes: Και μόνο για τη σκηνή του βωβού αποχαιρετισμού στο τραμ που σε κάνει να ανατριχιάζεις λες και χωρίζεις εσύ. Νο; Ίσως γιατί με τούτη την ταινία ο Αίβορι έφτασε στα όρια του.
9)ΜΙΑ ΤΡΕΛΛΗ ΤΡΕΛΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Yes: Γιατί ακόμα υπάρχουν γενιές που μεγαλώνουν τα Σαββατόβραδα με την Πάστα Φλώρα. Νο; Γιατί κάθε φορά που την ξαναβλέπω, οι απόντες πρωταγωνιστές της γίνονται περισσότεροι από τους παρόντες.
https://www.youtube.com/watch?v=pLFo3A0-tuk
10)Η ΧΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΕΡΦΕΣ ΤΗΣ Yes: Το απόλυτο ευαγγέλιο του Γούντι Άλεν. Η ταινία που θα πρεπε να τον θυμούνται οι επόμενες γενιές των σινεφίλ. Νο; Το πνεύμα του Μπέργκμαν κυκλοφορεί διαρκώς στο πλατό. Αυτό δεν το λες απαραίτητα και κακό.
11)ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΜΑΤΑ Yes: Η βάση του βρετανικού σινεμά των ανθρώπων. Μάθημα του πώς να χαμηλώσεις τους τόνους και το βλέμμα στη διπλανή πόρτα. Νο; Ο Μάικ Λι νομίζω πως κόλησε για πάντα σε αυτό το στυλ.
12)ΜΑΤΡΙΞ Yes: Όταν βγήκα από την αίθουσα ήξερα πως ο τρόπος που θα βλέπουμε σινεμά δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδιος. Νο; Το μεγάλο λάθος της ταινίας είναι πως αφήνει το παράθυρο ανοιχτό στις συνέχειες. Η μήπως όχι;
13)ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ Yes: Για όσους πιστεύουν στη δύναμη της αγάπης και σε εκπεσόντες αγγέλους δεν υπάρχει πιο ιδανικό παραμύθι σε ένα μαγικό Βερολίνο. Νο; Από το πρώτο πλάνο νοιώθεις ότι ο Βέντερς δεν πρόκειται να ξανακάνει ποτέ τόσο μεγάλη ταινία. Η ιστορία απλά το επαλήθευσε.
https://www.youtube.com/watch?v=A6X5xE7XLj0
14)Η ΘΥΣΙΑ Yes: Δεν νομίζω να έχεις νοιώσει ποτέ στο σινεμά ότι ένας δημιουργός είχε ήδη αρχίσει να αποχαιρετά τα εγκόσμια όσο σε τούτο το διαμάντι. Νο; Όταν βγήκε το φιλμ ξέραμε πως ο Ταρκόφσκι δεν θα μας κλείσει ποτέ ξανά ραντεβού στις αίθουσες.
https://www.youtube.com/watch?v=ZzVkwyJIL88
15) ΤΣΑΙ ΣΤΗ ΣΑΧΑΡΑ Yes: Ο Μπερτολούτσι έκανε άλλα, ίσως μεγαλύτερα φιλμ. Αλλά η εικόνα του Μπόουλς να μιλά για τη ζωή σε ένα καφένειο του Μαρόκου είναι αξεπέραστη. Εμμονές είναι αυτές. Νο; Μια ίσως λιγότερο επιδερμική αντιμετώπιση των εσωτερικών θεμάτων.
16)Η ΔΙΠΛΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΙΚΑ Yes: Το απόλυτα δισυπόστατο ταξίδι στο εγώ. Νο; Το ότι δεν μπορώ να διαλέξω εύκολα αν την αγαπώ όσο και τη Μπλε ταινία.
https://www.youtube.com/watch?v=H9jXNXVCYFw
17)ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Yes: Το απόλυτο κέφι στο σινεμά. Σπάνια βγαίνεις από την αίθουσα με τέτοιο χαμόγελο. Έχω δει κόσμο να περιμένει στην ουρά για ώρες και να χειροκροτά ασταμάτητα. Νο; Γιατί χρειάστηκε να έρθει ένας ξένος, ο Ζιλ Ντασέν, για να δώσει μια λαμπερή εικόνα της Ελλάδας που χρειαζόμασταν το εξήντα.
18)Η ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΠΡΙΤΖΙ Yes: Ο πατριάρχης Χιούστον ανακεφαλαιώνει σε μια ταινία τα μαθήματα σινεμά που δίδαξε στον κόσμο. Νο; Η κόρη του Αντζέλικα σε ένα ρεσιτάλ μεταμέλειας κάνει σε μια σκηνή το ρόλο της ζωής της και δεν φτάνει ποτέ ξανά σε τέτοια επίπεδα.
19)ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΚΑΥΤΟ Yes: Ο ορισμός της χολιγουντιανής κωμωδίας. Ο μύθος των κρυμμένων ταυτοτήτων, ο Λέμον σε ρεσιτάλ ερμηνείας και η ανελέητη σάτιρα των ηθών θριαμβεύει. Νο; Η σκηνή που η Μέρλιν εμφανίζεται για πρώτη φορά στο τραίνο. Ποτέ άλλοτε στο σινεμά η οθόνη δεν φωτίστηκε τόσο.
20)Η ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΑΜΝΩΝ Yes: Το απόλυτο θρίλερ όλων των εποχών που ήρθε μόλις στα 90ς. Νο; Όταν ο Χόπικινς ετοιμάζεται να δειπνήσει με ανθρώπινο κρέας, φασόλια και κιάντι όλοι υποψιαζόμαστε πως θα υπάρξει συνέχεια που δεν θα είναι το ίδιο δυνατή.
21)ΣΙΝΕΜΑ Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ Yes: Μερικά φιλμ τα αγαπάς μονάχα για την απόλυτη κινηματογραφοφιλία τους. No; Η υπερβολική δόση νοσταλγίας σκοτώνει;
22) UNDERGROUND Yes: Αν και ο καιρός των Τσιγγάνων δικαιωματικά μας έκλεψε την καρδιά, χρειάστηκε η κατάρρευση της Γιουγκοσλαβίας για να προκύψει αυτό το αριστούργημα. No; Ίσως η ελαφρώς μονομερής ενατένιση της Ιστορίας. Ανθρώπινο όμως δεν είναι;
23)ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ Yes: Για την παγκόσμια κριτική η απόλυτη ταινία του Αγγελόπουλου είναι ο Θίασος. Ποτέ δεν θα ξεχάσω όμως το συναίσθημα που είχα βγαίνοντας από το Αττικόν της Αθήνας, καθώς η σχεδία με τον Κατράκη ξεμάκραινε σε ένα no mans land. No; Η παρουσία της γυναίκας-Χρονοπούλου- στο φιλμ ήταν και πάλι μάλλον άστοχη;
24)ΔΑΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΚΥΜΑΤΑ Yes: Θεωρώ τον Λαρς Φον Τρίερ μεγαλοφυία. Με όποιο είδος και αν καταπιάστηκε το απέδειξε. Στο μελόδραμα απλά ζωγράφισε. No; Υπάρχει μια κατηγορία ταινιών που ονομάζονται μεγάλες άρρωστες ταινίες. Εκεί ανήκει η Μάρνι, εκεί και τα Κύματα. Πάσχουν, αλλά τις αγαπάμε.
25)ΤΟ ΠΙΑΝΟ Yes: Ακόμα και με λιγότερα δάκτυλα ένα χέρι μπορεί να κάνει θαύματα. No; Η Τζέιν Κάμπιον δεν είναι μια μεγάλη σκηνοθέτης. Απλά έκανε μια μεγάλη ταινία.
26)ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ Yes: Γιατί ο Σάμ μπορεί να παίζει χιλιάδες φορές το ίδιο κομμάτι για τον Μπόγκι στο πιάνο. No; Γιατί ο έλικας του τέλους παίρνει μακριά το θρίαμβο του έρωτα.
27)ΟΡΓΙΣΜΕΝΟ ΕΙΔΩΛΟ Yes: Η άνοδος και η πτώση ενός τυπικού Σκορτσεζικού ήρωα. Του πιο απόλυτου. Πληγωμένο θεριό. Όπως όλοι μας κάποτε. No; Το Όσκαρ καλύτερης ταινίας δεν θα έβρισκε καλύτερο αποδέκτη. Δυστυχώς όμως…
28)ΜΠΛΕ ΒΕΛΟΥΔΟ Yes: Το κομμένο αυτί στο χορτάρι στην αρχή κάνει την Αμερική να ανατριχιάσει. Και μας να χαμογελάμε ευτυχισμένοι. No; Η μελωδία της παρακμής βλάπτει σοβαρά την υγεία;
29)ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ Yes: Το σινεμά ωριμάζει. Κάθε πλάνο και ένα μάθημα στις σχολές κινηματογράφου. No; Άτιμη Ακαδημία. Έπρεπε να παραδώσει τα βραβεία και να φύγει. Το έδωσε μόνο το σενάριο.
30)ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Yes: Ο μεγάλος Ντίνος Δημόπουλος οδηγεί την μεθυσμένη και υπέρλαμπρη Τζένη στον κήπο να πανηγυρίζει υπέρ του Γιανκούκου. No; Απωθημένο μιας ζωής: Που ποτέ δεν ζήσαμε ένα πάρτι σαν του Ναυάρχου.
31)ΡΑΝ Yes: Οι κώδικες του Γιαπωνέζικου σινεμά στην πιο extra large εκδοχή τους. Μεγαλείο Κουροσάβα. No; Οι βουβές σκηνές της μάχης στοιχειώνουν στην παγκόσμια μυθολογία. Το Χόλιγουντ ακόμα πασχίζει να τις φτάσει.
32)ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ Yes: Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ δεν είναι απλά μέσα στην πεντάδα των αγαπημένων μου. Είναι σε τούτη την ταινία και ένας μεγάλος, κοσμοπολίτης μετρ της αγωνίας. No; Νο comments.
33)ΟΙ ΗΣΥΧΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ Yes: Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης μικρών ιστοριών στην Ελλάδα. Εδώ οδηγεί τον Βέγγο, την Μπαζάκα και την Παίζη στην οδό της μοναξιάς. No; Ποτέ ξανά ο Αύγουστος στην Αθήνα δεν έμοιαζε τόσο ποιητικός.
34)ΜΠΟΝΙ ΚΑΙ ΚΛΑΙΝΤ Yes: Όσο και να μη θες να ταυτιστείς με τους κακοποιούς η διαδρομή αυτού του διδύμου σε παίρνει μαζί του. No; Η χρήση της βίας στο σινεμά του Άρθουρ Πεν;
35)ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ Yes: Την ώρα των μεγάλων επιλογών συγνώμη χρωστάμε μονάχα στον εαυτό μας. Το πιο φωτεινά κλειστοφοβικό φιλμ του σινεμά. No; Αυτοκριτική ή κάθαρση; Ο Καζάν μετανοεί γιατί συνεργάστηκε με τον Μακαρθισμό. Δημόσια.
36)ΟΙ ΓΕΦΥΡΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΤΙΣΟΝ Yes: Στο όνομα του προσκυνώ. Ο μεγάλος Κλιντ Ίσντγουντ αφήνοντας το θυμό να καταλαγιάσει διηγείται μια μεγάλη ερωτική ιστορία. No; Το να πρέπει να αφήσω έξω από τη λίστα τους Ασυγχώρητους δεν είναι εύκολη υπόθεση.
37)Η ΛΑΜΨΗ Yes: Ο χαρακτηρισμός ιδιοφυής δεν έχει ταυτιστεί ποτέ με άλλο πρόσωπο όσο με τον Στάνλει Κιούμπρικ. Ο ορισμός του ψυχολογικού θρίλερ και ο Νίκολσον αποτρόπαιος όσο ποτέ. No;Είδα το φιλμ στο γυμνάσιο και δεν μπορούσα να κοιμηθώ μια βδομάδα.
38)ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΧΤΙΔΑ Yes: Η λεπτότητα της Γαλλικής φινέτσας στην απόλυτη έκφραση της ματιάς του Ρομέρ. No; Ταυτίζεσαι τόσο πολύ με την στιγμή που η ηρωίδα βλέπει την πράσινη αχτίδα που την ψάχνεις για χρόνια. Δυστυχώς δεν την βλέπεις ποτέ.
39)ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ Yes: Μάθημα πρώτο: Ο Ιταλικός Νεορεαλισμός άλλαξε το σινεμά. Τα ψήγματα του τα βρίσκουμε παντού στο μέλλον. Μάθημα δεύτερο: Ο κλέφτης είναι η επιτομή του. No; Στις νεώτερες γενιές της ευδαιμονίας το φιλμ μπορεί να μοιάζει ξεπερασμένο.
40)ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ Yes: Ο Σέρτζιο Λεόνε αποχαιρετά το μάταιο τούτο κόσμο με την ιστορία μιας φιλίας που κρατά σαράντα χρόνια. Η τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής. No; Μεγάλες ταινίες όπως τις συνηθίσαμε από σκηνοθέτες σαν αυτόν δυστυχώς νοιώθεις πως τελειώνουν. Βλέποντας την ταυτίζεσαι καλώς ή κακώς με την παρακμή και τη ματαίωση των ονείρων.
41)ΛΑ ΣΤΡΑΝΤΑ Yes: Ο Φελίνι από τα πρώτα του βήματα βγάζει στο δρόμο της ζωής την Τζελσομίνα και τον Ζαμπανό και τους παραδίδει σε μια μοναδική πορεία γεμάτη μαγικά πλάσματα. No; Η υπερβολική κριτική της αριστεράς προσπαθεί να μειώσει τη μαγεία του φιλμ με πολιτικά κριτήρια. Λάθος οπτική.
42)ΑΜΕΛΙ Yes: Για όσους δεν πίστευαν ότι τα παραμύθια στο σινεμά σταμάτησαν στον Σπίλμπεργκ. Το πιο τρυφερό στόρι των τελευταίων τριάντα χρόνων. No; Υπάρχει κόσμος που ακόμα δεν μπορεί να ξεπεράσει το τριπ που μπήκε παρακολουθώντας την.
43)ΕΡΩΤΙΚΗ ΕΠΙΘΥΜΙΑ Yes: Ο Γον Καρ Βάι μετατρέπει το Χονγκ Κονγκ του εξήντα στον τόπο της απόλυτης ερωτικής ματαίωσης. No; Το υπερβολικό στυλιζάρισμα για πολλούς μοιάζει με παγίδα.
44)ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ Yes: Το μεγάλο δίλημμα ενός έρωτα μέσα από τη σημειολογία των βλεμμάτων και των αγγιγμάτων. No; Η θεοκρατική άποψη για τον κόσμο εμποδίζει τον έρωτα να βρει δικαίωση. Σε πολλούς αυτό φάνηκε συντηρητική επιλογή.
45) ΦΑΝΥ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Yes: Μια εποποιία τριών ωρών μπορεί να αποτελέσει το αλφάβητο του σινεμά ενός ογκόλιθου. Τα πάθη της οικογένειας Έγνταλ είναι ο καθρέφτης ενός αιώνα. No; Οι εμμονές του Μπέργκμαν σε όλο τους το μεγαλείο. Το λατρεύεις, εκτός αν δεν αντέχεις αυτό το είδος σινεμά.
46)ΓΗ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Yes: Όταν μια ιστορία γίνεται η αφορμή για να εστιάσεις στην Ιστορία, ο Κεν Λόουτς μαθαίνει στους Ισπανούς και στον κόσμο τα περί εμφυλίου τους. No; Αριστερό και στρατευμένο σινεμά στις μέρες μας είναι για πολλούς πασέ.
47)ΕΥΔΟΚΙΑ Yes: Ο Αλέξης Δαμιανός με την ιστορία του κοριτσιού του στρατιώτη στρέφει το ελληνικό σινεμά εκατόν ογδόντα μοίρες προς το μέλλον. No; Το ντουμπλάζ της Ελένης Ροδά στη φωνή της Μαρίας Βασιλείου, η μοναδική άτυχη στιγμή του φιλμ.
48)ΤΡΟΥΜΑΝ ΣΟΟΥ Yes: Ο εφιάλτης ενός κόσμου που υποψιαζόμασταν και τώρα τον ζούμε. No; Όταν ο Τζιμ Κάρει εγκαταλείπει το σκηνικό όλοι ανακουφιζόμαστε. Στην πραγματικότητα το βλέπετε πιθανό;
49)ΜΟΥΛΕΝ ΡΟΥΖ Yes: Αν πίστευες ότι στο άκουσμα της λέξης μιούζικαλ θα έβγαζες σπυριά ο Μπαζ Λούρμαν σε βοηθά να το ξεπεράσεις. No; Το βίντεο κλιπ μπορεί να αποθεώνει το σινεμά;
50)ΓΚΑΤΑΓΚΑ Yes: Σε ένα κόσμο που το τέλειο αποθεώνεται το όνειρο των λειψών μπορεί ακόμα να υπάρξει. Το μέλλον μπορεί να είναι ένας φιλόξενος πλανήτης. Ακόμα, No; Ο Τζουντ Λο θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί.
51)ΠΑΓΟΘΥΕΛΛΑ Yes: Η θέα του αμερικάνικου ονείρου που γκρεμίζεται είναι εδώ μοναδική. No; Ο Ανκγ Λι απώλεσε την πολυπολιτισμικότητα του; Ο Τίγρης θα αποδείξει πως όχι.
52)Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ Yes: Ο χρόνος που περνά δεν είναι πάντα λυτρωτικός. Ο Λόρενς Κάνσταν υμνεί φιλίες, διάρκειες και συναισθήματα. No; Η προσπάθεια να αποδωθεί το κλίμα εκείνου το φιλμ στο μέλλον από διάφορους απέτυχε οικτρά.
53)FAR FROM HEAVEN Yes: Η Τζούλιαν Μουρ πνίγεται σε μια αβάσταχτη καθημερινότητα του πενήντα. No; Ο πεσιμισμός που περισσεύει.
54)BETTY BLUE Yes: Αν οι μεγάλοι έρωτες είναι αδιέξοδοι, τότε το σινεμά εδώ απλά δικαίωσε την έκφραση. Το φιλμ όσων μεγάλωσαν στα 80ς. No; Η σκηνή με το μαξιλάρι δεν ξεπερνιέται με τίποτε. Δεν θα θελες να είχε συμβεί.
55)ΑΓΡΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ Yes: Για πολλούς ο κόσμος του Πέκινπα είναι ένας ανδρικός κόσμος. Σε τούτο το ευαγγέλιο της Δύσης, οι χαμένοι του κόσμου ζουν για να εκδικηθούν, να αποδείξουν τη φιλία τους και να εναντιωθούν. No; Ακόμα και για τα πιο γερά στομάχια η σκηνή του τέλους είναι ένα σοκ.
56)ΟΙ ΩΡΕΣ Yes: Απόδειξη πως το σινεμά ακόμα μας συγκλονίζει. Αραιότερα από ότι παλιά, αλλά πάντως το ίδιο δυνατά. No; Το άψυχο κορμί της Νικόλ Κίτμαν στο ποτάμι. Θες να του δώσεις το φιλί της ζωής.
57)Η ΚΡΥΦΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΜΠΟΥΡΖΟΥΑΖΙΑΣ Yes: Ο Λουίς Μπουνιουέλ πριονίζει τα σαθρά υποστυλώματα των αστών. No; Η κριτική του φιλμ μοιάζει σήμερα τραγικά επίκαιρη.
58)STRANGER THAN PARADISE Yes: Το να μιλούν άνθρωποι ουγγρικά σε ένα χειμωνιάτικο Μαϊάμι δεν είναι μια καθημερινή εικόνα. Το ασπρόμαυρο ταξίδι του Τζάρμους στο σινεμά άρχιζε. No; Ο Τζον Λούρι δεν ξανάκανε σινεμά εκτός Τζάρμους.
59)BLADE RUNNER Yes: Μαμά τι είναι ρέπλικα; Ο Ρίντλεϊ Σκοτ άνοιξε την πιο εντυπωσιακή πόρτα μας στο μέλλον πριν από 22 χρόνια. No; Τότε φοβήθηκα για το αύριο. Τώρα απλά το ζω.
60)ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ Yes: Το πρωτοείδα στα δεκαπέντε μου στο Αριστοτέλειον που δεν έπεφτε καρφίτσα. Νομίζω πως εκεί κατάλαβα τι είναι σινεμά. No; Η ατάκα της Σάρλετ ‘’θα το σκεφτώ αύριο’’ μπορεί να σου γίνει μότο ζωής.
61)ΦΑΡΓΚΟ Yes: Από όλες τις ταινίες των Κοέν αυτή με συνεπήρε περισσότερο. Για την εναλλαγή του σκοταδιού με το φως. Της ψυχής. Νο; Που αναγκάζομαι να αφήσω έξω από τη λίστα το Πέρασμα του Μίλερ.
62)METROPOLIS Yes: O Φριτζ Λανκ προφητεύει σε εποχές ανύποπτες εφιάλτες που έρχονταν. Το απόλυτο φουτουριστικό ποίημα. Όλα τα άλλα πάτησαν πάνω του. Νο; Το Χόλιγουντ από τότε έπαιρνε μεγάλους ευρωπαίους για να τους καταστρέψει.
63)ALL THAT JAZZ Yes: Απλά μαθήματα μιούζικαλ και ζωής από τον Μπομπ Φόσι. Νο; Υπάρχει ζωή μετά το Μπρόντγουέι; Υπάρχει ζωή πίσω από τα φώτα;
64)ΣΥΝΕΒΗ ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ Yes: Ο Φρανκ Κάπρα μπορεί να απέχει από μας έναν αιώνα, τα φιλμ του όμως μοιάζουν αξεπέραστα. Νο; Το ασπρόμαυρο πολλές φορές είναι πιο εκθαμβωτικό και από το τεχνικολόρ.
65)ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ Yes: Ο πόλεμος, η επιβίωση, η αγάπη, ο ανδρικός τρόπος να βλέπεις τη ζωή και ο Φρανκ Σινάτρα. Νο; Που όσες φορές και αν δοκίμασα το φιλί της παραλίας έμοιαζε λίγο μπροστά στης Ντέμπορα Κερ και του Λάνκαστερ.
66)ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ Yes: Ο Τσαρλι Τσάπλιν στήνει σε ένα εργοστάσιο το δράμα της ζωής ενός βιομηχανικού εργάτη. Η επανάληψη σκοτώνει το όνειρο. Νο; Μήπως βλέπεις τη ζωή σου εντός του;
67)WEST SIDE STORY Yes: I like to be in America. Και μεις νομίζω. Πως το όνειρο στεγάζεται σε ταράτσες της Νέας Υόρκης. Νο; Ατέλειωτα χορευτικά. Όχι πως ενοχλείσαι. Από ένα σημείο και πέρα θες να χορέψεις και συ.
68)ΨΕΥΤΗΣ ΗΛΙΟΣ Yes: Με αφορμή τον σταλινισμό ο Νικήτα Μιχάλκοφ κάνει ένα ταξίδι στο εγώ. Φόντο η Ρωσία του 30. Μαγικό. Νο; Η πτώση του καθεστώτος άφησε τα ορφανά παιδιά του συστήματος μετέωρα. Έτσι όμως προκύπτουν και αριστουργήματα.
69)ΟΙ ΔΙΑΒΟΛΟΓΥΝΑΙΚΕΣ Yes: Πριν σαράντα χρόνια ο Ανρί-Ζορζ Κλουζό κάνει ένα φιλμ που μένει στην ιστορία του σινεμά για το κατάμαυρο πνεύμα του και την ανθρωποφαγική του διάθεση. Νο; Η Βέρα Κλουζό και η Σιμόν Σινιορέ πάντως δεν πρέπει να ξεπέρασαν ποτέ τη δοκιμασία.
70) ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΜΠΕΙΜΠΙ ΤΖΕΙΝ Yes: Δυο ογκόλιθοι του σινεμά η Τζόαν Κρόφορντ και η Μπέρι Ντέιβις αλληλοσπαράσσονται. Θεϊκό. Νο; Η σκηνή με το πουλί στο δίσκο έκανε κάποτε μια θεατή να ουρλιάξει σε μια προβολή που οργανώναμε στο Μακεδονικόν.
71)ΕΝΑ ΨΑΡΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΓΟΥΑΝΤΑ Yes: Πόσες φορές έχεις γελάσει μέχρι δακρύων χωρίς σταματημό; Μόνο οι βρετανοί μπορούν να κεντρίσουν τόσο εντυπωσιακά τον εγκέφαλο μας. Νο; Η προσπάθεια να μιλήσει κανείς Ιταλικά στο κρεβάτι για να φέρεις σε οργασμό μια γυναίκα είναι υπόθεση μονάχα του σινεμά.
72)Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ Yes: Ο τρόμος είναι υπόθεση της διπλανής πόρτας. Ο Κάρπεντερ κάποτε μας άφηνε άφωνους. Νο; Τα ριμέικ δεν μπορούν ποτέ να αναπαράγουν τα ίδια συναισθήματα.
73)ΓΕΡΤΡΟΥΔΗ Yes: Ο Καρλ Ντράγιερ σπάει για λίγο τον πάγο του βορά και κρυφοκοιτάζει πίσω από το δράμα μιας γυναίκας. Νο; Το θεατρικό ύφος καμιά φορά ξενίζει, αλλά αν το αποδεχτείς σε παίρνει μαζί του.
74)ΕΥΤΥΧΙΑ Yes: Το πιο αγαπημένο είδος ταινιών του καιρού μας παίζει με σχέσεις, αδιέξοδα, αυταπάτες. Με τη ζωή μας δηλαδή. Νο; Αν συνειδητοποιήσεις ότι δεν είναι και τόσο αμερικάνικα όλα αυτά τότε σοκάρεσαι.
75)ΣΕΞ, ΨΕΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟΚΑΣΕΤΕΣ Yes: Ο Στίβεν Σόντεμπεργκ συστήνεται. Και μεις προσκυνάμε. Νο; Δημιούργησε μια σχολή που ακόμα βγάζει μαθητές. Πολλές φορές κακούς.
76)ΜΑΝΙΑ Yes: Μια Κυριακή μεσημέρι στο Φεστιβάλ το κοινό χειροκροτούσε για ένα τέταρτο όρθιο. Νο; Ο Γιώργος Πανουσόπουλος σκηνοθέτησε το μοναδικό, δυστυχώς, μεταφυσικό φιλμ στην Ελλάδα.
77)ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ Yes: Μια πραγματικά μεγαλειώδης εποποιία μιας χώρας, μιας εποχής και μιας μουσικής. Μεγάλες ερμηνείες. Νο; Δυστυχώς ο Φέρης κόλλησε για πάντα εκεί και το πούλησε με κάθε τρόπο.
78)ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΤΟΚΙΟ Yes: Ο Γιασουχίρο Όζου σε ένα μελαγχολικό ταξίδι δυο ηλικιωμένων στο Τόκιο, όπου τίποτε δεν είναι πια ίδιο. Νο; Ο κόσμος αλλάζει και για την γιαπωνέζικη ιεροτελεστία τίποτε δεν είναι ίδιο. Απαισιόδοξο.
79) ΜΕΜΕΝΤΟ Yes:H ανάποδη αφήγηση ενός ευρηματικού σεναρίου βοηθά στην αποκατάσταση της απώλειας μνήμης και στη δική μας απολαυστική παρακολούθηση. Νο; Μοιάζει δαιδαλώδες, αλλά απαιτεί την προσοχή για να μην χαθείς.
80)ΤΡΕΛΟΣ ΓΙΑ ΕΡΩΤΑ Yes: Ο Ρόμπερτ Άλτμαν σε ένα υπνωτικό ταξίδι στα μοτέλ του έρωτα. Ο Σάμ Σέπαρντ ιδανικός σε ένα ρόλο καλτ. Νο; Η Κιμ Μπάσιτζερ μοιάζει λίγη δίπλα του.
81)ΑΧ ΑΥΤΗ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ Yes: Η εθνική μας Αλίκη απολαυστική όσο ποτέ σε ένα φιλμ που δεν βαριέσαι να το βλέπεις για εκατοστή φορά. Την παράσταση κλέβει η Σαπφώ Νοταρά. Νο; Οι δεύτεροι ρόλοι τότε ήταν γραμμένοι με την ίδια πένα που γράφονταν και οι πρώτοι.
82)Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ Yes: Ο Φασμπίντερ παρακολουθεί μια εγκλωβισμένη ερωτικά γυναίκα στην απιστία της. Η Χάνι είναι ένα μνημείο για το παγκόσμιο σινεμά και το σχόλιο για το κοινωνικό περιβάλλον και την επικίνδυνη δεκαετία του τριάντα σοφό. Νο; Λίγα γερμανικά φιλμ θυμόμαστε όσο αυτό.
83)ΜΠΡΑΖΙΛ Yes: Ο Τέρι Γκίλιαμ γυρίζει τον καθρέφτη του στο μέλλον. Κάποιος παρακολουθεί το μυαλό μας. Θυμήσου το σοκ όταν το είδες. Νο; Τι κρίμα που μια ιδιοφυΐα δεν συνέχισε το ίδιο εντυπωσιακά.
84)Ο ΜΑΓΕΙΡΑΣ, Ο ΚΛΕΦΤΗΣ, Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ Yes: Η χρυσή ακμή ενός τετράγωνου μυαλού, του Πίτερ Γκρίναγαουέι μας βρήκε οπαδούς. Άψογη κινηματογράφηση, αισθητική και ατμόσφαιρα. Νο; Δεν θα θελες για κανένα λόγο να είσαι το κυρίως πιάτο.
85)Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ Yes: Η ερωτική ενηλικίωση στο σινεμά. Για πολύ κόσμο. Νο; Δεν είναι πάντα εύκολο να ασπαστείς την ανατολική κοσμοθεωρία. Ακόμα και στο κρεβάτι.
86)ΓΛΥΚΕΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ Yes: Για το κλίμα της, τον κρετίνο τον Πέρι Κόμο και τις ελπίδες που γέννησε ο Νικολαίδης στο ελληνικό σινεμά. Νο; Οι ελπίδες που τέλειωσαν γρήγορα.
87)Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΧΤΥΠΑ ΠΑΝΤΑ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ Yes: Ο Μπόμπ Ράφελσον βουτάει την Τζέσικα Λανγκ στη σκόνη ενός αμερικάνικου βενζινάδικου. Η έκρηξη δεν αργεί να έρθει. Νο; Το ότι ο κρετίνος άνδρας που δολοφονείται είναι Έλληνας.
88)ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ Yes: Το σινεμά κατέβηκε στο γκέτο. Ο Σπάικ Λι σε μεγάλες στιγμές. Νο; Μια ταινία δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
89)ΚΑΠΝΟΣ Yes: Ο Γουέιν Γουάνγκ στήνει απλά μια μηχανή σε ένα καπνοπωλείο της Νέας Υόρκης. Όλα τα άλλα είναι ιστορία. Νο; Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί έπρεπε να υπάρξει συνέχεια.
90)Ο ΕΞΟΛΟΘΡΕΥΤΗΣ Yes: Άνθρωποι, μηχανές, μέλλον, σκοτάδι. Ένας κόσμος που θέλεις να βλέπεις μονάχα στο σινεμά. Νο; Ο Άρνολντ θα μπορούσε και να λείπει.
91)Ο ΘΥΡΩΡΟΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ Yes: Αδικημένη από την ιστορία ταινία. Ένας έρωτας πάνω σε σπασμένα γυαλιά και μια σκηνοθέτης που χάθηκε. Η Λιλιάνα Καβάνι. Νο; Η Σάρλοτ Ράπλινγκ μούσα των 70ς στο ρόλο της ζωής της περνά τα πάνδεινα.
92) ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΗΝ ΚΛΑΙΤΕ Yes: Το σινεμά του Στάυρου Τσιώλη είναι ένα σινεμά μικρών μεγεθών και μεγάλων συναισθημάτων. Η Ελλάδα μέσα από άλλα μάτια. Νο; Δυστυχώς το μεγάλο κοινό είναι στραμμένο αλλού.
93)ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ Yes: O Τζακ Νίκολσον στο ρόλο ενός μυγιάγγιχτου εργένη. Αμερικανιά φοβερή. Νο; Η Έλεν Χαντ μου φάνηκε λίγη.
94)ΧΑΟΣ Yes: Οι αδερφοί Ταβιάνι σε ένα μαγικό παραμύθι από την ιταλική παράδοση. Νο; Οι σπονδυλωτές ταινίες καμιά φορά μοιάζουν άνισες.
95)Ο ΔΡΑΚΟΣ Yes: ο Νίκος Κούνδουρος τάραξε την Ελλάδα του εξήντα. Η ταινία διδάσκεται σε πανεπιστήμια. Όχι άδικα. Νο; Κρίμα που δεν δόθηκαν πολλές τέτοιες ευκαιρίες στον Ντίνο Ηλιόπουλο.
96)Ο ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΜΜΩΤΡΙΑΣ Yes: Στα στενά όρια ενός κομμωτηρίου ο έρωτας θριαμβεύει και το κούρεμα γίνεται τελετουργία. Νο; Η αναζήτηση παρόμοιων στιγμών στη ζωή μπορεί και να απογοητεύσει.
97)ΜΙΚΡΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΦΙΛΩΝ Yes: Ο Ντάνι Μπόιλ φορτσάρει λίγο πριν την Παραλία. Θανατηφόρες φιλίες. Νο; Από τις λίγες ταινίες που έσπευσα να ξαναδώ στο βίντεο με την κυκλοφορία της.
98)ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΥΠΟΠΤΟΙ Yes: Ένα όνομα, το Κάιζερ Σόζα, στοιχειώνει στην κινηματογραφική μυθολογία σε ένα φιλμ με διαρκείς ανατροπές. Νο; Δεν ξέρεις ποια ερμηνεία να ξεχωρίσεις ως αγαπημένη σου.
99)ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ Yes: Η Μαίρη Χρονοπούλου αναρωτιέται κάθε Χριστούγεννα που να κρεμάσει τον άγγελο και η Εθνική Ελλάδος παίζει στο γήπεδο του Βασίλη Γεωργιάδη. Νο; Η ελαφρώς γραφική παρουσιάση της Τρούμπας.
100) ΕΚΔΡΟΜΗ Yes: Ο Τάκης Κανελλόπουλος σε ένα τρυφερό ταξίδι έξω από χρόνους και τόπους. Έξοχη η Λίλυ Παπαγιάννη. Νο; Ένα έργο που ολοκληρώθηκε δυστυχώς μόνο σε δύο ταινίες. Τον Ουρανό και τούτη. Και δυστυχώς η τηλεόραση τις μεταδίδει πάντα 28 Οκτωβρίου.