Αλλαγή στο τιμόνι της ΚΟΘ-Νέος διευθυντής ο Σίμος Παπάνας

Με θητεία έξι μηνών

Parallaxi
αλλαγή-στο-τιμόνι-της-κοθ-νέος-διευθυν-945745
Parallaxi

Η Ζωή Τσόκανου καλλιτεχνική διευθύντρια της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης παραιτήθηκε από τη θέση της μετά από μια θητεία και την ανανέωση ενός χρόνου.

Τη θέση της αναλαμβάνει ένας από τους πιο έμπειρους μουσικούς της ορχήστρας ο Σίμος Παπάνας για το υπόλοιπο της θητείας της, δηλαδή για έξι μήνες, με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού Λίνδας Μενδώνη.

Πρόσφατα με αφορμή τις περιπέτειες της ορχήστρας της ΕΡΤ είχε γράψει σχετικά:

”Δεν γνωρίζω όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες για όσα συμβαίνουν στην ορχήστρα της ΕΡΤ. Θα γράψω, λοιπόν, για όσα γνωρίζω με σιγουριά:

1. Μία ορχήστρα είναι ένας ζωντανός οργανισμός στον οποίον όλοι είναι απαραίτητοι. Μπορεί μία εταιρεία με 99 υπαλλήλους αντί για 100 να παράξει π.χ. το 99% του έργου που προσέφερε πριν, αλλά μία ορχήστρα χωρίς πρώτο φλάουτο απλά δεν λειτουργεί. Καθόλου. Άρα οι τεχνοκρατικές πρακτικές που αποσκοπούν σε περιορισμό εξόδων μέσω περιορισμού του ανθρώπινου δυναμικού, στα πλαίσια μίας ορχήστρας είναι ανεφάρμοστες.
2. Η ακρόαση είναι μεν μία αναγκαία και απαραίτητη διαδικασία τόσο στην πορεία ενός μουσικού όσο και στη διαμόρφωση ενός μουσικού συνόλου, όμως ταυτόχρονα είναι και μία από τις πλέον ψυχοφθόρες διαδικασίες στις οποίες μπορεί κανείς να υποβληθεί. Έχοντας υπάρξει χρόνια σε επιτροπές, έχουν δει τα μάτια μου πολλά- ανθρώπους να διαλύονται, να μην αντέχουν, να παρατάνε το όργανο, να τραυματίζονται ανεπανόρθωτα ψυχολογικά και τόσα άλλα. Συμπερασματικά, η ακρόαση είναι ένας τρόπος επιλογής που πρέπει να χρησιμοποιείται με φειδώ και σύνεση. Δεν εξευτελίζουμε ανθρώπους που μάς έχουν αποδείξει επανηλειμμένα πως είναι απολύτως άξιοι για μία θέση, υποβάλλοντάς τους ξανά και ξανά σε ακροάσεις
3. Η δουλειά του μουσικού ορχήστρας είναι μία δουλειά που απαιτεί δεκαετίες σκληρής προετοιμασίας και ως εκ τούτου οφείλει να αμείβεται ως δουλειά υψηλής εξειδίκευσης. Ακούγοντας για μισθούς της τάξεως των 600 ευρώ το μήνα μόνο να ανατριχιάσει μπορεί κανείς
Το λιγότερο που μπορούμε να απαιτήσουμε για τους συναδέλφους στην ορχήστρα της ΕΡΤ είναι να αντιμετωπίζονται με αξιοπρέπεια. Ο ευτελισμός στον οποίον υποβάλλονται είναι ανεπίτρεπτος και δεν πρέπει να γίνει ανεκτός από κανέναν που γνωρίζει κατ ελάχιστον το πώς λειτουργεί το επάγγελμά μας
Εικόνα: Γιάνννης Γούτμαν

O Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Ξεκίνησε τις σπουδές του στη μουσική στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και τις ολοκλήρωσε στα Πανεπιστήμια Oberlin και Yale των Η.Π.Α. Καθηγητές του υπήρξαν οι P. Arnaoudov, Στ. Καφαντάρης, T. Gabora, E. Friedman (στο βιολί), Μ. McDonald (στο μπαρόκ βιολί) και Χ. Σαμαράς (στα θεωρητικά και τη σύνθεση). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στα μαθηματικά από το πανεπιστήμιο Yale. Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Καμεράτα, την Ορχήστρα της Πάτρας, τη Φιλαρμονική της Σόφιας, τους American Bach Soloists (Σαν Φρανσίσκο), τη Louisiana Sinfonietta, τη Συμφωνική της Constanta (Ρουμανία), την Ορχήστρα του Debrecen (Ουγγαρία) κ.ά. Έχει δώσει ρεσιτάλ σε Ελλάδα, Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Ουγγαρία, Ιταλία, Γερμανία, Αίγυπτο, Καναδά και τις Η.Π.Α. Δίδαξε στη Thuringische Sommerakademie (Γερμανία) και παρέδωσε σεμινάριο βιολιού στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Louisiana. Παρουσίασε στο Ηρώδειο (Φεστιβάλ Αθηνών 2004) -με τον βιολονίστα Γ. Δεμερτζή και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης- το κοντσέρτο του Σκαλκώτα για δύο βιολιά σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Ακολούθησε ηχογράφηση του έργου για την εταιρία BIS. Η εκτέλεση του κοντσέρτου για βιολί του Ντ. Κωνσταντινίδη με τη Louisiana Sinfonietta κυκλοφορεί σε CD από την εταιρία Magni. Βραβεύτηκε με το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό μπαρόκ βιολιού των American Bach Soloists, με τα βραβεία Kaufmann και Orr (στο βιολί και τα μαθηματικά αντίστοιχα) από το Oberlin, με την πρώτη θέση για Benefactors Scholarship από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, και με το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας. Έχει συνθέσει έργα και καντέντσες για βιολί, έργα μουσικής δωματίου και μουσική για θέατρο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. από σημαντικούς καλλιτέχνες. Από το 2003 είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα