Αθήνα: Γέμισε νερά η Εθνική Πινακοθήκη και το κτίριο REX
Στη Θεσσαλία δεν είναι δυνατή ακόμη η διενέργεια αυτοψιών στους αρχαιολογικούς χώρους
Η σφοδρή κακοκαιρία που έπληξε την Αθήνα δεν άφησε αλώβητη την Εθνική Πινακοθήκη και το κτίριο REX, ενώ στη Θεσσαλία και ειδικότερα στις Περιφερειακές Ενότητες Μαγνησίας και Καρδίτσας δεν είναι δυνατή ακόμη η διενέργεια αυτοψιών στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία.
Θυμίζουμε πως η θεομηνία της 5ης Σεπτεμβρίου 2023 προκάλεσε κτιριακές ζημιές στο Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, ενώ δεν προκλήθηκαν ζημίες σε αρχαιότητες της Έκθεσης ούτε στις αποθήκες του Μουσείου.
Αναλυτικότερα σύμφωνα η ενημέρωση του Υπουργείου Πολιτισμού έχει ως εξής:
Εξαιτίας των έντονων καιρικών φαινομένων στην Αθήνα, διαπιστώθηκε εισροή ομβρίων υδάτων στο κτήριο της Εθνικής Πινακοθήκης, από την είσοδο της οδού Μιχαλακοπούλου. Λόγω του μεγάλου όγκου των υδάτων στην οδό, τα οποία δεν ήταν δυνατό να απορροφηθούν από τους αγωγούς ομβρίων του δικτύου της πόλης, εισήλθαν στο κτήριο και κατέληξαν μέχρι το πρώτο υπόγειο του κτηρίου. Ήδη, έχουν δοθεί οδηγίες από την αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων (ΔΙΠΑΝΣΜ) του Υπουργείου Πολιτισμού για επιπλέον θωράκιση του κτηρίου. Δεν υπέστη βλάβη κανένα από τα έργα που εκτίθενται στην Πινακοθήκη.
Επίσης, διαπιστώθηκαν προβλήματα στον υπόγειο χώρο του κτηρίου του REX. Συγκεκριμένα, στο υπόγειο, στους χώρους των ΗΜ εγκαταστάσεων της ΔΕΔΗΕ (χώρος μετασχηματιστή ΜΤ και χώρος ηλεκτρολογικών πινάκων) και των ΗΜ εγκαταστάσεων του κτηρίου διαπιστώθηκε ύπαρξη υδάτων. Επίσης, Εισροή υδάτων παρατηρήθηκε και σε ορισμένα σημεία στην οροφή του υπογείου.
Στο πεζοδρόμιο της οδού Πανεπιστημίου, υπάρχει ανθρωποθυρίδα που οδηγεί στο μηχανοστάσιο της ΔΕΔΗΕ, η οποία είναι μη στεγανή, καλύπτεται με μεταλλικό διάτρητο καπάκι, είναι εκτεθειμένη και δεν στεγάζεται. Στο ίδιο πεζοδρόμιο υπάρχει θυρίδα μη στεγανή με διάτρητο καπάκι για την διέλευση σωλήνων και αγωγών. Σύμφωνα με την εκτίμηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων ο μεγάλος όγκος νερού εισήλθε από τις δύο θυρίδες της ΔΕΔΗΕ του πεζοδρομίου και κατέληξαν στους χώρους του μηχανοστασίου. Διαπιστώθηκε, επίσης, εισαγωγή νερού πιθανόν από τους αγωγούς συλλογής όμβριων υδάτων της οδού Πανεπιστημίου από το φρεάτιο που βρίσκεται στην δεξιά πλευρά της πρόσοψης του κτηρίου. Τα στελέχη της (ΔΙΠΑΝΣΜ) είναι ήδη σε συνεννόηση με τον ΔΕΔΔΗΕ και την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα.
Στη Θεσσαλία και ειδικότερα στις Περιφερειακές Ενότητες Μαγνησίας και Καρδίτσας δεν είναι δυνατή η διενέργεια αυτοψιών στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία. Όταν παρατηρηθεί ύφεση του φαινομένου κλιμάκια των αρμοδίων Εφορειών Αρχαιοτήτων θα προβούν σε αυτοψίες και ελέγχους για την καταγραφή τυχόν ζημιών.
Καταστράφηκε το ιστορικό γεφύρι της Σαρακίνας
Απίστευτη θλίψη στην Καλαμπάκα για την καταστροφή ενός από τα ωραιότερα μνημεία της Ελλάδας. Το ιστορικό γεφύρι της Σαρακίνας που ενώνει την περιοχή με τη Διάβα καταστράφηκε παρά τις διαβεβαιώσεις των αρχών περί του αντιθέτου του πρωί.
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τον 16ο αιώνα από τον μητροπολίτη Λαρίσης Βησσαρίων Β΄.
Στην αρχική της μορφή η γέφυρα είχε έξι τόξα, με μεγαλύτερο το τρίτο από την αριστερή (ανατολική) όχθη, κάτω από το οποίο διέρχεται η βαθύτερη κοίτη του Πηνειού ποταμού. Το τόξο αυτό έχει άνοιγμα 19,70 μ. ύψος 9,70 μ. και πάχος διαζώματος 0,80 μ. Το δεύτερο σε μέγεθος τόξο έχει άνοιγμα 16,70 μ, ύψος 9,70 μ και πάχος διαζώματος 0,60 μ. Το δεξιό μικρό τόξο έχει άνοιγμα 7,50 μ, ύψος 3,70 μ και πάχος διαζώματος 0,50 μ. Το αριστερό τόξο έχει άνοιγμα 8,50 μ, ύψος 3,50 μ. και πάχος διαζώματος 0,50 μ. Το συνολικό μήκος της γέφυρας είναι 120 μ. Σήμερα σώζονται τα τέσσερα ημικυκλικά τόξα, ενώ στη θέση εκείνων που καρτέρευσαν το 1970 κατασκευάστηκαν άλλα από σκυρόδεμα. Με σκυρόδεμα επίσης επικαλύφτηκε και το κατάστρωμα της γέφυρας, το οποίο διαπλατύνθηκε κατά 2 μ.
Ο άγιος Βησσαρίων, πέρα από τα θρησκευτικά του καθήκοντα, πραγματοποίησε πολλά μεγάλα κοινωφελή έργα και επειδή τα σημαντικότερα από αυτά ήταν γέφυρες, αποκαλείται Βησσαρίων ο γεφυροποιός.
Οι γέφυρες που έχτισε είναι, εκτός από αυτή της Σαρακίνας που προαναφέραμε, στην Πύλη Τρικάλων (επίσης επί του Πηνειού ποταμού), η γέφυρα στην Πλάκα του Άραχθου ποταμού και η Γέφυρα του Κοράκου στον Αχελώο ποταμό.
Και οι τέσσερες αυτές γέφυρες ήταν έργα πολύ μεγάλα και πρωτοποριακά για την εποχή τους. Αποτελούσαν τα περάσματα από την ανατολική στη δυτική ηπειρωτική χώρα.