Αυτά είναι τα 60α Δημήτρια! Το πρόγραμμα της επετειακής διοργάνωσης
Το ιστορικότερο Φεστιβάλ Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, συμπληρώνει το 60ό έτος παρουσίας του στην πόλη και προσφέρει ένα πλούσιο πρόγραμμα
Tα Δημήτρια, το ιστορικότερο Φεστιβάλ Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, τον Οκτώβριο του 2025, συμπληρώνει το 60ό έτος παρουσίας του στην πόλη.
Με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Υπουργείου Πολιτισμού, η φετινή διοργάνωση δεν γιορτάζει απλώς έναν αριθμό χρόνων, αλλά επιβεβαιώνει τη δύναμη και την εξέλιξη ενός θεσμού που έχει διακριθεί ως πυλώνας τέχνης, καινοτομίας και κοινωνικής σύνδεσης.
Το πρόγραμμα υπόσχεται ένα πολύπλευρο ταξίδι στις τέχνες — μουσική, θέατρο, χορό, λογοτεχνία, κινηματογράφο, εικαστικά — προσφέροντας πρωτότυπες παραγωγές και συνεργασίες, ανοιχτό κάλεσμα σε καλλιτέχνες να συμμετέχουν με ιδέες που αγκαλιάζουν τη δημιουργικότητα, τη διαφορετικότητα και την ανταλλαγή πολιτιστικών εμπειριών.
Μουσική
Μαζί, ἀπό τά Βαλκάνια γιά τήν Οἰκουμένη
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος και Ιερά Μητρόπολις Θεσσαλονίκης
Μια μεγάλη συναυλία στο πλαίσιο της διεξαγωγής του Β’ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου του περιοδικού Θεολογία με θέμα: «Η Ορθόδοξη Θεολογία και η οντολογία της τεχνολογίας: ανθρωπολογικές, πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνέπειες».
Στο πρώτο μέρος της θα εμφανιστεί η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και θα ακολουθήσει η γυναικεία χορωδία Vanya Moneva από τη Βουλγαρία, ενώ στο δεύτερο μέρος ο συνθέτης Goran Bregovic, με το σχήμα του, καλλιτέχνες από τις βαλκανικές χώρες, θα ερμηνεύσει γνωστές και πολυαγαπημένες επιτυχίες του.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1) – 1 Οκτωβρίου 20:00
Με 30 χρόνια αδιάκοπης παρουσίας στη διεθνή μουσική σκηνή ως συνθέτης και σολίστ συνθέτης, ο πιανίστας Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης ανεβαίνει στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με το Baltic Neopolis Quartet, σχήμα που απαρτίζεται από επίλεκτους σολίστες της Baltic Neopolis Orchestra, διάσημης για τον καινοτόμο και ολόφρεσκο τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει την κλασική μουσική.
Στο Α’ μέρος θα ακουστούν: M. P. Górecki, Overture για κουαρτέτο εγχόρδων, έργο 16 F. Mendelssohn, Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 6 σε φα ελάσσονα, έργο 80
Στο Β’ μέρος: J. Brahms, Κουϊντέτο για πιάνο και έγχορδα σε φα ελάσσονα, έργο 34
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθ. Αιμίλιος Ριάδης (Μ2) – 6 Οκτωβρίου 20:30
Εισιτήρια: ΟΜΜΘ
Εκδήλωση στη μνήμη του Κοσμά Γαλιλαία
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον ΟΜΜΘ
Ο Κοσμάς Γαλιλαίας (1936-2000) υπήρξε ξεχωριστός Θεσσαλονικιός βιολιστής και μαέστρος που διετέλεσε επί σειρά ετών εξάρχων βιολιστής της Κ.Ο.Θ., ενώ το διάστημα 1992-94 διετέλεσε διευθυντής της.
Φέτος, 25 χρόνια από τον θάνατό του, η Κ.Ο.Θ. τιμά τη μνήμη του με δύο μεγάλες εκδηλώσεις. Η πρώτη είναι μια εκδήλωση ανοιχτή για το κοινό στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, με ομιλίες διακεκριμένων καλλιτεχνών που γνώρισαν και συνεργάστηκαν στενά με τον Κοσμά Γαλιλαία και σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό.
Φουαγιέ Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – 8 Οκτωβρίου 19:30, 10 Οκτωβρίου 19:30
Εισιτήρια: Κ.Ο.Θ
Gewalt live
Με 250 συναυλίες σε όλο τον κόσμο, αυτό το post-punk industrial συγκρότημα συνεχίζει την παράδοση θρυλικών γερμανικών συγκροτημάτων όπως οι DAF και οι Einstürzende Neubauten. Μουσικοί όπως οι Jack White, Tricky, Sleaford Mods, APTBS και Propaganda ορκίζονται στην αισθητική τους και στον μοναδικό τρόπο με τον οποίο αποτυπώνουν το «Zeitgeist» της εποχής. Η μουσική και οι στίχοι των Gewalt αντικατοπτρίζουν την σημερινή ατμόσφαιρα του Βερολίνου: μια άστεγη, εθισμένη γυναίκα ζητάει χρήματα από ένα παιδί στο μετρό, ενώ το συγκρότημα τραγουδάει το «Felicita».
Αυτοί είναι οι Gewalt – techno-punk καλλιτέχνες που μεταμορφώνονται σε δαίμονες επί σκηνής, με στόχο να σας κάνουν να χορέψετε, να κλείσετε το μυαλό σας και στη συνέχεια να το επαναφέρετε στις γνωστές ρυθμίσεις εργοστασιακού τύπου, επαναστάτης χωρίς παύση.
Πρώην Δημοτικά Σφαγεία – 15 Οκτωβρίου 21:00
Εισιτήρια: more.com
The original Wiener Johann Strauss Capelle Wiener Johann Strauss-Capelle
Ένα υπερθέαμα με την υπογραφή της Wiener Johann Strauss Capelle. Το μουσικό σύνολο που ίδρυσε η περίφμη μουσική δυναστεία των Στράους – ο Στράους και οι υιοί του Γιόχαν, Γιόζεφ και Έντουαρντ- και τους συνόδευε σε όλη τους τη θριαμβευτική μουσική επέλαση από τη Βιέννη σε ολόκληρο τον κόσμο, έρχεται στη Θεσσαλονίκη με διάσημους μουσικούς, σπουδαίους Βιεννέζους χορευτές και τη σοπράνο Alexandra Reinprecht, για μια μοναδική μουσικοχορευτική πανδαισία. Η αυθεντική ερμηνεία των συνθέσεων των Στράους αλλά και των έργων άλλων μεγάλων συνθετών συνοδευόμενη από τα κόκκινα φράκα των μουσικών, που καθιερώθηκαν το 1843, έγινα σλημα κατατεθέν στην ιστορία της ορχήστρας και στις θριαμβευτικές εμφανίσεις της σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1) – 16 Οκτωβρίου 21:00
Il Giardino Armonico Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Το μουσικό σχήμα Il Giardino Armonico αναγνωρίζεται διεθνώς ως ένα από τα κορυφαία σύνολα οργάνων εποχής στον κόσμο. Με εξειδίκευση στο ρεπερτόριο του 17ου και 18ου αιώνα, έχει να επιδείξει σημαντικές βραβεύσεις και συναυλίες σε όλο τον κόσμο, οι οποίες γνώρισαν την αποθέωση κοινού και κριτικών.
Με την κληρονομιά αριστείας και καινοτομίας που το διακρίνει, το σύνολο Il Giardino Armonico επαναπροσδιορίζει την ερμηνεία της εποχής, προσφέροντας στο κοινό ένα μουσικό ταξίδι από την μπαρόκ στην κλασική μουσική, εντός της Ροτόντας, σε μία εμπειρία που αναμένεται μοναδική.
Ροτόντα – 18 Οκτωβρίου 20:00
Μανόλης Αναγνωστάκης Εποχές – Συναυλία αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης
«Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις, να μην τις παίρνει ο άνεμος». «Νομίζω σήμερα πρέπει να δυσπιστούμε. Και όχι αυταπάτες προ παντός». Οι τραγουδιστές βγαίνουν στη σκηνή και όλοι μαζί τραγουδούν το «Δρόμοι παλιοί». Η κεντρική εκδήλωση των 60ών Δημητρίων είναι αφιερωμένη στον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη και τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του. Ξεκινά με τον ποιητή ωσεί παρόντα, μέσα από τα βίντεο να μας μιλά σαν να βρίσκεται δίπλα μας, αλλά και τον ηθοποιό Λεωνίδα Κακούρη να αφηγείται λιτά τη βιογραφία του. Όσα έζησε, όσα έγραψε, όσα μας έμαθε, όλα όσα δικά του διαβάσαμε, τραγουδήσαμε και αγαπήσαμε: «Εμείς θα βρούμε κάποτε μια ξέρα / Ένα νησί ερημικό όπως στα βιβλία / Εκεί θα χτίσουμε τα σπίτια μας».
Η σκηνοθέτρια Κατερίνα Ευαγγελάκου επιμελείται την κορυφαία εκδήλωση των 60ων Δημητρίων, συνθέτοντας μια παράσταση όπου ποίηση και μουσική, μαρτυρίες σαν αυτές του Τίτου Πατρίκιου και του Μίκη Θεοδωράκη, καθώς και ενσταντανέ με τον ίδιο τον Αναγνωστάκη να μιλά για τη ζωή του, θα ξετυλίξουν τον βίο και την πολιτεία του. Η ευαισθησία, η μελαγχολία και η χαρά, ο αγώνας, το πικρό χιούμορ και η λεπτή ειρωνεία, η Θεσσαλονίκη των οδών Αιγύπτου και Μισραχή, το γήπεδο και το καφενείο, αναπλάθονται μέσα σε μια πολυμεσική παράσταση με τη συνοδεία γνωστών ερμηνευτών, τη σύμπραξη της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης και με την υπόκρουση τραγουδιών που μελοποιήθηκαν ειδικά για τα φετινά 60ά Δημήτρια.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1) – 20 Οκτωβρίου 20:30
Εισιτήρια:more.com
L’ Amour à trois – G.C. Menotti: / La voix humaine – F. Poulenc
Δύο έργα που έχουν ως κοινό παρονομαστή μια γυναίκα και την εξάρτησή της από το τηλέφωνο.
Η κωμική όπερα The Telephone or L’amour a trois (1947) αφορά μια νέα γυναίκα που – όπως πολλοί από μας σήμερα – βρίσκεται όλη την ημέρα με ένα τηλέφωνο στο χέρι. Στη λυρική τραγωδία La Voix Humaine (1959) έχουμε μια γυναίκα που «κρέμεται» από το ακουστικό, προσπαθώντας απελπισμένα να παρατείνει κάτι που έχει ήδη τελειώσει.
Συνδέοντας τα δύο αυτά έργα μέσω μίας πρωταγωνίστριας, της Λούσυ, παρακολουθούμε την εξέλιξη του εθισμού της και εξερευνούμε τα βαθύτερα αίτια που ωθούν τον άνθρωπο στην εξάρτηση από την τεχνολογία και όχι μόνο.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθ. Αιμίλιος Ριάδης (Μ2) – 22 με 24 Οκτωβρίου 20:30
Εισιτήρια: Ο.Μ.Μ.Θ.
Richard Galliano New Viaggio Trio
Μία νύχτα ποίησης και συναισθημάτων, μία νύχτα μουσικής μυσταγωγίας, μία νύχτα που μας ταξιδεύει στον χρόνο, με την υπογραφή ενός θρύλου της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, τον μέγα βιρτουόζο του ακορντεόν Richard Galliano.
O μαθητής και άξιος επίγονος του Astor Piazzolla, ο γητευτής των αισθήσεων, ο βασιλιάς της νοσταλγίας, μας επανασυστήνει το θρυλικό άλμπουμ «Viaggio». «New Viaggio Trio» σημαίνει ανεπανάληπτες εκφραστικές μελωδίες παιγμένες σε μια φαντασμαγορική νύχτα. Το διαχρονικό μουσικό ταξίδι, ως Richard Galliano New Viaggio Trio ηχεί σαν μια σαγηνευτική απόμακρη ηχώ που από το παρελθόν επιστρέφει ιδανικά στο παρόν. Τζαζ και τανγκό, κάποτε και τώρα, ποιος δεν θα ήθελε να βυθιστεί και να χαθεί στη μοναδική ατμόσφαιρα ενός μαγικού ταξιδιού στον χρόνο με την υπογραφή του μαέστρου που, εκτός από τον Piazzola, συνεργάστηκε με τους Chet Baker, Brigitte Foyntaine, Jan Garbarek, Charles Aznavour, Wynton Marsalis και πλείστους άλλους θρύλους;
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1) – 24 Οκτωβρίου 21:00
Εισιτήρια: more.com
Μουσικές Γέφυρες. Sofia Academic Symphony Orchestra και νέοι σολίστ
H Κρατική Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης φιλοξενούν στην πόλη μας την ιστορική Academic Symphony Orchestra της Μουσικής Ακαδημίας της Σόφιας «Pancho Vladigerov».
Με ιστορία μεγαλύτερη από 100 χρόνια, η ορχήστρα από τη Βουλγαρία φιλοξένησε στις τάξεις της τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της μουσικής της χώρας, ενώ μέχρι και σήμερα φημίζεται για το ανώτατο επίπεδο σπουδών που παρέχει. Στο πλαίσιο του σπουδαίου εκπαιδευτικού της ρόλου εντάσσεται και η παρουσία της στα 60α Δημήτρια, όπου συμπράττει με νέους ταλαντούχους σολίστες και βοηθά το αστέρι τους να λάμψει παραπάνω.
Πρόγραμμα: Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Κοντσέρτο για πιάνο & ορχήστρα αρ. 23 σε λα μείζονα, КV 488 i. Allegro Πιάνο: Ηρακλής Αλεξόπουλος
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Κοντσέρτο για βιολί & ορχήστρα αρ. 3 σε σολ μείζονα, КV 216 i. Allegro Βιολί: Ελένη Λαγκουβάρδου
Τζοακίνο Ροσσίνι (1792-1868): “Largo al factotum” – cavatina του Figaro από την όπερα ‘Ο Κουρέας της Σεβίλλης’ Βαρύτονος: Svilen Denchev
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Sinfonia Concertante για βιολί, βιόλα και ορχήστρα σε μι ύφεση μείζονα, KV 364 ii. Andante iii. Presto Βιολί: Σοφία Στεφανίδου Βιόλα: Plamena Petrova
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Κοντσέρτο για κόρνο & ορχήστρα αρ. 4 σε μι ύφεση μείζονα, КV 495 i. Allegro moderato ii. Romance: Andante iii. Rondo: Allegro vivace
Κόρνο: Victor Theodosiev Διεύθυνση Ορχήστρας: Nikola Nikolov
* Το ίδιο πρόγραμμα με τους ίδιους συντελεστές παρουσιάστηκε στις 22 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Συναυλιών της Εθνικής Ακαδημίας Μουσικής της Σόφιας.
25 Οκτωβρίου 19:30
Είσοδος δωρεάν με δελτία εισόδου www.tsso.gr και από το εκδοτήριο της Κ.Ο.Θ., το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης
Θέατρο
Ιζαντόρα Ντακ Εθνική Λυρική Σκηνή/ Εναλλακτική Σκηνή
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μεταμορφώνεται σε μια ιδιόμορφη «λίμνη των κύκνων», όπου μια μικρόσωμη πάπια αναζητά τον δικό της δρόμο στον χορό. Με αναφορές στην πρωτοπόρο του σύγχρονου χορού, την «ξυπόλυτη χορεύτρια» Ιζαντόρα Ντάνκαν, καθώς και σε κλασικά παραμύθια όπως το «Ασχημόπαπο» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, η ηρωίδα της παράστασης, η μικρόσωμη πάπια Ιζαντόρα Ντακ με τα πανέμορφα, μοναδικά μπλε φτερά, ζει στη Λίμνη των Κύκνων και προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό της να γίνει μπαλαρίνα.
Το πάθος και η θέληση για χορό αποτελούν τον βασικό πυρήνα της παράστασης που καταφέρνει να μιλήσει με τρόπο απλό για σημαντικές αξίες, χαρίζοντας στο κοινό μια τρυφερή και ταυτόχρονα σκληρή περιπέτεια αυτογνωσίας με όχημα τη μουσική, τον χορό και το χιούμορ.
Παραγωγή: Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής Ιδρυτής Δωρητής Εναλλακτικής Σκηνής Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1)
Ώρες παραστάσεων
Σάββατο 4.10.2025 στις 19:00 Κυριακή 05.10.2025 στις 11:30
Frasques Le Galactic Ensemble
«Frasque» γαλλιστί θα πει φανταχτερή παρέκκλιση στη συμπεριφορά, ένα σκαμπρόζικο αστείο. Προερχόμενη από την ιταλική λέξη frasca, που σημαίνει «κλάδος», προκαλεί σύγχυση παραπέμποντας επίσης σε παιχνιδιάρικες ανοησίες χωρίς νόημα. Ή μήπως όχι;
Στην παράσταση Frasques, μια μικρή κοινότητα ανδρών και γυναικών παλεύουν να ελέγξουν καταστάσεις που ξεφεύγουν από τον έλεγχο. Στιγμές βγαλμένες από την πραγματικότητα, γίνονται πρώτη ύλη για μια αφήγηση που εμπεριέχει περιπέτεια, λυρισμό και φυσικά πάλη για ελευθερία. Η παράσταση Frasques είναι ένα έργο ωδή στην ελευθερία, μέσα από ένα αριστοτεχνικά αποδομημένο θέαμα. Ο κεντρικός ήρωας Frasques είναι παρορμητικός, εκρηκτικός, ανεπανάληπτος, διαταράσσει με τόλμη τη σχέση μεταξύ ερμηνευτή και κοινού, ξεφεύγει από τη γραμμική αφήγηση και παίζοντας ελεύθερα με τον χρόνο και τον χώρο χαρίζει ένα μεγαλειώδες αποτέλεσμα. Οι χαρακτήρες – συνοδοιπόροι του, προσπαθούν πεισματικά και θαρραλέα να βρουν επίσης μια θέση σε έναν κόσμο που είναι κατά καιρούς σκληρός, κατά καιρούς άπιαστος.
Μέσα από τις περιπέτειές τους, οι Galactik Ensemble χτίζουν μπροστά στα μάτια του κοινού μια παράσταση που μιλά για την αλληλεγγύη και την κοινή ελπίδα.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αιθ. Φίλων Μουσικής (Μ1) – 12 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Βαδίζοντας Transatlantic Group
«Αν συγκρίνουμε την ομορφιά αυτής της χώρας με την κακία αυτού του κράτους, θα καταλήξουμε στην αυτοκτονία».
Το «Βαδίζοντας» του Thomas Bernhard είναι ένα γλωσσικά και υφολογικά αριστουργηματικό διήγημα, γεμάτο παραλογισμό, σκοτάδι και χιούμορ, στο οποίο ο αφηγητής και κάποιος Oehler, ενώ περπατούν, συζητούν για τη φύση της σκέψης, της λογικής και της ύπαρξης καθαυτής, εξετάζοντας την αλληλεπίδραση ανάμεσα στις «συνθήκες και τις καταστάσεις» του κόσμου, καθώς και τη σχέση ανάμεσα στο περπάτημα και τη σκέψη, στην κίνηση και στην ακινησία.
Η Transantlantic Group, ερευνά το πεδίο της αλληλοσυμπληρωματικής τέχνης, σε μια παράσταση με γνώμονα τις open performances, αποτελούμενη από μεταβαλλόμενους ρυθμούς, ακανόνιστες παύσεις και την απρόβλεπτη αλληλεπίδραση των ηθοποιών, καθώς αυτοί περιηγούνται σε ένα πραγματικό και πολλά φανταστικά τοπία.
Σκηνοθεσία: Αλεξάνδρα Καζάζου
Θέατρο Αυλαία – 13 και 14 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
Αιαυτός Θίασος Kursk
Το τέλος του ήρωα ή ο μύθος του Αίαντα, μετά την πρόσκρουσή του στο φως του Διαφωτισμού που έφερε ο άνθρωπος το 1789. Είναι άραγε το Φως του Εωσφόρου ή το Άγιο φως; Μια ύπαρξη μόνη που ουρλιάζει προς το κενό που άφησαν οι θεοί. Σε έναν έρημο τόπο που γίνεται τόπος θυσίας του ανθρώπινου σώματος για το ανθρώπινο σώμα.
Με έναν λόγο παράφορο σαν καταρράκτη, ο οποίος γίνεται μουσική αλλά και προσευχή για τον πόθο, ο Αιαυτός του Δημήτρη Δημητριάδη είναι ένα συγκλονιστικό έργο για δύο πρόσωπα.
Σκηνοθεσία: Χάρης Φραγκούλης
Θέατρο Αυλαία
Ώρες παραστάσεων: Τρίτη 21.10.2025 20:30 Τετάρτη 22.10.2025 18:00 και 20:30
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περιμένοντας τον Γκοντό Emilia Romagna Teatro Fondazione
Μια παράσταση σταθμός στα όρια του μνημειακού και του κωμικού. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης του θεάτρου, Θεόδωρος Τερζόπουλος, κατευθύνοντας τον εξαιρετικό ιταλικό θίασο Emillia Romagna Teatro. «Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το τίποτα» είχε δηλώσει ο Σάμιουελ Μπέκετ (1906-1989) και με το «Περιμένοντας τον Γκοντό» (1948) εκσφενδόνισε σαν μετεωρίτη αυτό το «τίποτα» πάνω στη σκηνή. Γιατί τίποτα το αξιοσημείωτο, σε επίπεδο δράσης και υπόθεσης, δεν συμβαίνει σε αυτό το έργο του νομπελίστα Ιρλανδού στοχαστή, ποιητή και συγγραφέα, εκτός από τους δύο παρίες του δρόμου, τον Βλαδίμηρο και τον Εστραγκόν, που ντυμένοι με τα κουρέλια τους, στέκονται πλάι σε ένα δέντρο και μιλώντας περί ανέμων και υδάτων, συναντιούνται τυχαία με τρεις εξίσου περίεργους τύπους, ενώ κατά βάση περιμένουν κάποιον άλλον. Εκείνον που δεν έρχεται ποτέ. Ποιος είναι, τελικά, ο Γκοντό του τίτλου που δεν εμφανίζεται ποτέ; Κάποιος σωτήρας ή ακόμα και ο ίδιος ο Θεός, όπως φανερώνει η παραφθορά του ονόματος στα αγγλικά (Godot, από το God = Θεός); Ο Μπέκετ έχει, πάντως, παραδεχτεί ότι εκείνο που ενδιέφερε τον ίδιο δεν ήταν τόσο ο Γκοντό, όσο το «περιμένοντας».
Συνδιοργάνωση: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και Δήμος Θεσσαλονίκης
ΚΘΒΕ Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
23 Οκτωβρίου – Ώρες παραστάσεων: 18:00 και 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Το Συνέδριο για το Ιράν Θίασος Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων
Γραμμένο το 2018 και τοποθετημένο στη Δανία, τη χώρα με τους πιο ευτυχισμένους ανθρώπους στον κόσμο, το έργο μας μεταφέρει σε ένα συνεδριακό αμφιθέατρο στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, όπου εννέα μέλη της εγχώριας πνευματικής ελίτ συναντιούνται για να συζητήσουν το περίπλοκο Ιρανικό Ζήτημα και τη διένεξη μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Πολύ γρήγορα, όμως, το «Συνέδριο για το Ιράν» μετατρέπεται σε ένα «Συνέδριο για το Εμείς» και σε μια σύγκρουση διαφορετικών αντιλήψεων σχετικά με το σύμπαν, την ανθρώπινη ύπαρξη και το αιώνιο ζήτημα για το ποιο είναι τελικά το νόημα της ζωής.
«Και τι να κάνω, λοιπόν;» «Ό,τι κάνουμε και οι υπόλοιποι – να κλάψεις και ν’ αγαπήσεις». Μέσα από έναν «πυρετικό» λόγο, ο οποίος περνά από τη φιλοσοφία στην επιστήμη και από τη συντηρητική στην προοδευτική σκέψη, το έργο αναζητά τις βαθύτερες αιτίες που μας έχουν οδηγήσει στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, συνδέοντας το «πολιτικό» με το «προσωπικό» και εμμένοντας στο δυσαναπλήρωτο κενό που αφήνει η έλλειψη επικοινωνίας και η απουσία αγάπης.
Σκηνοθεσία: Χρήστος Θεοδωρίδης.
Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
METROPOLITAN URBAN THEATER – 27, 28 Οκτωβρίου 20:00
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
Prima Facie Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως»
Με βραβείο Olivier το 2022 στο West End του Λονδίνου και βραβείο Tony το 2023 στο Broadway της Νέας Υόρκης, έρχεται στη Θεσσαλονίκη το θεατρικό έργο της σπουδαίας νομικού Suzie Miller.
Το έχουν ήδη παρακολουθήσει μισό εκατομμύριο θεατές, σε περισσότερες από τριάντα χώρες σε όλο τον κόσμο την τελευταία πενταετία, ενώ έχει αλλάξει παγκοσμίως τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση.
Μια παραγωγή της διεθνούν εταιρείας “Trish Wadley Productions” και του πολιτιστικού οργανισμού “Λυκόφως” σε συμπαραγωγή με το του Θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, με τη Λένα Παπαληγούρα στον συγκλονιστικό ρόλο της δικηγόρου Tessa Ensler.
Θέατρο Κολοσαίον – 27, 28 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
Sillilab: No Difference Between Ho Ho Ho!!! Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
Το έργο είναι αφιερωμένο στον κορυφαίο μαθηματικό του 20ού αιώνα, Τζον φον Νόιμαν.
Η Ρούλα Πατεράκη, η διακεκριμένη καλλιτέχνις που ξεχωρίζει για την αεικίνητη σκέψη και τις διαρκείς δημιουργικές αναζητήσεις της, αυτή τη φορά δημιουργεί ένα δικό της τολμηρό θεατρικό σύμπαν μέσα από το οποίο «εξερευνά», με πρωτότυπο αφηγηματικό τρόπο, το πνεύμα και το έργο ενός πραγματικού «ήρωα» της επιστήμης, μιας πολυσχιδούς προσωπικότητας και «υπερδιάνοιας» του 20ού αιώνα που άλλαξε τον ρου της ανθρωπότητας και της τεχνολογίας. Μιλούν για εκείνον οι γυναίκες της ζωής του, η μητέρα του, η κόρη του, οι συνεργάτες αλλά και όλοι οι σπουδαίοι επιστήμονες του 20ού αιώνα, μέσα από τη μοναδική σκηνική γλώσσα της Ρούλας Πατεράκη σε μια παράσταση που συνδυάζει το ανθρώπινο με το τεχνητό και συνδέει το παρελθόν με το μέλλον.
Παραγωγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
ΚΘΒΕ Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών – 31 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
Εικαστικά
Τέχνη – Διαγώνιος και το μουσείο που δεν έγινε Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ
Η έκθεση «Τέχνη – Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε» αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές. Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 400 έργα, αφού στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ βρίσκονται τα εικαστικά έργα της συλλογής της ΤΕΧΝΗΣ Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας, ενώ στην Κεντρική Βιβλιοθήκη – Κέντρο Πληροφόρησης ΑΠΘ στεγάζεται η Συλλογή Ντίνου Χριστιανόπουλου με ζωγραφικά, χαρακτικά έργα και φωτογραφίες.
Από το 1950 έως τη δεκαετία του 1990, η ΤΕΧΝΗ και η ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ, η κάθε μια στην κλίμακά της, δεν ήταν δύο αντίθετες ή συγκρουόμενες προτάσεις. Αντίθετα, η καινοτόμα, γόνιμη και παραγωγική δράση τους έδειχνε ότι συμπλέουν. Αυτό είναι και το μήνυμα της έκθεσης, αφού πρόκειται στην ουσία για την παρουσίαση ενός πλούσιου αποθέματος, παράδειγμα του τι σημαίνει προσφορά στην παιδεία και στην πόλη. Αυτή ήταν άλλωστε και η κοινή τους θεμελιακή αρχή και αποστολή.
Η έκθεση είναι μια συνδιοργάνωση του Τελλογλείου Ιδρύματος ΑΠΘ, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης – Φεστιβάλ Δημητρίων και της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης ΑΠΘ.
Τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα. Τη γενική ευθύνη της έκθεσης έχει η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου και ομοτ. Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ενώ την επιμέλεια έχει ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Miguel Fernandez Belmonte.
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. – 3 Οκτωβρίου – 15 Φεβρουαρίου
Όψεις παραστατικότητας στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική: έκθεση έργων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών από τη συλλογή του Ιορδάνη Κοτζαϊβάζογλου Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης
Η έκθεση παρουσιάζει επιλεγμένα έργα της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής ζωγραφικής, τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Καθηγητή και Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Σχεδιασμού του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, Ιορδάνη Κοτζαϊβάζογλου.
Περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα σε λάδια, ακρυλικά, τέμπερες και υδατογραφίες, καταξιωμένων νεοελλήνων ζωγράφων των γενεών του 1960, του 1970, και κυρίως του 1980 και μετά, όπως οι Α. Φασιανός, Δ. Μυταράς, Π. Τέτσης, Κ. Γραμματόπουλος, Χ. Μπότσογλου, Ι. Ψυχοπαίδης, Σ. Σόρογκας, Π. Σάμιος, Σ. Δασκαλάκης, Γ. Ρόρρης, Ε. Σακαγιάν, Μ. Μακρουλάκης, Ε. Κανά, Μ. Χάρος, Α.Μ. Τσακάλη, Μ. Φιλοπούλου, Μ. Κτιστόπουλου, Τ. Μαντζαβίνου κ.ά. Επίσης, σχέδια και χαρακτικά (ξυλογραφίες και χαλκογραφίες) των Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Ι. Τσαρούχη, Α. Φασιανού.
Δημοτική Πινακοθήκη / CASA BIANCA – 16 Οκτωβρίου – 6 Δεκεμβρίου
Ο Φώτης Κόντογλου στο Άγιον Όρος: Έκθεση ζωγραφικής και ντοκουμέντων Αγιορείτικη Εστία
Ο Φώτης Κόντογλου υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς της γενιάς του ’30, ο οποίος με το έργο του σημάδεψε την πνευματική και καλλιτεχνική ζωή του τόπου για πολλές δεκαετίες. Εκφράστηκε κυρίως μέσα από τη ζωγραφική τέχνη, αλλά εξίσου σημαντικό υπήρξε και το συγγραφικό του έργο.
Το 1923 ταξιδεύει για πρώτη φορά στο Άγιον Όρος. Η επίσκεψη αυτή τον στιγματίζει και γίνεται ταυτόχρονα ο πιο σημαντικός σταθμός της καλλιτεχνικής του πορείας. «Εκείνο που χρειάζεται να πω εδώ είναι πως δεν περίμενα να εύρω μια τέχνη τόσο τέλεια μέσα στις εκκλησιές των μοναστηριών», γράφει την ίδια χρονιά στην έκδοση «Η Τέχνη του Άθω» στην οποία παρουσιάζει αντίγραφα που έχει δημιουργήσει κατά την παραμονή του στις μονές του Αγίου Όρους.
Η έκθεση της Αγιορειτικής Εστίας στοχεύει στην ανάδειξη της ιδιαίτερης σχέσης του μεγάλου δημιουργού με την Αθωνική Πολιτεία, η οποία διήρκησε καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου του και τον ανατροφοδοτούσε σε πνευματικό και καλλιτεχνικό επίπεδο.
Είσοδος ελεύθερη.
Αγιορειτική Εστία, Εγνατία 109 – 23 Οκτωβρίου – 20 Μαρτίου
Κινηματογράφος
TiSFF – Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης
Επί 18 χρόνια το σινεμά που προβάλλει, όπως και οι ταινίες και οι δημιουργοί που μας συστήνει το Thessaloniki International Short Film Festival, είναι ό,τι καλύτερο, δημιουργικότερο και πρωτοποριακό κυκλοφορεί στα δαιδαλώδη σοκάκια της έβδομης τέχνης του πλανήτη.
Το TiSFF με την υπογραφή του μέντορα και ιδρυτή του Γιάννη Ζαχόπουλου, για άλλη μια χρονιά φιλοξενείται στο κεντρικό πρόγραμμα των Δημητρίων. Με τις ανανεωτικές αισθητικές και εννοιολογικές επιδόσεις των ταινιών του, το κινηματογραφικό φεστιβάλ-διαμάντι τιμά και διαφημίζει τη Θεσσαλονίκη σε όλο στον κόσμο, χάρις στη μεστή θεματολογία του, στο φιλμικό ρεπερτόριο που, αντιπαρερχόμενο τους αγχώδεις ρυθμούς που επιβάλλει η κουλτούρα του binge watching, προτάσσει τον δικό του τρόπο θέασης, επί και εκτός σκοτεινής αίθουσας, εφόσον το TiSFF εκπέμπει και ψηφιακά.
Για άλλη μια χρονιά οι σινεφίλ ετοιμαστείτε να απολαύσετε ένα φεστιβάλ με καινοτόμες αφηγήσεις, μακριά από τον χυλό και τις κοινοτυπίες των καιρών.
Αίθουσα ΤΩΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ, Αποθήκη Δ’, Λιμάνι – 8-11 Οκτωβρίου και online από 13-20 Οκτωβρίου
Λογοτεχνία
Παρουσίαση του Γερμανού συγγραφέα Sebastian Fitzek
Η Θεσσαλονίκη θα διαβάσει πρώτη το νέο του βιβλίο, ή και καλωσόρισες, Sebastian Fitzek!
Ο συγγραφέας του οποίου τα βιβλία έχουν κυκλοφορήσει σε 37 χώρες κι έχουν πουλήσει πάνω από 19 εκατομμύρια αντίτυπα διεθνώς, ενώ πολλά έχουν διασκευαστεί για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο, έρχεται στην πόλη για μία και μοναδική εμφάνιση, όπου θα παρουσιάσει το νέο ψυχολογικό θρίλερ: «Το κορίτσι του ημερολογίου».
Το 2017 ήταν ο πρώτος Γερμανός συγγραφέας που τιμήθηκε με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας και να η ευκαιρία για μια καθηλωτική συζήτηση για το καλό, το κακό και φυσικά την αστυνομική λογοτεχνία. Καλεσμένος των 60ών Δημητρίων, ο Γερμανός συγγραφέας του οποίου τα βιβλία στην Ελλάδα κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διόπτρα θα «ανακριθεί» ενώπιον του κοινού από τον Αλέξανδρο Μυροφορίδη, διδάκτορα Δημιουργικής Γραφής, μελετητή της μυθοπλασίας μυστηρίου και συντονιστή της Λέσχης Ανάγνωσης Αστυνομικής Λογοτεχνίας Φεντόρα.
Είσοδος ελεύθερη για κοινό.
Ολύμπιον, πλατεία Αριστοτέλους 10 – 20 Οκτωβρίου 19:00
Όπερα-Μουσικό Θέατρο
Θέλω να δω τον Πάπα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Εθνική Λυρική Σκηνή με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης
Στο έργο, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις όταν ανέβηκε το 1920, ξεδιπλώνεται στο έπακρο η θεματολογία του Θεόφραστου Σακελλαρίδη. O συνθέτης υπογράφει και το λιμπρέτο, το οποίο αποτελεί διασκευή στα καθ’ ημάς της φάρσας του Μωρίς Ενεκέν «Οικιακές χαρές» (1894), με πρωταγωνιστές ένα νεόνυμφο αστικό ζευγάρι η σχέση του οποίου διαταράσσεται όταν, κατά τη διάρκεια του γαμήλιου ταξιδιού τους στη Ρώμη, η νεαρή σύζυγος εκφράζει την επιθυμία να δει από κοντά τον Ποντίφικα! Ύφος, γλώσσα, χαρακτήρες, μουσική και ρυθμός αποκαλύπτουν έναν σαγηνευτικό σκηνικό κόσμο όπου σατιρίζονται αξιοθαύμαστα η υποκρισία, η υπερβολή, η επιδειξιμανία αλλά και η άκριτη εξιδανίκευση κάποιων κοινωνικών θεσμών.
ΚΘΒΕ Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών – 4, 5 Οκτωβρίου 20:30
Εισιτήρια: more.com
Madre Salonico Εναλλακτική Σκηνή Εθνική Λυρική Σκηνή
Ποιός μιλάει ακόμη τα «λαντίνο», τη μητρική γλώσσα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης; Ποιός τραγουδάει τα σεφαραδίτικα τραγούδια; Η παράσταση μουσικού θεάτρου «Madre Salonico», σε κείμενο του διακεκριμένου συγγραφέα Λέοντα A. Ναρ και σκηνοθεσία του πολύπειρου Βίκτωρα Αρδίττη, είναι ένα έργο σε μια γλώσσα που χάνεται, επενδεδυμένο με τα τραγούδια των εβραϊκών κοινοτήτων της λεκάνης της Μεσογείου, που συνδέει το παρόν με το παρελθόν ως μια χειρονομία μνήμης.
Το έργο παρουσιάζεται σε ένα μείγμα «λαντίνο» (της ισπανοεβραϊκής γλώσσας της σεφαραδίτικης κοινότητας) με ήρωες τον Ιντό, μετανάστη τρίτης γενιάς που ζει στη Νέα Υόρκη, και τη γιαγιά του Ζάννα, διάσημη κάποτε τραγουδίστρια. Οι δυο τους μοιράζονται τα βιώματα, τις αναμνήσεις και τους προβληματισμούς τους, με έμφαση στην ιστορική διαδρομή των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, που είναι ταυτισμένη με τη συλλογική μνήμη της πόλης.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθ. Αιμίλιος Ριάδης (Μ2) – 30, 31 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων από τα εκδοτήρια του Ο.Μ.Μ.Θ.
Χορός
Mosaik Companie Käfig
Χιπ χοπ και μποξ, τσίρκο και χορός, θέατρο, ίλιγγος και ακροβατικά, ποίηση από το χθες και φουτουρισμός από το αύριο. Αλχημιστικές μεταμορφώσεις από σκηνή σε σκηνή και ανακάτεμα αισθητικών γλωσσών και κωδίκων.
Αυτός είναι κόσμος του χορογράφου Mourad Merzouki, υπερκινητικά αέρινος και πάντα στην κόψη. Μαζί του πέντε περφόρμερς-υπεράνθρωποι, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν να «πετούν» όχι μόνο σε μεγάλες αίθουσες χορού, αλλά να μεταφέρουν το μήνυμα οπουδήποτε υπάρχει απλώς ένα δάπεδο ή μια επιφάνεια.
Η παράσταση Mosaïk φέρνει τους Compagnie Käfig στην πόλη, υποσχόμενη να ενώσει όλες τις γενιές των θεατών του χορού.
METROPOLITAN URBAN THEATER – 8 Οκτωβρίου 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Χρυσή Εποχή Εθνική Λυρική Σκηνή σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου
Ένα ιλιγγιώδες πάρτι σε μια αίθουσα όπερας, ένα μαχητικό μανιφέστο για το άγνωστο αύριο, τα μεγάλα «πιστεύω» και οι διαχρονικές καλλιτεχνικές εμμονές του Κωνσταντίνου Ρήγου εντός μιας παράστασης με club ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα. Με ηλεκτρονική χορευτική μουσική, εκτυφλωτικούς φωτισμούς και με 13 εξαιρετικούς χορευτές, που άλλοτε σαν μια αλλόκοτη μάζα που επιβιώνει στον ξέφρενο ρυθμό, άλλοτε σαν καλοκουρδισμένοι στρατιώτες μιας αυστηρής χορογραφίας και άλλοτε με απρόσμενα ντουέτα ανάμεσα στον ρομαντισμό και την απόγνωση, η Χρυσή Εποχή συνοψίζει τα 35 χρόνια του Ρήγου από την άνοιξη του χοροθεάτρου έως τη νεοκλασική αυστηρότητα του Μπαλέτου της ΕΛΣ.
Κατάλληλο για θεατές άνω των 16 ετών. Έντονες εναλλαγές φωτισμού που μπορεί να ενοχλήσουν άτομα με προβλήματα όρασης. Συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου Μέγας Δωρητής ΕΛΣ & Δωρητής παράστασης: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
ΚΘΒΕ Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών – 10 έως 12 Οκτωβρίου 21:00
Εισιτήρια: more.com
Thessaloniki Variations Ballet Preljocaj Ballet Preljocaj
7 χορευτές και ο διάσημος χορογράφος Angelin Preljocaj, με βάση την Aix-en-Provence, ανατρέχουν σε εμβληματικές δουλειές της ομάδας τους, παλαιότερες και νεότερες, μεταφέροντας στη Θεσσαλονίκη στιγμές χορού που δονούν και σκηνές που συγκλονίζουν.
Men at their bath (2025), Swan Lake (2020), Mythologies (2022), Requiem(s) (2024) και Women at their bath (2025), είναι οι δυναμικές δημιουργίες που θα παρουσιαστούν κι έχουν στο κέντρο τους έναν απαιτητικό, ενσώματο και βαθιά ανθρώπινο χορό.
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθ. Αιμίλιος Ριάδης (Μ2) – 26 Οκτωβρίου 21:00