Βιβλίο

Αυτά είναι τα νέα βιβλία που θα διαβάσεις τώρα

Πάντα βρίσκουμε χώρο για μερικά ακόμα στη βιβλιοθήκη μας. Προτάσεις από νέες κυκλοφορίες

Parallaxi
αυτά-είναι-τα-νέα-βιβλία-που-θα-διαβάσε-1145893
Parallaxi

Βιβλία που ξεχωρίσαμε, σας τα παρουσιάζουμε προκειμένου να έχετε την πιο καλή «συντροφιά» αυτές τις μέρες που επιστρέφει ο χειμώνας και όλα φωνάζουν… “σπίτι”!

Μερικά βιβλία, διαφορετικά μεταξύ τους, για διαφορετικές ηλικίες, διαφορετικές απαιτήσεις και πάνω από όλα, για διαφορετικές διαθέσεις που εμείς αγαπήσαμε ήδη. Σκέφτεστε κάποια καλύτερη παρέα;

«Σου γράφω από την κοιλιά του κτήνους» | Μίνως Ευσταθιάδης

Στις 15 Σεπτεμβρίου 1981 η δεκάχρονη Ούρσουλα Χέρμαν πηγαίνει στο μάθημα γυμναστικής στο διπλανό χωριό και το απόγευμα παίζει με την ξαδέλφη της. Πριν νυχτώσει, ξεκινάει για να επιστρέψει σπίτι. Δεν φτάνει όμως ποτέ εκεί και το ποδήλατό της βρίσκεται πεσμένο δίπλα στη λίμνη. Παρά τις εκτεταμένες έρευνες των δικών της, της αστυνομίας και πολλών εθελοντών, παραμένει εξαφανισμένη.

Στις 16 Μαΐου 2006 η Σαρλότε Μπέρινγκερ βρίσκεται δολοφονημένη στο πολυτελές ρετιρέ της, στο κέντρο του Μονάχου, πάνω από το τετραώροφο πάρκινγκ ιδιοκτησίας της. Κάποιος έχει συνθλίψει το κρανίο της με είκοσι τέσσερα χτυπήματα, χρησιμοποιώντας ένα σφυρί ή κάποιο παρόμοιο εργαλείο. Η υπόθεση τραβάει πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας και γίνεται γνωστή σε ολόκληρη τη Γερμανία ως η «δολοφονία στο πάρκινγκ». Ύστερα από μια επεισοδιακή δίκη το δικαστήριο καταδικάζει τον ανιψιό της σε ισόβια κάθειρξη.

Ο συγγραφέας Μίνως Ευσταθιάδης αποφασίζει να επισκεφτεί έναν βασικό ύποπτο για τη δολοφονία της Ούρσουλας. Είναι μία ακόμα περίπτωση ενόχου που αρνείται το έγκλημά του ή μια κλασική υπόθεση δικαστικής πλάνης; Τα ίχνη φαίνεται να οδηγούν στο δάσος κι αποκεί πίσω στην πόλη του Μονάχου. Τι σχέση μπορεί να έχει η απαγωγή του κοριτσιού με τη δολοφονία στο πάρκινγκ είκοσι πέντε χρόνια αργότερα;

*Ο Μίνως Ευσταθιάδης (γεν. 1967) σπούδασε νομικά στην Αθήνα και στο Ανόβερο. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα Έξοδος (Ανατολικός, 2001), Χωρίς γλώσσα (Καστανιώτης, 2004) και Το δεύτερο μέρος της νύχτας (Ωκεανίδα, 2014) που εκδόθηκε στα γερμανικά (Acabus, 2014).Το μυθιστόρημά του Ο Δύτης (Ίκαρος, 2018) εκδόθηκε στα γαλλικά (Actes Sud, 2020) και στα αραβικά (Al Arabi, 2023). Βρέθηκε στη βραχεία λίστα των βραβείων Athens Prize for Literature (Ελλάδα), Violeta Negra Occitanie (Γαλλία) και Prix du Livre Europeen (Ευρώπη). Το μυθιστόρημά του Κβάντι (Ίκαρος, 2020) εκδόθηκε στα γαλλικά (Actes Sud, 2023). Το μυθιστόρημά του Σχέδια του χάους (Ίκαρος, 2022) θα κυκλοφορήσει στα γαλλικά από τον Actes Sud το 2025 και έχει υπογραφεί Option για την τηλεοπτική του μεταφορά. Ζει κοντά στη θάλασσα.

Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 300

Συνωμοσίες | Michael Shermer

Τίποτα δεν συμβαίνει κατά τύχη —όλα συνδέονται μεταξύ τους— συμπτώσεις δεν υπάρχουν: σε τούτες τις φράσεις συναντά κανείς συμπυκνωμένη την ουσία της σκέψης ενός συνωμοσιολόγου. Παρ’ ότι για δεκαετίες γυρόφερναν στο περιθώριο της αμερικανικής πολιτικής σκηνής, οι θεωρίες συνωμοσίας έχουν γίνει πλέον κυρίαρχο και αναπόσπαστο στοιχείο της: ούτε λίγο-ούτε πολύ, 147 μέλη του αμερικανικού Κογκρέσσου υπερψήφισαν τις ενστάσεις για τα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών του 2020, βασιζόμενα στην αναπόδεικτη θεωρία συνωμοσίας της μυστηριώδους ομάδας QAnon! Αυτό ωστόσο δεν είναι παρά το πιο πρόσφατο παράδειγμα σε μια μακρά ακολουθία θεωριών συνωμοσίας, που περιλαμβάνει τη σατανιστική υστερία της δεκαετίας του 1980, τη Νέα Παγκόσμια Τάξη, τους φόβους περί δηλητηριώδους φθορίωσης του νερού, τις εικασίες για τον πραγματικό δολοφόνο του Προέδρου Τζων Φ. Κέννεντυ, αλλά και την υποψία ότι η 11η Σεπτεμβρίου ήταν μια «δουλειά» στημένη από την κυβέρνηση Μπους.

Ο Michael Shermer παρουσιάζει εδώ μια συναρπαστική ιστορική ανασκόπηση των θεωριών συνωμοσίας, που ξεκινά από τη δολοφονία του Φραγκίσκου Φερδινάνδου και τις απαρχές του Α ́ Παγκόσμιου Πολέμου, επιχειρώντας ταυτόχρονα να απαντήσει από τη σκοπιά της γνωστικής και της εξελικτικής ψυχολογίας σε μια σειρά από καίρια ερωτήματα: Γιατί πιστεύουν οι άνθρωποι σε θεωρίες συνωμοσίας; Ποιες εξ αυτών έχουν βάση αλήθειας; Πώς θα μπορούσαμε να τις αντιμετωπίσουμε; Σύμφωνα με τον ίδιο, οι άνθρωποι πιστεύουν στις θεωρίες συνωμοσίας διότι αρκετές από αυτές έχουν έναν πυρήνα αλήθειας (και διαβλητές εκλογές έχουν γίνει, και παιδόφιλοι υπάρχουν). Σημαντικό ρόλο παίζουν, επίσης, ένα διάχυτο αίσθημα άγχους και απώλειας κοινωνικού ελέγχου, όπως και παράγοντες της ανθρώπινης προσωπικότητας. Τέλος, βάσιμοι εξελικτικοί λόγοι φαίνεται να παραπέμπουν σε ένα είδος «εποικοδομητικής συνωμοσιολογίας» που αποτελεί δομικό στοιχείο της ανθρώπινης φύσης.

*Ο Μάικλ Σέρμερ (1954) είναι αμερικανός συγγραφέας, ιστορικός της επιστήμης και δραστήριος ακτιβιστής σε θέματα ελέγχου ψευδοεπιστημονικών και υπερφυσικών ισχυρισμών. Εκδότης και αρχισυντάκτης του τριμηνιαίου περιοδικού Sceptic, είναι εκτελεστικός διευθυντής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού The Sceptics Society, που η δράση του επικεντρώνεται στην προώθηση του επιστημονικού σκεπτικισμού και στην καταπολέμηση της ψευδοεπιστήμης, της δεισιδαιμονίας και των παράλογων πεποιθήσεων. Από το 2001 έως το 2019 είχε δική του στήλη στο περιοδικό Scientific American. Έχει γράψει πολλά σημαντικά βιβλία. Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης κυκλοφορούν τα βιβλία του Γιατί οι άνθρωποι πιστεύουν σε παράξενα πράγματα; Ψευδοεπιστήμη, προλήψεις και άλλες πλάνες του καιρού μας (2003) και Συνομωσίες. Γιατί τόσοι λογικοί άνθρωποι πιστεύουν τόσο παράλογα πράγματα (2024).

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 400

Ταξίδι με τον Πήγασο | Μαρία Μπουφίδου – Γεωργοπούλου

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θερμαϊκός η ποιητική συλλογή της Μαρίας Μπουφίδου-Γεωργοπούλου, με τίτλο Ταξίδι με τον Πήγασο. Ρεαλιστικά, σουρεαλιστικά αλλά και στοιχεία φουτουρισμού ενυπάρχουν στα ποιήματα που απαρτίζουν τη συλλογή. Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες.

*Η Μαρία Μπουφίδου-Γεωργοπούλου γεννήθηκε στην πόλη της Θεσσαλονίκης, στις 24 Ιανουαρίου 1958. Είναι απόφοιτος του Φιλοσοφικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και παρακολούθησε δύο χρόνια μεταπτυχιακών σπουδών. Ασχολήθηκε στα φοιτητικά της χρόνια, ερασιτεχνικά, με το θέατρο. Ήταν μέλος του Φ.Ο.Θ.Κ., (Φοιτητικού Ομίλου Θεάτρου Κινηματογράφου) και συμμετείχε σε θεατρικές παραστάσεις του ομίλου («Καραγκιόζικα» του Β. Ρώτα, «Γκόλφω» κ.ά.). Εργάστηκε ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση.

Εκδόσεις Θερμαϊκός, σελ. 104

Μια σύντομη ιστορία του σύγχρονου κόσμου | William Woodruff

Η παρούσα επισκόπηση της παγκόσμιας ιστορίας συνοψίζει τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε ο σύγχρονος κόσμος από το 1500 μ.Χ. και μετά. Διερευνώντας τις σημαντικότερες αλλαγές κατά τα τελευταία πεντακόσια χρόνια, ο Woodruff εξηγεί σε ποιο βαθμό οι παγκόσμιες δυνάμεις υπήρξαν υπεύθυνες για τη διαμόρφωση τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος. Στην προσπάθειά του να κατανοήσει το σύνολο, την πολυπλοκότητα και την ποικιλομορφία του παρελθόντος, μετατοπίζει την προσοχή του στο όλον και όχι στα μέρη, και εστιάζει στις σχέσεις μεταξύ των κρατών, καθώς η αυξανόμενη σύγκλιση και αλληλεξάρτηση των εθνών δικαιολογούν την υιοθέτηση μιας ευρύτερης, πιο πλουραλιστικής οπτικής. Το βιβλίο μιλάει για την άνοδο και την πτώση αυτοκρατοριών και πολιτισμών, και δείχνει πως πολλά προβλήματα του σύγχρονου κόσμου αποτελούν κληρονομιά της δυτικής κυριαρχίας. Ο συγγραφέας είναι πεπεισμένος ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο μεταβατικό στάδιο της παγκόσμιας ιστορίας, στο οποίο ο κόσμος δεν διαμορφώνεται πλέον αποκλειστικά σύμφωνα με τις προσλήψεις του δυτικού μοντερνισμού, αλλά ολοένα και περισσότερο με βάση τις αξίες όλων των πολιτισμών. Με τη μετατόπιση της γεωπολιτικής και γεωοικονομικής ισχύος προς την Ασία και με την αυξανόμενη παγκόσμια επιρροή του θρησκευτικού φονταμενταλισμού και του επαναστατικού εθνικισμού, η ανάγκη για μια παγκόσμια προοπτική καθίσταται περισσότερο έντονη παρά ποτέ. Στην οικουμενική αυτή μελέτη η προσέγγιση, θεματική και χρονολογική, είναι εξ ανάγκης προσωπική, χρονική και χωροθετική. Γίνεται αντιληπτό ότι μόνο με ιστορικούς όρους μπορούμε να κατανοήσουμε τη μεταμόρφωση του σύγχρονου κόσμου.

*Ο William Woodruff είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Φλόριδα στο Gainesville | Ο Λουκιανός Χασιώτης είναι αναπληρωτής καθηγητής νεότερης και σύγχρονης ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

University Studio Press, σελ. 548

Η Πόλις / The City | Βασίλης Κολώνας

Ο Καβάφης είναι ο ποιητής της πόλης˙ η φύση ελάχιστα τον εμπνέει και τον απασχολεί. Ο αστικός χώρος ορίζει την τοπιογραφία και την εικονογραφία της ποίησής του. Μία πρώτη προσέγγιση στο θέμα αυτό παρουσιάστηκε από τον Βασίλη Κολώνα στο Α΄ Διεθνές Συμπόσιο για τον Καβάφη στην Αλεξάνδρεια το 1991. Στα επόμενα έτη ακολούθησαν δημοσιεύσεις αλλά και παρουσιάσεις από τον συγγραφέα σε διαλέξεις και πανεπιστημιακά σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η παρούσα δίγλωσση και ανανεωμένη μορφή του βιβλίου έρχεται τριάντα περίπου χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση και περίπου δέκα μετά την πρώτη έκδοση. Οι φωτογραφίες που επιλέχθηκαν για να πλαισιώσουν το αγγλικό κείμενο ακολουθούν τη θεματολογία της αρχικής έκδοσης με φωτογραφικές λήψεις του συγγραφέα της περιόδου 1991-2009, και συνομιλούν με τον ποιητικό χώρο αποτυπώνοντας την εικόνα της πόλης κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Με ελάχιστες εξαιρέσεις επώνυμης αρχιτεκτονικής, παρουσιάζονται κτίρια ελληνικών ιδιοκτησιών και επιχειρήσεων, ανώνυμες γειτονιές και δρόμοι στην οθωμανική συνοικία, χώροι κοινωνικών συναθροίσεων, λεπτομέρειες κτιρίων ⎼ «παράθυρα», «σκάλες»- ενώ οι απόψεις της corniche, οι εγκαταλελειμμένες ακτές και οι οπτικές φυγές προς το Kait Bey υπογραμμίζουν τον αέναο διάλογο της πόλης με τη θάλασσα. Στόχος δεν ήταν η νοσταλγία για ό,τι χάθηκε αλλά η ανάδυση της Πόλης, μέσα από εικόνες-σύμβολα ενός αστικού χώρου υπό δοκιμασία…

*Ο Βασίλης Κολώνας είναι ιστορικός της αρχιτεκτονικής, ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Γλυπτική / Sculpture | Aggelika Korovessi

Οι Εκδόσεις IANOS παρουσιάζουν το δίγλωσσο AGGELIKA KOROVESSI Sculpture, ένα λεύκωμα αφιερωμένο στην καταξιωμένη Ελληνίδα εννοιολογική γλύπτρια Αγγέλικα Κοροβέση. Με την επιμέλεια του Γιάννη Κολοκοτρώνη, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο τόμος αυτός εμβαθύνει στην καλλιτεχνική διαδρομή και τη φιλοσοφία της Κοροβέση. Περιλαμβάνει επίσης κείμενα από διακεκριμένους ιστορικούς της Τέχνης και επιμελητές εκθέσεων, τα οποία συμπληρώνουν την παρουσίαση του έργου της.

Η Κοροβέση έχει καθιερωθεί με τα «Ηχογλυπτά» της, έργα που αποτυπώνουν οπτικά τα ηχητικά κύματα των προφορικών λέξεων, και για σημαντικά δημόσια γλυπτά στην Ελλάδα, την Κίνα, τη Γαλλία, την Κύπρο κ.ά., όπως το πρόσφατο εμβληματικό μνημείο προς τιμήν της εξέγερσης των Επαγγελματιών-Βιοτεχνών του 1927, επί της Πανεπιστημίου 42, στην Αθήνα. Για πρώτη φορά, μέσα από ενσωματωμένους κωδικούς QR, στο βιβλίο ζωντανεύουν βίντεο τέχνης και σημαντικά στιγμιότυπα, ολοκληρώνοντας τη μονογραφία. Η παρούσα έκδοση πραγματοποιήθηκε με τη χορηγία του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ). Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ.

*Η Αγγέλικα Κοροβέση γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) της Αθήνας με κρατική υποτροφία (Ι.Κ.Υ.). Έργα της έχουν εκτεθεί σε δημόσιους χώρους, μουσεία και ιδιωτικές συλλογές τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία, Βέλγιο, Ολλανδία), στις Ηνωμένες Πολιτείες (Λος Άντζελες, Ουάσινγκτον), στην Ασία (Πεκίνο, Τσενγκντού), στη Ρωσία και στη Νότια Αμερική (Χιλή). Η Κοροβέση έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε πολυάριθμες πολιτιστικές εκδηλώσεις παγκοσμίως και τιμήθηκε με το Ασημένιο Ολυμπιακό Μετάλλιο στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Γλυπτικής στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου, ως αναγνώριση της επιδραστικής συμβολής της στη σύγχρονη γλυπτική.

Εκδόσεις IANOS, σελ. 176

Η φυσική αγαθότητα | Philippa Foot

Ο έκδηλος στόχος μου σε τούτο το βιβλίο συνίσταται στη σκιαγράφηση μιας ξεχωριστής θεώρησης της ηθικής κρίσης, μιας θεώρησης πολύ διαφορετικής από εκείνη για την οποία οι περισσότεροι φιλόσοφοι γράφουν σήμερα. Διότι πιστεύω ότι οι αξιολογήσεις της ανθρώπινης βούλησης και πράξης έχουν την ίδια εννοιολογική δομή με τις αξιολογήσεις των χαρακτηριστικών και λειτουργιών των άλλων έμβιων όντων, και μπορούν να κατανοηθούν μόνο υπό τους όρους αυτούς. Επιθυμώ να δείξω ότι το ηθικό κακό αποτελεί «είδος φυσικού ελαττώματος». Η ζωή θα είναι στο κέντρο της συζήτησής μου…

H Φυσική αγαθότητα της Philippa Foot αποτέλεσε και αποτελεί μία από τις πλέον πρωτότυπες και σημαντικές συνεισφορές αλλά και ένα σημείο καμπής στο πεδίο της σύγχρονης ηθικής φιλοσοφίας. Με γλώσσα προσιτή και με έντονο το βιωματικό στοιχείο, η Foot υπερασπίζεται μια αριστοτελική ερμηνεία της αρετής, που επικεντρώνεται «στη φυσική αγαθότητα και τα φυσικά ελαττώματα» των έμβιων όντων. Καταπιάνεται με ηθικά ερωτήματα θεμελιώδη για την ανθρώπινη ζωή· εξετάζει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η πρακτική ορθολογικότητα, η πλανημένη ηθική συνείδηση και η σχέση ανάμεσα στην αρετή και την ευτυχία, ολοκληρώνοντας την πραγμάτευσή της με μια κριτική στον ιμμοραλισμό του Νίτσε.

*Η Philippa Foot (Φιλίππα Φουτ) (1920-2010) σπούδασε φιλοσοφία, πολιτική επιστήμη και οικονομικά στο Κολέγιο Σόμερσβιλ, κολέγιο θηλέων στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Στο Κολέγιο συμφοιτήτριές της ήταν μεταξύ άλλων η Elizabeth Anscombe, η Mary Midgley και η Iris Murdoch, που επίσης χάραξαν τα δικά τους φιλοσοφικά μονοπάτια. Το 1950 έγινε εταίρος του Σόμερσβιλ, και το 1976 έγινε καθηγήτρια φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, όπου παρέμεινε ώς το 1991. Κατόπιν επέστρεψε στην Οξφόρδη, όπου ολοκλήρωσε τη μονογραφία της Η φυσική αγαθότητα. Εντασσόμενη σ’ ένα νεοαριστοτελικό ρεύμα, η συνεισφορά της στη σύγχρονη ηθική φιλοσοφία θεωρείται ανεκτίμητη. Από το 1948 και για όλη της τη ζωή υποστήριζε ενεργά τις δράσεις της Oxfam, διεθνούς οργάνωσης για την καταπολέμηση της πείνας στον κόσμο.

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 256

Φύλο, φεμινισμός και μετάφραση | Luise von Flotow

Το βιβλίο περιλαμβάνει έντεκα θεμελιακά κείμενα της Luise von Flotow με θέμα το φύλο, τον φεμινισμό και τη μετάφραση. Η επιλογή των κειμένων έγινε από κοινού με τη συγγραφέα και καλύπτουν 30 χρόνια αφοσιωμένης έρευνας, επιτρέποντας να διαφανούν πτυχές του μετασχηματισμού της σκέψης μιας από τις κύριες στοχάστριες της φεμινιστικής μετάφρασης και πλέον σημαντικές φωνές στις μεταφραστικές σπουδές. Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη την απουσία μεγάλου αριθμού έργων στα ελληνικά, το παρόν φιλοδοξεί να παρουσιάσει τις προσεγγίσεις και τις εξελίξεις της φεμινιστικής μετάφρασης και στη χώρα μας. Η Flotow μας θυμίζει γιατί το φύλο, η γλώσσα και η μετάφραση μας αφορούν άμεσα και γιατί έχουν και θα έχουν πάντοτε σημασία.

Ο όρος «φεμινιστική μετάφραση» συνεπάγεται την επιλογή συγκεκριμένων κειμένων για μετάφραση, ενώ ταυτόχρονα άλλα κείμενα παραμερίζονται και συνειδητά δεν μεταφράζονται. Συνεπάγεται ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (μεταφράστριες/τές, επιμελήτριες/τές, εκδότριες/τες) συνεργάζονται για να διασφαλίσουν ότι μια φεμινιστική μετάφραση χρησιμοποιεί γλώσσα συμπεριληπτική ως προς τις γυναίκες σε ένα συγκεκριμένο πολιτισμικό συγκείμενο, προσαρμόζοντας τους κανόνες της γραμματικής, χρησιμοποιώντας ορολογία και γλώσσα που σέβονται τις γυναίκες, καθιστώντας τες ορατές στο κείμενο, επινοώντας νεολογισμούς, και υιοθετώντας άλλες δημιουργικές προσεγγίσεις με στόχο να καταστεί το ξένο υλικό προσβάσιμο και ουσιαστικό σε ένα νέο περιβάλλον.

Η φεμινιστική μετάφραση δίνει στο μεταφράζον υποκείμενο χώρο απαραίτητο για να εξηγήσει και να σχολιάσει τις επιλογές του, ή για να προσθέσει προλογικά σημειώματα και επίμετρα στα οποία μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του και τα συναισθήματά του για το υπό μετάφραση έργο. Το τελευταίο καθιστά τη μετάφραση μια κοινή εμπειρία μεταξύ του συγγράφοντος υποκειμένου, του μεταφράζοντος υποκειμένου και του αναγνωστικού κοινού λαμβάνοντας υπόψη ότι κανένα κείμενο δεν είναι απόλυτο, αλλά μπορεί πάντοτε να διαβαστεί, ερμηνευτεί, κατανοηθεί και να εφαρμοστεί διαφορετικά.

*Η Luise von Flotow είναι καθηγήτρια Μεταφραστικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οττάβα στον Καναδά.

University Studio Press, σελ. 320

Νους ο Κυβερνήτης | Ολυμπία Γκίμπα – Τζιαμπίρη

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις IANOS το καινούριο βιβλίο της Ολυμπίας Γκίμπα-Τζιαμπίρη, με τίτλο Νους ο Κυβερνήτης. Προσεγγίσεις. Με το βιβλίο αυτό η Ομότιμη Καθηγήτρια Ιατρικής του Α.Π.Θ. και συγγραφέας συμπληρώνει την ιατροφιλοσοφική τριλογία της, η οποία πραγματεύεται θέματα που άπτονται της φιλοσοφίας, της θεολογίας, της φυσικής, της τεχνολογίας και του μυστικισμού. Με έναυσμα την τεχνολογική έκρηξη που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, στο παρόν βιβλίο ασχολείται με το θέμα του Νου. Το κείμενο του βιβλίου διαμορφώνεται σε δύο ενότητες: η πρώτη αφορά τη συνείδηση, τα είδη της, τις μορφές της συνειδητότητας, το υποσυνείδητο και το ασυνείδητο. Η δεύτερη ενότητα προσεγγίζει το θέμα της συνείδησης από έξι διαφορετικές οπτικές γωνίες ‒ φιλοσοφική, νευροφυσιολογική, επιστημολογική, κοσμολογική, μυστικιστική και τεχνολογική. 

Απόσπασμα από το οπισθόφυλλο:

Κάθε άνθρωπος διαθέτει το δικό του προσωπικό «αποτύπωμα». Προσλαμβάνοντας μια εμπειρία και έχοντας ως βάση τις προϋπάρχουσες σχετικές εμπειρίες του, κατανοεί και επιλέγει τις νέες έννοιες, διαθέτοντας αυτονομία επιλογής. Έτσι, αντιλαμβάνεται διαφορετικά το ίδιο μουσικό έργο, τον ίδιο ζωγραφικό πίνακα, ή ακόμα την ίδια πολιτική άποψη.

[…] Η κατάληξη άραγε των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι ένα ρομποτικό χάος με κυριαρχία του απρόσωπου, περιορισμό της επιστημονικής οξυδέρκειας και αποπροσωποποίηση της ιατρικής φροντίδας; Η τεχνολογία από μόνη της δεν είναι ούτε καλή, ούτε κακή, ούτε ουδέτερη. Ο άνθρωπος είναι αυτός που την τροποποιεί και τη μεταλλάσσει ανάλογα με τις ενέργειές του.

Ολυμπία Γκίμπα-Τζιαμπίρη, Ομότιμη Καθηγήτρια Ιατρικής και συγγραφέας, γεννήθηκε στην Κοζάνη, σπούδασε Ιατρική και ειδικεύτηκε στη Μικροβιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), ενώ μετεκπαιδεύτηκε στη Νευροφυσιολογία και τη Νευροενδοκρινολογία σε Γερμανία, Αγγλία και Η.Π.Α. Εξάντλησε την ακαδημαϊκή ιεραρχία μέχρι τη βαθμίδα της Καθηγήτριας της Ιατρικής του Α.Π.Θ. και διηύθυνε τα Εργαστήρια Φυσιολογίας και Νευροφυσιολογίας. Το επιστημονικό έργο της, συγγραφικό και ερευνητικό, είναι πλούσιο, με διεθνή αναγνώριση (πεντάτομο σύγγραμμα Η Φυσιολογία του Ανθρώπου, καθώς και άλλα ιατρικά συγγράμματα και μονογραφίες). Οι επιστημονικές ερευνητικές πειραματικές εργασίες της δημοσιεύθηκαν σε ιατρικά περιοδικά, ελληνικά και του εξωτερικού, και ανακοινώθηκαν σε διεθνή ιατρικά συνέδρια. Επίσης, ασχολήθηκε με τη συγγραφή λογοτεχνικών βιβλίων, όπως η τριλογία Μια γυναίκα θυμάται… Αναδρομές και αναζητήσεις – Το βέλος του χρόνου. Από την Ιατρική… στην Πρυτανεία – Ρίζες Γρυπές. Προορισμός… Κοζάνη (ΙΑΝΟS ΕΚΔΟΣΕΙΣ), το Αστέρια δροσάτα. Γνώση για… λάμψη (Εκδόσεις «ΖΥΓΟΣ») και η ιατροφιλοσοφική τριλογία Δεσμώτες ελεύθεροι. Γιατροί… φιλοσοφούντες – Γνώση & ανθρώπινη συμπεριφορά. Ένας πολύπλοκος μηχανισμός και το παρόν βιβλίο Νους ο Κυβερνήτης. Προσεγγίσεις (ΙΑΝΟS ΕΚΔΟΣΕΙΣ). Η Καθηγήτρια Ολυμπία Γκίμπα-Τζιαμπίρη εξελέγη στην Πρυτανική Αρχή του Α.Π.Θ. (είναι η πρώτη γυναίκα Αντιπρύτανις στην ιστορία του) και διετέλεσε για μια εξαετία Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού, Πρόεδρος του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε., Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών, εκπρόσωπος της Συνόδου των Ελλήνων Πρυτάνεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση για θέματα Παιδείας (Confederation Rectors European, CRE) και εκλεγμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της European University Association (EUA). Διετέλεσε, ακόμη, Πρόεδρος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) επί μια εξαετία, Έφορος (Trustee) του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια, Πρόεδρος του παραρτήματος Θεσσαλονίκης του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής, ιδρυτικό μέλος και Αντιπρόεδρος της Διαβαλκανικής Συνεργασίας Γυναικών του Κέντρου UNESCO στη Θεσσαλονίκη, καθώς και μέλος διαφόρων επιστημονικών, φιλανθρωπικών και πολιτιστικών εταιρειών και συλλόγων. Για το έργο και την προσφορά της έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης (με τον Σταυρό του Αγίου Δημητρίου και τον Σταυρό του Γρηγορίου Παλαμά), από τη Μητρόπολη Βεροίας (με τον Σταυρό του Αποστόλου Παύλου), από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και από τους Δήμους Θεσσαλονίκης και Βεροίας, ενώ είναι Επίτιμος Δημότης Πάρου και Χίου.

Εκδόσεις IANOS, σελ. 160

Σώματα παρόντα | Επιμέλεια: Μέντη Μέγα

Βλέποντας ένα σώμα να κινείται πάνω σε μια σκηνή, ίσως να μη φαντάζεται κανείς τον σύνθετο συνδυασμό πολιτισμικών, ιστορικών, αισθητικών, πολιτικών, οικονομικών και προσωπικών παραγόντων που έδωσαν μορφή στη συγκεκριμένη παράσταση. Πώς προέκυψαν οι κινήσεις και ποια είναι η σημασία τους; Πώς ορίζεται σήμερα τι είναι και τι δεν είναι χορός; Τι σημαίνει χορογραφία και ποιος ο ρόλος της/του χορογράφου; Ποια στοιχεία συνθέτουν τη συγκεκριμένη σκηνική αναπαράσταση και πώς σχετίζονται με την ταυτότητα της/του περφόρμερ; Μέσα από ποιο πρίσμα προσλαμβάνεται το έργο από το κοινό του;

Το “Σώματα παρόντα: μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού” καλύπτει ένα μεγάλο εύρος συναρπαστικών θεματικών, που ανιχνεύουν τη σύνδεση του χορού με τη ζωή και με ζητήματα που απασχόλησαν τον άνθρωπο διαχρονικά, αλλά και στη σύγχρονη εποχή. Πρόκειται για μια ανθολογία κειμένων, γραμμένων από σημαντικές/-ούς ακαδημαϊκούς και καλλιτέχνες, τα οποία μας κινητοποιούν να γνωρίσουμε σε μεγαλύτερο βάθος την τέχνη του χορού και να επανεξετάσουμε τον τρόπο που χορεύουμε, χορογραφούμε ή προσλαμβάνουμε ως θεατές μια παράσταση χορού. Τα θέματα του βιβλίου εκτείνονται από τα μαζικά χορευτικά και γυμναστικά θεάματα του Γ’ Ράιχ στους «μεταμοντέρνους» χορογραφικούς πειραματισμούς των δεκαετιών του 1960 και του 1970 στην Αμερική, και από τον στενό δεσμό της ιστορίας του μπαλέτου με τον θεσμό του γάμου μέχρι το φαινόμενο της παρενδεδυμένης χορεύτριας (danseuse en travesti) στο γαλλικό ρομαντικό μπαλέτο· από τις προϊστορικές τελετουργίες για τον θάνατο του χειμώνα μέχρι τις πρακτικές αυτο-τραυματισμού στις περφόρμανς της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, και από τον κλασικό ορισμό του Αριστοτέλη για τον χορό στη ριζοσπαστική θέση ότι ο χορός πρέπει στο εξής να ορίζεται από την έννοια της «παρουσίας» και όχι της «κίνησης», ανοίγοντας τον δρόμο για τη δυνατότητα ενός ακίνητου χορού. Όλα τα κείμενα, καθώς και οι πέντε ενότητες στις οποίες είναι χωρισμένο το βιβλίο, συνοδεύονται από ξεχωριστές εισαγωγές, που τα πλαισιώνουν νοηματικά, γνωστικά και μεθοδολογικά, με στόχο την καλύτερη κατανόηση όσων πραγματεύονται. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Universal Studio Press, σελ. 384

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα