Καιρός για διάβασμα!
Πάσχα, καιρός για ανάγνωση. Τώρα που ο χρόνος και η εποχή το επιτρέπουν ταξίδεψε με ένα βιβλίο.
Πάσχα, καιρός για ανάγνωση. Τώρα που ο χρόνος και η εποχή το επιτρέπουν ταξίδεψε με ένα βιβλίο.
Στη Θεσσαλονίκη είσαι και ένα εντυπωσιακό μυθιστόρημα για την πόλη. Η Σαλονίκη, η πόλη των τριών θεών, των χριστιανών, των μουσουλμάνων και των Εβραίων, προσπαθεί να βρει την ταυτότητά της στην αυγή του εικοστού αιώνα. Αύγουστος 1917. Η πόλη καίγεται συθέμελα. Ο πλούσιος Μεχμέτ εφέντης σώζει τη ζωή μιας χριστιανής, της Σοφίας. Την ερωτεύεται παράφορα, παντρεύεται όμως μια άλλη γυναίκα. Το συναρπαστικό βιβλίο ‘’Ψίθυροι του Βάρδαρη’’ της Σοφίας Βόικου από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
Από τις ίδιες εκδόσεις ένα ιστορικό μυθιστόρημα τοποθετημένο σε μια μεταβατική εποχή. Μια εικοσαετία μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας στην Ελλάδα, οι αγρότες του θεσσαλικού κάμπου ζουν σαν δουλοπάροικοι. Την τυραννία των Τούρκων έχει διαδεχτεί η απληστία των Ελλήνων τσιφλικάδων. Ο Γιώργος Πολυράκης με το ‘’Δικαίωμα στο αύριο’’ μας μεταφέρει σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών περιγράφοντας έναν έρωτα κόντρα στις δυσκολίες.
Ένα βιβλίο με διαχρονική αξία από τις εκδόσεις Ιανός για τη συνέχεια. Στο βιβλίο «Αναμνήσεις και εκμυστηρεύσεις ενός δικαστή» ο Βασίλειος Ε. Λαμπρίδης εκθέτει προσωπικές του εμπειρίες από την θητεία του σε νευραλγικές θέσεις της Δικαιοσύνης, αλλά και από τη συμμετοχή του σε δυο σημαντικές δίκες της νεότερης Ιστορίας, αυτήν για την δολοφονία του Λαμπράκη το 1966 και αυτήν στο Ειδικό Δικαστήριο το 1991-1992.
Ο Ρένος ο Ζαχαρένιος, ένας ζαχαροπλάστης, διαφορετικός απ’ αυτούς που ξέρουμε, ζει στα …σύννεφα και φτιάχνει λιχουδιές για τους ήρωες των παραμυθιών. Αγαπάει όμως πολύ και τους ανθρώπους, γι’ αυτό αποφασίζει να φτιάξει μια ζαχαρένια συνταγή μόνο για κείνους. Το δώρο για τα παιδιά αυτό το Πάσχα είναι το βιβλίο της Φωτεινής Κωνσταντοπούλου, ‘’Μια ζαχαρένια συνταγή’’, από τον Ιανό.
Το τοπίο ορίστηκε με πολλούς τρόπους και αισθητικά ιδιώματα, συχνότερα ως διείσδυση ή προβολή του αστικού πολιτισμού στον φυσικό χώρο. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ο Γιάννης Παντελίδης στο ‘’Τίποτε προσωπικό’’ προτείνει μια θεώρηση του τοπίου που εκτείνεται πέρα από την πόλη και εξαρτάται από αυτήν, επιλέγοντας ως στίβο της πενταετούς φωτογραφικής του αναζήτησης αυτήν ακριβώς την επικράτεια στη γενέθλια πόλη του Θεσσαλονίκη από τις εκδόσεις University Studio Press.
Η πυρκαγιά του 1917 συνιστά ένα ανεπανάληπτο ορόσημο: Tαυτόχρονα με την αλλαγή του εθνικού της χαρακτήρα και ρόλου, και την αλλαγή ενός μεγάλου τμήματος του πληθυσμού της, η Θεσσαλονίκη άλλαξε πλήρως ως προς την χωρική της υπόσταση. Στο βιβλίο, παρουσιάζονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ιστορικού χρόνου και του τόπου: η μορφή της παραδοσιακής προνεωτερικής πόλης καθώς και οι εξελίξεις στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. ‘’Οχυρωμένο στρατόπεδο, ανοχύρωτη πόλη’’. Η αγαπημένη μας πολεοδόμος Αλέκα Καραδήμου-Γερόλυμπου, φωτίζει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές της ιστορίας της πόλης. Από τις εκδόσεις University Studio Press.
Γεννημένος στην αγαπημένη Θάσο ο Γιάννης Ατζακάς με οκτώ διηγήματα από τις εκδόσεις Άγρα που καθηλώνουν. Ακούγοντας για ώρα αμίλητοι τον Νικήτα Μπελή να μιλά για την προδομένη αγάπη του, ο γέρο-Τρύφωνας είπε μόνο Λίγη φλόγα, πολλή στάχτη, παλικάρι μου. Στην ομότιτλη συλλογή των οκτώ διηγημάτων, οι ήρωες γνωρίζουν στην αρχή λίγη αναγνώριση, μια πρόσκαιρη ανάδειξη, μιαν ελάχιστη, όσο το φως μιας αστραπής, έκλαμψη ευτυχίας κι ύστερα, άλλοι από τις τροπές της Ιστορίας, άλλοι από τις μετεμφυλιακές διώξεις και τα κολαστήρια της χούντας, κάποιοι από ανεκπλήρωτους και προδομένους έρωτες, μερικοί από κακοτυχία, αρρώστιες και θάνατο, όλοι τους κατακρημνίζονται, καταβυθίζον¬ται στο σκοτάδι.
‘’Το χειμωνιάτικο ταξίδι’’ του Wilhelm Müller από τις εκδόσεις Άγρα. Δυο οικεία όσο και αινιγματικά πρόσωπα στρέφουν και μας κοιτούν. Έρχονται λοξεύοντας προς τη μεριά μας από ένα μακρινό τοπίο που ακούει στο όνομα ρομαντισμός – αλλιώς, από την παρεξηγημένη αφετηρία της εποχής μας. Η δίγλωσση έκδοση συνοδεύεται από εμπεριστατωμένη εισαγωγή («Κατευόδιο») του μεταφραστή Διονύση Καψάλη, έργα του μεγάλου ζωγράφου του ρομαντισμού Κάσπαρ Ντάβιντ Φρήντριχ και επίμετρο του Ντήτριχ Φίσερ-Ντήσκαου, ενός από τούς κορυφαίους τραγουδιστές του 20ού αιώνα, που οι ερμηνείες του στο Χειμωνιάτικο ταξίδι παραμένουν πάντα σημείο αναφοράς.