Τα νέα βιβλία που θα διαβάσεις τις μέρες των γιορτών
Νέες κυκλοφορίες βιβλίων για... κάτω από το δέντρο!
Έχουμε περάσει ήδη σε χριστουγεννιάτικη διάθεση και τα καλά βιβλία παραμένουν προτεραιότητα τελικά τόσο για να “σπαταλήσουμε” ωραία τον ελεύθερο χρόνο μας όσο και για να “λύσουν” τα χέρια μας ως δώρα σε φίλους και συγγενείς.
Γι’ αυτό και αυτή τη φορά, οι προτάσεις μας για τις νέες κυκλοφορίες βιβλίων, έχουν διπλό ενδιαφέρον για όλους.
Μερικές από εκείνες τις εκδόσεις που ξεχωρίζουμε, τις μαζέψαμε εδώ και σας τις παρουσιάζουμε.
Γιορτινά και λαμπερά…
Πολύ αργά πια | Claire Keegan
Στην καινούργια της νουβέλα η Ιρλανδή συγγραφέας αναρωτιέται αν η έλλειψη γενναιοδωρίας καταστρέφει τις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Η μεταφράστρια των βιβλίων της Μαρτίνα Ασκητοπούλου μας συστήνει το βιβλίο. Η Claire Keegan στην καινούργια της νουβέλα γράφει για την Ιρλανδία, τους ανθρώπους της και τον έρωτα. Αν στα Μικρά πράγματα σαν κι αυτά και στα Τρία φώτα έκανε μια βουτιά στο παρελθόν, με πολλή τρυφερότητα κι άλλο τόσο πόνο, τώρα στρέφει τον φακό στο παρόν. Αν στα δύο προηγούμενα έργα της εστίαζε στην έννοια της οικογένειας και της καλοσύνης, τώρα σκαλίζει τις ρομαντικές σχέσεις και τις διάφορες, δυστυχώς γνώριμες, εκφάνσεις του μισογυνισμού, που αποτελεί ακόμη συστατικό στοιχείο τους.
Ο Κάχαλ είναι ένας συνηθισμένος υπάλληλος με μια συνηθισμένη δουλειά. Μια μέρα γνωρίζει τη Σαμπίν και αποφασίζει ότι θέλει να είναι μαζί της· είναι γοητευτική, μαγειρεύει πολύ ωραία και περνάνε τόσο χρόνο μαζί, άρα ο γάμος δεν είναι παρά μονόδρομος. Τα χρόνια περνούν – πώς θα κάνει κι αυτός τη δική του οικογένεια; Κι ενώ ο γάμος δρομολογείται, μόλις ορθώνεται το ένα εμπόδιο, τα προβλήματα δεν σταματούν να ανακύπτουν. Όσο σκέφτεται και ξανασκέφτεται τα συμβάντα που οδήγησαν στη ματαίωση των προσδοκιών του, εμείς οι αναγνώστες καταλαβαίνουμε πολύ καλά, και τελικά καλύτερα από τον ίδιο, ότι η άγνοια και ακόμα περισσότερο η αδιαφορία για τη σύντροφό σου, η υπεροψία, η χειραγώγηση και η λεκτική βία είναι τρομακτικά γερά ριζωμένα στη σημερινή κοινωνία, υποδαυλίζονται ασυνείδητα από την ίδια την οικογένεια και τους φίλους, κι ενισχύονται από την ίδια τη γλώσσα.
Η Κίγκαν λέει σε μια της συνέντευξη: «Ο Κάχαλ είναι πολύ τσιγκούνης. Είναι κακός. Δεν του είναι εύκολο να κοιτάξει το παρελθόν κατάματα και να παραδεχτεί κάποια πράγματα. Λέει ψέματα στον εαυτό του». Αυτές οι περιγραφές, τόσο ακριβείς, απουσιάζουν από το ίδιο το κείμενο. Ο αναγνώστης όμως καταλήγει ακριβώς στα ίδια συμπεράσματα· κι αυτό οφείλεται στην ικανότητα της Κίγκαν με λίγα να λέει πολλά, να δομεί σε πολύ λίγες σελίδες ολόκληρα σύμπαντα και να αναπτύσσει αληθοφανείς σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων – σχέσεις που μας θυμίζουν κάτι από εμάς και μας συγκινούν προτού καταλάβουμε γιατί.
Η νουβέλα Πολύ αργά πια έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν την Claire Keegan μία από τις πιο πολυδιαβασμένες και αγαπημένες σύγχρονες συγγραφείς. Μία ώρα ανάγνωσης για πολλές μέρες σκέψης.
*Η Claire Keegan (Κλερ Κίγκαν) γεννήθηκε στην Ιρλανδία το 1968. Διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί στο New Yorker, στο Paris Review, και στο Granta και έχουν μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες. Το Antarctica (συλλογή διηγημάτων, 1999) κέρδισε το Rooney Prize for Irish Literature και ήταν ένα από τα βιβλία της χρονιάς σύμφωνα με τους Los Angeles Times. Το Walk the Blue Fields (συλλογή διηγημάτων, 2007) κέρδισε το Edge Hill Prize για την καλύτερη συλλογή διηγημάτων. Το Foster (νουβέλα, 2010) κέρδισε το Davy Byrnes Award. Το βιβλίο της Μικρά πράγματα σαν κι αυτά (2020) χαρακτηρίστηκε αριστούργημα από τους κριτικούς, ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Booker και έγινε διεθνές μπεστ σέλερ.
Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 56
Το ποτάμι του χρόνου | Μιχάλης Μακρόπουλος
Το σινεμά είναι ψέματα, το σινεμά είν’ αλήθεια. Για μιάμιση ώρα, είναι η μόνη αλήθεια. Κυλά στον δικό του χρόνο έξω από το χρόνο… Μια ταινία είναι ένας πλήρης κόσμος. Δεν τον πιστεύουμε γιατί ’ναι αληθινός· είναι αληθινός γιατί τον πιστεύουμε. Η αλήθεια του είναι πλασμένη από φως, υποκριτική, γωνίες λήψης, κινήσεις της κάμερας.
Με άξονες το χρόνο, το πρόσωπο, την ψευδαίσθηση, τους κόσμους, τη μνήμη, το Ποτάμι του χρόνου είναι μια λογοτεχνική αφήγηση που, περνώντας από δεκάδες ταινίες, ξετυλίγει μια προσωπική σχέση αγάπης με τον κινηματογράφο, την τέχνη που περισσότερο απ’ όλες τις άλλες σημάδεψε τον 20ό αιώνα και συνυφάνθηκε μ’ αυτόν.
*Ο Μιχάλης Μακρόπουλος γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Σπούδασε βιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα τελευταία δεκατρία χρόνια ζει με την οικογένειά του στη Λευκάδα. Έχει εκδώσει δεκατέσσερα βιβλία για ενήλικες, τα τελευταία έξι από τις εκδόσεις Κίχλη: Το δέντρο του Ιούδα (2014), Τσότσηγια & Ω’μ (2017), Μαύρο νερό (2019), Η θάλασσα (2020), Άρης (2021, μαζί με την ποιήτρια Ελένη Κοφτερού), Ιστορίες από ένα περασμένο μέλλον (2022). Το Μαύρο νερό τιμήθηκε με το Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2020 του περιοδικού Ο Αναγνώστης και το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2020, και η Μαλαματένια βελανιδιά (Καλειδοσκόπιο, 2020) με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 56
Η Ζωή του Νου | Χάνα Άρεντ
Η Ζωή του Νου, αποτελούμενη από δύο τόμους που εξετάζουν τη Σκέψη και τη Βούληση, είναι το τελευταίο και ίσως το κορυφαίο έργο της Χάνα Άρεντ. Μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον της από τον κόσμο της πολιτικής πράξης, τη Vita Activa, με τον oποίο είχε ασχοληθεί δημιουργικότατα, διεισδύει βαθιά στις νοητικές διαδικασίες, στη Vita Contemplativa. Πρόκειται για εμπεριστατωμένη και προκλητική ανάλυση του ανθρώπινου νου μέσω της κριτικής προσέγγισης του έργου των μεγάλων φιλοσόφων, από τους Προσωκρατικούς ως τους σύγχρονους. Κύκνειο άσμα της Χάνα Άρεντ, γενναιόδωρη φιλοσοφική παρακαταθήκη για τη σημερινή και τις επόμενες γενιές.
*Η Χάνα Άρεντ (1906-1975) ήταν από τους στοχαστές που με τη βαθύτητα και την πρωτοτυπία του έργου τους σημάδεψαν τον 20ό αιώνα. Γεννήθηκε Γερμανοεβραία, σπούδασε στα πανεπιστήμια Μαρβούργου, Φράιμπουργκ και Χαϊδελβέργης με τους Μάρτιν Χάιντεγκερ, Έντμουντ Χούσερλ και Καρλ Γιάσπερς. Σώθηκε από τους χιτλερικούς διωγμούς δραπετεύοντας στη Γαλλία και από εκεί στις ΗΠΑ, όπου έζησε ως τον θάνατό της διατηρώντας πάντα στενούς δεσμούς με τη Γερμανία και την Ευρώπη. Δίδαξε πολιτική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου και στη New School of Social Research της Νέας Υόρκης. Τα έργα της έχουν μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες, ανεξάντλητα είναι τα βιβλία, τα συνέδρια, τα άρθρα, οι συζητήσεις και αναφορές στις αίθουσες διδασκαλίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη ζωή και το έργο της.
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 304
Τι τρέλα, τι παλάτια! | Jean Patrick Manchette
O ΜΙΣΕΛ ΧΑΡΤΟΓΚ , πρώην αρχιτέκτονας, είναι ένας ισχυρός επιχειρηματίας και διάσημος φιλάνθρωπος ο οποίος διαχειρίζεται την τεράστια περιουσία του αδελφού του που σκοτώθηκε σε ατύχημα. Ο Πέτερ είναι ο ορφανός ανιψιός του, υπό την κηδεμονία του, ένα προβληματικό, κακομαθημένο παιδί. Η Ζυλί παίρνει εξιτήριο από ένα ψυχιατρικό άσυλο. Ο Τόμσον είναι πληρωμένος δολοφόνος που υποφέρει από σοβαρό έλκος.
Ο Μισέλ Χάρτογκ προσλαμβάνει τη Ζυλί για να φροντίζει τον Πέτερ. Προσλαμβάνει επίσης τον Τόμσον για να τους σκοτώσει. Η Ζυλί και ο Πέτερ το σκάνε. Ο Τόμσον τους ακολουθεί. Σφαίρες πετούν στον αέρα. Τα πτώματα στοιβάζονται. Η τρέλα έχει μόλις αρχίσει. Στην καρδιά της Ζυλί ζει μια ελπίδα: ν’ ανακαλύψει τον περίφημο πύργο όπου την περιμένουν η λύτρωση και η γαλήνη. Θα τον βρει όμως; Ξέρει άραγε η Ζυλί, το αξιολύπητο αστέρι σε αυτή τη μακάβρια χορογραφία, ότι οι άλλοι χορευτές είναι ακόμα πιο τρελοί από την ίδια; Οι ήρωες είναι γελοιωδώς κακοί και υπάρχει μια παρωδία της άχρηστης βίας, που θυμίζει την ταινία Φάργκο των αδελφών Κοέν εικοσιπέντε χρόνια μετά.
* O ΖΑΝ-ΠΑΤΡΙΚ ΜΑΝΣΕΤ (1942-1995) θεωρείται ο επιφανέστερος συγγραφέας του νεοπολάρ, του νέου γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος, που εισήγαγε το στοιχείο της πολιτικής και τους εξωκοινοβουλευτικούς προβληματισμούς του Μάη του 1968 στο είδος. Ο Μανσέτ έγραψε το Μελαγχολικό κομμάτι της Δυτικής Ακτής, ένα από τα καλύτερα βιβλία του, το 1976 (Άγρα, 2001) και τη Μοιραία το 1977 (Άγρα, 2006). Μετά την Πρηνή θέση του σκοπευτή (1981 –Άγρα, 1998), το σπουδαιότερο ίσως βιβλίο του, σταμάτησε απότομα την εκρηκτική πορεία του στο γαλλικό αστυνομικό μυθιστόρημα, την οποία είχε αρχίσει το 1971 με ρυθμό ένα βιβλίο το χρόνο. Μετά θάνατον (1996) κυκλοφόρησε και η Πριγκίπισσα του αίματος (Άγρα, 2002). Τοποθέτησε στον πυρήνα του έργου του το χάος του κόσμου και την τρέλα των ανθρώπων, με αντιήρωες χαμένους σε μια κοινωνία της υπεραφθονίας, που αντιμετωπίζεται τελικά ως μια κοινωνία άδεια. Μέγας στυλίστας –τα βιβλία του επαινέθηκαν από πολλούς συγγραφείς, όπως ο James Ellroy, ο Gary Indiana, ο Jerome Charyn, ο Paco Ignacio Taibo ΙΙ, ο Jean Echenoz μεταξύ άλλων–, χρησιμοποιεί ένα μίνιμαλ, αποστασιοποιημένο ύφος.
Εκδόσεις ΑΓΡΑ, σελ. 240
Μερικές ακόμα σημειώσεις ενός πορνόγερου | Charles Bukowski
To 1967, αφού πάσχιζε χρόνια για μια αναγνώριση που δεν ερχόταν, ο Bukowski τα κατάφερε μέσα από την εβδομαδιαία αυτοβιογραφική στήλη του «Σημειώσεις ενός πορνόγερου», και στη συνέχεια μέσα από το ομώνυμο βιβλίο του που εκδόθηκε το 1969. Συνέχισε να κρατάει τη στήλη για τα επόμενα είκοσι χρόνια σχεδόν και πολλά από τα κείμενα αυτά αποτέλεσαν πρώτη ύλη για τα βιβλία του. Με τον καιρό, όμως, ο πολυγραφότατος συγγραφέας άφησε μερικά από αυτά τα κείμενα να ξεχαστούν. Το Μερικές ακόμα σημειώσεις ενός πορνόγερου περιλαμβάνει ορισμένα από τα κείμενα αυτά.
Σε αυτά συναντούμε τις συνηθισμένες του εμμονές – το σεξ, το αλκοόλ, τον τζόγο. Συναντούμε επίσης τις αντισυμβατικές απόψεις του για την πολιτική και τη λογοτεχνία, τις ταραχώδεις σχέσεις του με διάφορες γυναίκες, και τις ζωηρές περιπέτειές του στα κυκλώματα των ποιητών.
*Από τις δεσπόζουσες μορφές της αμερικανικής ποίησης και πεζογραφίας, ο Charles Bukowski (Τσαρλς Μπουκόβσκι) γεννήθηκε στο Άντερναχ της Γερμανίας το 1920, αλλά από τα τρία του χρόνια βρέθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Είκοσι τεσσάρων χρόνων δημοσίευσε το πρώτο του διήγημα, και άρχισε να γράφει ποιήματα στα τριάντα πέντε του. Εξέδωσε πάνω από τριάντα βιβλία, που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες, ενώ ποιήματα και διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Πέθανε το 1994.
Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 320
Senilia ή Ποιήματα σε πρόζα | Ιβάν Τουργκένιεφ
Ο Ιβάν Τουργκένιεφ (1818-1883) αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του θαυμαστού οικοδομήματος της κλασικής ρωσικής λογοτεχνίας του 19ου αιώνα.
Πολυγραφότατος, αλλά και ευαίσθητος δέκτης των μηνυμάτων της εποχής, κατάφερε να συνδυάσει στο έργο του το έπος με τον λυρισμό, την περιγραφή της φύσης, μα και του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων του αιώνα του, την αγάπη για την πατρίδα και την ανεξαρτησία του κοσμοπολιτισμού, την προσήλωσή του στις φιλελεύθερες ιδέες της εποχής, την αποστροφή προς την τυραννία αλλά και τον επηρμένο μηδενισμό, τη θρησκευτική πίστη, μα και την αγάπη για την επιστημονική γνώση. – Από το προλόγισμα του μεταφραστή
*Ο Ιβάν Σεργκέγεβιτς Τουργκένιεφ ρώσος μυθιστοριογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, γεννήθηκε στις 9 Νοεμβρίου του 1818 στο Αριόλ της Ρωσίας και πέθανε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1883 στο Μπουζιβάλ, κοντά στο Παρίσι. Ήταν γιος ενός αξιωματικού και μιας πλούσιας και δυναμικής γυναίκας, της οποίας η μορφή διαφαίνεται σε διάφορα έργα του. Μεγαλώνοντας ο ίδιος σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούσαν οι ταξικές διακρίσεις και το χάσμα πλουσίων και φτωχών, φορτίστηκε με μεγάλη έμπνευση κατά της κοινωνικής αδικίας. Το 1833 άρχισε να σπουδάζει φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας και το επόμενο έτος ήρθε σε επαφή με τον Ζουκόφσκι, τον Γκόγκολ και τον καθηγητή Πλέτνεφ, με τον τελευταίο να γίνεται οδηγός στα πρώτα λογοτεχνικά του βήματα. Το 1838 μετέβη στο Βερολίνο για να συνεχίσει τις σπουδές του, και εκεί ζυμώθηκε πολιτικά έχοντας στο πλευρό του σημαντικές φυσιογνωμίες σαν τον Μπακούνιν, τον Στανκίεβιτς και τον Ανένκοφ. Ως αποτέλεσμα, έκανε μέλημά του να προωθήσει τον εξευρωπαϊσμό της Ρωσίας και να υποστηρίξει τις ιδέες του με τη λογοτεχνία, χωρίς όμως να επιτρέπει στην κοινωνική κριτική να υποβαθμίζει την τέχνη της γραφής του. Μετά την επιστροφή του στη Ρωσία το 1841, εργάστηκε στο Υπουργείο Εσωτερικών αλλά σύντομα σταμάτησε, και έτσι αφιερώθηκε περισσότερο στην πεζογραφία αλλά επεκτάθηκε ταυτόχρονα και στη δραματουργία. Η λογοκρισία, όμως, δεν επέτρεψε να ανεβούν όλα τα θεατρικά του έργα επί σκηνής, μερικά από τα οποία σήμερα θεωρούνται ορόσημα στην ιστορία του ρωσικού θεάτρου. Η γνωριμία του με την τραγουδίστρια της όπερας Παυλίνα Βιαρντό, η οποία ήταν και ο μεγάλος αλλά ανεκπλήρωτος έρωτας της ζωής του, τον υποκίνησε να κάνει συχνά και μεγάλα ταξίδια στην Ευρώπη για να βρίσκεται κοντά της. Δεδομένου του γενικού αρνητικού κλίματος στη Ρωσία για τις πολιτικο-κοινωνικές ιδέες του, η αρνητική κριτική στο μυθιστόρημά του Πατέρες και γιοι (1863) στάθηκε αφορμή ο Τουργκένιεφ να φύγει οριστικά με πρώτο σταθμό του το Μπάντεν-Μπάντεν της Γερμανίας, ενώ σύντομα μετακόμισε στο Λονδίνο και, τελικά, το 1871 έγινε μόνιμος κάτοικος του Παρισιού λόγω του γαλλογερμανικού πολέμου. Εκεί είδε επιτέλους μεγάλη αναγνώριση, καθώς εξελέγη αντιπρόεδρος του Διεθνούς Λογοτεχνικού Συνεδρίου το 1878, ενώ το επόμενο έτος τού απονεμήθηκε τιμητικός τίτλος από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Εκείνα τα τελευταία του χρόνια ακόμη και η Ρωσία τού επεφύλασσε θερμές υποδοχές όποτε την επισκεπτόταν.
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 144