Βιβλία που πρέπει να διαβάσεις
Αυτές είναι οι νέες προτάσεις μας για τους αναγνώστες
Στα μέσα μίας άκρως ενδιαφέρουσας αναγνωστικής περιόδου, οι νέες κυκλοφορίες βιβλίων συνεχίζουν να ελκύουν το ενδιαφέρον των φανατικών (ή και λιγότερο…) αναγνωστών.
Βιβλία που απευθύνονται σε πιο εξειδικευμένες κατηγορίες αναγνωστών, αποτελούν τις προτάσεις μας αυτή τη φορά, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν μπορούν να διαβαστούν και από εκείνους που θέλουν να ανακαλύψουν έναν καινούριο “κόσμο” .
- Ανθρωπολογία του Μαρξισμού | Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 304
Μετάφραση: Αλέξανδρος Μανωλάτος | Θεώρηση: Πέτρος Παπακωνσταντίνου
Η μελέτη του διακεκριμένου Αφροαμερικανού πολιτικού επιστήμονα Cedric Robinson διερευνά την ιστορία του κοινοτισμού, ιδέα την οποία διεκδίκησαν ως δική τους ο Μαρξ και οι επίγονοί του. Ο Robinson, συγγραφέας επίσης του περίφημου Black Marxism, θεωρεί ότι το σοσιαλιστικό ιδεώδες δεν εμφανίστηκε μαζί με τον καπιταλισμό, ούτε η ύπαρξή του εξαρτάται από αυτόν, αλλά ότι αποτελούσε οργανική πτυχή τόσο του δυτικού όσο και άλλων πολιτισμών πολύ πριν από την αυγή των Νεότερων Χρόνων. Αναπτύσσει το επιχείρημά του μελετώντας το κοινωνικό, πολιτισμικό, θεσμικό και ιστορικό υπόστρωμα πάνω στο οποίο αναπτύχθηκαν κοινοτικοί τρόποι ζωής αλλά και οράματα για μια νέα κοινωνία, επιχείρημα που έρχεται σε αντίθεση με την ευρωκεντρική αντίληψη του Μαρξ.
Κινούμενος με άνεση στα πεδία της φιλοσοφίας, της ιστορίας, της ανθρωπολογίας, της κοινωνιολογίας, της κουλτούρας και της πολιτικής, με μια οικουμενική οπτική, ο Robinson προσεγγίζει το θέμα του στη μακρά διάρκεια, καταδεικνύοντας πόσο βαθιά ανάγονται στο παρελθόν οι συλλογικοί αγώνες για δικαιοσύνη. Επιδιώκει να δείξει ότι τόσο ο δυτικός σοσιαλισμός όσο και ο ιστορικός υλισμός αποτέλεσαν εκφράσεις των ζυμώσεων ενός ολόκληρου πολιτισμού και όχι απλώς προϊόντα ενός συγκεκριμένου ιστορικού γεγονότος, μιας συγκεκριμένης εποχής ή ενός κύκλου εκλεκτών διανοουμένων.
Cedric Robinson
- Φιλοσοφία για όλους: Γιατί να διαβάζουμε τους αρχαίους φιλοσόφους; | Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 296
Η φιλοσοφία ανοίγει ορίζοντες. Ο Σωκράτης μας τσίμπησε σαν αλογόμυγα για να ξυπνήσουμε, ο Πλάτωνας μας έβγαλε από το σπήλαιο, ο Αριστοτέλης μας ξενάγησε στη φύση, ο Επίκουρος μας φιλοξένησε στον Κήπο, οι Στωικοί μεγάλωσαν την πατρίδα μας και έγινε ο κόσμος, το σύμπαν. Ολόκληρη η φιλοσοφική παράδοση από τον Σωκράτη έως τον Επίκουρο και τους Στωικούς δεν προσφέρει μόνο λύσεις στα προβλήματά μας, αλλά μας διδάσκει και πώς να ζήσουμε με αυτά.
Από τότε έως σήμερα η Ηθική καλείται να αντιμετωπίσει το «πρόβλημα» του ευ ζην, ένα από τα πιο ουσιώδη για τον άνθρωπο. Οι φιλόσοφοι όλων των σχολών υπήρξαν συνεπείς στη διδασκαλία τους και έζησαν ευτυχισμένα. Το ίδιο μπορούμε και εμείς. Γνωρίζοντας τη φιλοσοφία εκείνων που «έζησαν καλά», για να ζήσουμε «κι εμείς καλύτερα».
ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ – ΠΛΑΤΩΝΑΣ – ΣΩΚΡΑΤΗΣ – ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ – ΚΥΝΙΚΟΙ – ΕΠΙΚΟΥΡΙΣΜΟΣ – ΣΤΩΙΚΙΣΜΟΣ
ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ Όταν τον ρώτησε κάποιος: «Δεν νοιάζεσαι καθόλου για την πατρίδα;», «Σώπα» είπε, «γιατί εγώ νοιάζομαι υπερβολικά για την πατρίδα», και έδειξε τον ουρανό.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ Όλοι οι πόλεμοι γίνονται για την απόκτηση χρημάτων, τα χρήματα αναγκαζόμαστε να τα αποκτήσουμε για το σώμα, καθώς το υπηρετούμε σαν δούλοι.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Φαίνεται ότι δεν αγαπάμε τα πάντα, αλλά αυτό που αξίζει την αγάπη μας, και αυτό είναι ή το καλό ή το ευχάριστο ή το χρήσιμο.
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ Γεννηθήκαμε μία φορά και δεν γίνεται να γεννηθούμε και δεύτερη, ούτε θα υπάρξουμε ξανά στον αιώνα. Εσύ όμως, ενώ δεν έχεις εξουσία στο αύριο, αναβάλλεις τη χαρά. Και η ζωή χάνεται με αναβολές, και ο καθένας μας πεθαίνει απασχολημένος.
ΔΗΜΩΝΑΞ Ο ΚΥΠΡΙΟΣ Ο μόνος ευτυχισμένος είναι ο ελεύθερος. […] Εκείνος που μήτε ελπίζει τίποτα μήτε φοβάται.
ΣΕΝΕΚΑΣ Όσοι λησμονούν το παρελθόν, αμελούν το παρόν και φοβούνται το μέλλον θα έχουν μια ζωή πολύ σύντομη και γεμάτη ταραχή.
ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ Όλα του σώματος είναι σαν ποτάμι, ενώ της ψυχής είναι όνειρο και ψευδαίσθηση? η ζωή είναι πόλεμος και ταξίδι σε ξένο τόπο, κι η υστεροφημία είναι λήθη. Τι μπορεί να σου συμπαρασταθεί; Ένα και μόνο: η φιλοσοφία.
Έλσα Νικολαΐδου Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο ΑΠΘ Φιλοσοφία (προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές) και Αριστοτελική Φιλοσοφία δίνοντας μια νέα ερμηνεία του Αριστοτελικού ορισμού της ψυχής (διδακτορική διατριβή). Από το 2005 διαμένει στη Λάρνακα της Κύπρου και διδάσκει Νεοελληνική Γλώσσα, Λογοτεχνία και Φιλοσοφία στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα είναι η Υπεύθυνη του Τμήματος Γλωσσών. Έχει λάβει μέρος με ανακοινώσεις σε πανελλήνια, διεθνή και παγκόσμια Συνέδρια Φιλοσοφίας. Έχει οργανώσει σεμινάρια Φιλοσοφίας με τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου, καθώς και με το Ίδρυμα Πολιτιστικής Δημιουργίας για Παιδιά και Νέους και το Μουσείο Πιερίδη-Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου. Από το 2018 έχει τακτική συνεργασία με την εφημερίδα της Κύπρου Ο Φιλελεύθερος, όπου διατηρεί τη στήλη «Φιλοσοφία και Ζωή».
- Ιστορία της Τέχνης | Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 320