Χάθηκε η μάχη σωτηρίας του Ιντεάλ

Ένας από τους παλαιότερους κινηματογράφους της Αθήνας μετατρέπεται σε ξενοδοχείο.

Parallaxi
χάθηκε-η-μάχη-σωτηρίας-του-ιντεάλ-989894
Parallaxi

Η ξενοδοχειοποίηση του κέντρου της Αθήνας συνεχίζεται. Ένα από τα «θύματα» και το ιστορικό σινεμά «IDEAL».

Το ακίνητο της Πανεπιστήμιου πήρε η εταιρεία “Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company AE” για να το μετατρέψει σε ξενοδοχείο καθώς κανένας αρμόδιος δεν άκουσε τις φωνές και τις προτάσεις σύσσωμης της κινηματογραφικής κοινότητας, του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και των πολίτων που ζητούσαν από τα αρμόδια υπουργεία να κριθεί το ΙΝΤΕΑΛ διατηρητέο ως προς τη χρήση.

Παρά τις πρόσφατες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για τη διατήρηση της κινηματογραφικής του χρήσης, όλο το ιστορικό Μέγαρο Σλήμαν-Μελά εκμισθώθηκε για 45 χρόνια από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ στον επιχειρηματία Κωνσταντίνο Μήτση, που έναντι 70.000 ευρώ μηνιαίως θα μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο.

Ο σκηνοθέτης και Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων με την Ανοιχτή Πόλη, Κυριάκος Αγγελάκος σε ανάρτηση του αναφέρει: 

H τύχη του ΙΝΤΕΑΛ αποφασίστηκε. Το ακίνητο της Πανεπιστήμιου πήρε η εταιρεία “Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company AE” για να το μετατρέψει σε ξενοδοχείο. Κανένας αρμόδιος δεν άκουσε τις φωνές και τις προτάσεις σύσσωμης της κινηματογραφικής κοινότητας, του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων και των πολίτων που ζητούσαν από τα αρμόδια υπουργεία να κριθεί το ΙΝΤΕΑΛ (με ιστορία ενός αιώνα) διατηρητέο ως προς τη χρήση. Η ειρωνεία είναι ότι το ομώνυμο εστιατόριο, με κατεβασμένα τα ρολά εδώ και 10 χρόνια, έχει κριθεί διατηρητέο ως προς τη χρήση και είναι εκτός λειτουργίας, ενώ ο κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ, ένας  από τους ελάχιστους σε λειτουργία φάρους του κινηματογραφικού πολιτισμού θα κλείσει. Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκης κρύβεται, λες και το μέιζον αυτό θέμα δεν τον αφορά, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του. Αλλά κάποτε ξεσήκωσε τον κόσμο όταν “ανακάλυψε και έσωσε από βέβαιη καταστροφή” χαμένους θησαυρούς του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου που κινδυνεύαν να χαθούν από διαρροή χημικών στα υπόγεια της Cinemagic. Μέχρι που αυτός, ως άλλος Indiana Jones, επενέβη και τις έσωσε. Ακόμα γελάμε με το φιάσκο. Ο Γιατρομανωλακης θα μπορούσε με τη Μενδώνη να χαρακτηρίσουν τους ελάχιστους εναπομείναντες ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας διατηρητέους ως προς τη χρήση και να τους σώσουν από την μετατροπή τους σε ξενοδοχεία. Όπως έκανε η Μελίνα Μερκούρη με τους θερινούς κινηματογράφους και απέτρεψε από το να γίνουν γκαράζ ή πολυκατοικίες. Αλλά τι συγκρίνω; Τη Μέλινα με τη Μενδώνη και τον Γιατρομανωλάκη; Είναι μεγέθη απολύτως εκτός σύγκρισης.

Σε ανακοίνωσή του τον περασμένο Νοέμβριο, το υπουργείο Εργασίας διαβεβαίωνε μεταξύ άλλων ότι «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ».

Λίγους μήνες μετά, τον Φεβρουάριο, σε ερώτηση που κατέθεσαν 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με τίτλο «Καταγγελίες για επιζήμια διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ» και θέμα που αφορούσε την τύχη 13 ακινήτων συμπεριλαμβανομένου και του διατηρητέου Μεγάρου Σλήμαν-Μελά επί της οδού Πανεπιστημίου 46, ο αρμόδιος υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Π. Τσακλόγλου απάντησε με μία φράση: «Κανένα ακίνητο του e-ΕΦΚΑ δεν βρίσκεται σε διαδικασία εκποίησης».

Δεν διέψευδε όμως και τα στοιχεία που επικαλούνταν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δηλαδή: Με απόφαση «του Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού στην εταιρεία “ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ MITSIS COMPANY Α.Ε.”, με μηνιαίο μίσθωμα 70.000,00 €. Στις 17/1/2023 υπογράφηκε η σύμβαση εκμίσθωσης».

Την ίδια μοίρα φαίνεται να έχει και ο κινηματογράφος ΑΣΤΟΡ, όπου προβλέπεται η δημιουργία γραφείων ή ξενοδοχείου.

Λίγα λόγια για τον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ 

Πρόκειται για τον παλαιότερο αυτήν τη στιγμή εν λειτουργία κινηματογράφο της Αθήνας, με το όνομά του («Ιδεώδες») να ανταποκρίνεται ανέκαθεν στη μεγαλοπρέπειά του. Ξεκίνησε το 1921 ως «Σαλόν Ιντεάλ» και μέσα στα χρόνια του ευτύχησε όχι μόνο να φιλοξενήσει μεγάλες ταινίες, αλλά και σπουδαίες παραστάσεις. Με μεγαλοπρεπή αίθουσα που προκαλεί ακόμα και στις ημέρες μας δέος, το «Ιντεάλ» είχε αρχικά 2.000 θέσεις, μοιρασμένες στην πλατεία και τον μεγάλο του εξώστη. Πρωτοπόρο στις τεχνολογικές εξελίξεις, το «Ιντεάλ» ήταν ο δεύτερος αθηναϊκός κινηματογράφος που έγινε πλήρως ομιλών με υπερ-σύγχρονα για την εποχή τους συστήματα ήχου της RCA, αλλά και ο πρώτος που σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής εγκατέστησε στερεοφωνικό ήχο.

Με την εκ βάθρων ανακαίνιση του 1991, το Ιντεάλ απογειώνεται σε μία από τις πολυτελέστερες αίθουσες της Ευρώπης. Όσο οι εξωτερικοί χώροι ακολουθούν και αναδεικνύουν το νεοκλασικό ύφος του κτιρίου που το φιλοξενεί, το «Ιντεάλ» τηρεί τα πρότυπα των σύγχρονων premium cinemas του κόσμου. Χωρίς να αλλάξει καθόλου το μέγεθος της αίθουσας, οι θέσεις μειώνονται σε 750, καθώς τοποθετούνται οι νέες, αναπαυτικές και τεράστιες πολυθρόνες της γαλλικής εταιρείας Quinette, που έχει εξοπλίσει εμβληματικές αίθουσες κινηματογράφων και όπερας στη Γαλλία και σε ολόκληρο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το Palais des Festivals στις Κάννες. Οι πλαϊνές επιφάνειες που έπρεπε να είναι σκούρες για να μην αποσπούν το βλέμμα από την οθόνη, διακοσμούνται με τις γκρι τοιχογραφίες του ζωγράφου και καθηγητή Άγγελου Αντωνόπουλου, και γίνονται παντοτινό σημείο αναφοράς.

Το «Ιντεάλ» μάς μαθαίνει τον όρο «γιγαντοθόνη» καθώς η νέα του wall-to-wall οθόνη καταλαμβάνει επιφάνεια 150 τ.μ. και εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη σε μεμονωμένη αίθουσα σήμερα στην Ελλάδα. Πρώτο το «Ιντεάλ» εγκαθιστά σύστημα ήχου Dolby SR, με πιστοποίηση κατά THX του Τζωρτζ Λούκας, ενώ λίγα χρόνια αργότερα τον αναβαθμίζει σε ψηφιακό πεντακάναλο.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα