10 αξέχαστες ερμηνείες του Κώστα Βουτσά

Ξεχωρίσαμε 10 για τις υπέροχες ερμηνείες που μας χάρισε και φυσικά τις απολαυστικές ατάκες που άντεξαν στο χρόνο.

Γιάννης Γκροσδάνης
10-αξέχαστες-ερμηνείες-του-κώστα-βουτσά-550903
Γιάννης Γκροσδάνης
Εικόνα στιγμιότυπο βίντεο Youtube The Dot

Υπήρξε το Ανθρωπάκι, ο Κώτσος, ο μαμόθρεφτος Τζακ αλλά και ένα Έξυπνο έξυπνο μούτρο. Η φιλμογραφία του Κώστα Βουτσά υπήρξε τεράστια αφού υπήρξε ένας από τις δημοφιλείς ηθοποιούς του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Στις 86 ταινίες που έπαιξε (η τελευταία είναι η συμμετοχή του στο Μαγικό Δέρμα του Κ. Σαμαρά το 2018) κατάφερε βέβαια να γεφυρώσει το χάσμα που υπήρχε μεταξύ Παλιού και Νέου τολμώντας να πειραματιστεί και να δοκιμαστεί σε διαφορετικά είδη πάντα όμως με άξονα την κωμωδία. Βασικός πρωταγωνιστής του Γιάννη Δαλιανίδη (συνεργάστηκαν σε κοινωνικά δράματα, μιούζικαλ, κωμωδίες, φάρσες) ενώ συνεργάστηκε επίσης με τους Κώστα Καραγιάννη, Ορέστη Λάσκο, Αλέκο Σακελλάριο, Γρηγόρη Γρηγορίου.

Ξεχωρίσαμε 10 για τις υπέροχες ερμηνείες που μας χάρισε και φυσικά τις απολαυστικές ατάκες που άντεξαν στο χρόνο.

1. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙ

Ίσως η κορυφαία ερμηνεία του Βουτσά την περίοδο της Φίνος Φιλμς στηρίζει πολλά στις διαρκείς ακολουθίες και μεταβολές κωμωδίας και δράματος που βιώνει ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας που ερμηνεύει. Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της απολαυστικής ερμηνείας του η πληθωρική εκφορά του λόγου (Αχ βρε Κική τι με κάνεις!), η έντονη παραστατικότητα στις κινήσεις, η πολίτικη διάλεκτος αλλά και οι λαϊκοί ιδιωματισμοί που χρησιμοποιεί (τζιέρι μου, ζεβζέκα, μπουνταλάς).

2. Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ

Από τις σημαντικότερες ερμηνείες του Κώστα Βουτσά και αυτή για την ταινία του Βασίλη Βαφέα. Εδώ θα λάβει και το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Σηματοδοτεί το πετυχημένο πέρασμα του αγαπημένου πρωταγωνιστή από την εποχή του Παλιού Εμπορικού (όπου ήταν κυρίαρχη φιγούρα) στο σινεμά του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Η κινηματογραφική κριτική της εποχής υποδέχεται με ενθουσιασμό την ερμηνεία του. Χαρακτηριστικά ο Γιάννης Μπακογιανόπουλος γράφει ότι ο Κώστας Βουτσάς με την ερμηνεία του «επαναλαμβάνει το θρίαμβο του Ντίνου Ηλιόπουλου στο Δράκο». Η πετυχημένη συνεργασία του με τον Β. Βαφέα θα συνεχιστεί και σε άλλες ταινίες (Κόκκινη Μαργαρίτα).

3. ΕΝΑ ΕΞΥΠΝΟ ΕΞΥΠΝΟ ΜΟΥΤΡΟ

Χωρίς να είναι πρωταγωνιστής ο Κώστας Βουτσάς δίνει μια υπέροχη ερμηνεία δένοντας απόλυτα με το κωμικό ντουέτο των Βασίλη Αυλώνιτη και Νίκου Ρίζου σε αυτή την φάρσα κοινωνικών ηθών των Τσιφόρου – Βασιλειάδη . Χιουμοριστικός, κυνικός αλλά αποφασιστικός σε ότι αφορά την επιβίωση του ο χαρακτήρας που υποδύεται επιβάλει την παρουσία σε ένα εργασιακό χώρο εκμεταλλευόμενος τις καταστάσεις και τις αδυναμίες των ανθρώπων. Δίνει φυσικά και την ατάκα της ταινίας ζητώντας «να τρουπώσει κάπου».

4. ΝΥΧΤΑ ΓΑΜΟΥ

Κομμάτι μιας χαρακτηριστικής απολαυστικής περσόνας που δημιούργησε ο Βουτσάς με ιδιαίτερη επιτυχία και του έδωσε στη συνέχεια μια από τις καλύτερες ερμηνείες του (όπως και στο Άνθρωπάκι). Είναι ο Τζακ Καμπίρης (Ιορδάνογλου) βιομήχανος από την Θεσσαλονίκη, μαμόθρεφτος, κουτοπόνηρος, στενόμυαλος αλλά συνάμα τίμιος, καλόκαρδος με τεράστια στρογγυλά γυαλιά μυωπίας, χωρίστρα και κιτς (ακόμα και για τα δεδομένα της εποχής του) ντύσιμο. Μαζί του η Μάρθα Καραγιάννη, μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές ντάμες του στα χρόνια της Φίνος Φιλμς. Για την ιστορία να αναφέρουμε πως η ταινία βασίζεται στο πετυχημένο θεατρικό των Β. Σπυρόπουλου και Πάνου Παπαδούκα «Ο Μήνας του Μέλιτος» από το θίασο του οποίου μόνο ο Κώστας Βουτσάς θα αποδώσει τον ρόλο του και στην κινηματογραφική διασκευή.

5. ΞΥΠΟΛΗΤΟΣ ΠΡΙΓΚΗΨ

https://www.youtube.com/watch?v=EZGRlHDifCc

Υποδυόμενος ένα μικρομεσαίο νέο που ελπίζει να πετύχει οικονομικά και να παντρευτεί την αγαπημένη του αποδέχεται να συμμετέχει στην απάτη ενός ξενοδόχου και να υποδυθεί έναν Άραβα πρίγκηπα. Ο Βουτσάς αξιοποιεί την αφελή σεναριακή ιδέα για να στήσει με την ερμηνεία του μια απολαυστική φάρσα με αρκετό αυτοσχεδιασμό και εκφραστική κίνηση με σκοπό το γέλιο.

6. ΤΕΝΤΙ ΜΠΟΙ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Με χώρο δράσης τη Θεσσαλονίκη η ταινία αντικατοπτρίζει τα ήθη της Ελλάδας του ’60. Αντιπαροχή, ανάγκη για εκσυγχρονισμό, γρήγοροι ρυθμοί και επιθυμία για υλικές απολαύσεις. Με επίκεντρο έναν μεσόκοπο άνδρα, επαγγελματίας της αγοράς, πατέρας 2 παιδιών και χήρος (που τον υποδύεται ο νικήτας Πλατής) ο Βουτσάς έχει εδώ το ρόλο του γιού. Ο χαρακτήρας του μάλλον δεν προκαλεί συμπάθεια με την πρώτη καθώς δείχνει κακομαθημένος και επιπόλαιος στηρίζοντας πολλά σε μια ενδοοικογενειακή ανταγωνιστική διάθεση με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Μια από τις λίγες συνεργασίες του με τη Ζωή Λάσκαρη.

7. ΚΑΤΙ ΝΑ ΚΑΙΕΙ

Από τις πλέον εμπορικές ταινίες της Φίνος τη δεκαετία του ’60 και κομμάτι της εποχής των μιούζικαλ που γύρισε ο Γιάννης Δαλιανίδης. Ο Κώστας Βουτσάς αποτελεί έναν από τους βασικούς ηθοποιούς του είδους καθώς η δημοφιλία του στηρίχθηκε στην επιτυχία αυτών των ταινιών, που διαμόρφωσαν ένα ελληνικό σταρ σίστεμ εκείνα τα χρόνια. Ερμηνευτικά ο Βουτσάς παρουσιάζει εδώ ένα σταθερό χαρακτήρα με αναγνωρίσιμα εκφραστικά μέσα σε παραλλαγές : εκείνο του νεαρού άνδρα που ισορροπεί ανάμεσα σε προβλήματα επαγγελματικής επιβίωσης αλλά και αισθηματικές αναζητήσεις χωρίς να γλυτώνει από παρεξηγήσεις και αστείες καταστάσεις. Η εικόνα του Κώστα Βουτσά σε αυτές τις ταινίες εκτιμάται πως εκφράζουν τα ευμετάβλητα χαρακτηριστικά ενός κομματιού της νεολαίας της εποχής.

8. ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΓΙΑ ΦΙΛΗΜΑ

https://www.youtube.com/watch?v=pPb-5E57X0s&feature=emb_title

Αντίστοιχη σε ανάλυση και αναφορές όπως και το Κάτι να Καίει με μόνη ιδιαιτερότητα εδώ τη μοιρασμένη δράση της ταινίας σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Στοιχείο που εκφράζει εμμέσως και τις διαδρομές των Γιάννη Δαλιανίδη και Κώστα Βουτσά που άφησαν την Θεσσαλονίκη για να πραγματοποιήσουν την καλλιτεχνική καριέρα τους στην Αθήνα. Οι αναφορές εξάλλου στην Θεσσαλονίκη είναι κολακευτικές και επιβεβαιώνουν τα στερεότυπα της πόλης που έκτοτε ισχυροποιήθηκαν. Εδώ ο Βουτσάς είναι μέλος μιας ομάδας νεαρών μουσικών που ονειρεύονται μια καριέρα στο πεντάγραμμο και για τον σκοπό αυτό κατεβαίνουν για να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στην Αθήνα με σύνθημα το Φσστ…Μποινγκ!

9. ΝΟΜΟΣ 4000

Χωρίς να έχει έκταση ο ρόλος του ο Βουτσάς εδώ δίνει για με έντονο τρόπο έναν χαρακτήρα που τον απασχολεΊ αρκετά κυρίως στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’60 (Κατήφορος, Ο Θόδωρος και το δίκανο) : ο τέντυμποϊ, ο σκανδαλιάρης, πλακατζής που περνάει την ώρα του στα φλιπεράκια και στα χαρτοπαίγνια, φλερτάρει κοπέλες και κάποτε περνάει και σε παραβατικές συμπεριφορές πάντα με μια λεπτή κωμική νότα στην ερμηνεία.

10. ΕΝΑ ΤΑΝΚΣ ΣΤΟ ΚΡΕΒΑΤΙ ΜΟΥ

Έχοντας περάσει πλέον στη φάση που το ανθρωπάκι είναι η περσόνα που τον απασχολεί κινηματογραφικά σε αυτή την προσπάθεια πολιτικού σινεμά του Γιάννη Δαλιανίδη ο Κώστας Βουτσάς δίνει μια κωμική διάσταση του πως η μεγάλη Ιστορία μπορεί να καταπλακώσει τις μικρές ιστορίες των ανθρώπων. Μέσα από την καθημερινότητα του αντι-ήρωα που αναπλάθει στα χρόνια της επταετίας της 21ης Απριλίου ο Βουτσάς δίνει έναν χαρακτήρα ενός μικροαστού που προσπαθεί να ελίσσεται και ρυθμίζει τη συμπεριφορά του ανάλογα με τα δεδομένα της ταραγμένης εποχή του.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα