Bραβείο Ευρώπη για το θέατρο στο Δημήτρη Παπαϊωάννου!
«Η συμβολή του στην τέχνη είναι τόσο σημαντική, που αυτό το βραβείο πρέπει να θεωρηθεί αναγκαίο και επιβεβλημένο. Μία αναγνώριση που του αξίζει απόλυτα» αναφέρεται στην αιτιολογία της βράβευσης του διάσημου Έλληνα καλλιτέχνη.
Το ειδικό «Bραβείο Ευρώπη για το θέατρο» απονεμήθηκε στον Έλληνα χορογράφο και σκηνοθέτη Δημήτρη Παπαϊωάννου, στη Ρώμη.
«Η συμβολή του στην τέχνη είναι τόσο σημαντική, που αυτό το βραβείο πρέπει να θεωρηθεί αναγκαίο και επιβεβλημένο. Μία αναγνώριση που του αξίζει απόλυτα» αναφέρεται στην αιτιολογία της βράβευσης του διάσημου Έλληνα καλλιτέχνη. Η τελετή απονομής πραγματοποιήθηκε στις 17/12 στο θέατρο Argentina, στο κέντρο της ιταλικής πρωτεύουσας. Παράλληλα, βραβεύθηκαν για τη μέχρι τώρα πορεία τους οι ηθοποιοί Ιζαμπέλ Υπέρ και Τζέρεμι Άιρονς, με ειδική αναφορά «στη σταδιοδρομία και την ικανότητά τους να περνούν από το θέατρο στον κινηματογράφο, όπως και το αντίθετο».
Γεννημένος στην Αθήνα το 1964, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κέρδισε νωρίς την αναγνώριση ως ζωγράφος και κομίστας πριν το ενδιαφέρον του στραφεί στις παραστατικές τέχνες ως σκηνοθέτης, χορογράφος, περφόρμερ και σχεδιαστής σκηνικών, κοστουμιών, μακιγιάζ και φωτισμών.
Πριν ξεκινήσει τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ μαθήτευσε με τον εμβληματικό ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη.
Το 1986 ίδρυσε την Ομάδα Εδάφους ως αρχικό όχημα για τις πρώτες του παραγωγές, υβρίδια σωματικού θεάτρου, πειραματικού χορού και περφόρμανς αρτ. Με τις απαρχές της στο άντεργκράουντ, η ομάδα ξέφυγε από τα εσκαμμένα και απέκτησε έναν ολοένα διευρυνόμενο αριθμό πιστών οπαδών. Η ΜΗΔΕΙΑ (1993) σηματοδότησε το πέρασμα της ομάδας στις μεγάλες σκηνές και θεωρείται το κατεξοχήν δείγμα γραφής της. Η Ομάδα Εδάφους μέτρησε 17 χρόνια ώς το 2002 αφήνοντας ανεξίτηλη την σφραγίδα της στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή.
Το 2004 ο Παπαϊωάννου έγινε ευρύτατα γνωστός ως ο δημιουργός των Τελετών Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004.
Σε νέο ξεκίνημα το 2006, με το έργο του ‘2’, βρέθηκε στην παράδοξη θέση να δημιουργεί πρωτοποριακά έργα σε μεγάλα Αθηναϊκά θέατρα που κατέρριπταν ρεκόρ αριθμού παραστάσεων, πουλώντας πάνω από 100,000 εισητήρια.
Το 2009 άρχισε να χρησιμοποιεί αυτή την πλατφόρμα για να δημιουργήσει θεατρικά πειράματα μεγάλης κλίμακας: το ΠΟΥΘΕΝΑ (2009), για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου Εθνικού Θεάτρου, και το ΜΕΣΑ (2011), για το Θέατρο Παλλάς.
Το 2012, αφαιρώντας από τη δουλειά του κάθετι που δεν ήταν απολύτως απαραίτητο, δημιούργησε την ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ για το Φεστιβάλ Αθηνών, που τον έφερε ξανά επί σκηνής ύστερα από μια δεκαετή αποχή.
Στην ίδια αναζήτηση του απλού, δημιούργησε το STILL LIFE (2014), το πρώτο του έργο που περιόδευσε ευρέως στην Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική, την Ασία και την Αυστραλία.
Το 2015 δημιούργησε την Τελετή Έναρξης για τους Πρώτους Ευρωπαϊκούς Αγώνες στο Μπακού το 2015.
Τα 25 έργα του Παπαϊωάννου καλύπτουν όλο το φάσμα από το μαζικό θέαμα με τους χιλιάδες ερμηνευτές ως το εντελώς προσωπικό και οικείο, και έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλη ποικιλία χώρων, από το περίφημο θέατρο της ‘κατάληψης των καλλιτεχνών’ στην Αθήνα, ως το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και από στάδια Ολυμπιακών διαστάσεων ως το Τεάτρ ντε λα Βιλ στο Παρίσι και το Τεάτρο Ολίμπικο στη Βιτσέντζα.
Το 2017 δημιούργησε το ΜΕΓΑΛΟ ΔΑΜΑΣΤΗ, το πρώτο του διεθνές εγχείρημα με 10 συμπαραγωγούς περιλαμβανόμενου και του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΑΜΑΣΤΗΣ πραγματοποιεί διεθνή περιοδεία προγραμματισμένη για μέχρι το 2019.
Το 2018 ο Δημήτρης θα είναι ο πρώτος δημιουργός νέου έργου, πλήρους διάρκειας, για το Χοροθέατρο Πίνα Μπάους του Βούπερταλ.