From Avedon to Newton: Μια έκθεση αφιερωμένη στο μάγο της εικόνας
Ένας από τους πιο επιδραστικούς φωτογράφους στον κόσμο και τα πορτρέτα κορυφαίων σταρ
Ο Richard Avedon αποτελεί για πολλούς, ο κορυφαίος φωτογράφος μόδας και πορτρέτων. Είχε την τύχη να γνωρίσει και να συνεργαστεί με κορυφαίους σταρ καλλιτέχνες, συγγραφείς, χορευτές, ηθοποιούς. Εργάστηκε για κορυφαία περιοδικά όπως τα Harper’s Bazaar, Vogue και Elle και με μεγάλους οίκους μόδας.
Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη σε μια εβραϊκή οικογένεια και το ενδιαφέρον του για τη φωτογραφία ξεκίνησε όταν, σε ηλικία 12 ετών, βρέθηκε να παρακολουθεί μαθήματα στην φωτογραφική λέσχη της Ένωσης Εβραίων Εφήβων.
Το 1946, ο Avedon είχε δημιουργήσει ήδη το δικό του στούντιο και έγινε βασικός συνεργάτης των περιοδικών Vogue Life και Harper’s Bazaar. Επιπρόσθετα επιλέχτηκε να φωτογραφίσει τις καμπάνιες κορυφαίων σχεδιαστών όπως οι Gianni Versace, Calvin Klein Jeans, Christian Dior.
Εκτός από τις φωτογραφίες μόδας ξεκίνησε τα πορτραίτα αρχικά αγνώστων ανθρώπων που τον έλκυαν οι ιστορίες τους όπως ασθενών σε ψυχιατρεία, διαδηλωτών, ακτιβιστών καταλήγοντας να γίνει τόσο περιζήτητος ώστε να φωτογραφίσει κορυφαίους σταρ και προσωπικότητες του πλανήτη.
Μέσα από τα πορτραίτα όπως ο ίδιος αναφέρει ήθελε πέρα από το βλέμμα να αιχμαλωτίσει την ψυχή των ανθρώπων που φωτογράφιζε. Κάθε πορτραίτο επώνυμων προσωπικοτήτων γινόταν αυτόματα κλασικό με αποτέλεσμα να αναπαράγεται σε εφημερίδες περιοδικά βιβλία και στο διαδίκτυο.
Η έκθεση στο ALBERTINA MODERN της Βιέννης με τίτλο “The Face” που διαρκεί ως το Νοέμβριο παρουσιάζει κάποια από τα γνωστότερα έργα του δίπλα σε επιλεγμένα έργα Αυστριακών φωτογράφων προσπαθώντας να αναδείξει την πολύπλευρη διάσταση του πορτραίτου ως ξεχωριστή ενότητα στην φωτογραφία.
Όσοι έχουν την τύχη να επισκεφθούν την έκθεση μπορούν να δουν κάποια από τα πιο κλασικά του πορτραίτα όπως αυτά των Μπάστερ Κίτον, Μέριλιν Μονρόε, Άντι Γουόρχολ, Beatles, Michael Jackson.
Μέσα από διάφορες ερωτήσεις και με τις κατευθύνσεις του κατάφερε να συλλάβει με το φακό του γκριμάτσες, χαμόγελα, και αντιδράσεις που εξέφραζαν διάφορες πτυχές του χαρακτήρα επώνυμων μοντέλων του.
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσίασε δύο ατομικές εκθέσεις του κατά τη διάρκεια της ζωής του, το 1978 και το 2002.
Θεωρείται από τους πιο επιδραστικούς φωτογράφους στο κόσμο. Τα πορτραίτα του αποτέλεσαν υλικό για μια από τις μεγαλύτερες έρευνες για το κόσμο της μόδας και της φωτογραφίας.
Πέρα από την έκθεση “The Face” το Albertina modern αυτό το διάστημα φιλοξενεί την μεγαλύτερη ατομική έκθεση του διάσημου εικαστικού Ai Weiwei.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον ωστόσο αποτελεί και η αρχιτεκτονική του ίδιου του μουσείου.
Το Künstlerhaus χτίστηκε μεταξύ 1865 και 1868 ως δώρο στους καλλιτέχνες της πόλης από τον αυτοκράτορα Franz Joseph. Άκμασε ως έδρα του Συλλόγου Καλλιτεχνών Αυστρίας ως το 1930 με μεγάλες εκθέσεις, διέκοψε την λειτουργία του κατά την διάρκεια των δύο μεγάλων πολέμων και την δεκαετία 1980-1990 πραγματοποιήθηκαν στους χώρους του μεγάλα μουσικά και θεατρικά φεστιβάλ.
Η συντήρηση και αποκατάσταση του από το Μουσείο Albertina διήρκησε χρόνια και έδωσε ένα δεύτερο μουσείο μοντέρνας τέχνης καθώς την έδρα των εικαστικών καλλιτεχνών της Βιέννης που διατηρούν τα εργαστήρια τους στο χώρο και πραγματοποιούν παράλληλα τις δικές τους εκθέσεις.
Σε ολόκληρο το κέντρο της Βιέννης τα έργα αποκατάστασης κτηρίων δεν σταματούν και αρκετά από αυτά είναι σκεπασμένα με σκαλωσιές περιμένοντας να λάμψουν και πάλι.