Η μεγάλη καπνοβιομηχανία του Μεσοπολέμου (27/3-27/4)

«Turmak, Cavalla – Constantinople – Amsterdam. Η μεγάλη καπνοβιομηχανία του Μεσοπολέμου» Στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης Το Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης προτείνει στο κοινό της πόλης την έκθεση «Turmak, Cavalla – Constantinople – Amsterdam. Η μεγάλη καπνοβιομηχανία του Μεσοπολέμου» με αντικείμενα της συλλογής του Γιώργου Θωμαρέη, η οποία διοργανώνεται υπό την Αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Turmac είναι […]

Parallaxi
η-μεγάλη-καπνοβιομηχανία-του-μεσοπολ-38108
Parallaxi
aparto_flat_50_t2_deep_shade.jpg

«Turmak, Cavalla – Constantinople – Amsterdam. Η μεγάλη καπνοβιομηχανία του Μεσοπολέμου»

Στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης

Το Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης προτείνει στο κοινό της πόλης την έκθεση «Turmak, Cavalla – Constantinople – Amsterdam. Η μεγάλη καπνοβιομηχανία του Μεσοπολέμου» με αντικείμενα της συλλογής του Γιώργου Θωμαρέη, η οποία διοργανώνεται υπό την Αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Turmac είναι καπνοβιομηχανία που δημιουργήθηκε στην Καβάλα τη δεκαετία του 1910 από τον Οθωμανό μεγιστάνα Kiazim Emin Bey. Το 1921 η πλειοψηφία των μετοχών της πουλήθηκε σε ολλανδικά συμφέροντα. Την περίοδο 1925 – 1940 είχε αναδειχθεί σε κορυφαία εταιρεία τσιγάρων στον κόσμο. Το συλλεκτικό ενδιαφέρον της έγκειται στα εξής:

– έχει δημιουργήσει ορισμένα από τα ωραιότερα πακέτα – κουτιά τσιγάρων στην ιστορία, συνδυάζοντας την ανατολίτικη αισθητική με την αρ νουβό,

– αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα επιχειρηματικής και οικονομικής επιτυχίας, που βασίστηκε στον πολυεθνικό χαρακτήρα της περιοχής,

– άκμασε σε μια ελληνική πόλη, στην καρδιά της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπου από τον 19ο αιώνα παράγονταν τα καλύτερα καπνά του κόσμου (μπασμάδες).

Πέρα από το συνδυασμό Ανατολής και αρ νουβό, η προώθηση των προϊόντων της Turmac βασίστηκε και σε άλλον έναν “μύθο”: αυτόν της γυναικείας απελευθέρωσης. Πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο το γυναικείο κάπνισμα σχετιζόταν με τα «χαλαρά ήθη» των ιερόδουλων και των περιθωριακών, απειθάρχητων, επαναστατημένων γυναικών. Οι Ολλανδοί έμποροι κατάφεραν να αντιστρέψουν αυτόν τον μύθο τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, συνδέοντας το κάπνισμα με τα απελευθερωτικά κινήματα των γυναικών και αναδεικνύοντας το τσιγάρο σε σύμβολο της γυναικείας ανεξαρτησίας.

Στο πακέτο APARTO, η γυναίκα καπνίζει τσιγάρο με αγγελικό βλέμμα κι απεικονίζεται κατάλευκη, εξαιρετικά αγνή και “καθαρή”, ώστε να μη συσχετίζεται το γεγονός ότι καπνίζει με αμφίβολο ήθος.

Χρυσά επιστόμια, υπέροχα πολύχρωμα κουτιά ή πακέτα σε στυλ αρ νουβό, παλάτια της Ανατολής, νωχελικές αστές κυρίες που καπνίζουν φορώντας τουρμπάνια φτιάχνουν ένα αφήγημα απόλυτα εναρμονισμένο με την ατμόσφαιρα του Μεσοπολέμου.

Info Εγκαίνια έκθεσης 27 Μαρτίου 2015 ώρα 8 το βράδυ. Διάρκεια έκθεσης 27 Μαρτίου έως 27 Απριλίου

*27/3-27/4, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, Ανοιχτά καθημερινές 8:00-14:00 και 18:00-21:00

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα