Ξέρουμε ποια παράσταση θα σαρώσει τα ανοιχτά θέατρα φέτος το καλοκαίρι

Μπήκαμε πρώτοι στις πρόβες του «Ορέστη» από το ΚΘΒΕ και μας εντυπωσίασε.

Κική Μουστακίδου
ξέρουμε-ποια-παράσταση-θα-σαρώσει-τα-α-337472
Κική Μουστακίδου

Εικόνες: Τάσος Θώμογλου

Είναι Ιούνιος. Μια Παρασκευή, αργά το βράδυ. Στο φουαγιέ του θεάτρου δεν ακούς παρά ευλαβική ησυχία, σχεδόν σαν να τελείται ένα μυστήριο στο βάθος που κανείς δεν πρέπει να διακόψει. Ψιθυρίζω τα βήματά μου μέχρι την πόρτα της θεατρικής αίθουσας. Από το άνοιγμά της εμφανίζεται η γνώριμη φιγούρα του Γιάννη Αναστασάκη, Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ που με την ιδιότητα του σκηνοθέτη του «Ορέστη» με υποδέχεται με ένα χαμόγελο και μια ζεστή χειραψία.

Κάθομαι κάπου ψηλά και κεντρικά, με τη σκηνή πιάτο, με τους ηθοποιούς σε δημιουργική απόσταση για την αποφυγή παρεμβολών και με το κείμενο του Ευριπίδη να παίρνει τη μορφή ενός παζλ μπροστά μου, να συντίθεται, να αποσυντίθεται κι έπειτα πάλι από την αρχή, ακολουθώντας τις τελευταίες πινελιές πριν την οριστική σκηνική διαμόρφωσή του.

Το ΚΘΒΕ ετοιμάζεται για μια δυναμική περιοδεία στα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας φέτος το καλοκαίρι – με αρχή από τη Θεσσαλονίκη, 12 και 13 Ιουλίου στο Θέατρο Δάσους – και η Parallaxi σας μεταφέρει πρώτη το κλίμα από τις πρόβες του «Ορέστη», από τις μαγικές ζυμώσεις των συντελεστών κεκλεισμένων των θυρών, εκεί όπου η παράσταση χτίζεται πέτρα την πέτρα πριν αποκαλυφθεί αψεγάδιαστη στην κρίση του κοινού.

«Άρρωστο πλάσμα ο άνθρωπος». Ο Χορός, δώδεκα γυναίκες ηθοποιοί στο σύνολο (Ελευθερία Αγγελίτσα, Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Αναστασία Εξηνταβελόνη, Παυλίνα Ζάχρα, Μαρία Κωνσταντά, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Μαρία Πετεβή, Ελίνα Ρίζου, Εύη Σαρμή, Χριστίνα Χριστοδούλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη), συγχρονίζουν τις φωνές τους και βρίσκουν τις θέσεις τους επάνω στη σκηνή. Ντυμένες με ρούχα καθημερινά, όχι ακόμη με τα κοστούμια του διακεκριμένου και διεθνούς σκηνογράφου Γιάννη Θαβώρη, ο οποίος έχει επιμεληθεί φυσικά και τα σκηνικά του έργου, συντονίζονται με τις οδηγίες του σκηνοθέτη τους και σμιλεύουν κάθε στίχο με πείσμα για την τελειότητα. Η άμμος που πιάνουν στα χέρια τους, ανοιχτόχρωμη επάνω στο μαύρο σανίδι, σκορπίζεται από τις κινήσεις τους και αφήνει χνάρια τριγύρω, ελεύθερα να παραπέμψουν στις ερμηνευτικές αναλύσεις κάθε θεατή.

«Τρελό, αδίστακτο, θρασύ πλάσμα ο άνθρωπος». Είναι η σειρά της Ηλέκτρας. Η Ιωάννα Κολλιοπούλου, η νικήτρια του θεατρικού βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» για φέτος, αναμετριέται με το αρχαίο κείμενο χωρίς τον υπερβολικό στόμφο που εγκλωβίζει κατά καιρούς τους ηθοποιούς σε χιλιοπαιγμένα μονοπάτια. Είναι φρέσκια και αυτόφωτη, δίνοντας την ηρωίδα της ταυτότητα και στέρεο χαρακτήρα. Η εμβληματική μουσική του σπουδαίου Μπάμπη Παπαδόπουλου κορυφώνει τον θρήνο της. Ο ήχος και ο λόγος σε μερικά δυνατά δευτερόλεπτα, διαπεραστικά.

«Μην αφήνεις τον εαυτό σου στο έλεος του εαυτού σου». Ο Ορέστης κατακτά τον περιβάλλοντα χώρο. Δημιουργεί μια πυκνή ατμόσφαιρα γύρω του, οι λέξεις του κόβουν σαν με μαχαίρι τη δίνη του αίματος που κουβαλά στις πλάτες του. Ο Χρίστος Στυλιανού, με θεατρικό παρελθόν σε αυτή την πόλη και λαμπρό μέλλον σε όποιον πλανήτη ο ίδιος θελήσει, πατά γερά πάνω στον ρόλο του. Σέβεται τον ήρωά του και γίνεται ολόκληρος ένα χωνευτήρι των υψηλών νοημάτων που μεταφέρει ο λόγος του Ευριπίδη αιώνες τώρα. Το κείμενο, σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα, βρίσκει τον ιδανικό του πρωταγωνιστή στην αξιοθαύμαστη δωρικότητα του Στυλιανού.

«Δούλοι ή ελεύθεροι, για όλους μας το φως του ήλιου είναι γλυκό». Στην παράσταση ο Τρώας, στη ζωή και την πολυετή καριέρα του ο Χρήστος Στέργιογλου. Ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της Ελλάδας, ανεβαίνει στη σκηνή, περιτριγυρισμένος από τον Χορό, σε μια διαρκή κίνηση και εκπέμπει μια βέβαιη ενέργεια, που μοιάζει συγχρόνως καλοδουλεμένα εύθραυστη. Ελίσσεται, στριφογυρνά αλλά παρά την καθόλου στατική ροή του καταφέρνει και συγκεντρώνει ακίνητα τα βλέμματα επάνω του. Μεγάλο κεφάλαιο.

Η ώρα δείχνει περασμένες έντεκα. Η πρόβα μπορεί να φτάνει στο τέλος της, αλλά η λίστα με τους ηθοποιούς που φέτος το καλοκαίρι ανήκουν ψυχή και σώμα στον «Ορέστη» του Ευριπίδη δεν τελειώνει. Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη είναι η εντυπωσιακή Ελένη με το δικό της στίγμα πάνω στο σανίδι. Ο Νικόλας Μαραγκόπουλος, ο Αγγελιοφόρος, σκίζει τον αέρα με τις ανάσες του και τον ρέοντα λόγο του. Ο Δημήτρης Μορφακίδης, στον ρόλο του Πυλάδη, βιώνει με πάθος τις συμφορές του φίλου του, Ορέστη. Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος, πάντα σίγουρος, πάντα φτάνοντας σε βάθος, είναι ο Απόλλωνας. Ο Χριστόδουλος Στυλιανού εμφανίζεται στη σκηνή ως Μενέλαος, ο Κώστας Σαντάς ως Τυνδάρεως, η Μαριάννα Πουρέγκα ως Ερμιόνη. Όλοι τους αναπόσπαστα μέρη ενός συνόλου που θα διαπρέψει στα ανοιχτά θέατρα της χώρας κατά την καλοκαιρινή φετινή περίοδο.

«Η ελπίδα είναι το μόνο που δεν κοστίζει τίποτα και ακούγεται τόσο γλυκά». Σε μια αντιηρωική εποχή, όπως αυτή που διανύουμε, όπως εκείνη κατά την οποία γράφτηκε ο «Ορέστης» από τον Ευριπίδη, οι αξίες και τα ιδανικά μας αναδεικνύονται και φωτίζονται μονάχα μέσα από τον προβολέα της τέχνης. Λίγο παραπάνω από τα φώτα του θεάτρου, και ειδικά όταν πέφτουν με μαεστρία πάνω σε ζητήματα διαχρονικά και ταυτόχρονα επίκαιρα. Είναι ακριβώς αυτό που επιζητά να καταφέρει η παράσταση του Αναστασάκη και έχουμε την αίσθηση ότι θα τα καταφέρει. Με κρότο και με τρόπο αξιομνημόνευτο.

*«ΟΡΕΣΤΗΣ» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη, η καλοκαιρινή παραγωγή του ΚΘΒΕ, με την οποία συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2018 / Παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, πρεμιέρα περιοδείας στο Θέατρο Δάσους: Πέμπτη 12 και Παρασκευή 13 Ιουλίου / Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10 €, Τιμή προπώλησης: 12 €, Κανονικό εισιτήριο: 15 €, Φοιτητικό/ Άνω των 65 / Ομαδικό: 10 €, Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8 €, ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €, Άνεργοι: Δωρεάν (20 θέσεις ανά παράσταση για τις παραστάσεις στο Θέατρο Δάσους)/ Περισσότερα για τους συντελεστές και το πρόγραμμα της περιοδείας ΕΔΩ

Εικόνες από τις πρόβες/ΚΘΒΕ:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα