Η μεγαλύτερη διεθνώς έκθεση για την Ποπόβα στη Θεσσαλονίκη ― 10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις
Μια σημαντική έκθεση εγκαινιάζεται αύριο στα δυτικά.
Η μεγαλύτερη διεθνώς έκθεση για την Λιουμπόβ Ποπόβα εγκαινιάζεται την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών).
Η έκθεση με τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος» περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που κατέχει στη συλλογή του το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και συγκεκριμένα περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, όλα προερχόμενα από την συλλογή Κωστάκη.
Ταυτόχρονα, συμπληρώνεται με ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας έκθεση έργων της Ποπόβα που διοργανώνεται τις τελευταίες τρεις δεκαετίες διεθνώς και παρουσιάζει σειρές σχεδίων της καλλιτέχνιδος που δεν είχαν έως τώρα ποτέ εκτεθεί. Αποτελεί επίσης την πρώτη στη σειρά του νέου εκθεσιακού προγράμματος του Μουσείου που αφορά εκθέσεις οι οποίες θα είναι αφιερωμένες στους κεντρικούς καλλιτέχνες της ρωσικής πρωτοπορίας, τα έργα των οποίων βρίσκονται στη συλλογή του.
Η έκθεση, την οποία έχουν επιμεληθεί οι: Μαρία Τσαντσάνογλου, Andrei Sarabianov, Kristina Krasnyanskaya με βοηθό επιμελήτρια την Αγγελική Χαριστού, θα παραμείνει στο μουσείο μέχρι την 1η Μαρτίου του 2020.
10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για την Λιουμπόβ Ποπόβα
#1 Γεννήθηκε το 1889 και έφυγε από τη ζωή πρόωρα το 1924. Έμεινε στην Ιστορία με τις εξής καλλιτεχνικές ιδιότητες: ζωγράφος, θεωρητικός, δασκάλα, σχεδιάστρια και χαρακτηρίστηκε ως «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας.
#2 Σπούδασε αρχικά σε εργαστήρια στη Μόσχα και στη συνέχεια ταξίδεψε για να διευρύνει την καλλιτεχνική της μόρφωση στο εσωτερικό της Ρωσίας, Κίεβο και στην Ιταλία, όπου γνώρισε τη ρωσική εικαστική παράδοση και την τέχνη της Αναγέννησης. Το 1912 εργάστηκε στο εργαστήριο του Τάτλιν στη Μόσχα και συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι, μαζί με άλλους Ρώσους καλλιτέχνες όπως η Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα και η Βέρα Πέστελ, στην Ακαδημία “Λα Παλέτ”.
#3 Από το 1914 συμμετείχε στις εκθέσεις της ομάδας ‘Βαλές Καρό’ και ακολούθησε μια σταθερή εκθεσιακή πορεία, συμβάλλοντας σημαντικά στα κινήματα του Κυβοφουτουρισμού, του Σουπρεματισμού – ως ενεργό μέλος της ομάδας ‘Σουπρέμους’ του Καζιμίρ Μαλέβιτς για το διάστημα 1916-1917- και στη συνέχεια του Κονστρουκτιβισμού.
#4 Επηρεάστηκε στα σπουδαστικά της χρόνια από τον Ιμπρεσιονισμό και τον Σεζανισμό, ενέταξε στο πρώιμο έργο της στοιχεία από τον γαλλικό Φωβισμό, μελέτησε σε βάθος τις νέες φόρμες και τεχνικές και συνέβαλε σημαντικά και ουσιαστικά στην ανάπτυξη καλλιτεχνικών κινημάτων όπως αυτά του Κυβοφουτουρισμού, του Σουπρεματισμού και εν τέλει του Κονστρουκτιβισμού.
#5 Χρησιμοποίησε ένα ιδιαίτερο προσωπικό ύφος στα κονστρουκτιβιστικά έργα που δημιούργησε και οδήγησε την τέχνη στην παραγωγή και στην δημιουργία μοναδικών προτάσεων ντιζάιν, γραφιστικού σχεδιασμού, σκηνικών για το θέατρο, υφασμάτων και κοστουμιών.
#6 Δημιούργησε τα πρωτοποριακά σκηνικά για τα έργα «Ο Μεγαλόψυχος Κερατάς» του Κρόμελινκ και «Γη σε Αναβρασμό» του Τρετιακόφ, σε παραγωγή του Βσέβολοντ Μέγιερχολντ, ενώ εργάστηκε στο σχεδιασμό υφασμάτων για το Πρώτο Κρατικό Εργοστάσιο Εκτύπωσης Υφασμάτων της Μόσχας.
#7 Επιπλέον, υπήρξε σημαντική παιδαγωγός και έθεσε νέες βάσεις στην διδασκαλία της τέχνης στα Ανώτατα Τεχνικά και Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (BXOYTEMAΣ) όπου δίδασκε από το 1921 ως τον πρόωρο θάνατό της, το 1924.
#8 Μετά το θάνατό της το 1924 διοργανώθηκε στη Μόσχα μεγάλη αναδρομική έκθεση, αντιπροσωπευτική του εύρους της εικαστικής παραγωγής της.
#9 Είναι η μοναδική καλλιτέχνιδα που ο συλλέκτης Γιώργος Κωστάκης αποκαλούσε με το μικρό της όνομα, και ας μην την είχε γνωρίσει ποτέ.
#10 Ο Γιώργος Κωστάκης αγόρασε τα περισσότερα έργα της Ποπόβα από την οικογένεια της καλλιτέχνιδος. «Το πρώτο πράγμα που είδα καθώς ανέβαινα από τη σκάλα στον δεύτερο όροφο ήταν ένας πίνακας της Ποπόβα και πάνω του κρεμόταν μια σκάφη. Αργότερα περπατήσαμε στον κήπο. Διέκρινα το παράθυρο της αποθήκης που ήταν καρφωμένο μ’ ένα κόντρα πλακέ. Πάνω στο κόντρα πλακέ ήταν γραμμένος ένας αριθμός κι από κάτω η υπογραφή: ”Ποπόβα”. Μπήκα στην αποθήκη και είδα από την άλλη πλευρά του κόντρα πλακέ έναν εξαιρετικό πίνακα της ζωγράφου: ”Όχι, δεν μπορώ, εάν βρέξει θα γίνει μούσκεμα η αποθήκη. Φέρε μου πρώτα ένα κόντρα πλακέ και μόνο τότε θα σου δώσω τον πίνακα”», του είπε τότε ο σπιτονοικοκύρης.
*Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος | 11 Οκτωβρίου 2019 – 1 Μαρτίου 2020 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη, Τ: 2310 589141) | Εγκαίνια: Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019, 20:00 | Επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου, Andrei Sarabianov, Kristina Krasnyanskaya, Βοηθός Επιμελήτρια: Αγγελική Χαριστού | Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00-18:00, Πέμπτη 10:00-22:00, Δευτέρα κλειστά