Όταν η φωτογραφία συνάντησε το θέατρο και η γραφειοκρατία έγινε αντικείμενο τέχνης

«Ατελείωτοι ήχοι από τηλέφωνα που χτυπούν ασταμάτητα. Ατελείωτη χαρτούρα για μια υπογραφή. Ατελείωτες σκάλες, πάνω κάτω, για μια σφραγίδα». Σας θυμίζουν κάτι;

Γιώργος Σταυρακίδης
όταν-η-φωτογραφία-συνάντησε-το-θέατρο-1082960
Γιώργος Σταυρακίδης

Με μία πρωτοποριακή και ταυτόχρονα σπουδαία καλλιτεχνική σύλληψη, το θέατρο και η φωτογραφία «συναντήθηκαν» την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου με μία εξαιρετική δράση για την Thessaloniki PhotoΒiennale 2023 στην έκθεση του Μιχάλη Πατσούρα «07:00 – 15:00» στο πλαίσιο της συνεργασίας του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Την ξενάγηση στον χώρο της έκθεσης, είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν οι επισκέπτες, την περασμένη Πέμπτη, από τον Ηρακλή Παπαϊωάννου, Επιμελητή και Προϊστάμενο του Τμήματος Συλλογών του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο μίας αλλιώτικης εμπειρίας που έκανε ξεχωριστή την επίσκεψη εκείνο το απόγευμα στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

Να πούμε βέβαια, πως ο τίτλος της έκθεσης του Μιχάλη Πατσούρα παραπέμπει στο ωράριο λειτουργίας των υπηρεσιών του ελληνικού δημοσίου. Στις εικόνες που παρουσιάζονται, ο φωτογράφος επιχείρησε να καταγράψει τη ζωή και την καθημερινότητά των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς υπήρξε άλλωστε και ο ίδιος ένας από αυτούς για δέκα χρόνια.

Για τη συνέχεια, το κοινό, βίωσε μία ξεχωριστή εμπειρία με μία οπτικοακουστική εγκατάσταση με τίτλο «Keep this manual in a handy place», βασισμένη στο εμβληματικό κείμενο του Βάτσλαβ Χάβελ «Το Υπόμνημα», με θέμα τη χαοτική διάσταση της γραφειοκρατίας.


Φωτογραφίες: Ευθύμης Βλάχος


Το «Υπόμνημα», είναι ένα βιβλίο που εντάσσεται στην κατηγορία έργων που ονομάστηκε «Θέατρο του Παραλόγου». Ο συγγραφέας με την πλοκή του έργου αλλά και με την παρουσίαση των πρωταγωνιστών παρουσιάζει διάφορες σουρεαλιστικές καταστάσεις. Οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, οι αξίες και το νόημα της ζωής έχουν χαθεί. Το παράλογο και η ειρωνεία κυριαρχούν. Εδώ, ο αναγνώστης είναι αναγκαίο να είναι υποψιασμένος, σε γενικές γραμμές, για το περιεχόμενο του βιβλίου αυτού, καθώς διαφορετικά θα βρεθεί αντιμέτωπος με καταστάσεις που θα του δημιουργήσουν μεγάλα ερωτηματικά. Ερωτηματικά  που δημιουργούνται επιτυχώς και από αυτή την οπτικοακουστική «παράσταση» με εξιαρετικούς ηθοποιούς που έχουμε συνδέσει με εμβληματικές θεατρικές στιγμές της Θεσσαλονίκης και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, τον Δημήτρη Διακοσάββα, τον Κωνσταντίνο Χατζησάββα και την Έφη Δρόσου, σε μία σύλληψη της Μαρίας Καραμήτρη.

Η οπτικοακουστική εγκατάσταση «Keep this manual in a handy place», αποτελεί ένα σύγχρονο θεατρικό ηχοτοπίο που συνόδευσε την έκθεση του Μιχάλη Πατσούρα «07:00 – 15:00» μέχρι την ολοκλήρωσή της στις 18 Νοεμβρίου. Με όχημα «Το Υπόμνημα» του Β. Χάβελ, ενεργοποιούμε έναν εικαστικό χώρο με βίντεο και ήχους με θέμα το Ελληνικό Δημόσιο, προσκαλώντας τον θεατή να συμμετέχει βιωματικά.

«Η απεικόνιση του μαρασμού της ζωής, σε μια κοινωνία που συνηθίζει να δικαιολογεί τις δυσκολίες του παρόντος, δίνοντας έμφαση στο γεγονός πως μέλλεται να φτάσει κάποια μέρα ο χρυσός αιώνας της ευημερίας. Μηχανισμοί καταστολής των συνειδήσεων, ψεύτικα πρότυπα ενός μοντέρνου μαζικού πολιτισμού ο οποίος αποβλέπει αποκλειστικά να αναπαράγει έννοιες όπως: η πειθαρχία, η μάζα, η ηθική, το ιεραρχημένο κράτος, η τιμωρία. Ο επιδιωκόμενος σκοπός είναι η ταχεία ενσωμάτωση του ανθρώπου μέσα στο χυτήριο της άχρωμης ομοιομορφίας, δηλαδή, της ανυπαρξίας» αναφέρει η Μαρία Καραμήτρη στο σημείωμα της, ενώ αναφέρει χαρακτηριστικά «Ατελείωτοι ήχοι από τηλέφωνα που χτυπούν ασταμάτητα. Ατελείωτη χαρτούρα για μια υπογραφή. Ατελείωτες σκάλες, πάνω κάτω, για μια σφραγίδα» περιγράφοντας εύστοχα εικόνες ελληνικού δημοσίου που όλοι λίγο πολύ έχουμε δει. Ακριβώς έτσι, όπως οικεία ένιωσε ο θεατής μέσα βλέποντας το θέατρο να μπλέκεται με τη φωτογραφία και να δημιουργεί κάτι τόσο αληθινό που θα μπορούσε εύκολα, να είναι ζωή.

Λίγα λόγια για τη Thessaloniki PhotoBiennale 2023

Η Thessaloniki PhotoΒiennale, διοργάνωση του MOMus, σε επιμέλεια και συντονισμό του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, συμπληρώνει φέτος τριάντα πέντε χρόνια παρουσίας και είναι ένα από τα παλαιότερα φωτογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης.

Περισσότεροι από 100 φωτογράφοι και καλλιτέχνες από 18 χώρες συμμετέχουν και παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε ένα πολυθεματικό πρόγραμμα 25 εκθέσεων, εκδηλώσεων λόγου, ανοιχτών δράσεων στο κοινό και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που θα φιλοξενηθούν σε 19 μουσεία, χώρους πολιτισμού και αίθουσες τέχνης στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα για τέσσερις μήνες.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα