Πώς διδάσκεται η Ιστορία;

«Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση», που διοργανώνει στο επόμενο διάστημα στην πόλη είναι ένα εργαστήρι για παραμυθάδες και αφηγητές, για ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του.

Κύα Τζήμου
πώς-διδάσκεται-η-ιστορία-35958
Κύα Τζήμου
photo_0.jpg

Μετά τις διοργανώσεις των 4 τελευταίων ετών του ενδιαφέροντος κινηματογραφικού εργαστηρίου «Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση – και όχι μόνο!» στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις, ο σκηνοθέτης Βασίλης Λουλές επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για να το πραγματοποιήσει και πάλι, για τρίτη φορά.

Οι ταινίες του Βασίλη Λουλέ πραγματεύονται μικρές, προσωπικές ιστορίες μέσα στη δίνη της Ιστορίας. Τιμήθηκαν με βραβεία, έλαβαν μέρος σε φεστιβάλ του εξωτερικού, προβλήθηκαν σε κινηματογραφικές αίθουσες και σε σχολεία, μεταδόθηκαν από ξένα και ελληνικά τηλεοπτικά δίκτυα, έδωσαν αφορμή για πολλά κείμενα και σχόλια στον Τύπο, και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό σε σχολές και Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Η νέα διοργάνωση έρχεται μετά από μια σειρά ταξιδιών του σκηνοθέτη σε πάνω απο 30 Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά με προβολές του ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», του «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί», με διαλέξεις και συζητήσεις με τους θεατές. Οι προβολές οργανώθηκαν με μεγάλη επιτυχία σε πολλά σημαντικά Πανεπιστήμια. Ανάμεσά τους τα Χάρβαρντ, Κολούμπια, Γέηλ, Στάνφορντ, Μίσιγκαν, Μακ Γκιλ, Πενσυλβάνια.

Πραγματοποιεί συχνά εργαστήρια κινηματογράφου πάνω σε θέματα όπως: Μαρτυρία και Προφορική Αφήγηση, Από την προσωπική μαρτυρία στη μεγάλη Ιστορία, Ανάλυση Κινηματογραφικών Αρχείων, Κινηματογραφώντας προσωπικές ιστορίες και παραμύθια.

Το εργαστήριο «Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση- και όχι μόνο!», που διοργανώνει στο επόμενο διάστημα στην πόλη, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που θέλουν να αποκτήσουν γνώσεις και μεθόδους χρήσιμες για τη δουλειά τους, σε ιστορικούς ερευνητές, σε μελετητές της τοπικής ιστορίας και της προφορικής αφήγησης, σε παραμυθάδες και αφηγητές, σε ανθρώπους με γενικότερα ενδιαφέροντα που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του, καθώς και σε ανθρώπους του κινηματογράφου (δημιουργούς, τεχνικούς και ηθοποιούς) που θέλουν να διευρύνουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους.

Το εργαστήριο θα περιλαμβάνει προβολές ντοκιμαντέρ, αναλύσεις και παραδείγματα, με έμφαση όχι μόνο στο περιεχόμενο των ταινιών αλλά και στην κινηματογραφική γλώσσα, ειδικά στα μη λεκτικά στοιχεία της, όπως γλώσσα του σώματος, χρήση της σιωπής, σημασία του μοντάζ. Θα περιέχει επίσης ομαδικές βιωματικές ασκήσεις για το πώς αφηγούμαστε μια μικρή ιστορία με εικόνες αλλά για το πώς από μια «αδιάφορη» αφήγηση κάποιου ανθρώπου μπορούμε να φτάσουμε σε μια συναρπαστική και ουσιαστική κατάθεση-μαρτυρία.

photo_dΑπό παλαιότερο Εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 2015

Ερωτήματα που θα απασχολήσουν το εργαστήριο είναι, αρχικά, σχετικά με τα θέματα εκπαίδευσης, όπως το πώς μπορούμε να κάνουμε το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ πολύτιμο εργαλείο στη σχολική τάξη, ειδικά στον τρόπο που διδάσκουμε την Ιστορία. Πέρα από το ίδιο το βασικό θέμα ενός ντοκιμαντέρ, πώς εντοπίζουμε και πώς αξιοποιούμε τα πολλαπλά επίπεδα γνώσης που μας προσφέρει, τις παράπλευρες πληροφορίες που μας δίνει η εικόνα και ο λόγος του.

Ακόμη, το εργαστήριο θα πραγματευτεί το θέμα της προφορικής μαρτυρίας και αφήγησης, για το πώς καταγράφουμε μια ειλικρινή και βαθειά βιωματική μαρτυρία, ποιά είναι τα μυστικά αυτής της τέχνης. Επίσης, θα αναλυθεί το πώς κινηματογραφούμε μαρτυρίες, αφηγήσεις και παραμύθια με τρόπο ζωντανό, άμεσο, ελκυστικό και σύγχρονο.

Τέλος, το εργαστήριο θα ασχοληθεί με το πέρασμα από τη μικρή, προσωπική ιστορία στην καθολική Ιστορία. Πώς μπορούμε να βλέπουμε ή να διδάσκουμε την «μεγάλη» Ιστορία μέσα από τις «μικρές», προσωπικές ιστορίες των απλών ανθρώπων, και πώς μπορεί να γεννηθεί μια ολόκληρη ταινία ντοκιμαντέρ από μια και μόνο φωτογραφία-ντοκουμέντο.

Τα παραδείγματα δυο ταινιών του Βασίλη Λουλέ, «Φιλιά εις τα παιδιά» και «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη», που χρησιμοποιούνται συχνά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι αποκαλυπτικά ως προς όλα τα παραπάνω ερωτήματα.

Ενώ στο εργαστήριο αυτό δεν προβλέπεται η δημιουργία ταινίας, φιλοδοξία είναι, στο τέλος του, έχοντας πάρει τα βασικά εφόδια, να μπορεί ο καθένας από τους συμμετέχοντες να καταγράφει ιστορίες στο ιδιαίτερο προσωπικό του περιβάλλον ή να χρησιμοποιεί αυτή τη γνώση μέσα στη σχολική τάξη, στο δικό του ερευνητικό έργο, στην δική του καταγραφή τοπικής Ιστορίας, στη δική του ταινία.

Για την συμμετοχή στο εργαστήριο δεν απαιτείται προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία στο χώρο του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών, αλλά όρεξη, αγάπη για το σινεμά, υπομονή και περιέργεια, δηλαδή τα βασικά υλικά για να κάνει κανείς κινηματογράφο ή να βλέπει τις ταινίες με δημιουργικό τρόπο.

Το Εργαστήριο θα αναπτυχθεί σε ένα Σαββατοκύριακο, 11 και 12 Φεβρουαρίου 2017, τις ώρες 10:00-17:30 κάθε μέρα. Η διάρκεια του εργαστηρίου είναι 15  ώρες, ο μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων τα 30 άτομα και το κόστος διδάκτρων είναι 50€. Στο πέρας του εργαστηρίου θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.

Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής είναι η Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου.

Ο χώρος πραγματοποίησης του εργαστηρίου είναι ο κινηματογράφος ΒΑΚΟΥΡΑ.

Για περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο και δηλώσεις συμμετοχής:

Βασίλης Λουλές [email protected]

και στη σελίδα: https://www.facebook.com/events/369623323399392/

Κείμενα του Βασίλη Λουλέ εδώ



Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα