Τι θα δούμε στο 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Έρχεται πιο γεμάτο κι ενδιαφέρον από ποτέ και δια ζώσης, αλλά και διαδικτυακά

Χρήστος Ωραιόπουλος
τι-θα-δούμε-στο-62ο-φεστιβάλ-κινηματογρά-835306
Χρήστος Ωραιόπουλος

Στη διάρκεια της πανδημίας το σινεμά μάς κράτησε συντροφιά, έκανε τον εγκλεισμό και τη μοναξιά λίγο πιο ανώδυνη. Έτσι κάνει η τέχνη λυτρώνει από αυτό το απέραντο σφαγείο που είναι ο κόσμος. Τώρα έπειτα από την ηχηρή απουσία του από τους δρόμους, τις αίθουσες και τη ζωή της πόλης, αν και διεξήχθη ηλεκτρονικά πέρυσι, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει και το σινεμά έρχεται ξανά στον τόπο του εγκλήματος για να μας ενώσει.

Οι αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας στην Αριστοτέλους, αλλά και οι 4 στο λιμάνι, Φρίντα Λιάππα,Τόνια Μαρκετάκη, Σταύρος Τορνές, Τζον Κασσαβέτης θα γεμίσουν με την ισχύουν πληρότητα του 100% με την τήρηση όλων των απαραίτητων μέτρων μόνο για εμβολιασμένους ή νοσήσαντες οι οποίοι θα πρέπει να προσέρχονται με τα πιστοποιητικά τους. Όπως ανακοινώθηκε στη συνέντευξη τύπου το Φεστιβάλ είχε προνοήσει από πέρυσι και είχε εκπαιδευμένους ανθρώπους για ενδελεχή καθαρισμό των αιθουσών μετά από κάθε προβολή, αφήνοντας ένα επαρκές χρονικό διάστημα ως την έναρξη της επόμενης προβολής. Παράλληλα έχει αναβαθμιστεί το σύστημα εξαερισμού όλων των αιθουσών και αποδεικνύεται πως οι άνθρωποι της διοργάνωσης έχουν λάβει τα κατάλληλα μέτρα και το Φεστιβάλ θα είναι ασφαλές όσον αφορά τον κορονοϊό.

Βέβαια, ο φόβος του να κλείσει η Θεσσαλονίκη ενόψει και των εικόνων συνωστισμού που θα παρατηρηθούν τις επόμενες ημέρες κρεμάται πάνω από το κοινό και τους διοργανωτές σαν δαμόκλειος σπάθη. Ακόμα κι αν η Θεσσαλονίκη περάσει σε διαφορετικό καθεστώς μέτρων, Το Φεστιβάλ φέτος είναι υβριδικό, παρέχει δηλαδή τη δυνατότητα και δια ζώσης θέασης, αλλά και διαδικτυακής, όπως είχε συμβεί πέρυσι.

Αναφορικά με τις διαδικτυακές προβολές, όπως έχει τώρα η κατάσταση, η πλειοψηφία των ταινιών θα είναι διαθέσιμες online μετά την προβολή τους στις αίθουσες με μέσο όρο διαθέσιμων ”εισιτηρίων” τα 500. Αυτό γίνεται τόσο για να υπάρχει το plan b και να μην στερηθούμε εντελώς το φεστιβάλ και το σινεμά, αλλά και για κάποιους ανθρώπους εμβολιασμένους που μπορεί να αισθάνονται δισταγμό λόγω φόβου, αλλά και άλλους ανεμβολίαστους που δεν μπορούν λόγω της ανάγκης για την ασφαλή διεξαγωγή των προβολών να προσέλθουν. Μέσα σε αυτό το κλίμα όσο το δυνατό μεγαλύτερης προστασίας από τον κορονοϊό το φεστιβάλ θα είναι cash-less. Θα πρέπει, δηλαδή, οι ενδιαφερόμενοι είτε να κλείνουν ηλεκτρονικά το εισιτήριό τους, είτε να πληρώνουν αποκλειστικά και μόνο με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα στο εκδοτήριο.

Στην ουσία τώρα, όπως κάθε χρόνο τόσο τα πόστερ όσα και τα σποτ του Φεστιβάλ δεν σταματάνε να μας εκπλήσσουν. Τα πόστερ του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου με την μοναδική κυρία Τεπανδρή υπογράφει ο Έλληνας ζωγράφος και multimedia καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Κακανιάς, ενώ τα πρωτότυπα σποτ δημιούργησε ο βραβευμένος στην Εβδομάδα της Κριτικής των Καννών, Μανώλης Μαυρής.

Η ταινία έναρξης που θα ανοίξει την αυλαία την Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021 είναι το Γεγονός (L’événement) της Οντρέ Ντιγουάν, η οποία κατέκτησε το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Τη διοργάνωση θα κλείσει την Κυριακή 14 Νοεμβρίου η προβολή της ταινίας Παρίσι, 13ο διαμέρισμα (Les Olympiades) του Ζακ Οντιάρ, μια ταινία για τον τρόπο που ερωτευόμαστε στις μέρες μας.

Η ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία ανοίγει το 62ο ΦΚΘ

Μεγάλο είναι και φέτος το αφιέρωμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο με το Φεστιβάλ να υποδέχεται 35 μεγάλου και 15 μικρού μήκους ταινίες. Σε πρώτη προβολή θα παιχτούν 20 ταινίες, ενώ στην ενότητα Μια Δεύτερη Ματιά θα προβληθούν 3 ταινίες που έχουν ήδη κάνει πρεμιέρα, πρόκειται για τη Βουή του Κόσμου του Πέτρου Σεβαστίκογλου, το Κοχύλι της Κατέ Μπέλλο και το πρόσωπο και η πόλη του Αλέξανδρου Φασόη. Επίσης 8 σημαντικές ταινίες του ελληνικού σινεμά θα προβληθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος Χώρα, σε Βλέπω, το Ζ του Κώστα Γαβρά, ο μικρός δραπέτης του Σταύρου Τσιώλη, η Αστέρω του Δημήτρη Γαζιάδη, το Μπλόκο του Άδωνι Κύρου, η Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού η Μανία του Γιώργου Πανουσόπουλου, οι Ιdées Fixes/Dies Irae (Παραλλαγές στο ίδιο θέμα) της Αντουανέττας Αγγελίδη και ο Θἰασος του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ με μεγάλη ανυπομονησία αναμένουμε όλες τις βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ προσφέρει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει δύο διαμάντια του ελληνικού σινεμά σε καθολικά προσβάσιμες προβολές.  Στη φετινή διοργάνωση πρόκειται για τις ταινίες Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;, του Ντίνου Κατσουρίδη, με τον Θανάση Βέγγο, και Δοξόμπους του Φώτου Λαμπρινού, μια ταινία που μάλλον αδικήθηκε, παρεξηγήθηκε και είναι ευκαιρία να επανερμηνευτεί από κινηματογραφικό κοινό. Οι συγκεκριμένες ταινίες θα είναι προσβάσιμες τόσο στις αίθουσες του Φεστιβάλ όσο και στις διαδικτυακές προβολές τους.

Για πρώτη φορά, εννέα ελληνικές ταινίες, περισσότερες από κάθε άλλη φορά, συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ. Τρεις ταινίες συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό και, πιο συγκεκριμένα, οι ταινίες Αγέλη προβάτων του Δημήτρη Κανελλόπουλου, Αγία Έμυ της Αρασέλης Λαιμού και Σελήνη, 66 ερωτήσεις της Ζακλίν Λέντζου. Ισάριθμες ελληνικές ταινίες παίρνουν μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors: το .dog της Γιάννας Αμερικάνου, το 18 του Βασίλη Δούβλη, καθώς και η ταινία Ο άνθρωπος με τις απαντήσεις του Στέλιου Καμμίτση. Παράλληλα, ακόμη τρεις ελληνικές ταινίες συναντούμε στο >>Film Forward που για πρώτη φορά φέτος γίνεται διαγωνιστικό. Πρόκειται για τα Μαγνητικά πεδία του Γιώργου Γούση, το ORFEAS 2021, σε σκηνοθεσία που υπογράφει η καλλιτεχνική ομάδα ΦΥΤΑ και το The Timekeepers of Eternity του Αριστοτέλη Μαραγκού.

Οι πάντα ξεχωριστές προβολές θα είναι και φέτος στις αίθουσες. Ο δυναμικός και ο πρωτοποριακός κινηματογράφος θα συγκλονίσει και θα προβληματίσει στο πλαίσιο της ενότητας Ανοιχτοί Ορίζοντες και Ανοιχτοί Ορίζοντες – Another Take. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα καλύτερα στα Βαλκάνια και αναγνωρίζει την ταυτότητα τόσο ως τέτοιου, αλλά κι ως βαλκανικού. Σημαντική για την ταυτότητα μας ως πόλης τόσο στον ψυχισμό, όσο και γεωγραφικά είναι η παρουσίαση των καλύτερων βαλκανικών ταινιών στην ενότητα Ματιές στα Βαλκάνια. Θα έχουμε επίσης την ευκαιρία να συναντήσουμε αγαπημένους δημιουργούς στις Ειδικές Προβολές, αλλά και για τη συνήθεια που έγινε λατρεία για τους πιο βραδινούς και φέτος θα μπορούμε να δώσουμε μεταμεσονύχτια ραντεβού στη ζώνη Round Night. Το Φεστιβάλ κάθε χρόνο αποδεικνύει ότι στηρίζει κι αφουγκράζεται τους νέους δημιουργούς και έτσι φέτος θα υπάρχει το τμήμα NextGen.

Το Μεγάλο Αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ είναι χρήσιμο και πολύτιμο. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πόσο σημαντικό είναι το μοντάζ μιας ταινίας και πόσο μπορεί να την καθορίσει ως καλή ή κακή. Το μοντάζ είναι τέχνη μέγιστη και φέτος θα έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε πολύ περισσότερα κι ενδιαφέροντα πράγματα. «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του» ένα μοναδικό αφιέρωμα για ένα από τα πιο κομβικά στάδια της κινηματογραφικής διαδικασίας. Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθούν 9 κορυφαίοι μοντέρ από την Ελλάδα κι όλο τον κόσμο και θα μοιραστούν την εμπειρία τους πάνω στην τέχνη τους με masterclasses και workoshops. Όπως ειπώθηκε πριν από λίγο από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη οι 9 μοντέρ θα επιλέξουν από μια ταινία με άξονα και τον προβολέα στραμμένο στο μοντάζ και το πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε το τελευταίο στο μεγαλείο τους.  Θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε και να γνωρίσουμε το μοντέρ του Γιώργου Λάνθιμου και υποψήφιου για Όσκαρ για τη δουλειά του στην ταινία «Η ευνοούμενη», Γιώργο Μαυροψαρίδη, καθώς και τους Πάνος Βουτσαράς, Γιάννης Χαλκιαδάκης και Λάμπης Χαραλαμπίδης βραβεύμενους μοντέρ στο εξωτερικό με τον τελευταίο να έχει επιμεληθεί των μοντάζ ταινιών του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, αλλά και της Ευτυχίας του Άγγελου Φραντζή

Το κεντρικό αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Από ξένους μοντέρ θα βρεθούν στην πόλη μας ο Ραούλ Μόρα, μοντέρ της σειράς «La casa de papel», το δίδυμο των Άνε Εστερούντ και Γιάνους Μπιλέσκοφ Γιάνσεν, μοντέρ στο «Άσπρο πάτο» του Τόμας Βίντερμπεργκ (Όσκαρ Διεθνούς ταινίας εφέτος), ο Ρολάντ Βάις, που έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκόρσεζε, ο Ανγκ Λι και ο Μάικλ Μουρ και η Κλερ Άθερτον, μόνιμη συνοδοιπόρος της αξέχαστης Σαντάλ Άκερμαν.

Όπως ειπώθηκε και παραπάνω βρισκόμαστε στα Βαλκάνια, έχουμε γείτονες που παράγουν αξιόλογο σινεμά και πρέπει να ρίξουμε σίγουρα μια ματιά. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορέσουμε να γνωρίσουμε το έργο της πρωτοπόρου σκηνοθέτιδος από τη Βουλγαρία Μπίνκα Ζελιάσκοβα, η οποία δυστυχώς χαίρει αναγνώρισης μόνο εντός των Βουλγαρικών συνόρων. Τέλος ο προβολέας θα στραφεί και στο έργο της Λουκίας Αλαβάνου, η οποία θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε και θα μπορέσουμε να πάρουμε μια γεύση από το έργο της με την προβολή 6 μικρού μήκους ταινιών της.

Θα πραγματοποιηθεί η τρομερά ενδιαφέρουσα έκθεση, ο Κανόνας του Παιχνιδιού. Η ομώνυμη ταινία του Ζαν Ρενουάρ θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πρώτη ύλη για την κεντρική και πρωτότυπη έκθεση της φετινής διοργάνωσης. Δέκα εικαστικοί θα φιλοτεχνήσουν ισάριθμα έργα εμπνευσμένα από την ταινία, τα οποία θα παρουσιαστούν στον πρώην Βρεφονηπιακό Σταθμό στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.

Άχαστες είναι οι δυο ειδικές εκδόσεις που φέρουν και κουβαλάνε πάνω τους όλες τις αναμνήσεις κάθε φεστιβάλ και περιέχουν σημαντικά πράγματα-πυξίδες για τη διοργάνωση. Φέτος θα κυκλοφορήσει ο καθιερωμένος Α-Κατάλογος που αποτυπώνει το στίγμα του 62ου Φεστιβάλ, αλλά και μια ειδική έκδοση για το αφιέρωμα στο μοντάζ, που θα συγκεντρώνει τα όσα πολύτιμα εργαλεία θα μοιραστούν μαζί μας οι φιλοξενούμενοι μοντέρ.

Επιτελούς ξανά σινεμά στην πόλη, ξανά ζωή στους δρόμους και τις αίθουσες της Θεσσαλονίκης!

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα