Το εργαστήρι ιδεών των Seme Design Lab
Το Design δίνει αξία στον κόσμο που κατασκευάζει ο ανθρώπινος νους όπου και αν εφαρμόζεται – σχεδιασμός μιας διαδικασίας, ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας – και είναι τεράστια η επίδρασή του στην καθημερινή ζωή, την κοινωνική αλλά και την ατομική ανθρώπινη συμπεριφορά και φυσικά την αισθητική. Τα τελευταία 20 – 30 χρόνια, το ντιζάιν έγινε […]
Το Design δίνει αξία στον κόσμο που κατασκευάζει ο ανθρώπινος νους όπου και αν εφαρμόζεται – σχεδιασμός μιας διαδικασίας, ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας – και είναι τεράστια η επίδρασή του στην καθημερινή ζωή, την κοινωνική αλλά και την ατομική ανθρώπινη συμπεριφορά και φυσικά την αισθητική.
Τα τελευταία 20 – 30 χρόνια, το ντιζάιν έγινε μια ελιτίστικη υπόθεση. Απομακρύνθηκε από την καθημερινή ζωή κι έγινε κάτι σαν υψηλή τέχνη. Aλλά δεν είναι καθόλου αυτό. Το ντιζάιν βρίσκεται μέσα σε κάθε τι που αγγίζουμε σε καθημερινή βάση και η δημιουργία του δεν έχει να κάνει μόνο με το νόημα του στυλ. Με το να φτιάξεις δηλαδή απλώς κάτι αισθητικά πιο όμορφο με στόχο να κάνεις πιο ελκυστικό ένα προϊόν με σκοπό να το πουλήσεις καλύτερα. Η αυθεντική ατζέντα του βιομηχανικού ντιζάιν είναι ένα είδος αληθινής βελτίωσης της κοινωνίας και το καινούριο προϊόν οφείλει να είναι πιο εφευρετικό, ουσιαστικά καλύτερο, εύκολο λειτουργικά και τότε είναι που έχει λόγο ύπαρξης.
Ο Βαγγέλης Σεμιζίδης και η Κλεοπάτρα Λάμπρου είναι δυο νέοι άνθρωποι που φαίνεται να θέλουν να κάνουν πραγματικά καλύτερο τον κόσμο γύρω μας. Συνδυάζοντας την αισθητική με την καινοτομία και την δημιουργία με την εφευρετικότητα. Κάπως έτσι το 2012 ο Βαγγέλης ως εργαζόμενος σε ένα μεγάλο τεχνικό γραφείο στο Μιλάνο, ανέλαβε, υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση του Massimo Mussapi, την κατασκευή ενός ψυγείου-βιτρίνας για λογαριασμό της Sagi S.P.A. Το ψυγείο βραβεύτηκε με Red dot design award.
“Η ιδέα της ομάδας Seme design lab γεννήθηκε στην Φλωρεντία, όπου σπουδάζαμε. Θέλαμε να ξεκινήσουμε κάτι δικό μας ώστε να έχουμε πλήρη ελευθερία δημιουργίας και έκφρασης. Στην Ιταλία πήραμε μέρος σε αρκετούς διαγωνισμούς και ως ομάδα αλλά και ο καθένας ξεχωριστά και έτσι κάναμε δειλά τα πρώτα μας βήματα. Η μεταφορά μας μετά από λίγα χρόνια στην Θεσσαλονίκη ήταν μία ευχάριστη έκπληξη αφού στην ουσία εδώ αναλάβαμε τις πρώτες μας επαγγελματικές δουλειές, το 2010 και η αγορά μας δέχτηκε σχετικά γρήγορα. Σήμερα, έχουμε καταφέρει να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας στην πόλη με διάφορες δουλείες διακόσμησης και graphic design και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με την μέχρι τώρα πορεία μας.”
Ο Βαγγέλης, έχοντας εμπειρία από street art, βρίσκεται σε πεδία μινιμαλιστικά, ερευνώντας νέες φόρμες με μία δόση κριτικής ειρωνείας, ενώ η Κλεοπάτρα δουλεύει οργανικές φόρμες που φτάνουν τα όρια του συμβολισμού και δημιουργούν γνώριμα αστικά τοπία: “Η κοινή μας φιλοσοφία είναι μία νέα ματιά στα αντικείμενα και στις φόρμες ώστε να αναδεικνύεται καλύτερα το αντικείμενο και συνάμα να γίνεται πιο εύχρηστο. Φτάνει να πεις: Ώχ! Δεν το είχα φανταστεί έτσι!! Κι όμως βολεύει!”
Για την Κλεοπάτρα, η μετακόμιση στην Θεσσαλονίκη ήταν μια πρόκληση, αφού συνήθως οι νέοι μετακινούνται αντιστρόφως, δηλαδή από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα και όχι το αντίθετο: “Σκοπός μας ήταν να γνωρίσουμε και να αποκτήσουμε εμπειρίες από διάφορα μέρη. Στην Θεσσαλονίκη όμως, απ΄όπου κατάγεται ο Βαγγέλης, βρήκαμε κοινό παρονομαστή σε μία σειρά από προϋποθέσεις που θέσαμε για την ποιότητα της ζωής μας και του μέλλοντός μας.
Σίγουρα η σημερινή πραγματικότητα δεν είναι όπως την φανταζόμασταν, αλλά η Θεσσαλονίκη σου δίνει την δυνατότητα να αλλάζεις και να προσαρμόζεσαι στις ανάγκες της εποχής. Έπειτα,αυτή είναι και η ουσία του επαγγέλματος μας, νέες ιδέες, σεβασμός στο περιβάλλον, ρεαλισμός, οικονομία και εργονομία. Η Θεσσαλονίκη πληρεί όλες τις προδιαγραφές για να μετατραπεί σε μία πόλη-κέντρο των Βαλκανίων, στον τομέα του design και όχι μόνο. Παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζονται σήμερα, εμπνεόμαστε από τις εικόνες της πόλης και τους ανθρώπους της. Έχουμε μεγάλη όρεξη να βουτήξουμε σε βαθιά νερά για να δημιουργήσουμε. Θεωρούμε πως πρέπει να δοθεί έδαφος και ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους,χώροι ώστε να προβάλλεται η ιδέα τους και ο κόσμος να αρχίσει να τολμά το καινοτόμο και το φρέσκο.”
Ο Βαγγέλης και η Κλεοπάτρα ζώντας την εμπειρία της Ευρώπης και ταξιδεύοντας αρκετά κάνοντας έρευνα σε διαφορετικά πεδία αισθητικής, αρχιτεκτονικής και design, φέρνουν νέες ιδέες και πειραματίζονται με νέα υλικά,ώστε να δημιουργήσουν αστικές εικόνες και αντικείμενα που να αναδεικνύουν τον ιδιαίτερο αέρα της πόλης. Η επαφή με διαφορετικές πραγματικότητες,ομάδες και κινήματα αισθητικής, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και τη συνεργασία, είναι αυτό που επιδιώκουν ώστε το μέλλον να τους βρει σε μία πόλη υψηλής αισθητικής, παράδειγμα προς μίμηση είτε στην Ελλάδα, είτε στην Ευρώπη.
“Σκοπός της έρευνας και της απόδοσης στην δουλειά μας είναι τα αντικείμενα και τα κτίρια να έχουν μία δική τους ταυτότητα συνδυάζοντας νέες φόρμες, σεβασμό στην παράδοση, πειραματισμό με νέα υλικά και πολλές φορές μία δόση κριτικής-ειρωνείας. Με αυτόν τον τρόπο θέλουμε να δώσουμε πνοή στις φόρμες που μας περιβάλλουν ώστε να ξεκλειδώσουμε συγκινησιακά και να απελευθερωθούμε από στεγανά αισθητικά. Ευελπιστούμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα αναδειχτούν πολλές δυνατές μορφές που ασχολούνται με το αντικείμενο δημιουργώντας νέα τάση και ωθώντας την οικονομία να ανθίσει.”
Unforgiven: Χρηματοκιβώτιο – παγίδα. Θα σκεφτόσασταν ποτέ να βάλετε το χρηματοκιβώτιο στο σαλόνι σας,σε κοινή θέα,να το παρατηρούν όλοι και όμως να είναι το πιο ασφαλές μέρος για να βάλετε τα λεφτά σας; Κι όμως… Αυτό το χρηματοκιβώτιο είναι σαν γλυπτό το οποίο διακοσμεί ευχάριστα τον τοίχο σας χωρίς κανένας να μπορεί να υποψιαστεί τι κρύβεται πίσω του. Στην περίπτωση όμως που ο κλέφτης καταλάβει την λειτουργία του και προσπαθήσει να το ανοίξει τότε θα βρεθεί εγκλωβισμένος στην παγίδα,αφού για να ξεκλειδώσεις το χρηματοκιβώτιο πρέπει να βάλεις τα χέρια σου στις δύο σωστές τρύπες (από τις εφτά) και να τραβήξεις τον μοχλό που βρίσκεται μέσα. Σε αντίθετη περίπτωση τα χέρια σου μένουν παγιδευμένα στον ειδικό μηχανισμό εγκλωβισμού που βρίσκεται σε κάθε τρύπα. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στο εξωτερικό είναι το corian και το βελούδο. Σε συνεργασία με τους Manuel Torres, Alex Velasko.
Ψυγείο-βιτρίνα Luxor Double: Το ψυγείο-βιτρίνα έχει σχεδιαστεί για την ιταλική εταιρεία Sagi S.P.A., ειδική στις κατασκευές τέτοιου τύπου,από τον Massimo Mussapi σε συνεργασία με τον Ευάγγελο Σεμιζίδη (seme lab). Η συγκεκριμένη συσκευή έχει βραβευτεί με το red dot design award,για τον πρωτοποριακό σχεδιασμό και τις καινοτόμες λειτουργίες που προσφέρει, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα διαφορετικής θερμοκρασίας σε κάθε μία από τις 3 καμπίνες που έχει καθώς και το εργονομικό άνοιγμα καθε πόρτας.
Bar-εστιατόριο: Εσωτερική διακόσμηση ενός κομψού και μοντέρνου χώρου εμπνευσμένο από τα νησιά των Κυκλάδων. Απλή, λιτή φόρμα και καθαρές γραμμές χαρακτηρίζουν τον χώρο, ενώ το λευκό και το μπλέ θυμίζουν Κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική. Το εστιατόριο εκφράζεται από μία αίσθηση καθαριότητας και ηρεμίας, ιδανικό για να χαλαρώσετε απολαμβάνοντας ένα καλό γεύμα.
Bluff: Επανασχεδιασμός του ταμπλό από το γνωστό επιτραπέζιο παιχνίδι bluff.Στηριχθήκαμε στο ήδη υπάρχον ταμπλό του παιχνιδιού και στους κανόνες του και σχεδιάσαμε μία έκδοση στην πιο κυριλέ μορφή του,τα χρώματα που επιλέχθηκαν θυμίζουν το τάβλι ένα επιτραπέζιο οικείο και αγαπητό στους Έλληνες.
Bone bench: Παγκάκι με πηγή έμπνευσης ένα κόκκαλο και κάποια στοιχεία από car design.Οι διαστάσεις του είναι 2,50 μέτρα μήκος και 1,10 μέτρα πλάτος και μπορούν να καθίσουν έως και 7 άτομα, 3 από κάθε πλευρά και ένα στο άνετο χαμηλό κάθισμα-πολυθρόνα στο πλάι.Στην μία άκρη υπάρχει μία ενσωματωμένη γλάστρα με ένα δεντράκι.Το bone bench είναι μία ελαφριά κατασκευή χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν λιγότερο υλικό (προτεινόμενα υλικά αλουμίνιο και ανοξείδωτο ατσάλι) και κατά συνέπεια είναι ένα green product το οποίο θα αντέξει στον χρόνο.
ΝΙVEA: Packaging design για την Nivea οικολογικός σχεδιασμός συσκευασίας για κρέμες. Το 94% της συσκευασίας είναι από αλουμίνιο και μόλις το 6% από πλαστικό στο καπάκι της συσκευασίας, το οποίο έχει κατασκευαστεί έτσι ώστε να αποτελεί την βάση της και να την κρατάει σταθερή.Στο άλλο άκρο της συσκευασίας έχει σχεδιαστεί μία εργονομική λαβή η οποία χρησιμεύει στο να συμπιέζει το μέρος της που δεν έχει πια υλικό.Η λειτουργία αυτή βοηθάει στην εξοικονόμηση χώρου αλλά κυρίως στην εξοικονόμηση προιόντος,αφού εξασφαλίζει με αυτόν τον τρόπο την μέγιστη κατανάλωσή του.Σε συνεργασία με τους Γιώργο Κολιόπουλο,Enrico Delotto.
Ηλεκτρικό πολυμηχάνημα: Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου πολυμηχανήματος έχει γίνει έτσι,ώστε οι διάφορες συσκευές του να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτόνομα.Περιλαμβάνονται ένα φουρνάκι μικροκυμάτων,grill,μία καφετιέρα,έναν ενσωματωμένο δίσκο,τηλεόραση στην επιφάνεια της πόρτας και δυνατότητα σύνδεσης στο internet.Το design του είναι απλό και λειτουργικό,και την θεωρούμε την συσκευή του μέλλοντος.
*Η ομάδα Seme design lab έχει ξεκινήσει ενεργά από το 2010, με την εσωτερική διακόσμηση του εστιατορίου Ωκεανίς στην Καλαμαριά,ακολούθησε η δημιουργία καταλόγου-λογοτύπου για ένα κατάστημα στην Πτολεμαίδα (food lab) και στην συνέχεια ασχοληθήκαμε πιο πολύ με graphic design για διάφορα μαγαζιά όπως το ‘room 52’ ,αλλά και με industrial design με τον σχεδιασμό διακοσμητικής ομπρέλας (BMW). Στην παρούσα φάση διακοσμούν ένα νεό εστιατόριο στην περιοχή της Καλαμαριάς ενώ έχουν αναλάβει και τον σχεδιασμό λογοτύπου και καταλόγου. Αυτή την περίοδο δουλεύουν επίσης ένα καινούριο project στην Αστυπάλαια,την διακόσμηση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος για ένα συγκρότημα αυτόνομων, πολυτελών κατοικιών. Επίσης Under construction έχουν αναλάβει μία ακόμα διακόσμηση, πάλι στην Καλαμαριά,σε ένα καινούριο μαγαζί το “Κρίταμο”, μία νέα πρόταση στα ήδη υπάρχοντα μαγαζιά της περιοχής. info: www.semedesignlab.com facebook: seme design lab instagram : seme_design_lab e-mail : [email protected]