Euforia: Όταν οι μαθητές κινηματογραφούν τον “Ξένο”

Το Μουσείο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μια σειρά δράσεων με τίτλο «Κινηματογραφικές διαδρομές» στο πλαίσιο του προγράμματος Euforia.

Γιώργος Τσιτιρίδης
euforia-όταν-οι-μαθητές-κινηματογραφούν-τον-212469
Γιώργος Τσιτιρίδης

Το Μουσείο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μια σειρά δράσεων με τίτλο «Κινηματογραφικές διαδρομές» στο πλαίσιο του προγράμματος Euforia (European Films For Innovative Audience Development) σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη Laterna Magica της Ουγγαρίας και το πανεπιστήμιο Spoleczna Akademia Nauk της Πολωνίας. Βασικός στόχος της συνεργασίας αυτής είναι να αναζητηθούν οι μηχανισμοί που θα συμβάλλουν στην από κοινού ενίσχυση της οπτικοακουστικής παιδείας.

Για ακόμα μια χρονιά στις δράσεις στο Euforia 2016-2017 περιλαμβάνονται ποικιλόμορφες δράσεις με τον τίτλο “Κινηματογραφικές Διαδρομές” όπως οι “Κινηματογραφικές Διαδρομές για Παιδιά”, οι “Κινηματογραφικές Διαδρομές για Νέους” και οι Κινηματογραφικές Διαδρομές με προβολές μέσα στις οποίες εντάσσονται προβολές, σεμινάρια, εξοικείωση με τα οπτικοακουστικά μέσα.

Συγκεκριμένα, μέσα από τις Κινηματογραφικές διαδρομές για Νέους, μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με την ψηφιακή οπτικοακουστική τεχνολογία μέσα από τη θεματική του πρόσφυγα και του μετανάστη προσπαθώντας να ανιχνεύσουν το αν και σε ποιο βαθμό είναι εφικτή η ένταξη, η αφομοίωση, ακόμη και η προσαρμογή του Ξένου.

Οι μαθητές με τη βοήθεια ειδικών και έμπειρων κινηματογραφιστών και επαγγελματιών μαθαίνουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για τον σεβασμό και την υπεράσπιση της ελευθερίας, ευαισθητοποιούνται γύρω από το προσφυγικό ζήτημα και στην συνέχεια με την κάμερα στο χέρι καλούνται να δώσουν την δική τους οπτική μέσα από τις ταινίες τους και να αποτυπώσουν την εμπειρία τους.

Για την υλοποίηση των ντοκιμαντέρ μικρού μήκους θα δουλέψουν 10 σχολεία στην Ελλάδα (2 στην Αθήνα, 1 Κομοτηνή, 2 Μυτιλήνη, 5 Θεσσαλονίκη), 8 της Πολωνίας και 6 της Ουγγαρίας.

Πιο συγκεκριμένα στην Θεσσαλονίκη, οι μαθητές από τα εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη διοργανώνουν ένα κοινό γεύμα με τους μαθητές που φιλοξενούνται στο ξενώνα Ωραιοκάστρου της ΜΚΟ Άρσις. Στη διάρκεια της προεργασίας, των συνταγών και της μαγειρικής, οι μαθητές όχι μόνο έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις για τα προβλήματα που προκύπτουν στη διάρκεια μιας κινηματογραφικής παραγωγής αλλά κυρίως να αλληλεπιδράσουν και να αποτυπώσουν τα κοινά ή μη χαρακτηριστικά τους.

Οι συμμετέχοντες από το 16ο Λύκειο Θεσσαλονίκης στην Ξηροκρήνη αποφασίζουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα φωτογραφίας που διενεργεί η ΜΚΟ ΑΝΤΙΓΟΝΗ σε έφηβους πρόσφυγες από ξενώνες και camp. Μαθαίνουν τα μυστικά και τον σωστό χειρισμό της φωτογραφικής μηχανής. Διδάσκονται φωτογραφία και έρχονται σε επαφή με τους μαθητές πρόσφυγες. Ανιχνεύουν και αιχμαλωτίζουν την πόλη της Θεσσαλονίκης στο φακό τους. Μέσα από την αλληλεπίδραση των δυο ομάδων εκτός από το όφελος της ανταλλαγής εμπειριών και της δημιουργίας φιλικών σχέσεων θα προκύψουν και μια σειρά φωτογραφίες της καθημερινότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Μια καλλιτεχνική διαδρομή που έδωσε της ευκαιρία στους μαθητές να δημιουργήσουν μια διαφορετική ταινία τεκμηρίωσης. Στόχος είναι κατά την διάρκεια της προβολής των ταινιών να υπάρχει παράλληλα μια έκθεση με τις φωτογραφίες αυτές. Ήδη εκτίθενται ως μόνιμη συλλογή 12 φωτογραφίες στους χώρους του 16ου Λυκείου.

Η κινηματογραφική ομάδα του 1ου Γυμνασίου Πυλαίας δημιουργεί από κοινού με τους μαθητές από την δομή φιλοξενίας του 1ο γυμνασίου Συκεών «Οδυσσέας Φωκάς» ένα ντοκιμαντέρ με θέμα την έμπνευση. Τα παιδιά μπαίνουν μαζί στο εργαστήριο φυσικής και κάνουν εντυπωσιακά πειράματα αποδεικνύοντας ότι η δημιουργικότητα πάντα θα αποτελεί ένα μοναδικό μέσο επικοινωνίας ξεπερνώντας ακόμη και τα σύνορα της διαφορετικής γλώσσας.

Τα παιδιά του 2ου Λυκείου Χαλκηδόνας καταγράφουν την ιστορία μιας οικογένειας του χωριού τους – Άδεντρο – η οποία φιλοξένησε μια οικογένεια προσφύγων από την Ειδομένη.Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στο έφηβο της οικογένειας, στο ταξίδι του και στις σχέσεις του με την οικογένεια και τους κατοίκους του χωριού.Κυρίως όμως η ταινία εστιάζει στη διαχρονική έννοια της προσφυγιάς, μια και στο χωριό υπάρχουν πολλοί μικρασιάτες.

Τέλος, το 1ο γυμνάσιο Λαγκαδά μέσα από το ντοκιμαντέρ επιδιώκει να μεταφέρει τους θεατές πίσω στο χρόνο. Οι μαθητές καταγράφουν μαρτυρίες και αναζητούν τα αίτια και τα συναισθήματα των κατοίκων της Αμμόχωστου της Κύπρου που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι θα πραγματοποιηθεί η προβολή των ντοκιμαντέρ ταυτόχρονα και στις 3 χώρες συμμετοχής μια συγκεκριμένη ημερομηνία ενώ μόλις ολοκληρωθούν θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα Film Vault. Τέλος, στη διάρκεια του 58ου ΦΚΘ, στο τμήμα Νεανική Οθόνη θα πραγματοποιηθεί ειδικό αφιέρωμα για το Student Film Project, με τίτλο Ντοκιμαντέρ από τα παιδιά όπου θα απονεμηθεί βραβείο για καλύτερο ντοκιμαντέρ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα