Focus στην πιο avant garde μορφή τέχνης του σήμερα

Ανοιχτές δράσεις, εργαστήρια, διαλέξεις με κεντρικό άξονα την περφόρμανς.

Parallaxi
focus-στην-πιο-avant-garde-μορφή-τέχνης-του-σήμερα-104917
Parallaxi

Μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική πλατφόρμα με επίκεντρο την τέχνη της περφόρμανς, το Platformance κάνει την πρώτη του εμφάνιση από τις 9 έως τις 17 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη. Η ανάδειξη, η διερεύνηση, η εκτενής μελέτη και προώθηση της περφόρμανς αποτελούν τους βασικούς στόχους αυτής της πρωτοβουλίας, του οποίου τη σύλληψη, οργάνωση και συντονισμό έχει ο καλλιτέχνης, Αλέξανδρος Πλωμαρίτης.

Καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό -ο Boris Nieslony, ο Francesco Kiàis, ο Manuel Vason, η Μαρία Σιδέρη, και οι VestAndPage- θα φιλοξενηθούν στη Θεσσαλονίκη και θα διδάξουν τις βασικές αρχές, τεχνικές και πρακτικές της περφόρμανς σε φοιτητές των Σχολών Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Αθήνας και Φλώρινας, μετά από σχετικό κάλεσμα που έχει ήδη ολοκληρωθεί (9-12.04), ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με μια σειρά ανοιχτών δράσεων για το κοινό, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το LABattoir (13-17.04), πάντα με κεντρικό άξονα την περφόρμανς.

Το Platformance πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ΣτART, ενός προγράμματος, του Ιδρύματος Bosch (Robert Bosch Stiftung) που διεξάγεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe Θεσσαλονίκης (Goethe-Institut Thessaloniki) και το Γερμανικό Δίκτυο Κοινοτικών Πολιτιστικών Κέντρων (Bundesvereinigung Soziokultureller Zentren e.V.). Το Platformance υποστηρίζεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Platformance, 13-17 Απριλίου

 Τετάρτη 13 Απριλίου

Boris Nieslony, MA: Version    

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21), 20:00

boris_nieslony

Το Platformance ανοίγει με την περφόρμανς του καλλιτέχνη Boris Nieslony MA: Version. Ο καλλιτέχνης αφιερώνει την περφόρμανς του σε νεκρούς ανθρώπους, ανθρώπους που δολοφονήθηκαν από άλλους ανθρώπους, από θανατική ποινή για εγκλήματα κατά του κράτους, από τραυματισμούς που προκύπτουν από το κράτος, από γενοκτονίες, από εθνικές καθάρσεις, από παγκόσμιους πόλεμους, επειδή αρνήθηκαν την μετανάστευση, επειδή μετανάστευσαν, από εμφυλίους, από σφαγές και μαζικές δολοφονίες…

Πέμπτη 14 Απριλίου

Francesco Kiàis, WE ARE THE NATIVES – exercises of citizenship

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21), 18:00

Διάλεξη

WE ARE THE NATIVES – exercises of citizenship

Ποια είναι η σχέση μεταξύ του μύθου του σπηλαίου, του Πλάτωνα,  και η σημερινή σκλαβιά στην αντίληψη της ζωής, της αλήθεια, της πραγματικότητας; Πώς συνδέεται αυτό με το χάσιμο κοινωνικών, πολιτικών και πολιτιστικών σημείων αναφοράς, το οποίο προκαλεί την παρούσα δραματική κοσμοϊστορική αλλαγή; Πώς η τέχνη λαμβάνει χώρα σε αυτή την χαοτική “νέα τάξη πραγμάτων”; Τι ακριβώς είναι avant garde σήμερα; Πέρα από εύκολους και σχολαστικούς ορισμούς για το τι μπορεί να είναι “τέχνη” σήμερα, στόχος της διάλεξης είναι να αναζητήσουμε σημεία αναφοράς και προσανατολισμού σε σχέση με το παρόν, μέσα από το ιστορικό παρελθόν.

Παρασκευή 15 Απριλίου

Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου Picture Act του Manuel Vason

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Προβλήτα Α, Λιμάνι), 19:00

manuel_vason

Ζούμε μια πολιτιστική κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από τον κορεσμό των εικόνων. Όλοι συλλογικά συμμετέχουμε στην υπέρ αναπαράσταση του σώματος. Η υπερφόρτωση των εικόνων δημιουργεί μεγαλύτερη αποξένωση και σύγχυση και ως αποτέλεσμα εκδηλώνουμε την επιθυμία για παραπάνω παραγωγή εικόνων, για παραπάνω συσσώρευση και παραπάνω αρχεία. Στην αναζήτηση της ορατής γνώσης καταλήγουμε να επαναλαμβάνουμε την ίδια εικόνα και καλύπτουμε τα κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης με τη μίμηση και τις αναπαραστάσεις.

Η περφόρμανς που θα παρουσιαστεί είναι το αποτέλεσμα του εργαστηρίου Picture Act του Manuel Vason, στο οποίο εξερευνήθηκε η σχέση των συμμετεχόντων με την «επιτελεστική εικόνα». Μέσα από την προσπάθεια σύνδεσης και όχι διαχωρισμού από την ανθρώπινη κατάσταση, οι συμμετέχοντες θα αντιμετωπίσουν την εικόνα και θα ‘κουβαλήσουν’ το βάρος της.

Σάββατο 16 Απριλίου

Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου της Μαρίας Σιδέρη

LABattoir (26ης Οκτωβρίου 35), 20:00

Η περφόρμανς προέρχεται από το εργαστήριο της Μαρίας Σιδέρη και εμπνέεται από το βιβλίο του D. Napier με τίτλο “Foreign Bodies”. Στο εργαστήριο διερευνήθηκαν τρόποι ώστε να δημιουργηθούν εικόνες, κίνηση και ήχος επηρεασμένα από την ιδέα του ξένου όπως αυτό εμφανίζεται μέσα από την πολιτισμική ιστορία της Θεσσαλονίκης. Εξετάσθηκε πώς το ξένο διαμορφώνει και επηρεάζει την ταυτότητα με μεθόδους όπως η αντιπαράθεση και η επικάλυψη από φαινομενικά μη σχετιζόμενα μέρη, αντικείμενα και ιστορίες.

Κυριακή 17 Απριλίου

Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου IN SITU των Vest and Page 

LABattoir (26ης Οκτωβρίου 35), 20:00

vest_and_page

Μέσα από μια διαδικαστική μεθοδολογία οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν ασκήσεις πρακτικής που στην συνέχεια εφαρμόζουν μέσω της περφόρμανς.  Το εργαστήριο αυτό έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αναπτύξει μια σωματική βασιζόμενη δουλειά, η οποία ανταποκρίνεται ψυχο-γεωγραφικά στο φυσικό περιβάλλον, τα κοινωνικά πλαίσια, τα ιστορικά μνημεία και την αρχιτεκτονική. Το In Situ εργαστήριο διερεύνησε την ατομικότητα και τη συλλογικότητα μέσα σε ένα κοινωνικό ή περιβαλλοντικό τομέα, και θα ολοκληρωθεί με την ανάπτυξη των σχέσεων και την επαγρύπνηση του ατόμου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

Ο Boris Nieslony  έχει αφιερώσει όλη του τη δημιουργικότητα στη διάδοση και την κατανόηση της τέχνης της περφόρμανς. Ασχολείται με την περφορμανς και με σχετικές μορφές τέχνης από το 1980. Ήταν συνιδρυτής του Kunstlerhaus στο Αμβούργο το 1977 και του Klein Ausstellungraum το 1978, το οποίο εξελίχθηκε στο μοναδικό χώρο συνεχούς προβολής εγκαταστάσεων και περφόρμανς στη Γερμανία. Ο ίδιος μαζί με άλλους 7 καλλιτέχνες, ίδρυσε τη διεθνή ομάδα Black Market International και την ένωση performance ASA. Το έργο του μπορεί να ενταχθεί στο ρεύμα του Ευρωπαϊκού αντιφορμαλισμού , το οποίο μέσω του Fluxus καταλήγει στο Situationist International και στο Dada. Αν και από τη μία πλευρά φαίνεται προβληματισμένος και επηρεασμένος από τον συντηρητισμό, από την άλλη δημιουργεί εφήμερες περφόρμανς, βασισμένες στη λογική πολύ συγκεκριμένων εννοιολογικών και φυσικών αποκρίσεων.

Ο Francesco Kiàis είναι καλλιτέχνης, ανεξάρτητος συγγραφέας και επιμελητής. Είναι μέλος του επιμελητικού συμβουλίου της VENICE INTERNATIONAL PERFOMANCE ART WEEK και συνεργάζεται με διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα, τόσο ως θεωρητικός και ως καλλιτέχνης. Πρόσφατα δημιούργησε και συν-ίδρυσε μια πλατφόρμα με έδρα την Αθήνα, αφιερωμένη στην τέχνη της περφόρμανς, η [MIND THE] G.A.P. – Gathering Around Performance.

Η Μαρία Σιδέρη είναι μια πολυδιάστατη καλλιτέχνης. Η πρακτική της επικεντρώνεται στη κίνηση και τη φωνή και είναι φανερά επηρεασμένη από τις σπουδές της στο χορό και την πολιτιστική ανθρωπολογία. Κινούμενη ανάμεσα  στο χώρο της περφόρμανς και της ανθρωπολογίας πειραματίζεται στο πως αυτοί οι δύο κλάδοι πλαισιώνουν δραστηριότητες έτσι ώστε να δίνουν νόημα στην εκάστοτε εμπειρία. Η έρευνα και αναζήτηση της στρέφεται στο σώμα που βρίσκεται υπό κατοχή ή αποτελεί αντικείμενο κάποιου άλλου έτσι ώστε να  δημιουργήσει έναν διάλογο μεταξύ του τι παρουσιάζεται και επιτελείτε από το σώμα και πως αντιδρά αυτό όταν ενσωματώνεται στο εκάστοτε πολιτισμικό πλαίσιο.

Έχει παρουσιάσει δουλειές της σε πολλά φεστιβάλ στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Το διάστημα αυτό βρίσκεται στο Κάιρο και κάνει ένα residency στη Town House Gallery.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στην Ιταλία ο Manuel Vason συνειδητοποιεί το πάθος του για τη φωτογραφία καθώς πειραματίζεται σε ένα άσπρο και μαύρο φωτογραφικό θάλαμο. Πολύ γρήγορα γίνεται βοηθός των μεγαλύτερων φωτογράφων μόδας όπως οι Helmut Newton, Nick Knight, και δουλεύει σε Μιλάνο, Παρίσι, Λονδίνο και Λος Άντζελες. Στη συνέχεια ολοκληρώνει τις μεταπτυχιακές σπουδές καλών τεχνών στο Λονδίνο. Εκεί ήταν που το ενδιαφέρον του άλλαξε και αποφάσισε να ασχοληθεί με το σώμα ως μέσο και πιο συγκεκριμένα με το σώμα σε σχέση με τη φωτογραφία και την περφορμανς. Μέχρι σήμερα έχει συνεργαστεί με εκατοντάδες καλλιτέχνες της περφόρμανς από όλο τον κόσμο. Η δουλειά του περιστρέφεται γύρω από τη δυνατή σχέση δράσης και αντίδρασης, μεταξύ της φωτογραφίας και της πρακτικής της περφόρμανς.  Ο ίδιος ο Vason επιλέγει να δουλεύει με το παρόν και την αναπαραγωγή του. Χαρακτηριστικά αναφέρει: “η πρακτική που ακολουθώ έχει ως πυρήνα την ανταλλαγή μεταξύ του ατόμου μπροστά από το φακό της κάμερας και του ατόμου πίσω”. Το έργο του  θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια σειρά μελετών σχετικά με τις δυνατότητες έκφρασης του ανθρώπινου σώματος. Η συνεργατική φύση της πρακτικής του διαμορφώνει μια μοναδική υβριδική μορφή τέχνης και σχηματίζει καινούργια λεξιλόγια. Οι συνεργασίες του μέχρι σήμερα αποτελούν μερικές από τις πιο εμβληματικές εικόνες και το έργο του έχει δημοσιευτεί και παρουσιαστεί διεθνώς.

Η Γερμανίδα καλλιτέχνης Verena Stenke και ο Ιταλός καλλιτέχνης και συγγραφέας Andrea Pagnes δουλεύουν μαζί από το 2006 ως VestAndPage, παράγοντας τέχνη μέσω της περφόρμανς, της σκηνοθεσίας και της συγγραφής, αλλά και ως ανεξάρτητοι επιμελητές. Η πρακτική τους εντάσσετε και συλλαμβάνεται εννοιολογικά συμφώνα με το εκάστοτε γεωγραφικό πλαίσιο και δρα σαν απάντηση απέναντι στο φυσικό περιβάλλον, τα κοινωνικά πλαίσια, τα ιστορικά μνημεία και την αρχιτεκτονική. Η φύση της δουλειάς τους εξετάζει έννοιες όπως η  αντίληψη, η πραγματικότητα, ην επικοινωνία, καθώς και η ευθραυστότητα και η αποτυχία του ατόμου. Κινούμενοι από το πνεύμα της νομάδας ,εφαρμόζουν θέματα όπως η αποδοχή, η αντίσταση, η αντοχή και η  ένωση με μια ποιητική σωματική προσέγγιση μέσω της περφόρμανς. Η δουλειά  τους έχει παραχθεί και παρουσιαστεί διεθνώς σε μια ποικιλία χώρων, μουσείων και γκαλερί, και έχει σχολιαστεί και περιγραφτεί ως  μαγευτική, ταπεινή, άβολη, καθαρτική, σπλαχνική ,απόκοσμη ή μυστηριώδεις.

Την περίοδο 2010-2012, οι VestAndPage ολοκληρώνουν την τριλογία της εικαστικής πειραματικής ταινίας με τίτλο  sin∞fin. Η ταινία, αποτελεί  μια σύνθετη οπτική έρευνα που  πραγματοποιήθηκε κατά τα τρία έτη που πέρασαν στην Ανταρκτική, Νότια Αμερική και την Ασία. Το έργο εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στην εφήμερη μορφή της περφόρμανς και τον κινηματογράφο. H τελευταία τους περφόρμανς βασιζόμενη ταινία με τίτλο  Plantain | Spitzwegerich (2015/2016) παράχθηκε μέσω από ένα μήνα περφόρμανς συμπεριλαμβανομένου το περπάτημα 1.000 χιλιόμετρων ξεκινώντας από τη Βόρεια Γερμανία, την Πολωνία και τη Ρωσία στην προσπάθεια να εντοπίσουν και να σκιαγραφήσουν την διαδρομής διαφυγής των προγόνων τους εν καιρώ πολέμου. Οι Vest and Page επίσης αποτελούν τους επιμελητές του Venice International Performance Art Week.

platformance1

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα